Naar
boven
Logo Karel Geenen

Meer uit analytics deel 3: onderzoeken bezoekersgedrag

Het duurde even, maar hier is deel 3 van het vierluik hoe je effectief met Analytics kan omgaan. Eerder hebben we besproken hoe je doelen moet instellen, en hoe je je marketinginspanningen makkelijk kunt meten en verbeteren. Nu ga ik verder in op het meten van gedrag van je website bezoekers. Dat doe ik door simpelweg enkele rapporten te bespreken, dus hier gaan we…

Rapport 1: belangrijkste bestemmingspagina’s

  • Waar: in het hoofdmenu van analytics, door te klikken op “inhoud” en vervolgens op “belangrijkste inhoud”.
  • Wat zie ik? Je ziet de belangrijkste pagina’s waarop men je website voor het eerstbinnenkomen. De titel van dit rapport is dus soms wat verwarrend: het is niet de bestemming op je website, maar de belangrijkste landingpage.
  • Wat is er belangrijk? Het weigeringspercentage. Wanneer mensen je website weer snel verlaten hebben na op je pagina terecht te zijn gekomen, is jouw website voor de bezoekers niets waard. Er wordt dus niet voldaan aan de verwachtingen van de bezoeker. Als je deze tabel sorteert op weigeringspercentage is deze tabel makkelijk interpreteerbaar. Als je vervolgens in de tabel klikt op de naam van de pagina die veel geweigerd word, beland je op een soort detailpagina. Hier kan je in een dropdown menu (direct onder de grootste grafiek) kiezen voor instapzoekwoorden. Hier zie je met welke zoekwoorden mensen deze pagina zijn binnengekomen. En zo zou je er voor kunnen kiezen je content op je website te verbeteren of je Search Engine strategy te verbeteren.
  • Let op! als je instapbronnen voor de pagina’s met je hoogste weigeringspercentage niet voor het grootste deel zoekmachines zijn, geven je instapzoekwoorden natuurlijk niet heel veel informatie. Daarnaast moet je er wel voor zorgen dat als je naar het weigeringspercentage kijkt, dit wel gebaseerd moet zijn op een redelijk aantal paginaweergaves.
  • Voorbeeld:het zoekwoord “doopkleding wieringerwerf” word de website www.doopskleding.nl/overmij.shtml vaak gevonden, maar het heeft een weigering van 50%. Best zonde, aangezien de leverancier van de doopkleding in Wieringerwerf is gevestigd. Ik denk dus dat de overmij pagina wat beter de contactgegevens moet laten zien, om mensen er van te overtuigen dat het hier werkelijk om de goede pagina gaat.
  • Soortgelijke rapportages: je zou hetzelfde kunnen doen voor pagina’smet eenhoog verlatingspercentage.Dit zijn de mensen dieeen bepaalde pagina verlaten. Onthoud echter wel dat mensen ergensje website moeten verlaten (bij voorraad of voorwaarden zou ik het erg vinden,als men een conversie heeft opgeleverd, dan zou ik het niet erg vinden).

Rapport 2: site-overlay

  • Waar? Via”inhoud” in het hoofdmenu en vervolgens “site-overlay” te klikken.
  • Wat zie ik? Je komt eigenlijk op je eigen website terecht, met daarover een soort filter die allerlei belangrijke informatie laat zien, zoals het aantal klikken, het aantal klikken dat een conversie heeft opgeleverd en de doelwaarde van elke klik.
  • Wat is er belangrijk: klikken die je niet had verwacht. Dus kijk waar mensen meer klikken dan verwacht. Als dat waardevolle klikken zijn, probeer hier nog meer de aandacht op te vestigen maar als dat waardeloze klikken zijn, probeer dan hier minder de aandacht op te vestigen. Kijk ook waar je meer klikken had verwacht en vraag je af of dat erg is.
  • Let op! Als je meerdere identieke links op je pagina hebt staan, laat hij de kliks per link zien (en dus niet per positie). Je kunt dit oplossen door identieke links uniek te maken door achter elke link een id te zetten (bijvoorbeeld www.markvanloon.com/webstats.shtml?lid=menu voor een link die in het menu staat). Dit heeft geen invloed op de werking van de link. Het heeft wel invloed op de rapportages binnen Google Analytics: webstats.shtml?lid=menu word als een andere pagina gezien als webstats.shtml. Wellicht kan je dit oplossen door filters in te stellen, maar daar ben ik nog niet achter. Zodra ik dat weet, horen jullie dat van mij (en als jullie het weten, laat het mij dan ook even weten!).
  • Voorbeeld: Ik zie op mijn website dat er meer mensen klikken op de links in de content dan in het menu. Dat vind ik op zich vreemd. Zou mijn dropdown menu op mijn website wel werken in Internet Explorer 6? En misschien moet ik eens wat ander links in mijn content opnemen dan dat er nu staat. Maar daar moet ik nog even over nadenken.
  • Soortgelijke rapportages: via “inhoud” en vervolgens “navigatie overzicht” (rechts onder de belangrijkste grafiek en dus niet in het menu), kan je vinden hoe mensen een bepaalde pagina hebben gevonden (via een andere pagina of via een binnenkomst) en hoe ze weer zijn vertrokken (naar een ander pagina, of een exit) en welke pagina’s dit dan precies zijn. Hoewel dit meer gericht is op data, gebruik ik het minder, omdat ik met andere rapportages de lading van dit rapport kan dekken (zie de bespreking van de rapporten “trechterverlatingen” en “instappaden”.

Rapport 3: Omgekeerde doelpaden

  • Waar: via “doelen” in het hoofdmenu naar “omgekeerd doelpad”.
  • Wat zie ik? Hier zie je de laatste vier pagina’s die men heeft gezien voordat men een conversie heeft opgeleverd.
  • Wat is er belangrijk: dat is sterk afhankelijk van je doelen, je doelgroep en je website. Maar ik let altijd op algemene trends (dus dingen die veranderd zijn) en algemene eigenschappen van alle paden.
  • Let op! Met dit rapport worden slechts de laatste 4 stappen onthouden. Op het moment dat er (entrance) staat, weet je zeker dat je het doelpad van begin tot eind hebt weergegeven en dus dat men je website is binnengekomen bij “(entrance)”. Mocht het pad echter niet beginnen bij (entrance) dan zou het kunnen zijn dat mensen 100 klikken op je website hebben gedaan, maar slechts alleen de laatste vier worden opgenomen.
  • Voorbeeld: ik zie dat veel mensen op http://www.doopskleding.nl/eerst naar voorraad gaan, vervolgeneen doopjurk bekijken, daarnahet gastenboek of de verkochte jurken bekijken en pas daarna naar de contactpagina gaan.Het lijkt er dus opdat mensen een bevestiging willen van de betrouwbaarheid van de website/aanbieder. Wat prominenter de algemene voorwaarden op de website zetten, zou wonderen kunnen doen. Of het aantal verkochte doopjurken prominent in beeld zetten. Of een keurmerknatuurlijk, dat zou helemaal fantastisch zijn (maar goed,daar ga ik niet over…).

Rapport 4: instappaden

  • Waar: klik op inhoud in het hoofdmenu, en vervolgens op navigatieoverzicht (niet in het submenu, maar aan de rechter kant, onder je grootste lijngrafiek).
  • Wat zie ik? Wat mensen doen nadat ze op je website zijn terecht gekomen. Met andere woorden: als iets een belangrijke landingpage is, wat doen mensen dan nadat ze op deze pagina geland zijn.Onder je grootste lijngrafiek zie je twee dropdown menu’s. De meest linker drop down staat goed, de tweede dropdown is de site die je wilt analyseren. Meestal ga ik alleen voor de hoogste drie pagina’s, om mijn statistieken overzichtelijk te houden en knappe, relevante statistieken te kunnen aanbieden. Stel je selecteert pagina “A” om te analyseren. Dan zie je drie “blaadjes” in het deel van je venster waar altijd alles gebeurd. De linker stelt pagina “A” voor. De middelste is de pagina waar men heen is gegaan als pagina “A” de landing page is. Vervolgens kan je weer klikken op een van de pagina’s uit de middelste rij gegevens (stel je selecteert pagina “B”). Dan zie je vervolgens als men land op pagina “A” waar men vervolgens heen gaat, en als de tweede pagina “B” is, wat dan de volgende pagina was. Zo kan je heel nauwkeurig meten wat mensen precies doen.
  • Pas op! hier worden de resultaten dus uitgefilterd van mensen die niet op deze pagina geland zijn, maar via een andere pagina op je website terecht zijn gekomen. Dat is de kracht van dit rapport.
  • Voorbeeld: ik analyseer standaard de drie grootste landingpages (dit kan je zien bij belangrijkste inhoud (onder inhoud onder het hoofdmenu). Wat bij dit rapport super is, is als je bijvoorbeeld Adwords campagnes hebt lopen op bepaalde specifiek gecreëerde landingpages. Zo heb ik voor mijn website een speciale landingspagina gemaakt voor mensen die uit een Adwords campagne komen, waarmee men direct contact op kan nemen. Door te zien waar zij heen gaan (contact opnemen, of een andere pagina, of vertrekken, of weet ik veel wat), weet ik precies waar mijn geld heen gaat, en of zij wel doen op mijn website wat ze moeten doen nadat ze op een Adwords advertentie hebben geklikt. Veel betere ROI meting kan niet! En veel beter gedrag in kaart brengen van een bepaald segment kan ook niet!

Rapport 5: trechterweergave

  • Waar: klik op het hoofdmenu op “doelen” en vervolgens op trechterweergave.
  • Wat zie ik? Als het goed is heb je bij je profielinstellingen (die je kunt bereiken als je net bent ingelogd), paden opgesteld die moeten leiden tot een conversie. In dit rapport zie je deze paden gevisualiseerd: hoe komen mensen op de eerste stap in het proces, en vervolgens of ze de goede kant op gaan of niet. Dit zie je per stap gevisualiseerd.
  • Pas op! Als je de laatste stap als verplicht aanvinkt, zal de conversiepad hem aangeven als verlaten als hij deze pagina niet bekijkt. Bedenk dus goed of de laatste stap echt wel verplicht is, anders kan het je resultaten aardig in de war gooien!
  • Voorbeeld: Het minimaliseren van het aantal velden in een contactpagina of op een bepaalde pagina in het verkoopproces kan je (bij wijze van spreken) gouden eieren opleveren. En dat is prima te zien in de trechterweergave.

Afsluitende tip
Als je iets wijzig op je website, schrijf dan altijd de datum op (hoe klein de aanpassing dan ook is). Zo kan je achteraf altijd even kijken of het effect gehad heb door verschillende data te selecteren!

Zo… dat was weer een aardig lange post. Dit was de 3e in een reeks van 4. Volgende keer ga ik dieper in op het bepalen wanneer je beter Search Engine Optimization kan toepassen en wanneer Search Engine Advertising aan de hand van je Google statistieken.

Graag hoor ik nu jullie aanvullingen en kritiek! Wat zijn bijvoorbeeld rapporten die jullie graag gebruiken om gedrag van bezoekers in kaart te brengen? En waar letten jullie dan precies op? En wat zijn de valkuilen? En hebben jullie nog aanvullingen op mijn rapporten. Waar kijken jullie precies naar? Ik ben benieuwd!

Lees hier het laatste deel: Meer uit Analytics, zoekwoorden gebruiken voor SEA en SEO

Gepost door Mark van Loon, webmarketeer in hart en nieren, blogt in zijn vrije tijd voor Karelgeenen.nl en struint vele bloggen af. Daarnaast sinds kort ondernemer in webmarketing. Zie http://www.markvanloon.com/ voor alle informatie!

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
10 reacties op "Meer uit analytics deel 3: onderzoeken bezoekersgedrag"
  • Sven zegt:
    30 mei, 2008 om 11:06

    Leuk artikel. Voor wat betreft de site overlay: volgens mij worden niet het aantal klikken weergegeven, maar het aantal pageviews. Het is dus niets meer dan een grafische weergave van het aantal pageviews. Site overlay is dus niet geschikt om gebruikersgedrag in kaart te brengen.

    Het kan ook een redelijk vertekend beeld geven als veel van je bezoek via Google organisch binnenkomt op een diepliggende pagina.

    Reageren
  • Mark zegt:
    30 mei, 2008 om 11:21

    @Sven,
    Je eerste punt: Volgens mij zijn het wel het aantal klikken op de betreffende links op een bepaalde pagina. En om gedrag te meten is het niet echt geschikt (om te meten heb je echt cijfers nodig, en daar zijn andere rapporten beter voor), maar om gedrag in kaart te brengen wel denk ik. Het feit dat mensen liever op links in de tekst klikken dan op links in mijn menu, zegt misschien wel veel over het gedrag van mijn bezoekers.

    Je tweede punt: ja, daar heb je wel gelijk in. Maar uiteraard weet je op welke pagina veel bezoekers landen en via welke bronnen. Maar een goed punt om op te letten.

    Reageren
  • Sven zegt:
    30 mei, 2008 om 18:37

    @Mark,

    Je hebt inderdaad gelijk. Het was een veronderstelling (dat het gaat om achterliggende pageviews) waar ik eigenlijk al een tijdje van uit ging. Google geeft inderdaad aan dat het gaat om de klikken, waarbij de uniekheid van de link essentieel is.

    Geeft direct aan dat er voor optimalisatie van G.A., en dus effectief gebruik van de Site Overlay optie, er nog genoeg verbeterd kan worden aan de sites zelf (unieke links dus).

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    01 jun, 2008 om 19:04

    Het weigeringspercentage. Wanneer mensen je website weer snel verlaten hebben na op je pagina terecht te zijn gekomen, is jouw website voor de bezoekers niets waard.

    Of de pagina is dusdanig duidelijk dat men niet verder hoeft te kijken.

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    01 jun, 2008 om 19:04

    Of de pagina is dusdanig duidelijk dat men niet verder hoeft te kijken.

    Reageren
  • Mark zegt:
    02 jun, 2008 om 06:26

    @Website Optimalisatie,

    Ja daar heb je in principe gelijk in, maar dan moet je ook een contactmogelijkheid of contactgegevens hebben op die pagina, anders kan hij wel duidelijk zijn, maar kan de pageview totaal geen positieve gevolgen hebben.

    Reageren
  • Buddy Bakhuijsen zegt:
    05 jun, 2008 om 13:16

    @Mark

    Ik ben het met je eens indien het om een e-commerce site gaat. Maar voor het meten van blogs gelden bijvoorbeeld weer hele andere regels. Wellicht heeft de blog wel de bedoeling een opinie te beinvloeden, of een vast lezerspubliek te trekken? In dat geval zou het heel goed kunnen zijn dat je een hoog weigeringspercentage op (in dit geval meestal je homepage) meet, met wel degelijk een positief gevolg zonder ook maar 1 contactmogelijkheid te plaatsen.

    Al met al is de interpretatie van de gegevens die je hebt gemeten mijnsinziens dus volledig afhankelijk van je doelstellingen, en het soort website dat je runt.

    Reageren
  • Mark zegt:
    05 jun, 2008 om 21:04

    @buddy,

    Geheel mee eens. Ik had in mijn stuk eigenlijk geen rekening gehouden met weblogs. Best vreemd eigenlijk, maar ben ik gewoon overheen gestap!

    Reageren
  • [...] hier deel drie: Meer uit analytics deel 3: onderzoeken bezoekersgedrag Stem op dit artikel of voeg het toe [...]

    Reageren
  • [...] het artikel “Meer uit analytics deel 3: onderzoeken van gebruikersgedrag” sprak ik over het gebruik maken van de Site-Overlay in Google Analytics, en hoe je hier [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014