Naar
boven
Logo Karel Geenen

Bedrijf online: dit MOET je hebben…

Dit artikel is speciaal bedoeld voor ondernemers die voornamelijk “offline” werken maar wel online aanwezig willen zijn. Want een website alleen is dan natuurlijk niet genoeg. Er zijn verschillende zaken die je op orde moet hebben voordat je echt kunt zeggen, mijn bedrijf is online. En nog belangrijker, voordat je er ook echt profijt van zult hebben…

1.  Eigen domeinnaam en e-mailadres

Deze eerste tip klinkt logisch. Toch komen we nog vaak bedrijven tegen die dit niet goed hebben begrepen. Met een eigen domeinnaam bedoelen we een professionele domeinnaam, die je zelf beheert. Dus geen .tk domein of een subdomein of vermelding op één of andere online gids.

Wanneer je dan toch een eigen domein hebt, zorg er dan ook voor dat je een e-mailadres instelt met die domeinnaam. Dus: info@karelgeenen.nl is goed, karelsbedrijf@hotmail.com niet.

2. Professioneel design

Het design van je website is het eerste wat de bezoekers te zien krijgt. Zorg er dus voor dat de eerste indruk goed is. Een goed design hoeft geen duizenden euro’s te kosten, maar kant en klare sjablonen van twee tientjes zijn ook niet aan te raden.

Verder is het ook belangrijk dat je logo professioneel is opgemaakt én geïntegreerd is binnen je website. Zorg ervoor dat je design overeenkomt met je huisstijl!

3. De “verplichte” pagina’s

Er zijn een aantal pagina’s die onontbeerlijk zijn voor een website:

Duidelijke homepage

De homepage moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Zorg ervoor dat deze pagina duidelijk laat zien waar de bezoeker terecht is gekomen en wat ze met je website kunnen.

Wat doet jouw bedrijf

Een pagina die uitlegt wat je bedrijf precies doet is ontzettend belangrijk. Tenzij mensen ervaring met je hebben weten ze niet wat jouw bedrijf voor hen kan betekenen. Deze pagina legt precies uit voor welke problemen jouw bedrijf een oplossing heeft.

Wie is je bedrijf

De bezoeker wil graag weten met wie hij of zij te maken heeft. Deze pagina is dus ideaal om jezelf of je bedrijf voor te stellen. Een stukje historie over het bedrijf doet het ook altijd goed. Tevens kun je op deze pagina ook laten zien voor wie je al hebt gewerkt (referenties). Je kunt er ook voor kiezen om een aparte referentie of portfoliopagina te maken.

Een foto van het jezelf en/of de medewerkers en een korte bio is ook aan te raden. Dit maakt het één en ander wat persoonlijker. Iets wat ervoor kan zorgen dat de bezoeker je meer gaat vertrouwen (en uiteindelijk tot de gewenste actie overgaat.

Contactpagina

Dit is misschien wel de meest belangrijke pagina van de gehele website. Want als offline bedrijf wil je in principe maar één ding: bezoekers moeten contact met je opnemen. Dit is het hoofddoel van je website.

Zorg ervoor dat je voldoende contactmogelijkheden biedt. Denk aan adres- en contactgegevens (mail, telefoon, contactformulier, fax, postadres), een routebeschrijving en de eventuele openingstijden van je bedrijf.

4. Analytics installeren

Het voordeel van een online visitekaartje is dat je exact kunt bijhouden hoe vaak deze is bekeken en wat de bezoekers hebben gedaan. Hiervoor is het wel van belang dat je een goed statistiekenprogramma hebt geïnstalleerd. Ik adviseer Google Analytics (gratis).

Wanneer je dit hebt geïnstalleerd kun je gaan meten hoeveel bezoekers je hebt en wat deze op je website doen. Belangrijk is dat je ook doelen instelt. Google Analytics zal dan aangeven wanneer een doel is bereikt.

Noodzakelijke doelen voor een dergelijke website zijn de succespagina wanneer iemand je contactformulier heeft ingevuld en wanneer iemand bijvoorbeeld 20 seconden je contactpagina heeft bekeken (er vanuit gaande dat iemand dan aan het bellen is naar jou).

Bekijk voor meer informatie ook onze Google Analytics categorie!

Tot slot

Bewust hebben we het hier niet over verkeer (hoe krijg je meer bezoekers) gehad. Daarvoor is dit artikel ook niet bedoeld. Wil je meer informatie over het aantrekken van verkeer bekijk dan onze zoekmachine optimalisatie, website promotie of Google AdWords categorie eens.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
19 reacties op "Bedrijf online: dit MOET je hebben…"
  • Bajaca zegt:
    30 okt, 2009 om 10:44

    Ik verbaas me er elke keer weer over hoevaak je websites ziet die een yahoo, gmail of een hotmail mailadres gebruiken.
    Zelfs als je in het verkeer zit zie je het op bedrijfswagens staan. Dit komt in ieder geval op mij als uiterst onprofessioneel over.

    Daarnaast is het voor bedrijven vaak handig om gebruik te maken van een eenvoudig Content Management System, waardoor het vele malen makkelijk wordt om aanpassingen op de website te maken als dat nodig is.

    Reageren
  • Robbert zegt:
    30 okt, 2009 om 12:10

    Leuk idee voor een vervolg:

    Bedrijf online: dit moet je NIET hebben…

    Reageren
  • Jacob Ras ( Piano Musician) zegt:
    30 okt, 2009 om 22:52

    Mooi artikel, mis alleen iets als:

    Je moet, als je daarover beschikt, je KVK nummer op je zakelijke website vermelden. Laat je dat achterwege, dan kun je daarvoor een boete krijgen.

    Bron: http://www.trefnet.nl/actueel/index.php?id=38 .

    Lijkt me toch wel een belangrijk punt.

    @Bajaca:

    “Ik verbaas me er elke keer weer over hoevaak je websites ziet die een yahoo, gmail of een hotmail mailadres gebruiken.”
    Inderdaad, ik ook. Als ik een zakelijke email krijg met als afzender een van bovengenoemde services denk ik al gauw aan oplichting. (Denk bijvoorbeeld aan paypal@hotmail.com oid.)

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    01 nov, 2009 om 08:57

    Bij puntje 3 zou ik toch zeer aanraden om in elke situatie een formulier te verwerken. Dit verlaagt de drempel voor bezoekers om je te contacteren.

    Reageren
  • Jacob Ras (Piano Musician) zegt:
    01 nov, 2009 om 15:51

    Ik had hier een reactie geplaatst, waar is die gebleven?

    Leuk artikel, maar wat ik mis is een stukje over de verplichte kvk-vermelding op bedrijfswebsites. Het niet vermelden van een kvk nummer kan een boete opleveren.

    Reageren
  • Trampoline zegt:
    02 nov, 2009 om 06:46

    Onder verplichte pagina’s mis ik eigenlijk de disclaimer en privacy statement. Deze zijn toch ook verplicht? Volgens mij in ieder geval als je Google Analytics gebruikt.

    Reageren
  • Jacob Ras (Piano Musician) zegt:
    02 nov, 2009 om 11:04

    Inderdaad, als je Analytics gebruikt moet je een dislaimer of privacy verklaring hebben waarin je aangeeft dat je cookies gebruikt om je bezoekers te tracken. Maar dat zie ik nogal vaak ontbreken op websites die Analytics gebruiken…

    Reageren
  • Hypotheek deventer zegt:
    02 nov, 2009 om 14:20

    Een goede bedrijfs website moet wat mij betreft ook veel goede informatie verstrekken over het product dat het offline bedrijf voert.

    Dat is niet alleen goed voor de bezoekers van de site maar ook voor de bezoekersaantallen.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    03 nov, 2009 om 17:50

    Wat te denken van de vele websites waarbij geen formulier voor mailen is ingebouwd, maar enkel een “mailto-link” zodat je verplicht je outlook geinstalleerd moet hebben of een ander vast pakket ipv bv gmail of hotmail.

    Reageren
  • Jacob Ras (Piano Musician) zegt:
    03 nov, 2009 om 17:58

    Ehm, wat is daar lastig aan?

    a href=”mailto:naam@domein.ext”>Mail

    Emailadres kun je er toch gewoon uithalen?

    Reageren
  • Hypotheek deventer zegt:
    03 nov, 2009 om 18:15

    Ja Jacob,… maar een dik jaar geleden zag iok ook voor het eerst de bron van een site. niet iedere bezoeker is hier even handig in!

    Reageren
  • Jacob Ras (Piano Musician) zegt:
    03 nov, 2009 om 18:26

    Oké, daar heb je gelijk in, maar als je met je muis over de link gaat, verschijnt het mailto: adres in de adresbalk. Maar ja, dan moet je daar wel op letten ;)

    Reageren
  • hypotheek deventer zegt:
    03 nov, 2009 om 18:57

    Een voordeel van mailto is, naart het gemak waarmee je het invoegen kunt, dat je automatisch het echte email adres van de reageerder. wie kent niet de vervelende valse reactie’s die je soms via marktplaats.nl krijgt.

    Reageren
  • Jacob Ras (Piano Musician) zegt:
    03 nov, 2009 om 19:01

    Een nadeel van mailto is, dat het voor spambots makkelijker is emailadressen te verzamelen. Daarom gebruik ik zelf liever een contactformulier, of een emailadres in een afbeelding.

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    04 nov, 2009 om 08:29

    Bij forms moet helaas ook steeds meer een captcha gebruikt worden om de bots ‘tegen te houden’…

    Reageren
  • My-friends zegt:
    07 nov, 2009 om 21:56

    De nagel op de kop. en het zal nog aan belang blijven winnen. Mensen horen van je bedrijf en zijn nieuwsgierig. Ze gaan steeds zoeken naar referenties. Via website geef je meteen je eerste indruk mee… Het moet maw juist zijn.

    Reageren
  • My-friends zegt:
    07 nov, 2009 om 21:57

    En idd, contactgegevens vrijgeven op het net, toch af te raden. Je blaast er meteen je email adress mee op. Enkel applicatie via web app en bot code… Jammer genoeg.

    Reageren
  • My-friends zegt:
    07 nov, 2009 om 21:58

    Of bestaan er andere manieren om je contact gegevens te beschermen van spam mailing? Uiteraard is het leuker dat je meteen kan mailen vanuit je outlook ipv een web app mailing waarvan je niet weet of ie werkt.

    Reageren
  • My-friends zegt:
    13 nov, 2009 om 10:59

    Ons info adres volledig verbrand ondertussen, dit noemen ze dan beginnersfouten zeker?

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014