Naar
boven
Logo Karel Geenen

On Page Analyse met de gratis tool: Yandex Metrica

Voor het runnen van een (commerciële) website zijn statistieken niet alleen leuk om te bekijken, het is ook een must om dit te doen. Statistieken bieden je informatie over waar je bezoekers vandaan komen, en wat ze precies op je website doen. Naast de harde statistiek is on-page-analyse ook een manier om beter te begrijpen wat bezoekers op je website doen. Video opnamen en heatmaps kunnen een waardevolle toevoeging zijn om zo nu en dan te bekijken.

Om te kijken hoe bezoekers scrollen, klikken en met formulier omgaan, zijn er onder andere tools beschikbaar als Crazyegg.com, Clickdensity.com of Mouseflow.nl. Voor de meeste services betaal je een maandelijks bedrag en dit bedrag kan voor sites met grotere bezoekersaantallen nog aardig oplopen. Wat niet bij iedereen bekend is, is dat de Russische zoekmachine Yandex een gratis tool aanbiedt waarmee je heatmaps en bezoekerssessies op verschillende webpagina`s kunt bekijken. Ongelimiteerd. En dat is handig!

3 interessante functies van Metrica

Yandex is de meest gebruikte zoekmachine van Rusland en net als concurrent Google biedt Yandex uitgebreide statistieken aan onder de naam: Яндекс Метрика, ofwel Yandex Metrica. Binnen het programma vind je het tabje ‘behaviour’. En daar vind je het alle functies waarmee je de bewegingen van gebruikers op je site kunt volgen. De onderstaande (gratis) functies zijn in het programma opgenomen.

Webvisor

Onder de webvisor vind je opnamen van gebruikerssessies met daarin de scroll- en muisbewegingen van bezoekers op een website. Je kunt selecteren op duur van de sessie, aantal bezochte pagina`s, browsergegevens en search query. Op die manier kun je bijvoorbeeld kijken hoe mensen met een lange time on-site zich door de site begeven, maar ook wat er gebeurt in de hele korte sessies. Het interessante aspect is dat muisbewegingen en clicks worden gevolgd en dat veel mensen de muis gebruiken op de plek waar zij op dat moment op het beeldscherm kijken. Naast deze bewegingen wordt bijgehouden wat mensen invullen in invoervelden. De Form analyse gaat hier eveneens op in.

Form Analyse

Als je diverse invoervelden op je site hebt en je wilt weten hoe bezoekers door deze invoervelden heen gaan, kun je de Form analyse uitvoeren. De analyse laat zien wat het uitstappercentage is bij invoervelden. Daarnaast verzamelt Metrica de filmpjes van de mensen die de invoervelden invullen zodat je kunt zien waar mensen tegenaan lopen als zij het formulier niet in het geheel invullen.

 

Click map

De click map (ofwel heatmap) geeft inzicht in waar bezoekers allemaal klikken. Hierdoor kun je eenvoudig zien of buttons of tekstlinks op bepaalde pagina`s wel of niet werken. Door aanpassingen te maken op je pagina`s kun je controleren of je de clicks van bezoekers beter kunt sturen.

Vaak is het met vergelijkbare software zo, dat je een specifieke pagina moet opgeven en dat de tracking specifiek daarop blijft. Bij Yandex Metrica hoef je geen aparte pagina´s aan te maken. Als je één code sitewide toegevoegd wordt alles gemeten tot in het diepste pad.

 

Concluderend

De Yandex Metrica Behaviour functies zijn niet perfect voor écht diepteonderzoek maar geven een goed beeld over waar je quick gains kunt bemachtigen. Als je geen trek hebt om aan dit soort tracking tools geld uit te geven, is Metrica dan ook een perfecte oplossing. Voor die hard landingspage testers zijn er denk ik betere programma’s, maar als je een normale website beheert en je wilt zo nu en dan eens weten hoe mensen zich gedragen tijdens een bezoek, dan is het een werkbaar programma. ‘Eenvoudig’ en ‘gratis’ zijn de belangrijkste redenen om dit programma te gebruiken.

Dit artikel is geschreven door Jelle van der Bij, medeoprichter van Imbull, het bedrijf achter onder andere de kortingscode website Actiecode.nl


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Lianne via lianne@karelgeenen.nl!
4 reacties op "On Page Analyse met de gratis tool: Yandex Metrica"
  • Nils zegt:
    01 nov, 2012 om 12:15

    Interessant artikel. Ik ga Yandex Metrica eens uitproberen. Ben benieuwd of en zo ja wanneer Google dit ook in Analytics gaat toepassen.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    01 nov, 2012 om 12:28

    Mooi man, wel een beetje onhandig met die russische termen, wanneer staat er iemand in Nederland op die een gratis heatmap voor je produceert?

    Reageren
  • Robert zegt:
    01 nov, 2012 om 22:52

    Leuke tool, ga hem eens proberen!
    Bedankt voor het delen!

    Reageren
  • Jerry zegt:
    11 feb, 2013 om 15:42

    @Stefan,
    Met Mouseflow is het mogelijk om alle website interactie – klikken, bewegen, scrollen en formulier invoer – op te nemen en terug te kijken. Daarnaast genereert Mouseflow ook heatmaps aan die het gedrag van bezoekers op je website geaggregeerd laat zien. Naast de abonnementen kan je ook kiezen voor een gratis versie waar je 100 opnames per maand krijgt.

    Reageren

Reageren