Naar
boven
Logo Karel Geenen

3 geavanceerde technieken om het gedrag van bezoekers te meten in Google Analytics

In dit artikel beschrijf ik drie technieken waarmee je nog meer uit Google Analytics kan halen. Eerst heb ik het over het meten van tekstselecties, vervolgens over scrol-diepte en als laatste over printopdrachten.

De technieken maken gebruik van Event Tracking. Voor degene die niet weten wat dat is zal ik het even kort uitleggen. Met Event Tracking kun je uitbreiden wat Google Analytics meet. Dit doe je door zelf een stukje (JavaScript) code te schrijven. Vervolgens meet Analytics dit als een Event (oftewel een gebeurtenis). Bij de drie technieken verwijs ik naar het stukje code dat je nodig hebt om het te gebruiken. Deze code moet op de eigen website gezet worden om het te laten werken.

1. Selecteren van tekst

Deze techniek meet wanneer iemand tekst op de pagina selecteert. Je kunt zien welke stukjes tekst bezoekers selecteren, en wat ze het meest selecteren. Het idee achter het gebruik van deze techniek is dat als iemand tekst selecteert op de pagina, dat voor die persoon waarschijnlijk belangrijk is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand niet kan vinden wat hij zoekt. De persoon selecteert (en knipt en plakt) vervolgens het stukje tekst en zoekt verder met Google. En denk bijvoorbeeld ook aan het selecteren van een e-mailadres. De kans is groot dat de persoon dit doet omdat hij contact op gaat nemen. Het kan dus veel inzichten bieden.

Er zijn verschillende pogingen gedaan om code te schrijven voor deze techniek. Mijn inziens is het highlighted-word-tracker project het beste.

2. Scrol-diepte

Deze techniek meet hoe ver iemand naar beneden scrolt. Elke keer als de bezoeker een bepaald percentage (bijvoorbeeld 25%) van het scherm gescrold heeft wordt dit gemeten. Daarnaast is het mogelijk om te meten of iemand naar een bepaald element op de pagina scrolt. Met deze techniek meet je engagement. Je meet dus of iemand betrokken is bij je site en in welke mate.

Ik moet er wel een kanttekening bij plaatsen. Je kunt vraagtekens zetten bij wat je nu eigenlijk meet. De bezoekers van een gemiddelde website gebruiken veel verschillende schermen. De percentages zijn dus niet met elkaar te vergelijken. Het hangt ook van de schermresolutie af wat er zichtbaar is in het scherm. Sommige bezoekers zien bepaalde inhoud misschien al en hoeven er niet naar te scrollen.

Het script van Ravelrumba vind ik de beste.

3. Printen

Deze techniek meet wanneer iemand de pagina print. Je kunt hierdoor zien welke pagina’s bezoekers het liefste printen en hoe vaak ze dat doen. Voor content gerichte websites kan dit een belangrijke indicator van engagement zijn. Naar aanleiding hiervan kun je bijvoorbeeld nagaan of je de website print vriendelijker kunt maken.

Het werkt echter niet in alle browsers. Het werkt in Internet Explorer, en in een aantal moderne browsers. Dit betekent niet dat het niet te gebruiken is. Ondanks dat je niet alle gegevens hebt, is het nog steeds mogelijk om trends te ontdekken in de gegevens die je wel hebt.

Dit is de code:
<script type=”text/javascript”>
$(document).ready(function() {
window.onafterprint = function() {
_gaq.push(['_trackEvent', 'interacties', 'printen', , ,true]);
};
});
</script>

Amit Agarwal heeft een andere manier bedacht om printen te meten met Google Analytics. Deze techniek werkt in (bijna) alle browsers.

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
6 reacties op "3 geavanceerde technieken om het gedrag van bezoekers te meten in Google Analytics"
  • Karel Geenen zegt:
    31 aug, 2012 om 09:29

    Bij de scroll-diepte is het dus belangrijk om per schermgrootte te vergelijken dus? Dat kun je volgens mij wel vergelijken.

    Verder een interessant artikel Daan!

    Reageren
    • Daan Walraven zegt:
      31 aug, 2012 om 16:00

      Ik denk dat als je per schermgrootte vergelijkt je wel tot meer inzichten komt inderdaad.

      Maar wat die inzichten dan precies zijn dat weet ik nog niet helemaal. :) Het is voor iemand met een kleine schermresolutie een stuk meer werk om naar beneden te scrollen dan iemand met een hoge resolutie. Iemand met een hd-scherm zal waarschijnlijk in 1 scrol naar beneden al die percentages triggeren. Want er is niet zoveel te scrollen.

      En als je ziet dat bezoekers meer scrollen kan dan ook gewoon betekenen dat de pagina langer is geworden denk ik dan. Dus dan moet je eigenlijk ook per pagina gaan vergelijken want elke pagina is ook anders.

      Deze pagina bijvoorbeeld wordt ook steeds langer bij elke nieuwe reactie. Dus dan kloppen de percentages ook niet meer. Wat denk jij?

  • Diana zegt:
    31 aug, 2012 om 10:22

    Ik krijg overal zoveel te lezen over google analytics en adwords dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zie geen structuur meer waardoor ik kan zeggen”Nu ga ik het begrijpen”. KUnnen jullie me hepel aan artikelen die elkaar opvolgen. Ik wil beginnen met de optimalisatie van mijn website met zoekwoorden etc.

    Alvast bedankt.
    Groetjes,
    Diana

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      31 aug, 2012 om 11:40

      We doen ons best Diana! Binnenkort komen er handleidingen waar wat meer structuur in zal zitten, beloofd ;-).

  • Stef zegt:
    03 sep, 2012 om 08:41

    Misschien een domme vraag, maar hoe weet je precies wat de bezoeker gezien heeft wanneer die 25% diepte is bereikt? Ik zou van mijn eigen website lastig kunnen zeggen wat nu 25,50, of 75% is :)

    Reageren
    • Daan Walraven zegt:
      03 sep, 2012 om 12:57

      Ik denk dat het meer gaat om dat de bezoeker de moeite heeft genomen om tot 25% te scrollen. Wat de bezoeker dan gezien heeft weet je niet. Daar zou je uit op kunnen maken dat die bezoeker betrokken is bij jouw site.

      Maar hoe meer ik erover nadenk hoe minder overtuigd ik ben dat je er echt iets aan hebt. Misschien is het wel handig om net zoals bounce rate een scroll rate te gebruiken. Dan meet je alleen of iemand gescrold heeft. Maar al die percentages etc daar geloof ik denk ik niet zo in.

Reageren