Naar
boven
Logo Karel Geenen

7 do’s en don’ts voor vertrouwen kweken met je website (= meer klanten)

Was je 6 jaar geleden misschien nog alleenheerser op het internet binnen jouw markt, vandaag de dag schieten de concurrenten als digitale paddenstoelen uit de grond. En waarom moeten bezoekers dan voor jouw bedrijf gaan?

Waarom zouden ze zaken doen met jouw website? Een lagere prijs? Betere service? Zal vast wel. Maar de kans is groot dat een concurrent precies hetzelfde aanbiedt.

Dit bovenstaande geldt voornamelijk (maar is zeker niet beperkt tot) webwinkels. Toch zijn er een aantal zaken die het verschil maken tussen wel of geen nieuwe klant. Eén daarvan is de gebruiksvriendelijkheid.

Een ander belangrijk punt, waar we vandaag een aantal tips over zullen geven, is vertrouwen.

De lijst met do’s en dont’s

Hieronder vind je een lijst met do’s en dont’s voor wat betreft het vertrouwen kweken (en waarmaken) op je website, succes!

  1. Don’t: amateuristisch logo. Ik begrijp dat je misschien zo goedkoop mogelijk wil starten, maar besparen op een logo is niet slim. Een logo is het eerste wat iemand zal onthouden, en zoals je weet is de eerste indruk belangrijk. Dus helaas, een logo gemaakt in Paint voldoet vaak niet.
  2. Don’t: amateuristisch design. Idem aan hierboven. Hetzelfde geldt trouwens voor (product)foto’s.
  3. Do: Contactgegevens duidelijk zichtbaar! Het zolderkamersyndroom kent iedereen ondertussen. En helaas, men doet liever zaken met een echt bedrijf. Vermeld daarom duidelijk zichtbaar je adresgegevens en verdere contactgegevens. Liefst een telefoonnummer,liever geen 06-nummer. De header of bovenin de zijbalk is een ideale positie. Openingstijden mogen er ook bij, staat professioneel (behalve als dat slechts een half uur per dag is tussen 12.00 uur en 12.30 uur…)
  4. Do: Kwalteitslogo’s duidelijk in beeld. Kwaliteitslogo’s doen het goed, zeker wanneer het een “bekende” is. Ben er dus ook trots op, en laat ze zien aan je bezoekers! Begraaf ze liefst niet onder in de footer…
  5. Do: Betaallogo’s duidelijk in beeld. Idem aan punt 4. Wekt namelijk vertrouwen, zo’n robuust logo van een bank (bestaan er eigenlijk nog robuuste banken?).
  6. Don’t: Je verstoppen achter een contactformulier. Ik wil graag weten met wie of wat ik zaken ga doen. Dus laat me zien wie je bent (liefst met naam) en wie je medewerkers zijn. Is direct een stuk persoonlijker, en guess what? Persoonlijk = Vertrouwen.
  7. Don’t: Website in Frontpage gebouwd. Kies voor een professioneel websysteem. Een website in Frontpage is meestal geen goed idee. Denk ook aan een consistent gebruik van lettertypes en opmaak. Consistent = professioneel = vertrouwen.
  8. Vul maar aan in de reacties hieronder! Wat wekt bij jou wel vertrouwen, en waarvan ren je direct weg?

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
23 reacties op "7 do’s en don’ts voor vertrouwen kweken met je website (= meer klanten)"
  • m zegt:
    30 nov, 2010 om 22:16

    Ik vind het een beetje een flauwe top zeven.

    Waar ik op let op een website te taxeren:
    Correcte spelling, interpunctie, …
    Structuur en ovezricht in de website (in de teksten, in de navigatie, …)
    Geen standaardproductfoto’s
    Een zoekfunctie die relevante resultaten geeft
    Geen reclames (bijv. Adsense) naar andere websites

    Ik doe het blijkbaar op een andere manier ;-)

    Reageren
    • F zegt:
      17 aug, 2012 om 15:50

      M,

      flauwe top zeven? ik vind het goed, de reacties vullen alles goed aan. Trouwens je hebt het over correcte spelling maar je eigen comment is niet eens juist. Ovezricht?

  • Bjorn van der Neut zegt:
    01 dec, 2010 om 11:28

    KVK nummer vind ik ook altijd wel iets waarmee je vertrouwen wekt. Echter moet de consument natuurlijk wel even kijken bij de kvk zelf hoe lang je al staan ingeschreven etc.

    Reageren
  • Kris Vanhuyse zegt:
    01 dec, 2010 om 13:55

    DO:
    - regelmatig nieuwe content
    - voeg je sociale netwerkprofielen toe
    - gebruik echte foto’s, geen stockfoto’s
    - wees persoonlijk
    - maak gebruik van testimonials
    -…

    DONT:
    - lange laadtijden
    - liegen of beloftes maken die je niet hard kunt maken
    - …

    Reageren
  • Maartje de Vries zegt:
    01 dec, 2010 om 14:59

    Wij hebben dit ook gemerkt als freelancematch. Eigenlijk alle punten die hierboven worden behandeld hebben we geïmplementeerd of zijn we mee bezig.

    Daarentegen zien we een grote vraag van Opdrachtgevers die specifiek te maken hebben met de bovenstaande punten gemeld in het artikel. Voor logo -, website design word veel gevraagd omdat tegenwoordig je website je visitekaartje is geworden.

    Met vriendelijke groet,

    Maartje de vries

    Reageren
  • danielle zegt:
    01 dec, 2010 om 19:33

    De referenties vind ik ook een belangrijk onderdeel.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    01 dec, 2010 om 20:07

    Webwinkels zetten te weinig in op terugkerende klanten. Je moet klanten proberen aan je te binden. Niet alleen maar op nieuwe klanten richten.

    Reageren
  • Bobbo zegt:
    01 dec, 2010 om 20:22

    Aansluitend bij punt 5 is het interessant om naast de betaal-logo’s ook andere bekende logo’s/beeldmerken op te nemen. Ben je in een specifieke sector actief en ben je lid van een (bekende) beroepsfederatie? Zorg dat het opvalt.

    @ Bjorn, ik denk dat het een bijzonder kleine groep is die een KVK nummer zal onderzoeken alvorens contact op te nemen…

    @ Danielle, referenties vind ik dubbel. Aan de ene kant biedt het in veel gevallen een meerwaarde, aan de andere kant is het bijna een studie op zich om te bepalen ifv je doelgroep welke referenties al dan niet te plaatsen.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    01 dec, 2010 om 21:28

    Ons logo en webdesign is vrij simpel en basic, echter horen wij van klanten in onze (grootste) doelgroep (de iets boven modale verdieners) dat het juist een vertrouwen opwekt.

    De nieuwe fancy doorzichtige met bewegende plaatjes en mooie strakke afwerking staat vaak voor een WEBSHOP terwijl wij een winkel zijn met aanvullend een website/ webshop

    De mensen die zoeken op google vinden ons, en komen 9 van de 10 keer naar onze showroom

    Wellicht dat het voor producten <200 anders is.
    Fitness apparaten koop je niet snel zonder het geprobeerd te hebben

    Reageren
  • Pieter zegt:
    02 dec, 2010 om 09:18

    Wat voor de bezoeker ook belangrijk is, is de juiste informatie bij een bepaalde product of dienst. Laat je alleen een plaatje zien en de naam van jou product, dan zullen bezoekers snel afhaken.
    Je moet hier natuurlijk wel een compromis in sluiten, te veel informatie is immers ook niet goed. Maar een juiste opsomming van positieve punten waarmee je de bezoeker kan overtuigen van het product.

    Reageren
  • Jenny Kieskamp zegt:
    03 dec, 2010 om 10:27

    ‘What you see is what you get’

    Het grootste deel van mijn klanten en opdrachtgevers werkt binnen de non-profit sector (gemeentes, zorg en welzijn, onderwijs en ICT afdelingen). Ze zijn vaak wars van ‘te snelle’ adviseurs (lees websites) en te grote beloftes. Ze haken juist aan op concrete informatie en voorbeelden van mijn diensten. Het toevoegen van data, prijzen en inhoud maakt dat ze precies weten waar ze aan toe zijn. Wees dus realistisch, ook over voor wie je werkt. En durf keuzes te maken en te specialiseren. Een consultant die zegt dat hij voor elk probleem ingeschakeld kan worden, is voor mij per direct ongeloofwaardig. (‘zeker te weinig werk’)

    Het tweede cruciale moment van vertrouwen is natuurlijk het eerste contact. Ben je in staat om naar de vraag van de klant te luisteren en daarbij aan te sluiten.

    Reageren
  • Gullegever.nl Relatiegeschenken zegt:
    03 dec, 2010 om 14:25

    Transparante prijzen zijn m.i. belangrijk. Hoe vaak kom ik niet op een site en moet ik voor informatie over prijzen eerst een offerte indienen of contact opnemen. Dat moet je niet willen. Mensen zoeken iets, en willen vaak meteen bestellen. Maak dat dan ook mogelijk voor ze!

    Reageren
  • Peter zegt:
    06 dec, 2010 om 14:33

    Mijn websites zijn allen gebouwd in Frontpage of de opvolger Expression Web. Niet flitsend maar in mijn tak van sport vaak goed voor 2 of 3 pagina 1 posities op normale zoektermen, ook in het Engels. In mijn ervaring zijn persoonlijk contact (een fijne telefoonstem) en mijn foto op de site zijn van groot belang voor het scheppen van vertrouwen.

    Reageren
  • Niek Roemen zegt:
    06 dec, 2010 om 14:35

    Ik heb hier ook het een en ander uitgezocht, maar overal zie de kreet: “less is more”. Gelijk hebben ze, maar ik zie het weinig toegepast worden. Alleen gebruik maken van info waar klanten iets aan hebben, geen andere bijkomstigheden erbij duwen. Als de klant geintereseerd is, bespreek je dat soort dingen bij een kop koffie (persoonlijk), en niet op je website. Hiermee maak je meer mond op mond reclame mee dan met je website.
    Het is mooi om te zien hoe mensen hier op reageren. De tijd zal het leren.

    Reageren
  • Jaap van Goor (Vaarwinkel) zegt:
    06 dec, 2010 om 14:38

    Helder verhaal. Niet te negatief over Frontpage. Met deze tool en de opvolger MS Expression kan je wel degelijk professionele websites maken en onderhouden. Zelf maken wij daar al jaren met plezier gebruik van. Zeker Expression is een hele verbetering en sluit goed aan bij ganbare standaarden. En ook in Dreamweaver oid. zal een slecht ontwerp van een site een slecht ontwerp blijven.
    Tip voor een volgend artikel is om aan te geven wat goede online adressen zijn voor logo, webontwerp etc.. Zelf hebben wij goede ervaringen met logostudio.nl (logo’s), 99designs.com (website ontwerp) en Elance.com (realisatie).

    Reageren
  • Paul Bos zegt:
    06 dec, 2010 om 14:39

    Voor mij is een duidelijke navigatiestructuur erg belangrijk. Ik heb er zo’n enorme hekel aan om te moeten zoeken waar dat product ook alweer stond….

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      11 dec, 2010 om 13:25

      Dit vind ik zelf ook erg belangrijk

      als ik moet zoeken haak ik direct af

  • Leendert | iSide zegt:
    06 dec, 2010 om 14:44

    ‘less is more’ in combinatie met een professioneel ontwerp is het belangrijkste om vertrouwen te wekken volgens mij. Ook al ben je nog beginnend ondernemer, probeer toch even tijd (en geld) te steken in je huisstijl en deze goed uit te werken op je website. Dit levert je later veel profijt.

    Reageren
  • Peter | Promo Solutions zegt:
    06 dec, 2010 om 20:35

    Ik ben het 100% eens met deze top 7 en zie andere interessante toevoegingen in de meningen.

    Maar…
    wie verklaart mij dan waarom GSMweb dan zo’n goed scorende site is?

    Het design en het logo verdienen een eindcijfer 0, de navigatie is om te huilen, maar ze verkopen bergen apparatuur!

    Hoe kan een dergelijke top 7 van toepassing zijn als dergelijke sites toch zo scoren?

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    07 dec, 2010 om 03:55

    Do: goede usability :)

    Ik las vorige week in mijn krant dat 48% van de bezoekers van een webshop deze voortijdig verlaten (en dus niets kopen) omdat de gebruiksvriendelijkheid te laag is.

    Usability = klantvriendelijkheid.

    Winkels in de reële wereld die niet klantvriendelijk zijn doen het doorgaans ook minder goed.

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    07 dec, 2010 om 07:37

    Hoi,

    Interessant artikel. Ik sluit me aan bij het verhaal over usabilty. Als ik op een site kom waarvan ik de logica niet snap en na drie keer klikken nog niet weet waar ik moet zijn haak ik af. Een zoekoptir helpt soms (maar meestal werktdit niet). Google waardeert een zoekoptie ook schijnt.

    Verder werken testimonials goed, vooral als de naam, functie en website van de organisatie waar de persoon voor werkt erbij vermeld staan.

    Tot slot nog over design: dat werkt echt. Ik ben zzper maar als mensen mijn website (www.alightcareers.nl) zien denken ze dat ik een groot bedrijf ben. Zo professioneel komt het over. Ik heb het logo en de website laten ontwerpen en realsieren door één partij: Green Creatives (www.greencreatives.nl). Ik ben daar erg over te spreken.

    Reageren
  • Wouter zegt:
    10 dec, 2010 om 15:49

    Goede tips, ben zelf webdeveloper en een website die goed in elkaar zit is absoluut je basis, hierna kun je verder bouwen aan zaken als SEO (zoekmachine optimalisatie)

    Probeer doelen te stellen voor jezelf, waar wil je je bezoeker naartoe hebben op je website, welke actie wil je dat ze doen? Meet dit ook met tools als Google Analytics, meten is weten.

    Reageren
  • Effectief Communiceren zegt:
    12 feb, 2013 om 09:02

    Moet een beetje lachen om die don’t van het amateuristische logo. Zelf ooit in Powerpoint heel trots een logo geknutseld. Totdat een drukker ermee aan de slag moest….toen toch maar professionele designer ingeschakeld om het bruikbaar te maken!

    Reageren

Reageren