Naar
boven

6 verkeersbronnen moest Google niet meer bestaan

De kans is groot dat 50% van het verkeer op je website afkomstig is van Google. Ofwel via de “normale” zoekresultaten, of via AdWords, of beide. Wat zeggen we dan? Google bedankt!

Maar wat als Google er niet meer is? Wat betekent het voor jouw website wanneer Google er vanaf morgen mee zou stoppen? Kans is groot dat je dan ook meteen de helft van je bezoekers kwijt bent. En de helft minder bezoekers betekent ook dat je misschien wel 50% van je omzet gaat verliezen.

Kan jouw bedrijf dat overleven?

Geen paniek! Maar wel iets om bij stil te staan”¦

De kans is natuurlijk erg klein dat Google er van vandaag op morgen mee zal stoppen (als we dat überhaupt nog ooit zullen meemaken). Maar feit is wel dat het belangrijk is om niet alleen afhankelijk te zijn van Google.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je door het verkeerd optimaliseren van je website een penalty aan je broek krijgt, en je plots niet meer op die eerste pagina staat. Of dat het adverteren in AdWords plotseling veel duurder wordt.

Daarom is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je meerdere verkeersbronnen hebt waar je op kunt vertrouwen. Hieronder vind je een lijst van mogelijke interessante andere verkeersbronnen:

E-mailmarketing

Een lijst opbouwen met prospects en/of bestaande klanten (en deze onderhouden) is ontzettend lucratief. Immers, dit zijn mensen die hebben aangegeven interesse in je te hebben. Over het algemeen heeft deze groep ook het hoogste conversiepercentage. Een verkeersbron die je dus zeker niet mag vergeten! Meer leren over e-mailmarketing?

Social Media

Hoewel het nog lastig is om direct omzet te genereren met deze verkeersbron is het wel noodzakelijk om hier “aanwezig” te zijn. Zorg dus dat je actief bent op deze sociale netwerken (Facebook, Twitter, Hyves, Linkedin). Meer leren over social media?

RSS

Deze bron is vooral interessant voor contentwebsites zoals blogs. Voor wat betreft onze weblog, ongeveer 15% van onze dagelijkse bezoekers is afkomstig van de RSS feeds. RSS toevoegen aan je website? Tip: Voeg Karelgeenen.nl toe aan je RSS reader :-)!

Linkpartners / bevriende webmasters

Investeren in relaties met webmasters binnen jouw branche levert ontzettend veel voordelen op. Eén daarvan is het feit dat men vaak graag bezoekers naar je website wil sturen (mits je iets nuttigs te melden hebt, en er ook een echte relatie is ontstaan). Een ander voordeel is dat deze links ook nog eens erg nuttig zijn voor je posities in de zoekmachines. Linkpartners vinden via Google?

Overige zoekmachines

Okee, binnen Nederland en België is Google de absolute marktleider op het gebied van zoekmachine-verkeer. Maar dat betekent niet dat je de andere zoekmachine moet afschrijven. Immers, wanneer je daar meer verkeer kunt “wegkapen” heeft dat alleen maar voordelen.

Offline media

Naamsbekendheid is niet alleen online belangrijk. Ook offline “reclame” kan voor verkeer zorgen. Zorg er dus voor dat je websiteadres ook offline wordt verspreid!

Conclusie

Het is belangrijk om niet al je eieren in één mand te leggen, maar zorg voor een gezonde mix tussen de bovenstaande verkeersbronnen. Zijn er misschien nog verkeersbronnen die we over het hoofd hebben gezien? Of die er volgens jou zeker tussen moeten staan? Laat je horen in de reacties hieronder!

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
5 reacties op "6 verkeersbronnen moest Google niet meer bestaan"
  • Parkeren Schiphol zegt:
    01 Dec, 2010 om 20:04

    Ik denk dat je in je artikel wel onderscheid moet maken tussen bestaande bezoekers en nieuwe bezoekers.

    Nieuwe bezoekers trek je niet via een RSS feed en bestaande bezoekers hebben waarschijnlijk minder aan offline acties omdat die je toch al kennen.

    Reageren
  • Bobbo zegt:
    01 Dec, 2010 om 20:13

    100% mee eens dat de energie moet gespreid worden over verschillende bronnen. Voor bepaalde sectoren kunnen advertentie-websites (zoekertjes-sites) eveneens een belangrijke instroom opleveren. Of toch op zijn minst verkoop indien er geen mogelijkheid is om een link te plaatsen.

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      11 Dec, 2010 om 13:27

      Toch komt >90 % van onze bezoekers vanuit google. Ik kijk zelf niet echt naar andere bronnen op internet.

      Behalve fora e.d.

  • Gullegever.nl Relatiegeschenken zegt:
    03 Dec, 2010 om 14:18

    Interessant artikel. Zoals het meeste op je site :) Maar Google niet meer bestaan? Moet er niet aan denken. Hoewel iedereen dan natuurlijk in hetzelfde schuitje zit…

    Reageren
  • Compliment zegt:
    06 Dec, 2010 om 10:04

    Google is ook in eens opgedoken en heeft goed gewonnen van Ilse en Yahoo (in NL). Als Google morgen niet meer bestaat dan zullen de mensen (en dat zijn ook jij en ikke) snel overschakelen naar een andere zoekmachine.

    Als je al goed scoort binnen Google dan zul je dat ook bij andere zoekmachines doen. Wel een punt van aandacht is een ander kanaal kiezen om op te adverteren…

    of

    zal de wereld dan wakker worden geschudt en merken dat het zonder adverteren ook goed gaat (voor die die al goed gevonden worden bedoel ik)??

    Reageren

Reageren