Bereken het werkelijk bouncepercentage

Karel
30/5/2011
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
30/5/2011
Google Analytics
X
min leestijd

Deze maand schreef ik al eerder over het bouncepercentage, en wat er eigenlijk mis mee is. Advies is om dat artikel eerst even te lezen.In dat artikel kwamen we erachter dat het bouncepercentage, zoals nu gebruikt door Google Analytics, niet realistisch is. Of beter gezegd, het klopt gewoon niet. Hoe dat precies zit? Lees eerst even het artikel "Waarom een hoog bouncepercentage niet verkeerd hoeft te zijn".In de tussentijd ben ik op zoek gegaan naar een oplossing, want ik ben van mening dat het ronduit slecht is dat de gegevens in Google Analytics rond het bouncepercentage niet kloppen. In dit artikel vind je "mijn" oplossing, en de eerste resultaten.

Het probleem: 1 pagina bezocht = 100% bounce

Zoals Google Analytics nu meet is elk 1-pagina-bezoek een bounce. Maar is dat wel het geval? Wat als iemand een artikel op mijn website leest, wat reacties bekijkt en daarna aan de slag gaat met de informatie uit het artikel?Is dat een bounce? Nee. Sterker nog, dit is misschien wel een zeer tevreden bezoeker.

De oplossing: Na 20 seconden automatisch een event triggeren

Het probleem waarom Google Analytics geen tijd op pagina kan berekenen (en bij een 1-pagina-bezoek dus altijd een bounce registreert) ligt aan het feit dat ze minimaal twee pagina's nodig hebben om die tijd op pagina te bereken. Nogmaals, als je niet begrijpt wat ik bedoel, lees eerst even het artikel "Waarom een hoog bouncepercentage niet verkeerd hoeft te zijn".Hiervoor hebben we de volgende oplossing:

Wanneer iemand op onze website komt, en de eerste pagina bekijkt, wordt er na 20 seconden automatisch een event getriggerd. Dit zorgt ervoor dat er geen bounce meer wordt geregistreerd. Wordt er maar één pagina bekeken, en duurt het bezoek korter dan 20 seconden is het een bounce, daarboven niet meer.

Waarom 20 seconden?

We hebben er een tijdje over gebrainstormd, en kwamen tot de conclusie dat wanneer iemand langer dan 20 seconden op onze pagina is hij ook daadwerkelijk aan het lezen is. Uiteraard is deze tijd voor discussie vatbaar.

Voorbeeldcode

Let op, voordat je deze code toevoegt aan je pagina's even een kleine waarschuwing. Het zal je statistieken overhoop gooien! Ik raad je dus aan om deze code alleen te gebruiken als je weet waar je mee bezig bent. De tijd op pagina/site zal stijgen, en het bouncepercentage waarschijnlijk sterk dalen! Het bevindt zich ook allemaal nog in een testfase, dus gebruik is op eigen risico. Verder werkt deze code alleen als je de nieuwe Google Analyticscode gebruikt.De volgende code hebben we toegevoegd aan elke pagina op onze website, net voor de sluit-bodytag:{code type=codetype}<script type="text/javascript"> if (document.referrer.indexOf(document.domain) == -1) { setTimeout("_gaq.push(['_trackEvent', 'Time', '20 seconds']);", 20000); }</script>{/code}

Met grote dank aan Andre Scholten voor het aanleveren van deze code!

De resultaten

Na een weekje deze code op onze website te hebben gedraaid krijgen we de volgende statistieken voor wat betreft het bouncepercentage:

Leuk, maar wat kan ik hiermee?

Zoals ik al eerder aangaf geeft dit voor ons een veel realistischer beeld. De volgende stap die we nu kunnen nemen is het inzetten van deze nieuwe statistieken om de werkelijke probleempagina's te ontdekken.We krijgen door deze nieuwe toepassing namelijk twee soorten pagina's:

  • Pagina's met een echte bounce (korter dan 20 seconden op onze website/pagina);
  • 1-pagina-bezoeken

Beide zijn nu een stuk realistischer wat het optimaliseren een stuk eenvoudiger zal maken. Hoe we dit precies gaan aanpakken zal later deze week in een vervolgartikel verschijnen.In de tussentijd ben ik benieuwd naar jullie mening en visie over dit onderwerp en deze oplossing!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier