Naar
boven
Logo Karel Geenen

Heeft Facebook de eigen ruiten ingegooid?

Als ondernemer/artiest/kunstenaar enz. probeer je uiteraard zoveel mogelijk mensen je Facebook Fanpage te laten liken. Immers, je kunt dan in contact blijven met hen door het plaatsen van statusupdates.

Een win-win situatie. Jij vergroot je bereik en zij ontvangen interessante statusupdates van jou.

Maar het lijkt erop dat Facebook hier een stokje voor heeft gestoken. Facebook zou bewust het bereik van je Fanpage hebben teruggeschroefd naar 15-20%! De reden hiervoor is ook gekend: voor de overige 80% moet je betalen (via Promoted Posts)!

Tss, dat kan toch niet waar zijn?

Tja, het lijkt erop dat het toch echt zo is. Hoe vreemd het ook mag klinken. Sinds mei 2012 klagen steeds meer gebruikers over dit fenomeen.

Een goed en uitgebreid artikel, wat ook de trigger is geweest voor deze post, vind je hier: Facebook I want my friends back!. Lees het zeker eens door, er wordt ook precies uit de doeken gedaan hoeveel een Promoted Post kost en hoeveel dit Facebook zal gaan opleveren.

Echter de meest betrouwbare bron is toch die van de Facebook Ads Product Director zelf. In een interview met Ad exchanger vertelt hij het volgende:

For brands, one of the most interesting product offerings we have is Reach Generator, which ensures that every single one of your page posts reaches all of your fans. Organically, you get anywhere from 15 percent to 20 percent of your fans, that you reach organically. In order to reach the remaining 80 to 85 percent, sponsoring posts is important.

Echter tot voor mei 2012 lag het organisch bereik eerder bij de 100% dan bij de 15-20%. Het lijkt er sterk op dat Facebook dit bewust heeft teruggeschroefd. Zeker gezien het feit dat de Promoted Posts en de terugval van organisch bereik op hetzelfde moment gebeurde.

Promoted Posts?

Om dus iedereen te kunnen bereiken ben je dus verplicht om de updates die je plaatst te “sponsoren”. Oftewel, een flinke smak geld te betalen. Hoeveel? Kijk hieronder maar eens:

Het zou ons 8 euro kosten om één bericht aan al onze “likers” te laten zien. Voor bepaalde berichten kan ik me voorstellen dat dit interessant is.

Maar dit is gebaseerd op “slechts” 2500 likes. Prijzen kunnen wel oplopen dat 150,- euro per post! Als je dan dagelijks een bericht post wordt het een dure aangelegenheid. En vergeet niet dat je meestal al flink hebt moeten investeren om die likes daadwerkelijk te krijgen!

Waarom mag Facebook geen geld verdienen?

Ik ben de laatste die zal zeggen dat Facebook geen geld mag verdienen. Echter, de manier waarop staat mij (en dus ook een heleboel anderen) niet aan.

Eerst moet je investeren om zoveel mogelijk likes te krijgen. Dit kost veel tijd én geld. Een advertentie op Facebook is immers niet gratis.

Eenmaal veel likes (met als doel deze voortaan te kunnen benaderen met statusupdates) moet je plotseling ook nog eens gaan betalen om je statusupdates bij iedereen onder de aandacht te brengen (en dus niet bij de standaard 15-20%).

Er zijn een aantal dingen die bij mij naar boven komen als ik het verhaal hierboven bekijk. Bait-and-switch. Een vorm van machtsmisbruik. Kortetermijndenken.

Wat denk jij ervan? Ik hoor het graag in de reacties hieronder!

Update: Lees hier ook het artikel van Peter Minkjan waarin hij enige nuance aanbrengt in het bovenstaande verhaal.

Wil jij een succesvolle Facebookpagina? Ja toch?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
37 reacties op "Heeft Facebook de eigen ruiten ingegooid?"
  • Dylan zegt:
    30 okt, 2012 om 11:24

    Dit is een nekbreker voor de kleineren, maar leuke facebook pagina’s! De grote merken zullen er niet wakker van liggen maar dit zal iets zijn wat ze op termijn terug moeten gaan draaien.

    Je krijgt namelijk niet meer de ‘meest belangrijke content te zien die bij JOU past’ maar de meest belangrijke content die betaald om het jou te laten zien..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      30 okt, 2012 om 11:26

      Inderdaad Dylan, dat is waar het wel op begint te lijken ja.

  • Peter Minkjan zegt:
    30 okt, 2012 om 11:40

    Hoi Karel,

    het beeld dat hier maar ook in andere media geschetst wordt klopt niet en moet op zijn minst genuanceerd worden. Het beeld dat pagina’s eerste 100% van de fans bereikte met iedere update en dat Facebook stiekem zonder het te vertellen het nu op 15% heeft gezet ligt hieraan ten grondslag. Dit is namelijk nooit zo geweest en dat komt door EdgeRank. Mijn gehele uitleg vind je hier: http://www.likeconomics.nl/2012/10/facebook-niet-langer-gratis-dat-is-het-nooit-geweest/

    Groeten,
    Peter

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      30 okt, 2012 om 11:47

      Dag Peter,

      Dank voor je reactie! Ik ben me terdege bewust van EdgeRank. Vandaar dat ik ook aangeef dat het eerder 100% is dan 15%, maar dus niet per definitie 100%.

      Ik zeg ook niet dat het eerst gratis was, want kost tijd en geld.

      Echter je opmerking in je artikel dat goede content altijd al geld kostte slaat de plank mis wat mij betreft. Het klopt wat je zegt, maar feit is dat er nog een extra kostenpost bijkomt om jouw content aan de mensen te laten zien die hebben aangegeven jouw content te willen zien.

    • Karel Geenen zegt:
      30 okt, 2012 om 11:51

      By the way: ik begrijp overigens wel waarom jij dit graag genuanceerd wil zien. Wanneer je bedrijf gebaseerd is op Facebook is het lastig om objectief te blijven. Waarmee ik overigens NIET wil zeggen dat je dat niet zou zijn.

    • Peter Minkjan zegt:
      30 okt, 2012 om 14:32

      Beetje flauwe (en totaal overbodige) sneer Karel, dat zou ook betekenen dat jij niet objectief zou kunnen zijn over Google omdat je SEA en SEO diensten aanbiedt. Ik probeer d.m.v. reactie een nuance aan te brengen in het beeld dat je schetst, iets waar je ook om vraagt (“Geef je mening!”) en dan geef je aan dat het voor mij lastig is om objectief te blijven waarmee je impliceert dat dit niet het geval is. Zullen we ons gewoon bij de feiten houden?

    • Karel Geenen zegt:
      30 okt, 2012 om 15:17

      Peter, ik zeg toch duidelijk dat ik niet denk dat je niet objectief bent? Ik zeg alleen maar dat het lastig is om objectief te blijven wanneer je inkomsten afhankelijk zijn van Facebook.

      Ik geef ook toe dat ik dat vaak lastig vindt mbt SEO en AdWords. Maar dat wil niet zeggen dat het me niet lukt ;-).

      By the way, ik heb je artikel toegevoegd als link aan het originele artikel omdat ik van mening ben dat nuance inderdaad wel op zijn plaats is.

    • Karel Geenen zegt:
      31 okt, 2012 om 10:47

      Peter,

      Ik heb er nog eens over nagedacht ;-).

      Wat ik dan wel vreemd blijf vinden is dat ze bij Facebook zelf aangeven dat het organisch ergens tussen de 15-20% ligt. Wat heeft Edgerank hier dan eigenlijk mee te maken?

      Want zoals ze het nu omschrijven lijkt het erop dat dat bereik niet hoger wordt, tenzij je ervoor betaalt. Oftewel, het verhogen van de Edgerank heeft dan ook geen zin, aangezien het bereik altijd rond die 15-20% blijft?

      Misschien dat jij ons daar duidelijkheid over kan geven?

    • Peter Minkjan zegt:
      31 okt, 2012 om 11:48

      Hoi Karel,

      het klopt dat Facebook de 15-20% noemt maar daar ook bij zegt dat dit het gemiddelde is. Hier zitten dus ook pagina’s bij met miljoenen fans die over het algemeen nog veel minder fans bereiken. Dit geeft een vertekend beeld want kleinere pagina’s (die de meeste van ons beheren) bereiken dus een veel groter percentage van hun fans (50%+). Hier vind je een overzicht van gemiddeld organisch bereik: http://edgerankchecker.com/blog/2012/06/what-is-the-average-facebook-pages-organic-reach/

      Daarnaast zijn er ook gewoon heel veel pagina’s met (geautomatiseerde) oninteressante content die slechts een fractie van hun fans bereikt en dus het gemiddelde omlaag haalt. Als je moeite doet, goede content produceert en verspreidt en geen gekke dingen doet om fans te vergaren zal het bereik van je pagina dan ook een veelvoud van de genoemde 15-20% zijn. Richt je eerst op een goede contentstrategie en bekijk dan of het promoten noodzakelijk is om je bereik te vergroten. In veel gevallen zal dit niet het geval zijn.

  • Eeuwe zegt:
    30 okt, 2012 om 11:46

    Ik denk dat ze bij Google hier in elk geval blij mee zijn. Maar voor de kleineren fanpages op Facebook is het inderdaad het ergst, waarom niet deze regeling voor de echte grote spelers die echt meer hebben dan 20.000 likes ofzo.. Daar valt denk ik ook het meeste geld te halen..

    Reageren
  • Peter Minkjan zegt:
    30 okt, 2012 om 11:55

    Er is helemaal geen extra kostenpost bijgekomen enkel een mogelijkheid om je bereik betaald te vergroten die er voorheen niet was, dat is heel wat anders.

    Heb je voor dat je dit artikel schreef ook zelf onderzocht bij de pagina’s die je beheert of Facebook het bereik opeens en ‘stiekem’ verkleind heeft? Ik ben benieuwd naar de resultaten.

    Daarnaast zijn deze veranderingen enkel goed voor de gebruiker dus het tegenovergestelde van eigen ruiten ingooien. Enige nuance van dit artikel vond ik daarom noodzakelijk. Zie ook dit artikel: http://allfacebook.com/breslawski-percolate-brands-facebook_b103338

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      30 okt, 2012 om 12:06

      Laat ik even vooropstellen dat ik in dit artikel nog helemaal niets voor waarheid aan zie. Ik lees verschillende bronnen, lees de reacties van bedrijven en vorm dan mijn onafhankelijke mening. Bij onze eigen Fanpages met “slechts” 2500 likes hebben we niet een directe daling gezien. Echter, zoals je zelf aan aangeeft is dat geen representatieve dataset.

  • Roy zegt:
    30 okt, 2012 om 11:56

    Op onze FB pagina hebben we dit fenomeen helaas ook al mogen ondervinden. Ons bereik kelderde binnen 2 weken met meer dan 90% (!). Een week daarna dook het bereik naar bijna 0, zero, noppes (?!) en dat terwijl we niets aan onze aanpak hadden gewijzigd. Weer een week later zijn we Promoted Posts (€8,00) gaan gebruiken. Het bereik krabbelde terug naar een bereik van zo’n 7000. Er moet gezegd worden dat we op de Promoted Posts veel Likes ontvingen maar wat blijkt? Veel Likes zijn uit Azië afkomstig en dat is niet echt waar we de doelgroep willen bereiken. Wat ons betreft komt FB de laatste tijd teveel negatief in het nieuws, ook in privé kring waar geklaagd wordt over de overvloed aan advertenties. De vraag rijst of we een gedeelte van het budget niet beter op een alternatieve wijze kunnen inzetten.

    Reageren
    • Eeuwe zegt:
      30 okt, 2012 om 12:15

      Is dat vanaf 1 mei of een andere datum? Zie zelf eigenlijk nog geen verschil qua bereik, maar is dan ook maar een pagina met rond de 4000 likes.

    • Roy zegt:
      30 okt, 2012 om 12:22

      @eeuwe. Bij ons is het pas zichtbaar vanaf oktober, maar dan ook wel heel duidelijk. We zijn weer terug bij de eerste reactie van Dylan. De kleintjes zijn “de haas”. We hebben slechts rond de 550 likes. Dat plaatst deze actie van FB, voor ons althans, nog eens in een extra negatief daglicht.

  • Jorn zegt:
    30 okt, 2012 om 12:08

    @Roy: Likes uit ‘ongewenste’ landen is heel simpel te voorkomen door je promoted post te targetten. Ik doe het meestal op land (NL) of taal (Nederlands, met het risico dat je ook andere landen meepakt waar Nederlands wordt gesproken).

    Reageren
    • Roy zegt:
      30 okt, 2012 om 12:15

      Thanks Jorn. Da’s exact waar ik op heb gelet bij de eerste keer promoted post gebruik. De mogelijkheid is me echter niet geboden zoals dat bij “reguliere” FB ads overigens wel het geval is. Binnen de promoted post kan ik althans alleen maar kiezen uit Doelgroep: mensen die je pagina leuk vinden en Doelgroep: mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden. Ik had voor optie twee gekozen in de hoop een groter bereik aan te boren en … dat heb ik gekregen maar blijkbaar hebben onze vrienden, hééél veel vrienden in Azië.

  • Richard Theuws zegt:
    30 okt, 2012 om 12:18

    Er zijn ook gewoon te veel mensen die maar een facebookpagina beginnen terwijl ze niks interessants te melden hebben.

    Goeie content is gewoon goeie content, waar het ook staat.

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    30 okt, 2012 om 12:26

    Ik vind het een goede zet van Facebook! Als ik teveel status updates van een pagina zie die mij niet zoveel interesseren ga ik de pagina unlike. Door de Edgerank factor te gaan verhogen geeft dit de mogelijk aan een pagina om te gaan bepalen of de toegevoegde content aan de pagina relevant is voor de mensen die veel interactie met de betreffende pagina hebben(20%). Of dat deze van zoveel belang is dat ervoor betaald kan worden om alle likers (en eventueel de vrienden daarmee verbonden) op de hoogte te gaan stellen van deze content en op die manier de content te gaan optimaliseren ten opzichte van de doelgroep. Ook vind ik het een goede zaak dat de kostprijs voor de gesponsorde berichten stijgt met het aantal likers. Dit maakt aankopen van valse likes op termijn weer minder interessant. Kwaliteit voor kwantiteit.

    Reageren
    • Erik G zegt:
      30 okt, 2012 om 16:32

      Wat dat betreft geloof ik op zich ook wel in edgerank, dat draait rondom de interactie met een pagina. Geen interactie, minder reach.

      Maar om bedrijven met het grootste budget voorrang te geven heeft niets met kwaliteit te maken. Het heeft alleen te maken met hoeveel geld bedrijven willen spenderen p[ Facebook. Dat hoeft niet per se te betekenen dat je betere content krijgt. Ik zou eerder denken dat je meer advertorial achtige posts gaat krijgen omdat de bedrijven met budget de kosten van het promoten ook terug willen verdienen.

  • Jan Doggen zegt:
    30 okt, 2012 om 15:51

    Dus ik begrijp, Karel, dat ik jouw artikelen allemaal wel zie dankzij mijn good old RSS reader, maar via en facebook like zou ik ze waarschijnlijk niet zien. Bummer.

    Vandaag ontdek ik ook dat Facebook advertenties aan het invoegen is (“Suggested posts”) op ‘mijn’ pagina, gewoon midden tussen de updates van vrienden.

    Tot nu toe had ik Google+ niet bekeken (“nog een platform om bij tw houden”), maar ik ga nu maar eens bestuderen wat daar allemaal mogelijk is.

    Reageren
  • SEO Wiz zegt:
    30 okt, 2012 om 21:09

    @Karel,

    Inderdaad geen optimale aanpak. Ze moeten uiteraard een manier vinden om extra inkomsten te genereren, maar op deze manier is het wel erg amateuristisch.

    Reageren
  • Chris zegt:
    31 okt, 2012 om 09:01

    Voor Facebook lijkt de gang naar de beurs geen handige te zijn geweest. Met verplicht winst maken win je vaak niet de sympathie van de gebruikers. Toevallig heb ik hier vandaag ook een artikel over geschreven.

    http://onlineambitie.blogspot.nl/2012/10/facebook-raakt-binnen-2-jaar-zijn.html

    Of Facebook inderdaad zijn eigen ramen heeft ingegooid zullen we moeten afwachten. Ik ben benieuwd…

    Reageren
  • Jasper zegt:
    31 okt, 2012 om 09:43

    Dit klinkt belachelijk, ze proberen het nog mooi te verkopen maar dat lukt natuurlijk niet.

    Eerst zelf veel moeite doen voor likes en dan ervoor moeten betalen om ze te bereiken. Zelfde als dat je mensen uitnodigd voor je verjaardag. Komen ze en dan moet je betalen om het kado van ze te krijgen…

    Waarom zou je moeite doen voor FB likes? Alleen voor social proof?

    Moet wel zeggen dat het van FB een geniale (maar risicovolle) set is om geld te gaan verdienen. Of bedrijven bereidt zijn ervoor te betalen is afwachten.

    Reageren
  • Rob zegt:
    31 okt, 2012 om 10:03

    Hi

    Had eerst een profiel als bedrijfspagina, naam Lanterne Volanti, op korte tijd 5000 vrienden verzameld een tweede profiel geopend. Echter een concurrent heeft daar een stokje voor gestoken en me laten sluiten, terecht, voor een bedrijf moet je een bedrijfspagina gebruiken en geen profiel.

    Echter, mijn concurrent gebruikt wel een profiel voor zijn merk, wat ik ook doe, welke melding ook maak, het lukt me niet om zijn profiel te doen sluiten. Wat dat betreft is Facebook of laks of discrimineert, begrijp het niet. Iemand een suggestie hoe, het rapporteren haalt niks uit.

    Zo snel als verzamelen van vrienden gaat, zo tergend langzaam gaat het verzamelen van likes…

    mijn pagina: http://www.facebook.com/pages/lanternevolanticom-Mille-Belle-Cose-SRL/300281860059066 ,

    met vriendelijke groet,
    Rob Selen

    Reageren
  • Patrick Lotte zegt:
    31 okt, 2012 om 11:32

    @chris helemaal mee eens.

    Het “onder druk van aandeelhouders” moeten verhogen van winst heeft zeker voor een “sociaal” bedrijf als facebook nadelige gevolgen. Voor onze laatste advertentie kregen we zelfs klachten omdat de advertentie gepusht werd in de timeline.

    Voor veel bedrijven is het bovendien uberhaupt al lastig om vanuit een facebook pagina omzet te genereren. Nog meer te moeten betalen lijkt mij voor veel bedrijven geen optie.

    Zelf vind ik het overigens niet erg dat ze geld vragen voor het promoten van conent. Het is alleen veel te duur en het niet waard.

    Zal Google+ dan toch nog wat worden?

    https://plus.google.com/b/115537544051981234925/115537544051981234925/posts

    Reageren
  • Judith zegt:
    31 okt, 2012 om 13:19

    Peter, ik kan me niet vinden in deze uitspraak:

    “Er is helemaal geen extra kostenpost bijgekomen enkel een mogelijkheid om je bereik betaald te vergroten die er voorheen niet was, dat is heel wat anders.”

    Volgens mij is het vrij eenvoudig. Voorheen kon je bijna 100% bereiken zonder hier advertentiebudget voor uit te moeten trekken. Tegenwoordig bereik je, als je verder niets aan je aanpak veranderd, tussen de 15 en 50%, (afhankelijk van hoe goed je content is.) Dan kun je toch niet anders concluderen dan dat er een extra kostenpost bij is gekomen om mensen te bereiken die eerder al middels een keiharde opt in hebben aangegeven je content te willen lezen? Of ben ik niet intelligent genoeg om het te begrijpen, dat zou ook heel goed kunnen hoor ;)

    Natuurlijk, Facebook was nooit gratis omdat het altijd al tijd en geld heeft gekost om een goede pagina te onderhouden. Maar de investeringen in tijd en geld voor goede content, die je als page altijd al hebt gemaakt, blijven ook nu nog gewoon overeind staan. Sterker nog, het wordt alleen maar belangrijker dat je goede content levert, en je zal hier dus eerder meer dan minder tijd en geld in moeten steken dan voorheen.

    En begrijp me niet verkeerd, ik vind het een hele goede zaak dat pagina eigenaren gedwongen worden om betere content te leveren. Alleen vliegt Facebook met deze maatregelen dit doel dan wel heel hard voorbij.

    De vraag die bij mij leeft is: wat is het grootst haalbare organische bereik dat je kunt realiseren? 50%? 70%? 95%? Als je als page eigenaar hoe dan ook moet gaan betalen om hetzelfde bereik te realiseren die je voorheen haalde zonder geld uit te geven aan advertenties, dan vind ik dat de kritiek op Facebook meer dan terecht is. In andere woorden: het zou met een goede contentstrategie nog steeds mogelijk moeten zijn om dat bereik te halen, je zou niet overgeleverd moeten zijn aan een strategie waar adverteren onderdeel van uit maakt.

    Reageren
    • Peter Minkjan zegt:
      31 okt, 2012 om 13:29

      Sorry, Judith, maar het is een misvatting om te denken dat je in het verleden 100% van je fans bereikte. Dat is nooit zo geweest tenzij je een extreem laag aantal fans had. Deze heersende misvatting ligt ten grondslag aan de verontwaardiging van velen maar is dus ongegrond.

      Daarnaast is het nog steeds mogelijk om met een goede contentstrategie 70-80% van je fans te bereiken.

  • Christiaan Pol zegt:
    31 okt, 2012 om 14:09

    Helemaal geen slechte zet van Facebook. Zo voorkomen we dat de Facebook gebruikers een overkill aan updates van bedrijven ervaren en hierdoor terughoudend worden in het liken van pagina’s.

    Een dergelijke overkill heeft zeer recent nog zeer negatieve invloed gehad op hoe wij ons werk uit kunnen voeren. Massaal doken we op het najagen van onze doelgroep met Ads door middel van remarketing (schuldig). Nu moeten we vanaf 1 januari ongeveer 70% van onze data missen door de Cookie Wetgeving.

    Het is alleen wel erg zonde dat, zoals al enkele keren is vermeldt, de kleinere Facebook pagina’s hier echt last van gaan ondervinden. Het zou een goede zet van Facebook zijn wanneer er een formule op losgelaten wordt die het aantal likes meeweegt het berekenen van het “gegunde” bereik in procenten.

    Reageren
  • Elja Trum zegt:
    31 okt, 2012 om 14:24

    Wel weer een goede reden om meer aandacht en energie te stoppen in je eigen systemen (zoals een nieuwsbrief) dan in externe. Je Facebook lezers kun je op een manier als deze eenvoudig kwijt raken; wanneer iets in eigen beheer is heb je in elk geval volledige controle..

    Reageren
  • Judith zegt:
    31 okt, 2012 om 15:01

    Dank voor je reactie Peter. Heb jij voorbeelden van pagina’s die organisch 70 a 80% bereik weten te halen?

    Reageren
  • Sofia zegt:
    31 okt, 2012 om 16:04

    Wat mij niet aanstaat is de optie om een post te promoten aan “vrienden van Likers”. Misschien een mooie promotiemogelijkheid voor de page-eigenaar, maar iedere keer dat ik naar fb ga staat er een gesponsorde post van AH bovenaan, omdat twee van mijn vrienden AH geliked hebben. Leuk voor hun, maar waarom moet IK dan ook die post zien. Dit is niet waar ik op zoek naar ben als ik fb bezoek. Als ik wilde weten wat er in de bonus was, trok ik de nee-nee sticker wel van de brievenbus.

    Als deze trent zich doorzet (meer ongevraagde advertenties op je frontpage dan updates van je vrienden) zullen de gewone gebruikers vanzelf wel vertrekken naar een minder commerciële plek.

    Reageren
  • Mike Verdugt zegt:
    31 okt, 2012 om 17:41

    Hallo,
    Compleet nutteloze discussie. Gratis bestaat niet, nu niet , nooit niet.
    Google was in de begin dagen ook fun, 3, 4 cent voor een click, dat haal je niet meer, ik toch niet, schommelt ergens tussen de 30 en 1 euro.
    FB moet geld verdienen, dus ofwel gaat iedereen lidgeld betalen of gaan ze het halen bij de adverteerders…..en krijgen de gebruikers tonnen advertenties voior hun kiezen.
    Iedereen laat zich vangen, hele bedrijven zetten een strategie op voor FB maar er zijn er al weer een heel deel snel vertrokken ook….
    Wij zijn zelf erg actief op FB en heb al veel dingen geprobeerd, sommige met succes, sommige weggegooid geld…Als je je eieren allemaal in het FB mandje wilt leggen..??
    En er zijn voorbeelden genoeg waar de gebruikers ineens massaal afhaakten, HYVES ?
    Have Fun..

    Reageren
  • Yvonne zegt:
    01 nov, 2012 om 00:34

    Wat hier volledig over het hoofd wordt gezien is dat het niet om een contentstrategie gaat, maar om de likers! Als ik me bewust inschrijf voor een nieuwsbrief per e-mail of zelfs een abonnement neem op een gratis blad (bijv. de Sprout), dan gaat mijn inbox/brievenbus toch niet bepalen of de inhoud van de nieuwsbrief of het blad wel goed genoeg is dat ik het mag ontvangen?

    Ik, als liker, kies er bewust voor om een bep. pagina te liken. Waarom? Omdat ik meer over dat bedrijf wil weten. Ik bepaal graag zelf wat ik wel of niet interessante content vind. En als ik het niet meer interessant vind, unlike ik weer. Dat bepaal ik graag zelf, i.p.v. dat Facebook dat voor mij bepaalt.

    Evenzo met mijn eigen FB-pagina voor mijn merk. Ook ik heb mijn bereik zien dalen van 70-80% naar slechts 15-20%. Mensen die dus bewust (ik herhaal nog maar even: bewust) aangegeven hebben interesse te hebben in mijn merk en berichten willen ontvangen, zien dat dus niet! Ik heb nooit gebedeld/geadverteerd/winacties gehouden om mensen mijn FB-pagina te liken. Maar wat ik begrijp van Edgerank is dat ik juist dàt moet doen om hoger te scoren: “Encourage your audience to Like, Comment, and especially Share your content.”

    Volkomen onlogisch en onbegrijpelijk.

    Reageren
  • Bart zegt:
    01 nov, 2012 om 08:19

    Wij hebben heel veel pagina’s waarvan meerdere boven de 200k, met in totaal meer dan 2,5 miljoen fans. Wij plaatsen daar heel veel content op en zien het verkeer dalen naar soms maar 10 a 20%. Je kan die die gaan verhogen door vooral heel veel reacties uit te lokken.Hoe meer reacties een bericht krijgt hoe meer het getoond wordt aan je fans. Het liken en delen van een pagina krijgt duidelijk veel minder waarde. (eigen onderzoeken gedaan)

    Uiteraard zijn we het niet eens dat Facebook dat verkeer plots zo naar beneden haalt, uiteindelijk geef je als fan toestemming door te liken dat je de content wilt zien; Anderzijds kan je terug unliken als je de content niet meer wil zien.

    Wat ik echter nergens lees is dat blijkbaar maar heel weinig mensen (bedrijven) doorhebben dat je uiteindelijk gewoon geen eigenaar bent van je pagina en daar start alles mee. Je betaald voor fans, je betaald voor content maar je hebt uiteindelijk gewoon een account. Een simpele zeer duur betaalde account waar je niets mag inbrengen. Aleen Facebook komt daar (zeer tijdelijk) mee weg …

    Reageren
  • Sander Hof zegt:
    01 nov, 2012 om 12:04

    Beste Karel,

    Ook ik wil me even mengen in deze discussie. Ik ben het volledig met Peter eens. De cijfers van Facebook mbt de gemiddelde reach tussen 15 en 20% worden totaal verkeerd geïnterpreteerd. Als eigenaar van een Facebook page bereik je nooit 100% van je achterban. Niet voor en niet na maart 2012.

    Een aantal simpele feiten:

    1. De gemiddelde levensduur van een post is 2 tot 4 dagen. Daarna zakt het bericht weg in de newsfeed. De kans dat niet iedereen het bericht ziet is groot. Niet iedereen logt immers elke dag in op Facebook.

    2. Niet alle berichten van vrienden/merken verschijnen in de newsfeed. Er worden simpelweg teveel posts gepubliceerd. Obv de eerder genoemde Edgerank bepaalt het algoritme van Facebook welke berichten relevant zijn voor jou als persoon. Dit gebeurt obv een hele serie aan variabelen. Denk aan bezoek aan de FB pagina, eerder getoonde interesse in het merk (sociale interacties), vrienden die interesse hebben getoond. Als alle berichten bij iedereen in de newsfeed zouden verschijnen, zou dit een behoorlijke wildgroei zijn.

    Ik wil even reageren op de onderstaande quote.

    “Echter tot voor mei 2012 lag het organisch bereik eerder bij de 100% dan bij de 15-20%. Het lijkt er sterk op dat Facebook dit bewust heeft teruggeschroefd.”

    Ik werk al meer dan twee jaar voor grote en middelgrote Facebook pagina’s. Ik heb de proef op de som genomen en de bereik cijfers van enkele pagina’s vergeleken. Ik heb alle berichten vanaf juli 2011 gepakt uit Facebook Insights en gekeken naar het gemiddelde organische bereik per maand. Dit heb tegen de omvang van de pagina’s gehouden. De resultaten tonen een ander beeld.

    Maand – % reach organic
    juli-11 – 28%
    aug-11 – 30%
    sep-11 – 29%
    okt-11 – 27%
    nov-11 – 32%
    dec-11 – 32%
    jan-12 – 32%
    feb-12 – 36%
    mrt-12 – 31%
    apr-12 – 37%
    mei-12 – 33%
    juni-12 – 31%
    juli-12 – 45%
    aug-12 – 40%
    sep-12 – 33%
    okt-12 – 23%

    Het is duidelijk te zien dat het gemiddelde organische bereik NOOIT 100% of zelfs 50% is geweest. Ook is er geen daling zichtbaar na maart 2012. Er zelfs een stijging zichtbaar. En even voor de duidelijkheid het betreffen hier commerciële pagina’s.

    De bottomline is dat als je relevante content post, je nog steeds organisch jouw fans kan bereiken. Facebook heeft een aantal mogelijkheden ontwikkeld waardoor je als pagina eigenaar meer mensen kan bereiken en de periode dat een post zichtbaar is kan verlengen. Hierdoor is de kans groter dat een groter % van jouw fans de post ziet. En houd in gedachte dat niet iedere post relevant of interessant is voor al jouw fans. Dmv het inzetten van sponsored posts kan je er juist voor kiezen om te segmenteren.

    Reageren
  • Mark zegt:
    02 nov, 2012 om 12:12

    Vanuit het perspectief van de klant/gebruiker bekeken: d.m.v. een like geef ik aan dat ik een merk/bedrijf sympathiek vind.

    Dat geeft een bedrijf vervolgens het recht om met mij te converseren via berichtjes. Om de stroom berichten enigszins overzichtelijk te houden, vind ik het prima als Facebook een eerste schifting maakt in wat ik te zien krijg.

    Des te beter de content, des te eerder een berichtje ‘gratis’ in beeld komt, des te slechter des te meer een bedrijf moet betalen voor ’100% bereik’ (= tegen iedereen ongelimiteerd mogen schreeuwen, zoals bij TV reclames). Dat vind ik niet meer dan fair. Ik wil best luisteren naar bedrijven die converseren, maar niet naar bedrijven die schreeuwen of pushen. Die trekken dan maar lekker de portemonnee.

    Als ik écht volledig op de hoogte wil blijven als klant abonneer ik mij wel op de nieuwsbrief of bezoek de (Facebook) pagina zelf.

    Reageren

Reageren