Naar
boven
Logo Karel Geenen

Help: nieuw design Yargon.nl

Een hele tijd geleden heb ik jullie gevraagd om mij te helpen met het design van deze weblog. En dat is mij zo goed bevallen dat we hebben besloten om ook de huisstijl/webdesign van Yargon, ons zoekmachine marketing bedrijf, aan jullie voor te leggen.
Om tot een nieuw en fris design te komen hebben we een externe ontwerpster ingehuurd. Naar aanleiding van een gesprek met haar is zij met de volgende ontwerpen voor het logo gekomen. Mijn vraag aan jou is nu, welke vind je mooi, wat vind je er mooi aan en waarom? Hier komen ze:yargon_logo_voorstellen_001
(klik om te vergroten)

Oja, zoals je ziet staan er nummers bij. Gebruik deze ook aub in de reacties, dan weet ik over welk logo je het hebt :-).


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
55 reacties op "Help: nieuw design Yargon.nl"
  • Plien zegt:
    30 mrt, 2009 om 19:53

    ok dat vind ik (weer) leuk om te doen. Hier komt de mening van Plien:
    001: té organisch groen (een boom) straalt geen daadkracht uit.
    002: is Google, wel grappig
    003: vind ik niet fijn
    004: hmm (beetje saai vooral de kleur)
    005: vind ik goed! Straalt Web (2.0) uit
    006: De beste!! Vooral door GO in het midden (Go van actie en Go van Google) het logo heeft vaart en absoluut een Go als ik mocht beslissen..
    Veel succes gaat vast lukken!!

    Reageren
  • Fré zegt:
    30 mrt, 2009 om 19:53

    van goed/leuk tot slecht/niet leuk

    3 5 4 6 2 1

    3 is strak, simpel en duidelijk. Beeld echter niets uit over het onderwerp. Doet me wel sterk ergens aan denken maar weet zo niet wat

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    30 mrt, 2009 om 19:59

    Ziet er mooi uit. Ik heb pas mijn huisstijl laten ontwerpen via Logomatch, blogpost hierover: http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2009/02/06/huisstijl-20-voor-freelance-internet-copywriter/

    Mijn eerste reactie bij jouw ontwerpen:
    1 Doet me denken aan een hotel
    2 Lijkt te veel op Google
    3 Lijkt te veel op YouTube
    4 Doet denken aan heel veel hippe webapps, geen link met search
    5 Vind ik mooi en past qua beeldtaal bij zoekmachines
    6 Zegt me niets

    Succes!

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    30 mrt, 2009 om 20:09

    Ik zou gaan voor no.3

    En misschien een idee om een vergrootglas erbij te plaatsen of iets in de trend van zoeken.

    Reageren
  • marianne zegt:
    30 mrt, 2009 om 20:15

    Ik vind nummer 3 en 6 het beste. Ik deel de mening van Fre dat het logo me wel aan een andere logo doet denken. Ik kan alleen de vinger er niet op krijgen welke. Als het me te binnen schiet dan hoor je het.

    Reageren
  • Plien zegt:
    30 mrt, 2009 om 20:30

    003: dynabite?

    Reageren
  • Lieven zegt:
    30 mrt, 2009 om 20:36

    5 is de mooiste, alleen zou het lettertype van YARGON nog veranderen … 6 komt op de 2de plaats …

    Reageren
  • Marco Hendrikse zegt:
    30 mrt, 2009 om 20:46

    3 vind ik het mooiste, gevolgd door 4.

    Reageren
  • Bob zegt:
    30 mrt, 2009 om 20:53

    6, dan 5, rest vind ik minder

    Reageren
  • Tom - Estate zegt:
    30 mrt, 2009 om 20:59

    Ik zou gaan voor de laatste. Die springt er voor mijn gevoel wel uit qua beeld. Nummer 5 zou daarnaast mijn 2e keuze zijn.

    Ik zou zeker niet kiezen voor nummer 2 (zou deze overigens voor problemen kunnen zorgen qua beeldmerk dan?)

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    30 mrt, 2009 om 21:06

    Ik zou voor nr. 5 gaan…

    6 spreekt wel aan maar vind ik persoonlijk meer bij een product passen dan bij een bedrijf…..

    Reageren
  • Michel zegt:
    30 mrt, 2009 om 21:52

    Ik mag hopen dat die tweede een grap is? Belachelijk slecht idee. Je business is zoekmachine marketing en vervolgens ga je het logo van één van de bestaande zoekmachines kopiëren. Ja, ik weet dat het de belangrijkste zoekmachine in Nederland is, maar dat is niet relevant. Nogmaals, als het als grap is bedoeld, dan ben ik er nu mooi ingetuind. Maar zo nee, dan moet de ontwerpster zich schamen ;) Ze hoeft zich verder niet te schamen voor haar design skills, want die zijn dik in orde.

    Wat eenieder mooi en minder mooi vindt aan een logo verschilt erg per persoon. Het beeldmerk vind ik bij deze ontwerpen bepalend voor mijn keuze (is uit het beeldmerk min of meer af te leiden met wat voor soort bedrijf ik te maken heb) en daarin vind ik 6 het sterkst.

    Leuk dat je dit keuzeproces transparant maakt. Ben benieuwd wat het gaat worden.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    30 mrt, 2009 om 23:03

    1. Doet me wat aan ijsfontein denken, ook al lijkt het er niet echt op, maar vindt het niet echt passen.

    2. No comment :-)

    3. Nee

    4. Zeker nee!

    5. Vind ik op zich wel leuk, connecting the dots. Blauw, kan je weinig mis mee doen.

    6. Het beste van allemaal. Misschien wat “simpel” om die go te accentueren maar het blijft wel hangen, en dat is toch het belangrijkste bij een logo.

    Ofwel het lettertype en kleur (in kleine letters) van 6 ipv de letters van logo nr. 5. Alles in hoofdletters komt wat schreeuwerig over vind ik.

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    31 mrt, 2009 om 07:08

    Ik zou voor nummer 3 gaan. Rustig en stijlvol.

    Reageren
  • Stephan Wegman zegt:
    31 mrt, 2009 om 07:55

    Ik zou kiezen voor 5 of 6.

    1. Bij deze lijkt het net of je een bedrijf bent in Mvo.
    2. Is te speels en niet zakelijk genoeg. Ook zou dit logo het alleen op Google gericht maken, dit zou andere zoekmachines uitsluiten, wat ik met eventueel oog op de toekomst of eventuele buitenlandse markten niet zou doen.
    3 Doet me denken aan het Domino pizza logo.
    4. Doet me denken aan yahoo, zelfde verhaal als bij 2.

    Reageren
  • JM zegt:
    31 mrt, 2009 om 08:25

    zeker weten nummer 6 alleen met een andere kleurstelling,ik zou het met de blauwe kleur doen, is een goede combi, blauw en grijs.

    Reageren
  • Rick van Putten zegt:
    31 mrt, 2009 om 08:57

    Ik zelf zou nummer 3 kiezen, ondanks de associatie met andere bedrijven. (lost boys en dynabyte). Het logo ziet er strak en zakelijk uit, iets wat je graag wil uitstralen als bedrijf. De 2e keuze zal zijn gevallen op nummer 6.

    De andere andere logo’s vind ik iets te vrolijk. Echter moet ik nageven dat nummer 2 erg creatief gevonden is.

    Reageren
  • Audrey zegt:
    31 mrt, 2009 om 08:59

    Absoluut nummer 6! Door de benadrukte “Go” zeker de sterkste van alle logo’s. In tegenstelling tot velen vind ik 3 de slechtste. Persoonlijk vind ik dat dit logo een goedkope uitstraling heeft.

    Reageren
  • edith zegt:
    31 mrt, 2009 om 09:22

    6 in de kleuren van 5 met lettertype van 2
    zou het voor mij zijn.

    Reageren
  • Michel zegt:
    31 mrt, 2009 om 10:22

    1: Beeld klopt niet, het logo valt om. Vind hem ook wel erg lief en niet krachtig.

    2. Google. Tsja?

    3. Weinig uitstraling…. of gedachte erachter

    4. Vaak gedaan. Klopt wel

    5. Typografie klopt niet helemaal met het beeld. Logo valt weer enigszins om… Wel een sterk logo

    6. Waar staat Go voor? Ook hier klopt het beeld niet helemaal.. Wel het sterkste karakter, maar dan moet GO wel uitgelegd kunnen worden…

    De logo’s zien er nogal random uit, zo bij elkaar. Misschien is het goed om eerst een aantal kernwaarden (en criteria) voor het logo op te stellen, voordat er begonnen wordt aan het logo… Dan heb je een aantal sterke en vergelijkbare logo’s.

    Volgens mij zit het goede logo hier nog niet tussen…

    Reageren
  • Dave zegt:
    31 mrt, 2009 om 10:25

    Ik zou 6 nemen. Is het meest frisse logo van allemaal. En praktisch gezien vindt ik dit leuker staan op een website, drukwerk, t-shirts en lamborghinis.
    Nummer 3 is ok maar die schaduw is -hoe moet ik het zeggen- lelijk. En het zal als een klomp vallen op uw website :-)

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    31 mrt, 2009 om 12:54

    Ik ben het met Michel eens. “Beauty is in the eye of the beholder”. Maar goed, Karel, volgens mij gaat het niet echt om de vraag welke het mooist is, maar het meest effectief.

    tijdens mijn studie heb ik hier veel onderzoek naar gedaan, en het blijkt dat als het logo met de dienst overeenkomt, dan kan het logo zeer zeker de mening over bedrijf of product verstevigen.

    Wat noodzakelijk is, is dat je een stoer logo voor een stoer bedrijf selecteer of een zacht logo voor een zacht bedrijf.

    1, 2 en 4 zijn in die zin niets. Ze stralen of niets uit of zijn te zacht/slap. Dat wilt Yargon niet uitstralen denk ik. Ik vind 6 grafisch gezien ook niet zo best, de “GO” maakt hem eigenlijk.

    Dus wat mij betreft blijven 3 en 5 over!

    Reageren
  • Edwin zegt:
    31 mrt, 2009 om 14:58

    1 of 6.

    2 = cheap
    5 ziet er niet uit
    4 = grijs

    1 en 6 zijn fris.

    Reageren
  • Dries SEO Optimizer bvba zegt:
    31 mrt, 2009 om 15:28

    2 = gevaarlijk ?

    6 = mieters :)

    Reageren
  • R. Leeuwe zegt:
    31 mrt, 2009 om 16:55

    Geen van deze logo’s vertelt mij iets over de bedrijfsactiviteiten.
    Misschien nummer 5.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    31 mrt, 2009 om 18:03

    5 doet me denken aan een dobbelsteen ,je hebt (zakelijk) niets met dobbelen te maken.

    3, komt zeker erg bekend voor. Misschien een downloadsite??

    1, prima voor de plaatselijke appelboer.

    2, Sue me

    4. Baaaah

    6. kijk die had ik zelf niet verzonnen, met andere woorden deze krijft een 7.5

    Reageren
  • Simone zegt:
    31 mrt, 2009 om 18:45

    Nr 6
    Door de letters GO die er uitspringen maakt het logo dynamisch

    Reageren
  • ankie zegt:
    31 mrt, 2009 om 19:20

    De vraag die ik me stelde was, welke geeft nu je business weer. Eerlijk gezegd vind ik dat niet goed uit je logo’s naar voren komt. Noch het marketing element, noch de optimalisatie. Jouw business doet iets voor de klanten, het zorgt er voor dat ze bovenaan de list staan, het zorgt voor meer omzet, meer klanten. Die groei, die potentie zou je ergens in je logo terug moeten zien. Als ik zou kiezen uit je huidige logo’s dan is het nummer 6. Echter meer in de kleurstelling van nummer vijf. Het groene van Go komt niet explosief over. Benadruk het goed of doe het niet. Belangrijk is dat het overeenkomt met je missie en visie van het bedrijf. Die ik overigens op je site niet terugzie. Ik neem aan dat je vervolgstap is de site professionaliseren. Anyway, ik zou ergens in de payoff dan ook het Go vertalen, als je hier voor kiest. Een motto, iets zoals Go and Get the best results!
    Succes!

    Reageren
  • Eelco Verton zegt:
    31 mrt, 2009 om 21:52

    Absoluut nr 6
    Motivatie nodig?
    1 doet denken aan Yarden (bij Yarden denk ik aan bomen vandaar)
    2 lijkt teveel op Google
    3 Marktplaats-achtig
    4 veel te grijs
    5 een onafgemaakte dobbelsteen
    6. vooral dat GO in highlight maakt het af

    Jammer genoeg komt de identiteit en functie in alle niet naar voren, vandaar dat ik kies voor 6 (the best of the rest)

    Ik heb de vorige discussie (over naam?) niet meegemaakt vandaar dat ik misschien een overbodige vraag stel:
    Is de naam een verbastering van Y’ar(e) Gon(e) of van Y’ar(e) Go(i)n(g)?

    Reageren
  • Dorinda zegt:
    01 apr, 2009 om 06:46

    Goedemorgen,

    Mijn eerlijke mening is dat ze allemaal niet erg bij zoekmachine marketing passen.

    Ik vind ze allemaal mooi, op nummer 4 na en nummer 6 vind ik uit dit rijtje het best bij Yargon passen. Maar persoonlijk had ik een logo gemaakt waarin in 1 oogopslag te zien is wat de onderneming doet en/of waar het voor staat.

    Maar goed, ik ben grafisch ontwerper van Made by Dorinda (dorinda.eu), dus mijn mening telt wellicht niet. ;)

    Succes met de keuze!

    Reageren
  • Marco zegt:
    01 apr, 2009 om 09:52

    Nummer 3, helder, duidelijk, onderscheidend, geen fratsen of subliminale boodschappen die niemand (behalve jezelf) begrijpt.

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    01 apr, 2009 om 13:12

    Ik zou nummer 2 zeker niet pakken. Te onorigineel. Ik vind 6 de beste en daarna 5. Deze zien er erg professioneel uit.

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    01 apr, 2009 om 13:14

    Mooi btw de eerste 2 letters van Google in nummer 6. Ook het lettertype hetzelfde zie ik nu. Knap bedacht!

    Reageren
  • Anneke Krakers zegt:
    01 apr, 2009 om 14:29

    Ik ga voor 6.

    Reageren
  • Richard Seijger zegt:
    02 apr, 2009 om 09:28

    Bij ieder voorstel heb ik ook de nodige associaties, maar alleen nummer 2 doet me denken aan de welbekende zoekmachine.
    Nummer 6 lijkt favoriet maar groen in het logo pretendeert ook milieuvriendelijk te zijn en dat verband snap ik niet bij een zoekmachine.
    nummer 4 is in ieder geval dodelijk en dus af te raden.
    Succes bij de beslissing.

    Reageren
  • Niki Jaspers zegt:
    02 apr, 2009 om 09:50

    Ik zou ook voor 6 gaan. Het heeft de meest frisse look. Zelf zou ik hem ook in blauw doen ipv groen.

    Reageren
  • Dries SEO Optimizer bvba zegt:
    02 apr, 2009 om 09:55

    Hmm twijfelen over de kleur? blauw staat voor vertrouwen en groen voor frisse en nieuwe invloeden… ik zou toch voor groen opteren hoor.

    Reageren
  • Diana zegt:
    02 apr, 2009 om 13:26

    Ik vind het huidige logo eigenlijk nog het beste tot nu toe… Jullie bestaande site ziet er niet slecht uit. Het heeft wel teveel tekst (daar mag denk ik wel driekwart van weg)en het mag wat meer kleur hebben (foto’s e.d.)… Bovenstaande logo’s vind ik teveel copy/paste van andere bedrijven…
    Herkenbaarheid is goed, maar orginaliteit spreekt meer aan denk ik!
    Groetjes Diana

    Reageren
  • Maarten zegt:
    02 apr, 2009 om 13:41

    Mijn voorkeur heeft nummer 6.

    Wat de opmerking betreft over werkzaamheden/bedrijfsactiviteiten:
    Hoe kun je dit creatief weergeven?
    Iets met een verlicht toetsenbord met elke letter van YARGON een andere (google) kleur?

    Of zijn alleen de toetsenbordblokjes met letters en kleuren al genoeg?
    Misschien niet creatief maar wel: vindbaar op het toetsenbord/Google ??

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    03 apr, 2009 om 12:15

    1 niet echt een logo van een internetbedrijf;
    2 lijkt te veel op google;
    3 meer iets voor retail maar is verder wel strak;
    4 beetje kleur mag best hoor;
    5 redelijke kandidaad;
    6 de beste wat mij betreft, maar dan wel met de go-letters even groot als de anderen

    Reageren
  • Byron zegt:
    03 apr, 2009 om 15:42

    Er wordt gezwegen over de daling in PageRank?

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    04 apr, 2009 om 12:56

    6 en dan 3.

    Reageren
  • Erwin zegt:
    04 apr, 2009 om 18:14

    Ik zou voor 5 gaan.
    6 is mijn tweede keuze.

    Reageren
  • Jos Essers zegt:
    04 apr, 2009 om 17:45

    Eerste plaats: nr. 5

    Tweede plaats : nr. 6

    1 en 2 voor de bergafenisondernemer- prima geschikt

    3 en 4 zou wel kunnen, maar beter van niet

    Groet
    Jos

    Reageren
  • Freek zegt:
    06 apr, 2009 om 12:30

    De huidige logo’s hebben geen eenduidigheid waardoor ik concludeer dat er geen strakke briefing is gemaakt waarop de ontwerper aan de slag kan. De logo’s wisselen van thema, kleur, lettertype…..alles eigenlijk. Op zo’n manier wordt de besluitneming wel erg subjectief (‘deze vind ik wel mooi…ik niet, dus doe die andere maar, deze lijkt op Google, etc’)

    Schrijf een goede briefing waarin je vooral de identiteit en positionering van je bedrijf beschrijft en zet de creatieven aan het werk. Een andere optie is om er een competitie van te maken. Zie: http://99designs.com/
    Voor een paar honderd euro heb je tientallen creatieven voor je aan het werk. Een briljant concept.

    Succes!

    Reageren
  • Ruben zegt:
    06 apr, 2009 om 19:32

    Mijn keuze valt beslist op 6. Goede tweede is nummer 5. Let er ook op hoe het logo er geprint uitkomt!

    Reageren
  • District zegt:
    06 apr, 2009 om 23:22

    Nummer 5, betrouwbaar en sterk. De rest is wat goedkoop en onrustig.

    Reageren
  • Laura zegt:
    08 apr, 2009 om 15:02

    1. Uitvaartverzekering
    2. google
    3. Werving en selectie
    4. Geen logo, maar vorm van tekst ondersteuning
    5. Best leuk maar dan letters zonder schreef gebruiken
    6. Mooi. Go iets te groot…

    Succes!

    Reageren
  • Ruud zegt:
    09 apr, 2009 om 15:33

    Als je doelgroep de zakelijke markt is, is nummer 5 de beste, maar zou nog iets ‘spannender’ mogen. En het blauwe vlak iets kleiner, is nu te overheersend.

    Reageren
  • Ivo zegt:
    10 apr, 2009 om 11:08

    Nr 6 – erg goed, duidelijk, de ‘GO’-doet het prima.

    In ieder geval NOOIT iets doen als nummer 2 – gelijkenis met Google is te groot; kan ook wel problemen met Google gaan opleveren in de toekomst (zodra men achter jullie bestaan komt)

    Reageren
  • Rene zegt:
    11 apr, 2009 om 11:44

    Ik zou voor 6 gaan en als 2e keus vind ik 3 een goede optie.

    2 en 5 associeer ik direct met

    2 – Google
    5 – Dominos pizza

    Reageren
  • Randy Sign zegt:
    17 apr, 2009 om 16:31

    Ik vind 6 het meest opvallen van allemaal en een frisse uitstraling hebben.

    3 vind ik trouwens behoorlijk op youtube lijken.

    Reageren
  • Franca zegt:
    20 apr, 2009 om 21:32

    Nummer 5

    Reageren
  • bas zegt:
    29 jul, 2009 om 19:07

    001: een palmboom?
    002: google
    003: beter! Lijkt helemaal niet op youtube (kleur en vorm zijn niet hetzelfde, font wel…)
    004: ziet er ‘lekker’ uit. Fris, nieuwer dan die andere logos.
    005: waarom een ‘schreefletter’? Internet en zoekmachinemarketing / computers / beeldschermen associeer ik met ‘schreefloze’ letters. Deze doet ouderwets aan.
    006: verloop van geel naar groen; leuk op je beeldscherm, maar op een visitekaartje? Niet echt een knaller. Probeer eens een fax te versturen met een logo waar geel in zit: de ontvanger ziet het gele niet meer.

    Ik ga voor nummer 004. Alleen de spatiëring (ruimte tussen de letters) vind ik een beetje vreemd. Misschien nog even naar kijken.

    No offence voor de ontwerpster; opbouwende kritiek! Succes! Ben benieuwd naar de andere reacties.

    Reageren
  • Libertes zegt:
    09 apr, 2011 om 22:55

    Ik zou 100% voor optie 6 gaan! Springt er gelijk uit.

    Reageren

Reageren