Naar
boven
Logo Karel Geenen

De meta keywords tag, nodig of niet?

Je hoort de discussie vaak. Moet je nu wel of niet de meta keywords tag gebruiken en wordt deze nog wel gelezen door de zoekmachines?

Om beter te begrijpen hoe de zoekmachines werken en of ze de meta keywords tag ondersteunen moeten we eerst eens kijken welke functies de zoekmachines hebben.

Indexeren
Dit is het proces waarbij de zoekmachines een “kopie” maken van je webpagina. De zoekmachines gaan je html code bekijken en opslaan. Ook de meta keyword tag wordt door de zoekmachines opgeslagen. Dit wil echter niet zeggen dat ze ook gebruikt worden door de zoekmachines.

Ophalen
Dit is het proces waarbij de zoekmachines gaan kijken welke documenten er bij de zoekopdracht passen. In de meeste gevallen bevatten de documenten ook de woorden waar je op gezocht hebt. Niet altijd omdat er ook documenten getoond kunnen worden die extern gelinkt worden met een bepaald woord (denk maar aan “raar kapsel” waarbij de pagina van Balkende getoond werd).

Hoewel de zoekmachines wel het gehele document geïndexeerd hebben wil dit niet zeggen dat ook het hele document doorzocht wordt en wordt gebruikt voor de zoekresultaten. Google zoekt bijvoorbeeld wel in de bodytekst maar niet in de meta keyword tag. Yahoo doet dit wel.

Ranken
Dit is het proces waarbij de zoekmachines alle documenten die de zoekopdracht bevatten gaat vergelijken en ze in volgorde gaat zetten. De zoekresultaten zoals je ze ziet bij bijvoorbeeld Google. De volgorde wordt bepaald door het zoekmachine algoritme.

Welke zoekmachines gebruiken de keyword meta tag?
Danny Sullivan van Searchengineland.com heeft via een simpele test gekeken welke zoekmachines er gebruik maken van de keyword meta tag. Hij heeft de volgende code in de header van zijn website geplaatst:

<meta name=”keywords” content=”qiskodslajdmnkd, ddakaieciuaj jkdalladpaoaw, wdaopeqndlkakljad” />

Zodra de pagina waar deze code was geplaatst geïndexeerd was door de zoekmachines is hij gaan zoeken op de termen (qiskodslajdmnkd). Dit waren de resultaten:

Google: meta keyword tag wordt niet gebruikt
Bij de zoekopdracht binnen Google werd de pagina niet getoond. Conclusie is dat Google dus geen gebruik maakt van de keyword meta tag.

Microsoft Live: meta keyword tag wordt niet gebruikt
Ook hier geldt hetzelfde als bij Google. De zoekopdracht vertoonde niet de pagina met de meta keyword tags.

Yahoo: meta keyword tag wordt wel gebruikt
Bij de zoekopdracht binnen Yahoo werd de pagina wel getoond. Yahoo maakt bij het ophalen van de zoekopdrachten dus ook gebruik van de keyword meta tag.

Ask: meta keyword tag wordt wel gebruikt.
Voor Ask geldt hetzelfde als Yahoo.

Conclusie
Aangezien wij in Nederland (en België) vaak alleen Google en Microsoft Live gebruiken is het gebruik van de keyword meta tag dus niet nodig. Het mag wel en het kan natuurlijk geen kwaad maar je zult er geen betere rankings door halen. Wanneer je ook de internationale markt wil bestieren is het wel verstandig om de meta keyword tag te gebruiken. Dit omdat bijvoorbeeld in de VS Yahoo ook veel gebruikt wordt.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
24 reacties op "De meta keywords tag, nodig of niet?"
  • jor zegt:
    01 nov, 2007 om 14:55

    Hoi Karel, ik ben het niet eens met je conclusie dat het gebruik van keywords niet nodig is.
    Het onderzoek wat je aanhaalt met het keyword “qiskodslajdmnkd”, geeft namelijk geen uitsluitsel over het volgend:
    Met het woord “qiskodslajdmnkd” als keyword EN ook in de body tekst scoor je een hogere ranking op dit zoekwoord dan wanneer je ALLEEN het woord in de body tekst hebt staan en dus niet in de keywords.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 nov, 2007 om 15:41

    @Robbert
    Het is ook mogelijk dat de website gelinkt wordt met dergelijke termen. Dan kan het ook zijn dat deze tevoorschijn komt in de zoekresultaten.

    @Jor
    Denk je dit of heb je dit getest? Ik ben benieuwd of dat waar is. Ik zeg niet dat het niet kan maar ik geloof er niet in…

    Zoals ik ook al zij kan het natuurlijk geen kwaad om de keyword tag te gebruiken.

    Reageren
  • Robbert R. zegt:
    01 nov, 2007 om 14:53

    Goed artikel, alleen is het volgens mij niet zo dat google de meta keywords tag helemaal niet gebruikt. Ik kom af en toe nog sites tegen via bepaalde zoekopdrachten waarbij de desbetreffende zoekopdracht echt alleen maar in de keywords tag is terug te vinden.

    Reageren
  • jor zegt:
    01 nov, 2007 om 16:19

    @Karel
    Ik heb het niet getest maar in de afgelopen maanden gelezen op 1 of meerdere SEO sites. Waar, weet ik helaas niet meer.

    Maar het gaat erom dat dit onderzoek niet AANTOONT dat keywords niet worden gebruikt door Google e.a.. Daarvoor is het onderzoek te beperkt.
    Het zou namelijk kunnen zijn dat Google een algorimte gebruikt dat de waarde van een keyword bepaald op basis van de body tekst.

    En in de wetenschap “geloof” je niet maar test je je hypothese uit en daarna zeg je ja of nee ; )

    Reageren
  • Robbert R. zegt:
    01 nov, 2007 om 15:59

    Hoi Karel,

    Ook in de anchorteksten van de linkende pagina’s was dat woord niet (zover je het kan nagaan natuurlijk) terug te vinden. Ik zal eens kijken of ik nog een voorbeeld kan vinden.

    Reageren
  • Pascal zegt:
    01 nov, 2007 om 22:49

    Wat betreft de keywords vind ik het een lastige…. Gewoon doen, kan geen kwaad, maar overdrijf er niet in (teveel keywords).

    De meta description tag is m.i. wel belangrijk. Hiermee kan je namelijk zelf bepalen welke tekst onder je link in de zoekmachineresultaten moet komen te staan. Ook in Google. Belangrijk om bezoekers een eerste goede indruk te geven lijkt me. De eerste tekst op je website (body tekst) hoeft daar namelijk niet altijd geschikt voor te zijn.

    Reageren
  • Joost zegt:
    01 nov, 2007 om 23:49

    Áls ik metakeywords gebruik, gebruik ik ze voor misspellings.

    Reageren
  • Sergio zegt:
    05 nov, 2007 om 15:27

    Helaas is dit onderzoek echt te kort door de bocht.

    Google werkt wel degelijk met metatags, alleen het is meer aan aanwijzing voor Google wat de belangrijke sleutelwoorden voor de content zijn.

    Het is dus ook de bedoeling dat de keywords terugkomen in de content. Een keyword verwerkt in een tag is ook meer waard dan een keyword die ergens sporadisch voorkomt in een paragraaf.

    Google is een zoekmachine waarin relevantie en reputatie centraal staan, niemand kent de letterlijke algoritmes, maar één ding is zeker. Een zwart wit onderzoekje is niet genoeg om harde conclusies te trekken over de zoekmachine.

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    05 nov, 2007 om 23:56

    @Sergio, het is ook gebaseerd op eerdere onderzoeken. In de praktijk bleek gewoon dat de metatag keywords ontzettend werden misbruikt.

    Ik zou niet weten waarom Google deze metatag zou moeten gebruiken om de het document een correcte waardering te geven. Waar zie je ze in het zoekresultaat terug? Mijns inziens heeft Google genoeg andere factoren om de relevantie te bepalen.

    Reageren
  • Antoine - Cross Internet Marketing, Weert zegt:
    06 nov, 2007 om 21:05

    Ook mijn ervaring is dat i.v.m. ranking momenteel de meta desc. niet veel uitmaakt.
    Hou er wel rekening mee dat het over een tijdje zo kan zijn dat Google de eerste 100 of 150 etc. tekens van de meta desc. wel weer gaat gebruiken. Wie zal het zeggen…

    Verder heeft Pascal hier een goeie opmerking geplaatst, waar ik het helemaal mee eens ben. Bij een overzicht van verschillende website’s is de title icm de meta desc. vaak doorslaggevend om ergens wel of niet op te klikken. De weergave kun je controleren door de desc. in te vullen. Anders laat Google het begin van de pagina zien of een willekeurig stuk tekst van de bodytekst.

    Reageren
  • anoniem zegt:
    23 dec, 2007 om 21:24

    Die test is natuurlijk niet zo slim opgezet. De keywords worden niet meteen gebruikt in een zoekfunctie, dat zou alleen maar slechte resultaten opgeven. De keywords worden niet gebruikt om te vergelijken met de zoekterm, dat weet iedereen.

    Reageren
  • Luke zegt:
    09 mrt, 2008 om 17:01

    Eens in de zoveel tijd duikt er een verhaal op dat de keywords niet zouden werken bij google.

    Belangrijk is om in de gaten te houden dat onzinwoorden niet worden gezien door bijvoorbeeld google. Niet voor niets krijg je bij het intoetsen van “vaknantie” de tekst “bedoelde u vakantie”.

    Niet bestaande flauwekul woorden hebben 0 waarde en dus zal sowieso je ranking of vermelding slecht of helemaal nul zijn.

    Lees ook eens het stuk over de slechte test die zoekprof heeft gedaan op http://www.vsdjhvfwdhr.nl

    Zoek bij alle zoekmachines die je kent op “vsdjhvfwdhr” en beweer dan nogsteeds dat de keywords metatags niet werken…

    Reageren
  • Frank P zegt:
    04 aug, 2009 om 01:39

    Bekijk het eens van een andere kant, meta info slaat op het feit dat het informatie over je informatie is. Leuk dat SE hier al dan niet gebruik van maken, edoch de coremeuk voor SE is content. Algemeen geldt dat geen enkele leuk lopende SE je gaat vertellen wat hun algoritmes zijn. Vergeet gossip. De googles lezen gewoon alles waar ze bij kunnen.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    05 aug, 2009 om 09:36

    Het is alleen al interessant om te kunnen bepalen welke tekst er onder je link in de zoekmachine overzichten komt te staan

    Reageren
  • joly zegt:
    25 aug, 2009 om 00:56

    Ik snap nog steeds niet hoe het komt dat geen van onze websites terug te vinden zijn in bing, terwijl deze in google vrijwel boven aan staan met natuurlijk verkeer….het zijn relatief jong sites (1~2 jaar)

    Reageren
  • Rene Duba zegt:
    02 sep, 2009 om 13:08

    Het verhaal is misschien toch aan herschrijven toe. Zie:

    http://www.qiskodslajdmnkd.com/

    Groeten, Rene Duba

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    02 sep, 2009 om 14:27

    @ Rene
    JA en NEE. Het artikel gaat om een visie van Karel. Zelf hecht ik zeker belang aan title en description (je call 2 action in de zoekmachines) maar laat ook de keywords niet achterwege. Ze zijn van ondergeschikt belang maar zoals in de link die je stuurt wordt aangegeven: ze zijn gratis, gebruik ze…
    Baat het niet dan schaadt het niet!
    Voor het extra werk moet je het zeker niet laten ;

    Reageren
  • Jeffrey Arts zegt:
    28 jan, 2010 om 11:42

    Naar mijn mening bewijs je hier niet mee dat Google, meta tags negeert, maar dat zij spam herkennen. Zijn deze testen ook uitgevoerd met soortgelijke ‘keywords’ in de body van de webpagina. En kwamen hier dan ook dezelfde resultaten uit ?

    Reageren
  • Jeffrey Arts zegt:
    28 jan, 2010 om 11:45

    Waarom geeft de Google webmaster ‘foutmeldingen’ over het gebruik van dubbele meta tags wanneer zij hier niet naar kijken ?

    Reageren
  • Roy zegt:
    23 feb, 2010 om 09:23

    Hmm ik begin ook steeds meer mijn twijfels te krijgen bij META tags
    Ben een hobby site bouwer voor een zanggroep en had, toen de site net geplaatst was heel veel hits met google als ik zocht op koor Arnhem
    Ik heb niets verandert aan de site en ineens vind ik “ons” niet meer.
    WEL als ik zoek op Zanggroep Arnhem, maar dat komt misschien omdat ik ons ook als zodanig bij Google maps aangemeldt heb?

    Heeft er iemand suggesties waardoor we beter te vinden zijn?
    Voor degene met de juiste olossing regel ik 2 vrij kaarten voor het eerstvolgende optreden.

    mail = info kringelding zanggroepprosecco.nl

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Roy

    Reageren
  • Sheila zegt:
    20 jul, 2010 om 10:00

    Ik vroeg me af als je de meta keywords tag wel gebruikt en je verkoopt bijvoorbeeld merken of je dan eenmalig het merk in de keywords moet opnemen en daarna bijv. het soort artikel of dat je de merknaam steeds voor het artikel plaatst. Bijvoorbeeld: Nike, schoenen, kleding etc. of
    Nike, Nike schoenen, Nike kleding etc.

    Alvast bedankt voor de reactie.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 jul, 2010 om 10:07

      Als je hem toch gebruikt, wat niet nodig is, dan kun je beter voor de eerste oplossing kiezen…

  • Marcel zegt:
    12 dec, 2010 om 20:52

    Hallo,

    Ik vond dit artikel bij googlewebmastercentral. Ik ben overtuigd.

    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html

    Reageren

Reageren