Naar
boven

90% van de ondernemers gebruikt dit niet: Catch-all mailadres

Het is zo’n typische functie die bij bijna elk hostingpakket aanwezig is, maar waar heel weinig bedrijven aandacht aan besteden. En door het uitvoeren van een handeling van 5 minuten, kun je een hoop ellende en omzet besparen!

Je hebt het vast al wel eens meegemaakt. Iemand geeft aan dat hij je een mailtje zal sturen, en twee weken later heb je nog niets ontvangen. Je belt deze persoon, en die zegt dat hij zeker weet dat het is verstuurd. Bij nader onderzoek blijkt dat hij je naam verkeerd gespeld heeft en de mail dus is verstuurd naar een mailadres wat niet bestaat.

Kun je je voorstellen hoe vaak zoiets gebeurt? En wat de eventuele schade hiervan kan zijn? Denk aan boze leveranciers, teleurgestelde klanten. Online communicatie op zich is al vrij gevaarlijk, doordat je elkaar niet live spreekt, moet je voorstellen wat er gebeurt als de communicatie niet eens aankomt (en die ander denkt van wel).

Maar er bestaat een heel eenvoudige oplossing voor, het catch-all e-mailadres!

Wat is een catch-all mailadres?

In het onderstaande voorbeeld wordt het wat duidelijker wat een catch-all mailadres is:

Een catch-all mailadres vangt dus alle mailtjes op gericht aan iets@domeinnaam.nl. En dat iets kan dus eender wat zijn. Uiteraard wordt er eerst gekeken of dat er een mailbox is ingesteld op de geadresseerde (het gedeelte voor @domeinnaam.nl). Wanneer dit niet het geval is wordt de mail afgevangen door de catch-all mailbox.

Op deze manier worden mails waarvan de naam fout is gespeld dus toch opgevangen. En het mooie is, deze catch-all mailbox kun je gewoon instellen binnen Outlook of Gmail.

Hoe Catch-all instellen?

Hierover kan ik vrij kort zijn, dit is afhankelijk van het hostingbedrijf. Maar bij praktisch elk hostingpakket is het mogelijk om een catch-all in te stellen. Mijn advies is daarom eenvoudig, bekijk de documentatie van je hostingbedrijf of neem even contact met ze op. Het instellen van de mailbox in bijvoorbeeld outlook of Gmail gaat op precies dezelfde wijze als je een normale mailbox zou instellen. Met andere woorden, binnen 10 minuten kan ook jij een catch-all mailbox hebben ingesteld!

Let op: het is goed mogelijk dat er standaard al een catch-all mailadres staat geïnstalleerd, maar dat je deze nog niet in outlook of Gmail hebt geconfigureerd. Houd er dan rekening mee dat het de eerste keer een tijdje kan duren voordat alle mails zijn ingeladen.

Nadeel van Catch-all mailadres

Er kleeft één groot nadeel aan een catch-all mailadres, en dat is spam! Spammer proberen namelijk vaak allerlei mailadressen uit waarbij ze het gedeelte voor de @ naar hartelust testen. Denk aan info@, test@, intern@ enz. Wanneer je daar geen mailboxen voor hebt ingesteld maar wel een catch-all mailadres is de kans dus groot dat je veel spam op die mailbox gaat ontvangen! Je bent dus gewaarschuwd. Overigens is dit natuurlijk op te lossen door een goede spamfilter (Gmail is daar behoorlijk goed in).

Toch ben ik van mening dat een bedrijf wat zich online begeeft gebruik zou moeten maken van zo’n catch-all mailadres. Het kost in het begin misschien wat tijd om spamregels aan te maken en dergelijke. Maar richting klanten en leveranciers kan het veel voordelen opleveren. Stel je eens voor, iemand heeft serieus interesse in je producten of diensten, stuurt je een mail, en deze komt nooit aan. Kans is groot dat hij teleurgesteld is en naar een concurrent gaat.

Opmerking

Een catch-all mailadres vangt alleen mails af waarbij het gedeelte voor @domeinnaam.nl verkeerd is ingegeven. Wanneer iemand een spelfout maakt in het gedeelte achter de @ wordt dit niet afgevangen! Kleine tip nog, stel dat je een domeinnaam hebt die vaak op eenzelfde manier verkeerd gespeld wordt, registreer dan ook die domeinnaam, en stel er ook een catch-all mailadres voor in.

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
39 reacties op "90% van de ondernemers gebruikt dit niet: Catch-all mailadres"
  • Sam Vloeberghs zegt:
    01 Apr, 2010 om 11:31

    Bangelijk goede post Karel! Ik stel het meteen in :)

    Reageren
    • E-Finity Internet zegt:
      20 Apr, 2010 om 17:13

      Dit is inderdaad een mooie toepassing.

      Maar helaas voor ons niet altijd even makklelijk. Wanneer we bijvoorbeeld een aantal tests moeten uitvoeren voor bepaalde applicaties die een mail verzenden, spoelt je mailbox soms wel erg snel vol.

  • Dailybits zegt:
    01 Apr, 2010 om 11:36

    Ook voor een gewone blogger/website-eigenaar is dit een nuttige tip. Zeker het info@ mailadres wordt door velen standaard gebruikt als ze een vraag aan een website-eigenaar willen stellen.

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    01 Apr, 2010 om 11:39

    Wel of geen catch-all is inderdaad kiezen tussen een enkele mail die niet aan zal komen (maar wel belangrijk kan zijn) of meer spam. Ik kies er bewust voor om niet met een catch-all te werken. Het komt bij mij niet genoeg voor dat mensen zich vergissen.

    Tips voor mensen die geen catch-all instellen:
    – Zorg ervoor dat je altijd visitekaartjes op zak hebt met je e-mailadres erop.
    – In plaats van je e-mailadres te geven, stel aan een nieuw contact voor dat jij hen mailt, zodat zij daar makkelijk op kunnen reageren. Zo heb jij de controle.
    – Bij namen die verwarring op kunnen leveren (zoals karel/carel) kun je in plaats van een catch-all ook een extra alias aanmaken, zo wordt alleen die mail (van bijvoorbeeld carel @yargon.nl) doorgestuurd.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      01 Apr, 2010 om 12:10

      Goede tips Sint, dank je!

  • Hypotheekrente zegt:
    01 Apr, 2010 om 12:01

    Een goede spam-filter is onontbeerlijk.
    Zelf ben ik erg tevreden van de spamfilter van gmail.

    Reageren
  • Ruben Buijs zegt:
    01 Apr, 2010 om 12:19

    “Stel je eens voor, iemand heeft serieus interesse in je producten of diensten, stuurt je een mail, en deze komt nooit aan. Kans is groot dat hij teleurgesteld is en naar een concurrent gaat.”

    Als de emailbox niet bestaat krijg je bij een fatsoenlijk SMTP server het bericht terug dat de box niet bestaat. De stuurder zal dan controleren of hij wel het goede adres heeft gebruikt. Zodoende vind ik dit verhaal minder interessant.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      01 Apr, 2010 om 12:23

      Okee, op deze manier leg je de verantwoordelijk dus bij klanten. In mijn ogen moet je er alles aan doen om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Vind het trouwens ook een stukje gebruiksvriendelijkheid.

      Trouwens bij veel hostingaccounts staat er standaard wel zo’n catch-all ingesteld, maar wordt die niet gelezen door de eigenaar. Dan krijg je dus geen bericht terug en ga je ervan uit dat de mail is aangekomen.

  • 21CCS zegt:
    01 Apr, 2010 om 12:26

    Catch-all is inderdaad een oplossing op alle mail te ontvangen die er naar jou wordt gestuurd, maar de honderden spam berichten die ik daardoor dagelijks binnen kreeg is het naar mijn idee niet waard. Een goed werkend contactformulier op je website met captcha of andere beveiliging tegen misbruik of spam is wellicht een veel betere en professionelere oplossing. De mail komt dan altijd op het door jou ingestelde emailadres terecht!

    Reageren
  • Paul van den Elsaker zegt:
    01 Apr, 2010 om 12:49

    Beste mensen,

    Ik gebruik al vanaf 1994 een catch-all adres met als belangrijkste reden dat ik daarmee mijn mailverkeer veel beter kan organiseren. Als ik ergens mijn e-mail adres dien achter te laten (al dan niet online) geef ik altijd een ‘passend’ e-mail adres. Elke leverancier krijgt zo een eigen e-mail adres van mij bijvoorbeeld. leveranciernaam1@plogic.nl, leveranciernaam2@plogic.nl, ed. Ten eerste mis ik zoals Karel beschrijft nooit een e-mail maar daarnaast kan ik via een klein script in Outlook er voor zorgen dat de afgeleverde mail direct in de juiste mappen terecht komen. Dus alle mailtjes van leverancier X direct naar map X zonder daarvoor regels in te moeten stellen. Voor een deel doe ik dit ook met klanten al ben ik daar iets voorzichtiger mee.

    Spam is af en toe een probleem maar bij een goede spamfilter op je eigen domein en nogeens op de PC waar de mail op binnengehaald wordt wordt het overgrote deel wel opgevangen.

    Groeten, Paul van den Elsaker

    PS: De mail die karel me stuurt gaat naar begineenwebwinkel@plogic.nl. Ik ben bij Karel gekomen via een bericht over ‘Begin een Webwinkel’. Mijn aanpak heeft als bijkomend effect dat ook het gebruik (en misbruik) van e-mail adressen meer inzichtelijk wordt en welke verbanden er tussen organisaties bestaan!

    Reageren
  • De makelaar vertelt zegt:
    01 Apr, 2010 om 13:44

    Hey,. leuk dat er nu meer mensen achter komen dat dit kan.

    We hebben dit al heel lang en je kunt er vooral intern leuke geintjes mee uithalen. Ook wanneer je je wilt weten of een speciaal iemand gaat reageren of op een speciale aktie is het makkelijk om een niet bestaande persoon voor de domeinnaam-extensie te zetten.

    Zo weet je altijd waar ze het e-mail adres vandaan hebben.

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    01 Apr, 2010 om 13:51

    Ik ben er juist vanaf gestapt wegens de spam. Wanneer een mail niet aan komt krijgt de andere partij daar gewoon een melding van en ieder bedrijf heeft ook email adressen zoals info dus uiteindelijk komt het toch wel aan.

    Reageren
  • Douwe-Jan zegt:
    01 Apr, 2010 om 14:18

    Helaas dat de catch-all niet werkt voor achter de @ (natuurlijk ook zeer logisch), maar daar worden vaak de meeste fouten gemaakt.
    Hier op het werk hebben we geen catch-all, vanwege een SPAM-verleden, maar ik heb wel verzocht mijn naam op meerdere manieren aan te maken…

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    01 Apr, 2010 om 14:59

    Catch-All hadden wij ook, maar heb net zoals Sint deze optie uitgeschakeld vanwege de spam. Wel hebben we meerdere typo mailadressen aangemaakt en duidelijke e-mail formulieren op onze website. Ik was vroeger de Catch-All distribiteur maar daar ben ik nu gelukkig vanaf, door al die mails door te sturen kwam ik bijna niet aan mijn gewone werkt toe.

    Reageren
  • Maud Ebbekink zegt:
    01 Apr, 2010 om 15:36

    Ik ervaar catch-all als irritant, zelfs als je er een goed spam filter er op plaatst (waar ook weer mails in kunnen blijven hangen die je wel had willen ontvangen).

    Ik werk met verschillende forwarders. In jouw voorbeeld kun je carel @yargon.nl en karul @yargon.nl als forwarders (aliassen) instellen en ze laten doorsturen naar je goede email adres, karel @yargon.nl Hiermee vang je de spel/typ fouten af en heb je geen last van hinderlijke spam.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      01 Apr, 2010 om 15:41

      Maud,

      Ik begrijp je oplossing en ieder is vrij in de keuze uiteraard.

      Ik denk dat je op jouw manier wel heel veel typos moet aanmaken. Want mensen kunnen het “bewust” verkeerd spellen (dus ze denken dat Karel met een C wordt geschreven) of onbewust, wanneer ze per ongeluk de verkeerde letter op een toetsenbord raken. En voor wat betreft dat laatste zijn er wel heel veel opties :-).

  • Steven van Wijk zegt:
    01 Apr, 2010 om 16:33

    Goede tip Karel!
    Ik host sinds een paar jaar bij Webreus en daar staat het catch-all al standaard aan, net zoals een spamfilter en heb mijn site http://www.scooterkingalmere.nl met joomla met een aparte extensie voor de spamrobots tegen te gaan gebouwd en heb daarom ook geen last van spam en toch komen alle mails prima binnen.

    Ik wens iedereen een hele fijne dag toe en groet u allen vriendelijk,

    scooterking Almere

    Steven van Wijk

    Reageren
  • Roald zegt:
    01 Apr, 2010 om 18:53

    Hele goed tip! Ga ik meteen toepassen.
    Misschien wel handig om een catchall@domein.nl aan te maken dat alle emails opvangt, zodat je niet zo gevoelig bent voor spam op je info@domein.nl adres.

    Reageren
    • Jacob Ras zegt:
      06 Mei, 2010 om 00:39

      Je bent me voor, wilde precies hetzelfde zeggen :). Een catchall@domein.nl verkleint de nadelen van het gebruik van een catch-all emailadres flink. Stel dat er flink veel spam naar verschillende emailadres combinaties van je domein wordt gestuurd. Dus bijvoorbeeld naar admin@domein.nl , intern@domein.nl etc.

      Als je de catch-all naar je ‘hoofd’ emailadres laat doorsturen, zal er her en der een spam mailtje tussenstaan. Als je echter de catch-all naar een catchall@domein.nl emailadres laat doorsturen, is het een stuk makkelijker om de waardevolle emails uit alle spam te pikken.

      Althans, zo denk ik erover ;). Net artikel, Karel. Moet trouwens wel toegeven dat ik zelf momenteel geen catch-all gebruik :).

  • Wieger Waardenburg zegt:
    01 Apr, 2010 om 19:18

    Leuke tip Roald, dat kan aardig kaf van koren scheiden.
    Een goede spamfilter, ‘maatwerk aliassen’ en goede verkrijgbaarheid van je e-mail adres zijn dus essentieel.

    @Karel: leuk artikel weer!

    Reageren
  • Xtence webdesigners zegt:
    01 Apr, 2010 om 19:52

    Zeer goede tip, ik doe dit altijd bij mijn klanten, als je je mailadres niet te grabbel gooit op het net valt spam wel mee, maar een goede spamfilter is toch nodig.

    @Paul van den Elsaker: zeer slim, die tip onthoud ik zeker !

    Reageren
  • Leo S. zegt:
    01 Apr, 2010 om 22:43

    Omzet besparen?? Grappige verschrijving, Karel! We snappen wat je bedoelt, maar leuk is ’t wel. ;)
    (Ach ja, ik ben de eeuwige irritante verbeteraar, hè.)

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    05 Apr, 2010 om 17:55

    info@ lijkt me niet erg moeilijk voor een klant. En omdat dit de enigste email (voor klanten) is lijkt het me voor ons niet mogelijk. Overige als sales@ naam@ is voor bekenden die het email adres in het adressenboek heeft staan

    Reageren
  • Frank | Internet Marketing zegt:
    05 Apr, 2010 om 18:59

    Helemaal eens, een catchall is in mijn ogen gewoon noodzakelijk voor je business :) Enige nadeel is wel dat je dan wellicht de sluizen open zet naar enorme hoeveelheden spam – iig in mijn geval ;)
    Afgelopen week werd ik zo moe van de bakken spam verwijderen dat ik uiteindelijk een oplossing heb gevonden in de Google anti spam filter dienst Postini waar ik erg tevreden over ben. Wellicht iets voor de lezers die niet standaard een anti spam dienst bij de hosting provider hebben? (voor de geïnteresseerden hier de review van anti spam diensten http://bit.ly/a2pnup )

    Reageren
  • Maarten zegt:
    06 Apr, 2010 om 15:27

    Catchall, wie wil dat nou. Dat is gewoon nog meer spam ontvangen, zelfs met de allerbeste spamfilter.

    Gebruik een makkelijke en persoonlijke email adres, maar ook info@ omdat het aardig standaard is.

    Reageren
    • Wieger Waardenburg zegt:
      06 Apr, 2010 om 19:08

      Hi Maarten, ik snap je punt. Toch worden de spamfilters ook steeds beter… en bovendien soms al zelflerend. Helemaal vrij van spam blijft ‘utopia’ denk ik, maar een goed spamfilter betaalt zichzelf wel terug en kan de irritatie tot een minimum beperken.

  • Z-Duivel zegt:
    06 Apr, 2010 om 17:25

    Met de boodschap “En door het uitvoeren van een handeling van 5 minuten, kun je een hoop ellende en omzet besparen!
    ” OMZET BESPAREN heb ik gelijk mijn catchall UITgezet.
    Of snap ik het nu niet.

    Ja, ik snap het wel maar wel een gekke schrijffout.

    Reageren
  • AGM scooters zegt:
    07 Apr, 2010 om 12:40

    Als je gewoon de info@ gebruikt voor je klanten kan er niet veel mis gaan toch?

    Zie het nu niet zo in van catchall tenzij je een grote onderneming bent met 100+ werknemers met ieder een eigen email

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    08 Apr, 2010 om 15:14

    Je klanten opvoeden. Straks moet je ook nog eens alle catchall’s hebben van jargon.nl en andere manieren om je eigen bedrijfsnaam te schrijven. Dan is het einde zoek.

    Reageren
  • Hulp bij Verslaving zegt:
    10 Apr, 2010 om 15:10

    Ik denk dat een catch-all e-mailadres zeker een goede optie, mits je een goed, self-learning, spamfilter hebt. Anders krijg je ontzettend veel spam en dan kost het meer tijd en dus geld, dan die paar verloren mails opleveren!

    Reageren
  • espresso apparaat zegt:
    12 Apr, 2010 om 08:28

    Voor beide opties (wel of niet gebruiken) is wat te zeggen.
    Ik heb er zelf voor gekozen het niet te doen! Ik gebruik inderdaad de meest gebruikte (info, sales, ect) en ben het dan met internet tilburg eens, dat het ook een kwestie van opvoeden is!
    Daarnaast denk ik ook, dat de tikfouten in de meeste gevallen na de @ komt. Vaak gebruik je inderdaad korte woorden voor de @ en daar kan weinig fout gaan (invo@domeinnaam.nl zal niet snel gebeuren ;-)).
    Een catchall helpt dan niet…
    Evengoed wel een goede post en een belangrijk item om over na te denken!

    Reageren
    • AGM scooters zegt:
      29 Apr, 2010 om 13:41

      Inderdaad, ik denk ik dat er na de @ het meeste fout gaat. Voor de @ is het standaard

  • Leo S. zegt:
    10 Mei, 2010 om 12:06

    Heel merkwaardig: ik krijg in m’n mailbox een reactie van Jacob Ras op dit artikel. Die is echter op deze site (nog?) NIET te zien… (!)

    However… hij schrijft: ‘Als je echter de catch-all naar een catchall@domein.nl emailadres laat doorsturen, is het een stuk makkelijker om de waardevolle emails uit alle spam te pikken.’

    Kijk, en hier is dan een mail-programma als Poptray (er zijn er diverse) heerlijk om te hebben: je ziet nog VOORDAT je iets daadwerkelijk binnenhaalt -op de mailserver- reeds wat voor troep er bij zit en kunt dat vervolgens verwijderen, filteren enz.

    Niet te versmaden!!

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    10 Mei, 2010 om 12:07

    Mijn reactie staat hierboven, als reactie op een bericht van Roald. Overigens had ik een paar keer als voorbeeld een emailadres erin (bijv. info@domein.nl ), dus moest de reactie eerst goedgekeurd worden door Karel (om spam tegen te gaan).

    Reageren
  • Leo S. zegt:
    10 Mei, 2010 om 17:08

    Oké. Onzorgvuldig van mij! Maar wel te begrijpen (hoop ik) omdat ik het mailtje wat hiernaar verwijst vandaag (10 mei!) pas kreeg.

    Reageren
    • Jacob Ras zegt:
      10 Mei, 2010 om 23:36

      Kan kloppen. Mijn bericht is op 6 mei geplaatst, maar moest vanwege het aantal links (meer dan 2, in dit geval email links) eerst gemodereerd worden. Ik denk dat Karel pas op 10 mei de reactie heeft opgemerkt, de goedkeuring heeft gegeven en toen dus de email naar jou is verstuurd :).

  • Maarten zegt:
    29 Sep, 2010 om 15:30

    Ook makkelijk voor je klanten is een extra e-mail alias met 3 letters. Dus jan.klaasen@bedrijf (1 of 2 s-en? met of zonder n?) krijgt dus jkl@bedrijf als alias. Als Jan een klant aan de telefoon heeft en zijn mailadres moet geven, geeft hij het alias-adres op (jkl@bedrijf), dat is een stuk makkelijker spellen en voorkomt al een hoop fouten.

    Mijn ervaring is dat klanten een simpel mailadres als erg prettig ervaren.

    Reageren
  • Tom zegt:
    02 Okt, 2010 om 19:37

    dankje voor de informatie dit ga ik zeker toepassen

    Reageren
  • Lerenkoken zegt:
    02 Okt, 2010 om 19:38

    Dit is echt supert goeie info

    Reageren

Reageren