Naar
boven
Logo Karel Geenen

Lokaal bedrijf is lokale internet marketing

Lokale zoekmachine optimalisatieWanneer je een lokale markt bedient, zoals een rijschool, bloemenwinkel of een kledingwinkel kun je tegenwoordig bijna niet meer zonder een website. Maar hoe zorg je er nu voor dat je ook lokaal gevonden wordt?

Iemand die bijvoorbeeld een rijschool in Eindhoven heeft hoeft nu eenmaal niet gevonden te worden door iemand uit Maastricht, simpel. Dit betekent dat er dus ook geen inspanningen (geld) aan nationale internet marketing hoeft worden uitgegeven.

In dit artikel geef ik een viertal tips om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt door je doelgroep, de lokale markt dus…

Tip #1: Maak gebruik van lokale zoekwoorden
Allereerst is het belangrijk om te weten welke locatie(s) je wil bedienen. Hoe specifieker je bent des te meer gerichte bezoekers je op je website zult krijgen.

Een rijschool gevestigd in Eindhoven zou dus bijvoorbeeld de volgende zoekwoorden kunnen gebruiken:

  • Rijschool Eindhoven;
  • Rijschool Tongelre (deelgemeente Eindhoven);
  • Rijschool Eindhovenseweg (straat in Eindhoven).

Zoals je ziet in het bovenstaande voorbeeld moet je wat breder denken. Of beter gezegd, moet je denken zoals je klant. Iemand die in Tongelre woont zoekt misschien eerst op “rijschool Tongelre” en daarna pas op “rijschool Eindhoven”.

Het is belangrijk dat je deze lokale zoekwoorden zoveel mogelijk in je website terug laat komen. Dat wil zeggen in de tekst, header, footer, meta enz.

Tip #2: Inkomende links met lokale zoekwoorden
Zoekmachine optimalisatie bestaat voor een groot deel uit het verkrijgen van kwalitatieve inkomende links. Dit heeft twee voordelen: ten eerste scoor je hoger in Google en ten tweede ontvang je ook nog eens bezoek wanneer men op die link klikt.

Wanneer we dit vertalen naar lokale zoekmachine optimalisatie zijn er dus twee dingen waar we rekening mee moeten houden:

  • Zorg dat de inkomende links als linktekst en ankertekst je lokale zoekwoorden bevatten;
  • Probeer links te verzamelen van lokale websites. Het voordeel is dat je op deze manier dus ook gerichte bezoekers naar je website krijgt. Iemand die immers op een lokale Eindhovense website surft en jouw link te zien krijgt is veel meer waard dan iemand die bijvoorbeeld op Nu.nl rondsurft.

Tip #3: Adresgegevens en telefoonnummer
Vermeld duidelijk op je website je adres (waar je dus ook weer de straat en plaats in terug laat komen) en je telefoonnummer (met kengetal). Liefst laat je dit bijvoorbeeld in de footer op elke pagina zien.

Dit heeft ook weer twee voordelen. Ten eerste zien de zoekmachines dat het een lokale business betreft (aan het adres en telefoonnummer). Ten tweede is het voor je klanten fijn dat ze direct een adres en telefoonnummer bij de hand hebben!

Tip #4: Google Maps
Tenslotte kun je ook profiteren van Google Maps. Hierover heb ik al eens een video gemaakt die je hieronder kunt bekijken:

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=4erVSSdQXpc 550 450]

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
14 reacties op "Lokaal bedrijf is lokale internet marketing"
  • website optimalisatie zegt:
    01 jun, 2008 om 18:59

    Veel bedrijven zijn lokaal gebonden. Gevonden worden op zoekwoord + vestigingsplaats is meestal niet zo’n probleem omdat deze tekstueel wel in de content voorkomen. De omliggende dorpen of steden daarintegen zijn een stuk lastiger. Het helpt altijd en is veelal noodzakelijk om hetgeen je op gevonden wilt worden qua content op je site hebt staan. Omdat je echter ook nog normaal leesbare teksten moet presenteren aan je bezoekers is enige creativiteit inderdaad wel gewenst.

    Reageren
  • edwin zegt:
    02 jun, 2008 om 19:22

    Het is een vaststaande trend dat locaties + keywords meer en meer Google maps als eerste resultaat hebben, erbij zijn is de boodschap. Oftewel kan je de openingsreceptie op youtube plaatsen, nog zo’n eigen product dat te pas en te onpas overal opduikt..

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    05 jun, 2008 om 14:46

    Heey,
    Leuk artikel, een probleem van een site van me is dat het bedrijfje geen postcode heeft. Dat is vaak lastig etc. O.a. bij het opgeven bij google bedrijfscentrum. Maar nu zag ik dat hij er al tussen stond, met postcode en al :p hij wees de goede plek op de kaart aan. Ik denk dat we die postcode maar gaan gebruiken.

    Gr.

    Reageren
  • Han Wijman zegt:
    06 jun, 2008 om 07:57

    Wil je dan ook nog eens bovenaan komen in de lokale zoekresultaten, dan is het aan te bevelen om zoveel mogelijk recensies te verzamelen. Ik heb een aantal van mijn klanten dat laten doen en zie hier het resultaat:

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=websites+hengelo&meta=

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 jun, 2008 om 09:04

    Inderdaad Han, dat is de manier om bovenaan de lokale zoekresultaten te komen!

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    06 jun, 2008 om 14:10

    ook als de gem. rating 1 ster is :D ?

    Gr.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 jun, 2008 om 14:37

    @Jeroen
    Dat denk ik niet, maar is wel interessant om te testen ;-)

    Reageren
  • [...] Lokaal bedrijf is lokale internet marketing Heb je een lokaal bedrijf? Richt dan ook je internet marketing strategie op die locatie. Karel geeft 4 tips waarmee je rekening moet houden als je hier mee bezig gaat: gebruik lokale zoekworden, zorg voor inkomende links met lokale zoekwoorden, laat zien waar je zit en zorg dat je op de Google Maps te vinden bent. [...]

    Reageren
  • Martijn zegt:
    11 jun, 2008 om 13:11

    tip 1 en 2 zijn goede tips. maar bij tip 3 moet ik toch even op mijn hoofd krabben.
    Het is belangrijk om een adres op je site te hebben, maar wanneer je dit alleen in je footer gaat stoppen gaat dit je uiteindelijk niet goed genoeg helpen.
    Je moet er voor zorgen dat het adres meerdere keren op je site voorkomt anders weet Google er geen brood van te bakken, waarom zou Google immers waarde hechten aan een vermeld adres? Dit adres kan net zo goed van je oma zijn of van je lokale bovag keurmeester. Pas wanneer dit adres terug te vinden is op de site in meerdere formats, in de juiste context (bijv. een routebeschrijving pagina) weet je de juiste relatie te leggen voor Google.
    Bovendien gaat het adres plaatsen in de footer ook niet werken als je een business runt met meerdere lokaties. Belangrijk is in dat geval voor iedere lokatie een aparte pagina op te nemen waarin je de belangrijkste stappen weer netjes uitwerkt.
    Mocht je meer willen weten over Local Search Optimization dan kun je altijd een bezoekje aan mijn blog brengen waar ik de komende tijd meer zal gaan schrijven over dit onderwerp.

    @Jeroen ratings/reviews zijn belangrijk, maar het hangt ervanaf in welke markt je zit of het effect van een enkele review kracht heeft. (in travel gaat dit dus lastig worden ;-) )

    Reageren
  • [...] je een regionaal bedrijf? Richt dan ook je internet marketing strategie op die locatie of regio. Karel Geenen geeft 4 tips: voeg lokale zoekwoorden toe, zorg voor inkomende links met lokale zoekwoorden, [...]

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    12 jun, 2008 om 12:15

    @Martijn

    Mee eens. Het is inderdaad nog beter om de adresgegevens ook bij de routebeschrijving te plaatsen…

    Reageren
  • Lieven zegt:
    26 jun, 2008 om 20:07

    Wat ook interessant is is een link verkrijgen op de website van de gemeente en provincie, ik weet niet van Nederland maar in België heb je de gemeente en de deelgemeentes die meestal maar 1 overkoepelende website hebben waar veel bezoekers op komen en veelal een goede PR heeft.

    Reageren
  • [...] Lokaal bedrijf is lokale internet marketing [...]

    Reageren
  • Bram zegt:
    06 okt, 2011 om 10:51

    Leuk stukje, Google is natuurlijk het belangrijkste instrument om bezoekers te scoren, vooral voor lokale winkels. Ik zag dat het artikel in 2008 geschreven is, nu zijn er veel meer mogelijkheden om je website lokaal onder de aandacht te brengen. Dagaanbiedingen zijn nu helemaal ‘hot’, hier zitten voor lokale ondernemers echter wel wat nadelen aan. Je moet namelijk een bepaald procent korting geven, waardoor je winst nihil is, als je al geen verlies maakt. Er is verder vaak geen maximum aantal verkopen instelbaar, waardoor er bijvoorbeeld ineens 100 man voor je winkel staan. Een beter alternatief voor ondernemers is dan om een aanbieding te plaatsen op een website als Actiekrant. Hier kan je als ondernemer gratis acties plaatsen, en je kan zelf de korting en de termijn van de actie bepalen. Het grootste voordeel is dat de actie verschijnt op de stad van jou winkel, waardoor relevante bezoekers je actie bekijken. Doordat je ook een link naar je website bij de actie kan zetten, scoor je weer beter in Google, waar het uiteindelijk allemaal om draait.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014