Naar
boven
Logo Karel Geenen

Artikelen schrijven: 10 gouden regels!

Content is king is een veel gehoorde uitspraak. Content is king, want zoekmachines houden van content en aan de hand daarvan schatten ze de website op waarde. Content zorgt hiermee voor een betere positie in de bekende zoekmachines. Toch komt bij het creëren van content meer kijken dan alleen maar even snel een nieuwsbericht, een blog of een nieuw artikel schrijven. Begin je net met het creëren van content? Hou je dan aan de volgende 10 gouden contentregels.

Waarom artikelen schrijven:

  1. Vat de inhoud samen in de titel. 8 van de 10 bezoekers leest alleen de titel en tussenkoppen. De koppen moeten de inhoud dus goed samenvatten en uitnodigen tot verder lezen.
  2. Stop jouw nieuwsberichten niet vol met keywords. Schrijf altijd voor de bezoeker en niet alleen voor de zoekmachine. Gericht schrijven op 1 of 2 keywords kan natuurlijk geen kwaad, maar laat die keywords het artikel nooit domineren.
  3. Nodig uit tot linkbait. Een goede manier om extra links naar jouw website te ‘lokken’ is nieuwsberichten of artikelen plaatsen waarnaar bezoekers vanaf hun eigen website of social media willen linken. Let op: jouw artikelen moeten dan natuurlijk wel de moeite waard zijn! Het gaat hierbij niet om content, maar om de inhoud.
  4. Schrijf niet om te verkopen. Het verkopen van je producten of diensten doe je op de daarvoor bestemde pagina’s van je website. Artikelen en nieuws schrijf je uit interesse, actualiteitswaarde of om je als merk te profileren. Je schrijft ze dus nooit om (direct) te verkopen.
  5. Google is een bezoeker. Zoekmachines en met name Google lezen de website als een gewone bezoeker. Ook voor Google zijn de koppen en tussenkoppen dus het belangrijkst. Besteed daarom altijd 50% van je tijd aan het schrijven van de koppen. De andere helft aan het schrijven van het daadwerkelijke artikel.
  6. Schrijf persoonlijk. Laat meerdere personen uit de organisatie regelmatig zelf artikelen schrijven. Dit zorgt voor afwisseling en het geeft de organisatie een gezicht, wat de openheid richting de bezoekers bevordert. Afwisselende artikelen en openheid richting de bezoekers bevorderen op hun beurt weer de kans op linkbait.
  7. Zorg voor een goede interne linkstructuur. Koppel gerelateerde berichten en artikelen, door in de tekst bepaalde (vak)termen te linken naar een hiervoor relevant ander artikel. Natuurlijk kun je onder aan het artikel verwijzen naar productpagina’s, als deze maar relevant zijn voor het zojuist geschreven artikel. Hou hierbij altijd punt 4 in het achterhoofd, schrijf niet om te verkopen.
  8. Gebruik afbeeldingen. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Zeker op het internet. slechts 2 van de 10 bezoekers leest het volledige artikel. De rest zal in ieder geval de afbeelding opvallen. Zorg dat de afbeelding relevant is en uitnodigt tot het lezen van het artikel. Ook de zoekmachines zullen een pagina met relevante afbeeldingen hoger waarderen.
  9. Promoot jouw artikelen. Niemand leest jouw nieuws als je het niet bekend maakt. Maak jouw nieuws of blogartikel wereldkundig. Plaats een persbericht, verspreid het via social media, verstuur een nieuwsbrief en geef trouwe bezoekers de mogelijkheid tot RSS feed. Alleen zo wordt jouw bericht vindbaar en krijgt het lezers.
  10. Laat bezoekers reageren. Interactie zorgt voor een open imago, maar ook voor user generated content. Zoekmachine houden van user generated content en zullen een dergelijke website altijd hoger waarderen.

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Chris van Marion
Chris is eigenaar van Online Ambitie, bureau voor internetredactie en webmanagement en helpt bedrijven bij het realiseren van hun eigen online ambitie.
19 reacties op "Artikelen schrijven: 10 gouden regels!"
  • Dieter Vertessen zegt:
    30 mrt, 2011 om 18:43

    En het allerbelangrijkste: 11. Herlees! Ongelofelijk hoeveel schrijffouten en foute constructies je tegenkomt op het net.

    Reageren
    • Mike zegt:
      31 mrt, 2011 om 12:24

      Ja erg he ?
      Zie dat ook bij ons zelf, regelmatig kom ik nog schrijffouten tegen ondanks nazien en nog eens nazien.
      Schermblind ofzo..
      Ook bezoekers sturen gelukkig wel eens een email om op de fouten te wijzen.

      Have Fun,
      Mike
      amerone.be

  • Chris van Marion zegt:
    31 mrt, 2011 om 09:24

    @Dieter: een hele goede aanvulling. Bedankt!

    Reageren
  • Jaap zegt:
    31 mrt, 2011 om 20:19

    Regelmatig goede content op je website plaatsen is belangrijker dan het het volume.
    Zo bind je namelijk bezoekers.
    Als je wekelijks met wat leuks komt, groeit de lezersgroep vanzelf.
    Kijk wat Karel doet en leer ervan.
    Ik zie zijn mail en weet dat ik geen l*lverhaal voorgeschoteld krijg.

    Reageren
  • [...] SEO ranking ( Dries bultynck – BE) 4. linkbuilding: 8 seo experts vertellen (Dave Lorrez – BE) 5. Artikelen schrijven, 10 gouden regels (Blog Karel Geenen – NL) 6. Zoekmachine marketing voorspellingen 2010 (Marnik D’Hoore – anno [...]

    Reageren
  • Riet de Wit zegt:
    01 apr, 2011 om 13:44

    Hallo Chris, goed artikel, dankjewel!
    Even een vraagje over punt 3 “Het gaat hierbij niet om content, maar om de inhoud.” Ik gebruik de termen content en inhoud blijkbaar door elkaar, kun je ze nader specificeren?

    Reageren
    • Chris van Marion zegt:
      04 apr, 2011 om 08:29

      Riet, zoals Jedidja al beschrijft bedoel ik inderdaad met inhoud dat je echt iets te vertellen hebt. Dus dat het artikel ergens over gaat.

      Op zich kun je de termen inhoud en content prima door elkaar heen gebruiken. Het woord inhoud heeft immers meerdere betekenissen.

  • Jedidja | Gullegever.nl zegt:
    01 apr, 2011 om 15:30

    Goed artikel!

    @Riet Ik denk dat Chris bedoelt dat het niet om kwantiteit gaat maar om kwaliteit. Het moet zo interessant zijn, dat mensen uit zichzelf naar jouw artikel willen linken.

    Reageren
    • Riet de Wit zegt:
      04 apr, 2011 om 10:01

      @Jedidja @Chris: bedankt voor de uitleg, ik zal er op gaan letten in mijn eigen uitspraken!

  • Edwin Waelbers zegt:
    01 apr, 2011 om 19:16

    Niet veel aan toe te voegen, misschien één ding:

    Schrijf passioneel met passie over iets waar je gepassioneerd over bent.

    Je mag eventueel 1000 dt fouten maken in één zin, het maakt ook niet uit wanneer je niet weet wat een voltooid deelwoord is.

    Ik ken wel wat bloggers die technisch minder goed kunnen schrijven, maar wél weten waarover ze het hebben en waarvan de passie gewoon afdruipt.

    En die jongens en meisjes, die hebben soms duizenden fans. Denk daar maar eens over na. :)

    Reageren
  • parkeren schiphol zegt:
    01 apr, 2011 om 22:20

    Het nadeel van bloggen is vaak dat je een team moet hebben. Alleen dan raakt na 1 a 2 jaar de inspiratie vaak op. En een blog waar amper nog iets op komt is ook een afknapper.

    Reageren
  • Cadefo Kunst Galerie zegt:
    09 sep, 2011 om 12:59

    Heeft iemand een goede manier om websites te vinden waar je gratis artikelen kan plaatsen.

    Reageren
  • Snorlax zegt:
    03 jan, 2012 om 15:55

    Nee je mag geen geen 1000 dt fouten maken in 1 zin. Ook niet eentje. Sorry hoor maar spelfouten zijn echt een no-go. Als je zelfs al geen werkwoorden kunt vervoegen, dan komt de rest ook niet overtuigend en/of betrouwbaar over. Mocht je dan met al je taalfouten zoveel lezers halen zoals jij meent te beweren, dan zit er ook wel iemand tussen die de tekst even elke dag voor je kan verbeteren. Het komt echt ontzettend dom over!

    Reageren
  • Alvin zegt:
    28 dec, 2012 om 12:30

    De titel en tussenkoppen de juiste tags meegeven! Dikgedrukt is voor de bezoeker duidelijk, maar Google leest het liefst de H1,H2 tags. En ook de lengte van het artikel is belangrijk , minimaal 200 woorden. Of geldt dat niet meer?

    Reageren
    • Chris zegt:
      02 jan, 2013 om 09:43

      Ook H3 wordt door Google goed gelezen. Zo kun je wat opmaakvarianten doorvoeren in het artikel. De lengte in in zoverre belangrijk dat ook Google van boven naar beneden leest. Wat hoog in het artikel staat wordt in de regel beter geïndexeerd.

    • Alvin zegt:
      02 jan, 2013 om 09:48

      Ah ok , dus of het nou 100 of 500 woorden is , het gaat erom dat de onderbouwing vanuit de titel naar beneden opbouwend is?

  • Adrian zegt:
    15 mei, 2013 om 13:12

    top website is dit. ik ga me er in verdiepen bedankt voor het delen!

    Reageren
  • Klaziena Waerts zegt:
    11 sep, 2013 om 11:56

    Wil je weten wat de 10 grootste fouten zijn die worden gemaakt met bloggen?

    Waarover je moet bloggen en hoe je je blogberichten schrijft?

    En dat er eigenlijk maar 3 soorten blogberichten zijn en hoe je op een eenvoudige manier aan de inhoud van je blogberichten kunt komen?

    Kijk dan snel op http://bit.ly/1dYDSzB

    Reageren
  • Anja Kleine zegt:
    11 sep, 2013 om 12:52

    Hier hebben we weer wat aan, en gaan we ook zeker wat mee doen. Thanks!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014