Naar
boven
Logo Karel Geenen

Spraakherkenning: Flop of Succes

Tijdens het zoeken naar nieuwe ontwikkelingen op de zoekmachinemarkt, kwam ik deze dienst tegen. Het betreft een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in het optimaliseren  van websites voor zoekmachines. Wat zo uniek is aan deze dienst, is dat de video’s die op de website staan geoptimaliseerd worden. Op de website zelf zegt  KeywordPerformace LLC dat zoekmachines in de toekomst ook video’s kunnen gaan indexeren.

“Did you know? Video SEO marketing is predicted to be a multi billion-dollar marketing strategy in the search engine marketing industry within the next few years. Utilizing video SEO for your search engine optimization campaign will allow you to stay ahead of the curve, as search engines like Google implement their universal search technologies.”

Bron: http://www.keywordperformance.com/video-seo.cfm

Mijn reactie op dit bericht was eerst laconiek. Echter na wat onderzoek moet ik toch terug komen op mijn bevinding.

Ongeveer 2 jaar geleden heeft Google de video hosting dienst YouTube overgenomen. Hierdoor zijn ze niet alleen marktleider geworden op dit gebied, maar hebben ze direct een enorme hoeveelheid kennis binnengehaald. You Tube was voordat het overgenomen werd door Google al aan het experimenteren met spraakherkenning.

Sinds juni 2008 is Google begonnen met het indexeren van politieke toespraken, met betrekking tot de presidentiële verkiezingen. Een tijdje geleden is deze dienst opgenomen in Google Labs als Gaudi., waardoor Google laat zien dat ze de levensvatbaarheid van het product hoog inschatten.

gaudi

In het voorbeeld hierboven heb ik het woord “Bush” ingevoerd. Hierbij komen verschillende video’s te staan waar het woord Bush een of meerdere keren in voorkomt. De gele punten op de tijdslijn geven aan wanneer de woorden voorkomen in de video.

Door het invoeren van de Universal Search op Google is het mogelijk niet alleen tekst, maar ook Google maps, afbeeldingen en videobestanden als zoekresultaten weer te geven. Door indexeren van videobestanden op zoekwoorden, kunnen bedrijven met video’s op de website nagaan of deze wel relevant zijn voor de website. Met name bedrijven waar de concurrentie voor de nummer 1 positie op Goolge zeer groot is, is het de moeite waard na te gaan of de video voor zoekmachines geoptimaliseerd moeten worden. Het grote voordeel hiervan is dat Google gerichter advertenties weer kan geven op YouTube. Momenteel wordt deze informatie voornamelijk uit de titel en de beschrijving gehaald die bij video staat.

Conclusie

Het indexeren van videobestanden op basis van spraakherkenning zal nog een tijd op zich laten wachten. Het is wel een punt om in de toekomst rekening mee te houden. Persoonlijk zou ik graag willen zien hoe de spraakherkenning werkt met andere video’s dan politieke speeches. Welke waardering Google aan spraakherkenning gaat koppelen is nog niet duidelijk, hierdoor is de invloed van zoekmachine geoptimaliseerde video’s niet te bepalen.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick van Putten
Rick van Putten (1986) is internet marketeer bij In2Focus. Dagelijks is hij bezig om van het internet een betere plek te maken. Op zijn blog schrijft hij regelmatig artikelen over internet marketing.
8 reacties op "Spraakherkenning: Flop of Succes"
  • Dries SEO Optimizer bvba zegt:
    30 mrt, 2009 om 08:12

    Zéér toekomst gericht. Als je nu al weet dat bijvoorbeeld 1/3 van de Amerikanen alleen nog maar zoekt op Youtube, is het implementeren van SEO voor video’s bijna een must.

    Reageren
  • Tom - Estate zegt:
    30 mrt, 2009 om 12:37

    Dit lijkt me voor Nederland vooral toekomstmuziek. Dat wordt voortaan dan wel duidelijk articuleren bij het maken van video’s.

    Wellicht krijgt keywordstuffing (stotteren) nog een hele andere betekenis.

    Reageren
  • Rick van Putten zegt:
    31 mrt, 2009 om 07:32

    @ Dries
    Dat denk ik ook. Het is alleen de vraag welke waardering Google hieraan gaat hangen. Ik denk dat in het begin nog niet zo zwaar zou wegen, maar de aankomende jaren steeds meer wordt.

    @ Tom
    Haha. Een nieuwe markt voor presentatoren :)

    Reageren
  • Eric van Horn zegt:
    31 mrt, 2009 om 13:01

    Helemaal mee eens dit is de toekomst.

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    01 apr, 2009 om 13:06

    Ik kan dus echt geen reden bedenken waarom ik in een video een bepaalde tekst op zou willen zoeken. Misschien dat het handig is voor een video met een lange toespraak, maar voor films en Youtube filmpjes lijkt het me geen waardevolle toevoeging.

    Reageren
  • Dries SEO Optimizer bvba zegt:
    02 apr, 2009 om 12:55

    @ Adriaan: denk eens aan de nieuwe mogelijkheden voor SEO ! je content zal te vinden zijn in video’s en in tekst ! Video’s zijn hot, en zelf merk ik ook op dat ik meer zoek op youtube naar voorbeelden (thuis dan) maar op het werk meer op google zelf.

    @Rick: Volgens mij zal video op gelijke hoogte komen te staan met tekst. Video is in grotere opmars dan tekst en is veel toegankelijker toch dan tekst? Een video zal al sneller eens bekeken worden ipv een totale tekst door te lezen.

    @Tom: haha, ik lig strike :p

    Reageren
  • Rick van Putten zegt:
    02 apr, 2009 om 13:22

    @ Adriaan
    YouTube.nl was de snelst groeiende website van Nederland in 2008. Video’s kunnen niet alleen gebruikt worden voor vermaak maar kunnen ook reclame zijn voor een bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is dit http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U . Dit filmpje is miljoenen keren bekeken en een geweldige reclame voor Dove.

    @Dries
    Dat denk ik ook. Een goed voorbeeld hiervan is de toename van instructievideo’s die op internet worden aangeboden.

    Reageren
  • Erwin Sigterman zegt:
    03 apr, 2009 om 10:34

    Voor de Engelse taal zal dit over een jaar of 2 a 3 goed werken. Probleem is nog dat een server in verhouding veel tijd kwijt is om spraakherkenning goed uit te kunnen voeren.

    De spraakherkenning voor de Nederlandse taal loopt zo’n twee jaar achter op de Engelse variant. Hier verwacht ik pas over 5 jaar concrete ontwikkelingen.

    Reageren

Reageren