Naar
boven
Logo Karel Geenen

Verslaat online offline in 2009?

Wereldwijd is de verwachting dat in 2009 de offline mediabestedingen sterk afnemen en de online mediabestedingen stijgen. De dagbladen zien met angst en beven de toekomst tegemoet en willen overheidsteun. Gratis kranten zoals de Spits, Metro en Pers en nieuwssites hebben de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt. Betaalde dagbladen hebben al jaren te kampen met teruglopende abonnees en tegenvallende advertentie inkomsten. Zorgt de kredietcrisis voor de genadeslag en zal de papieren krant definitief uit het dagelijks leven verdwijnen?

Onderzoek online gedrag
TNS NIPO heeft in 16 landen een onderzoek uitgevoerd naar het online gedrag van consumenten. De gemiddelde wereldburger is 30% van zijn vrije tijd online actief. Wij Nederlanders zijn gemiddeld 19% van onze vrije tijd online actief. Over het algemeen genomen gebruiken wij het internet functioneel en wenden het minder ten opzichte van andere landen aan voor vermaak doeleinden.

Zo surfen wij Nederlanders het minst naar pornosites (9%). Hier zal meneer Balkenende erg content mee zijn! Het gemiddelde is 18%. De Duitsers zijn met 26% een behoorlijke uitschieter. De belangrijkste motivatie voor Nederlanders om online te gaan is:

  1. 86% internetbankieren
  2. 85% gebruik van zoekmachines
  3. 81% rekeningen betalen
  4. 69% bekijken van nieuws

Vooral het laatste punt geeft aan dat wij Nederlanders het internet veelvuldig als nieuwsbron raadplegen. Kijk voor het volledig overzicht bij TNS NIPO.

Online kranten schieten tekort
Toch is het opvallend te noemen dat de online edities van de dagbladen op veel punten tekort schieten. Duidelijk weer een branche die flink heeft liggen slapen en nu het water aan de lippen staat, wild om zich heen begint te spartelen.

Gebruiksvriendelijkheid en actualiteit zijn zaken die verbazingwekkend genoeg niet altijd even goed online zijn doorgevoerd. Een goede reputatie van een krant zorgt er niet voor dat deze ook automatisch hogere bezoekersaantallen op haar website kan verwachten. Zo is niet één van de bekende dagbladen, maar Nu.nl de best bezochte nieuwssite van Nederland.

Segmentatie doelgroep
Het klikgedrag van mannen en vrouwen verschilt. Mannen zijn het meest geïnteresseerd in buitenlands nieuws, financieel nieuws en sport nieuws terwijl de vrouwen meer surfen naar weer en verkeer, familieberichten en shownieuws. Jongeren nemen vaker deel aan discussiefora en polls.

De vergrijzing neemt toe en vooral de mensen van de oude stempel kunnen niet zonder hun vertrouwde dagblad. Het lezen van de krant is voor veel mensen bovendien een rustpunt in hun dagelijks leven. De online nieuwsites worden vooral gebruikt voor het koppensnellen van actualiteiten. Voor de verdieping slaat men toch sneller de krant open.

Lappen tekst van het beeldscherm lezen is toch minder comfortabel dan met een kopje koffie en de krant op de bank neerploffen. De dagbladen dienen beter gebruik te maken van hun online en offline kanaal en dit beter af te stemmen op de doelgroep. Zowel online als offline zijn er nog legio mogelijkheden en kansen. Zolang de dagbladen dit niet inzien en geen andere koers volgen is elke overheidsteun in mijn ogen weggegooid geld.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
18 reacties op "Verslaat online offline in 2009?"
  • Multus zegt:
    31 dec, 2008 om 14:49

    Off topic; Google heeft de PageRank opnieuw berekend?
    Ik ben gestegen naar PR 4! Viel me nu pas op.

    Weet iemand hier meer van?

    Reageren
  • Henk Jan zegt:
    31 dec, 2008 om 14:53

    Ik denk dat er altijd wel ruimte blijft bestaan voor een papieren dagblad. Al zullen die meer gespecialiseerd zijn dan de huidige kranten. Denk bijvoorbeeld aan Het Financiële Dagblad.
    Deze krant zit ook nog niet in moeilijkheden.

    De meeste kranten zijn trouwens in moeilijkheden gekomen door de teruglopende inkomsten uit vacatures, door sites als Werk.nl, mosterboard, etc. Door de komende crises zal nu ook het aantal vacatures gaan dalen

    Wat me overigens opvalt is dat ik nog geen goede website heb gevonden met uitgebreid binnen- en buitenlands nieuws met duidelijke achtergronden verrijkt met verschillende opinies. Tot nu toe vind ik alle sites een hoog “teletekstgehalte” hebben. Helaas, wellicht dat iemand een goede site weet.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    31 dec, 2008 om 15:22

    Complimenten voor de samenvattende beschouwing, Marianne.

    Om je hoofdvraag te beantwoorden: nee, ik denk niet dat online het gaat winnen van offline in 2009.

    Uiteraard is het afhankelijk of je kijkt naar advertentiebestedingen of mediaconsumptie. Ook is dit per bevolkingsgroep weer anders uiteraard.

    In ieder geval goed om te zien dat deze resultaten overeenkomen met soortgelijke onderzoeken, zoals de Digitale Economie van het CBS.

    @Multus
    Ja, Google heeft vandaag een PageRank update gedaan. Dat heeft Matt Cutts (Google) via Twitter bevestigd:
    http://twitter.com/mattcutts/statuses/1087531183

    Reageren
  • Multus zegt:
    31 dec, 2008 om 15:29

    @ Eduard

    Dank je. Was net al op jouw site aan het zoeken of je er iets over had geschreven:)

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    31 dec, 2008 om 16:12

    @Multus
    Ik schrijf bewust niet veel meer over PageRank, omdat ik de waarde ervan overschat vind.

    Ik werk op dit moment echter wel aan een PageRank handleiding, so stay tuned! :)

    @Allen
    Een fijne jaarwisseling!

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    02 jan, 2009 om 14:52

    Het lijkt me sterk dat de kranten in 2009 (al) zullen verdwijnen. De e-readers zullen eerst stukken goedkoper moeten worden(denk aan enkele tientjes) voordat de kranten stoppen met de papieren edities.

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    02 jan, 2009 om 16:24

    Het enige voordeel van een hogere Pagerank is dat andere webmasters je serieuzer nemen en sneller naar je site linken. Qua bezoekersaantallen heeft een stijging of daling van de PR nog nooit invloed gehad op mijn sites.

    Reageren
  • Norman (internetry) zegt:
    04 jan, 2009 om 17:50

    Ik betwijfel of de papieren krant komend jaar zal verdwijnen. Voor de generaties 40-60 jaar in mijn omgeving is de online krant een aanvulling op de papieren versie. Bij het ochtendritueel wordt toch liever de krant opengeslagen dan de laptop. Om nog maar te zwijgen van de oude generatie (70+), die geeneens toegang tot internet heeft.

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    05 jan, 2009 om 13:01

    @Norman : Helemaal mee eens, ‘s ochtends heb ik toch echte de papieren krant voor me liggen.

    Algemeen: Het internet STIKT van de nieuwssites en blogs met nieuwtjes, veelal copy paste werk, en mijn mening “nee online wint niet van offline”

    Reageren
  • Mooren zegt:
    05 jan, 2009 om 15:37

    Dat is inderdaad een probleem. Online wordt vrij weinig kwalitatief goed geschreven. Veel copy-paste werk en veel bagger zorgt ervoor dat offline nog wel standhoudt.

    Reageren
  • Norman (internetry) zegt:
    06 jan, 2009 om 10:03
  • Erik zegt:
    06 jan, 2009 om 14:50

    Volgens mij gaat online wel een vlucht nemen. Vooral als de e-readers meer het gevoel gaan geven van leesvoer op de ontbijttafel.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    06 jan, 2009 om 20:42

    Ik denk eerder dat offline gaat winnen.

    Met ondersteuning van Internet hebben offline bedrijven meer te bieden. Zoals bijvoorbeeld service en persoonlijk contact. Meeste ondernemers spelen echter slecht op Internet in.

    Voornamelijk MKB ondernemers moeten nog een ommezwaai maken. Wanneer ingezien wordt dat Internet een specialisme is en niet zomaar iets wat je er (zelf) even bij doet, dan voorzie ik voor de ‘offline’ ondernemer met een website of webwinkel een succesvol 2009 en verder.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    06 jan, 2009 om 22:37

    Ik merk dat veel bedrijven weer offline gaan ‘spelen’ om een band te creëren met hun pot. klanten..

    Dave

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    07 jan, 2009 om 17:53

    Ik merk juist dat veel klanten in deze ‘moeilijke’ tijden meer investeren in het ‘online’ gebeuren.

    Reageren
  • Mario zegt:
    09 jan, 2009 om 15:49

    Dat met het weer klopt inderdaad. Mijn vriendin houd het weer via Internet in de gaten zoals ik vroeger de beurskoersen.

    Met de kranten is het net zoals met de muziek industrie: marktverschuiving. De grote bedrijven vissen achter het net en als het slecht gaat kloppen ze aan bij de overheid. Totale nonsens natuurlijk. Ik denk dan altijd aan een statement uit de film ‘Other People’s Money’ met Danny de Vito, waar hij uitlegt dat de behoefte aan zwepen voor paardekoetsen afgenomen was met de komst van de auto en dat de beste zweep fabrikant waarschijnlijk tot het allerlaatst heeft volgehouden. Maar uiteindelijk heeft ook die zijn deuren gesloten.’

    De wereld is gelukkig altijd in beweging en ik weet nu al dat ik met dat wat ik nu doe over 10 jaar waarschijnlijk geen geld meer zal verdienen. Vandaar dat ik gewoon continu over nieuwe mogelijkheden nadenk en iets nieuws probeer.

    Als sommige kranten omvallen en er niet meer voldoende vraag voor al die journalisten is dan gaan ze toch gewoon lekker iets anders doen. Het leven zit vol fantastische mogelijkheden als je een keer begint ‘out of the box’ te denken.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    14 jan, 2009 om 13:55

    @ Dave/Barry

    Het grote voordeel van online is dat heel duidelijk gezien kan worden wat het rendement is. Dit in tegenoverstelling van het adverteren in bv. kranten.

    Reageren
  • Bookmarks week 1 » Bijgespijkerd zegt:
    14 jul, 2014 om 15:52

    […] Verslaat online offline in 2009? […]

    Reageren

Reageren