Naar
boven

De mogelijkheden van online adverteren

mogelijkheden voor online adverterenDe afgelopen jaren zijn veel mogelijkheden ontstaan voor online adverteren. Dit blogartikel is een overzicht van de meeste gebruikte manieren om online adverteren in te zetten.

Online adverteren is het betalen voor advertentieruimte op online platformen. Organisaties kunnen door online adverteren gericht potentiële klanten naar hun website brengen. Je adverteert immers op specifieke zoekwoorden en/of online platformen die bij jouw product of dienst en doelgroep passen.

De prijs voor de advertentieruimte wordt bepaald door kosten per klik (CPC), kosten per duidend weergaven (CPM) of kosten per actie (CPA). Het voornaamste van de verdienmodellen van grote onlineplatformen zoals Google, Facebook en Beslist.nl ligt in het aanbieden van advertentieruimte.

Mogelijkheden online adverteren

Google AdWords

Veel mensen starten met de zoektocht naar een product of informatie op het zoeknetwerk van Google. Het online verkeer van bedrijven komt vaak voornamelijk vanuit Google Zoeken. Vindbaar zijn in Google is dus zeer belangrijk. Een manier om vindbaar te zijn in Google Zoeken is door het plaatsen van advertenties in de zoekresultaten.

Google AdWordsGoogle AdWords is het advertentieprogramma van Google. De advertenties verschijnen in het vak met de gesponsorde koppelingen. De advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden en targeting. Als een gebruiker zoekt op de zoekwoorden en valt binnen de targeting dan wordt de advertentie geactiveerd. Het vertonen van de advertentie is gratis. De adverteerder betaalt pas als de gebruiker op de advertentie klikt.

De positie waar de advertentie getoond wordt is afhankelijk van twee factoren. Dat zijn de maximale kost per klik (CPC) en de kwaliteitsscore van de landingspagina. De formule hiervoor is CPC x kwaliteitsscore = advertentiepositie. Een zoekwoord waar je hoog op biedt, dus een hoge CPC op inzet, betekent dus niet automatisch dat als je advertentie bij dat zoekwoord wordt getoond, deze ook direct een betere positie krijgt. Het volgende filmpje legt duidelijk uit wat een kwaliteitsscore en het belang er van is.

Het voordeel is dat het online verkeer dat Google advertenties komt een hoog conversieratio heeft. Het nadeel is dat er een grote concurrentie kan zijn op een zoekwoord. Grote concurrentie betekent een hogere CPC voor een zichtbare advertentiepositie. Belangrijk is dat het onlineverkeer vanuit de Google advertenties altijd een positieve ROI heeft.

Bing Ads

Bing AdsBing is de zoekmachine van Microsoft. Gebruik maken van Bing Ads maakt het mogelijk om een advertentie te plaatsen in de zoekresultaten van Bing. De advertentie wordt geactiveerd wanneer een gebruiker zoekt op een zoekwoord dat gekoppeld is aan de advertentie. De plaats van de advertentie wordt bepaald door; de hoogte van het bod van het zoekwoord, relevantie en prestatie van de advertentie en de klikfrequentie.

Het adverteren op Bing heeft een groot voordeel. Het concurrentieniveau van Bing Ads is een stuk lager dan op Google AdWords. Het is dus mogelijk om voor een lagere prijs, hoger in de zoekresultaten te staan. Het nadeel van het adverteren in Bing is dat het een marktaandeel van 3,33% heeft op desktop en 0,24% op mobiele apparaten. Verwacht wordt dat dit marktaandeel wel zal toenemen, omdat Bing de standaard zoekmachine is Windows 8, Windows Mobile en Xbox.

Facebook adverteren

Facebook is het grootse social media platform van Nederland. In 2014 gebruiken dagelijks 6,1 miljoen Nederlanders Facebook. Dit is een stijging van 22% in vergelijking met het jaar 2013. Door het grote aantal gebruikers is de kans groot dat je doelgroep er ook aanwezig is. Adverteren in Facebook kan op vier verschillende manieren; reguliere Facebook advertenties, gesponsorde verslagen, pagina promotie en het promoten van berichten. De advertenties worden bekrachtigd door aanbevelingen van vrienden of het aantal ‘likes’. Sociale beïnvloeding is de belangrijkste beïnvloeding voor de aanschaf van een product.

Facebook adverterenHet adverteren op Facebook kan zeer specifiek worden afgestemd op verschillende doelgroepen. Andere voordelen van het adverteren via Facebook zijn; meer volgers op Facebook, inzicht in doelgroep, bereik en ctr. Een nadeel bij het adverteren op Facebook is dat het succesvol en effectief adverteren veel tijd kost en inzicht vergt.

LinkedIn Ads

LinkedIn is het zakelijke social media platform van Nederland. Het adverteren op LinkedIn is zeer interessant voor bedrijven in de zakelijke markt. Het is mogelijk om de doelgroep op specifieke selectiecriteria te selecteren. Mogelijkheden van selectiecriteria zijn: functieomschrijving, branche, regio, bedrijfsomvang, leeftijd, geslacht, bedrijfsnaam en LinkedIn groepen.

Het adverteren op LinkedIn is zeer geschikt voor het werven van personeel, het promoten van een geplaatst artikel en het promoten van het bedrijfsprofiel. Een nadeel van het adverteren met LinkedIn is dat uit een eye-tracking onderzoek blijkt dat de advertenties nauwelijks worden gezien door mensen. LinkedIn heeft ook waarde voor zoekmachine optimalisatie. LinkedIn heeft namelijk grote autoriteit binnen de zoekresultaten van Google.

YouTube adverteren

Online adverteren kan ook door het adverteren in YouTube. Om te adverteren in YouTube maakt je gebruik van videocampagnes in Google AdWords. Deze maak je net zoals je andere campagnes aan in je eigen AdWords account. De YouTube video hieronder weergeeft de werkwijze van YouTube.

Binnen YouTube zijn verschillende mogelijkheden om te adverteren. De mogelijkheden zijn trueview, instream, insearch en indisplay. De betaling voor de advertentie hangt af van de manier van adverteren. Het grote voordeel is dat in tegenstelling tot de traditionele tv-reclame zijn de kosten van YouTube adverteren laag zijn. Een nadeel is dat voor het adverteren met treurview en instream een video gemaakt moet worden. Hiervoor zijn weer extra kosten verbonden.

Twitter adverteren

Twitter adverteren

Naast Facebook en YouTube is Twitter het meest bezochte social media platform van Nederland. Twitter heeft dan wel minder gebruikers dan Facebook, maar gebruikers van Twitter zijn zeer actief. De gebruikers zijn vaak early adopters, ze gebruiken vaak een bepaald product of technologie voordat de grote massa het doet. Een ideale advertentieplaats voor nieuwe producten dus. Adverteren op Twitter kan op de volgende manieren; uitgelichte accounts, uitgelichte Tweets en uitgelichte trends.

Een advertentie op Twitter kan in een korte tijd een buzz creëren en snel een specifieke doelgroep bereikt worden. De ROI (return to investment) voor het adverteren met Twitter is vrij laag. Voor sommige bedrijven is het niet interessant om te adverteren op Twitter omdat er te weinig inkomsten door worden gegenereerd. Twitter inzetten voor zoekmachine optimalisatie kan ook.

Google Shopping

Google Shopping wordt ook wel Product Listing Ads (PLA) genoemd. PLA is in Nederland een vrij nieuwe dienst van Google. PLA is het weergeven van advertenties met productvermeldingen zoals afbeelding, prijs en website. De advertenties worden weergeven rechtsbovenin zoekresultaten in Google. De PLA advertenties worden getoond wanneer iemand zoekt naar een specifiek product die je in je productfeed voor PLA hebt opgenomen. Mensen kunnen op de advertentie klikken en worden daarmee direct naar de website geleid waar ze het product kunnen kopen.

Google bepaald aan de hand van de kwaliteit van de productfeed wanneer de PLA advertentie weergeven wordt.  De kwaliteit van de productfeed wordt bepaald door de eisen die Google aan de productfeed stelt en de aanhangende AdWords campagne. De adverteerder betaalt pas als de gebruiker doorverwezen is naar de website, oftewel betaling op basis van CPC. . Bekijk het volgende filmpje extra uitleg voor de werkwijze van PLA.

Het adverteren met Google Shopping heeft verschillende voordelen. Het verbeterd de vindbaarheid door opvallende Shopping advertenties. De producten springen in het oog, dit trekt meer potentiële klanten. En de Google Shopping advertenties versterken de bestaande AdWords-campangnes. Een nadeel is dat als webwinkels hun producten in Google Shopping getoond willen hebben, en boven de organische resultaten wil staan, hiervoor weer extra moeten betalen.

Gmail Sponsored Promotions

Gmail Sponsored Promotions, afgekort GSP, is een nieuwe adverteermogelijkheid in Gmail (Google Mail). De Gmail Inbox heeft tegenwoordig drie vaste tabbladen: primair, sociaal en reclame. Als het tabblad Reclame geopend is, verschijnen twee GSP advertenties direct boven de normale e-mails (zie de afbeelding hieronder). Bij een geopende e-mail worden de GSP advertenties boven en rechts van de e-mail weergeven. De kosten van de advertenties zijn op basis van cost per click (CPC).

Gmail Sponsored Promotions

GSP heeft een groot voordeel. Het is een zeer nieuwe advertentiemogelijkheid in Nederland waardoor de concurrentie vrij laag is. Hierdoor kan er door een relatief lage prijs een gerichte doelgroep bereikt worden. Het adverteren met GSP is nog niet mogelijk voor iedereen. Google heeft een aantal onlinemarketingbureaus geselecteerd die GSP mogen aanbieden. KG Bureau is één van deze geselecteerde onlinemarketingbureaus.

Google Display Netwerk

Met Google Display Netwerk is het mogelijk om visuele advertenties op honderdduizenden websites te laten zien. De advertenties verschijnen niet in Google Zoeken maar op websites die zich hebben aangesloten in het Google Display Netwerk. Voorbeelden van websites in het Display Netwerk zijn; YouTube, Gmail, Nu.nl en diverse kleinere websites. De opzet van het adverteren in het Display Netwerk lijkt op het adverteren in Google Zoeken. Het verschil en voordeel is dat het ook mogelijk is om te targeten op vooraf bepaalde websites en de inhoud van de websites. De advertentie wordt geactiveerd wanneer de targeting overeenkomt. In de afbeelding hieronder is weergegeven hoe een advertentie geactiveerd wordt.

Google Display Netwerk

In het Google Display Netwerk is het mogelijk om drie verschillende soorten advertenties te plaatsen. De soorten zijn; beeldadvertenties, videoadvertenties en rich media-advertenties. Het betalen voor een advertentie op het Google Display Netwerk kan op drie manieren. Cost per click (CPC), cost per mile (CPM) en cost per action (CPA). Een nadeel is dat door de toenemende populariteit van dit kaneel de kosten stijgen. Hierin ligt de uitdaging om de display advertenties zo optimaal mogelijk te optimaliseren.

Remarketing

Met remarketing in Google AdWords is het mogelijk om te adverteren bij mensen die al eerder de website hebben bezocht, maar (nog) geen actie hebben ondernomen, zoals het kopen van een product in je webshop of het invullen van je contactformulier. Je benadert hiermee dus nogmaals die mensen die al eerder interesse hebben getoond in jouw bedrijf, producten en/of diensten. De advertenties kunnen worden weergeven in het Display Netwerk en/of de zoekresultaten van Google. Met behulp van remarketing kan een afgestemde boodschap getoond worden op basis van gedeeltes van de website die mensen hebben bezocht. In de afbeelding hieronder is schematisch weergeven hoe remarketing werkt.

remarketing

De grote voordelen van remarketing zijn: het opnieuw bereiken van geïnteresseerde bezoekers, het vergroten van het aantal conversies, opbouwen van naamsbekendheid en het versterken van de bestaande Google AdWords campagnes. Een nadeel van remarketing is dat als de advertentie te vaak terug komt, het als verveeld kan worden ervaren.

Beslist.nl

Beslist.nlBeslist.nl is een website waar consumenten eenvoudig producten kunnen vergelijken. Het vergelijken kan op prijs, betaalopties, keurmerken of levertijd. Beslist.nl is commercieel maar onafhankelijk. Het doel is bezoekers zoveel mogelijk keuzes aan te bieden. Maandelijks heeft Beslist.nl gemiddeld 4.1 miljoen bezoekers. De bezoekers hebben een kooplustige en actieve houding. Dit maakt het aantrekkelijk om te gaan adverteren op dit online platform.

Het is mogelijk om te adverteren binnen verschillende  productcategorieën. Adverteerders betalen als een bezoeker doorklikken naar hun website. De positie van de advertenties wordt bepaald door het zoekgedrag en intenties van de bezoeker. Ook speelt de prijs die de adverteerder wil betalen per doorverwijzing een rol.

Marktplaats Admarkt

Met Marktplaats Admarkt is het mogelijk om professionele advertenties te plaatsen op Marktplaats. Doelen van het plaatsen van advertenties zijn; doelgericht producten verkopen, naamsbekendheid krijgen of verkeer naar de website doorsturen. De advertenties worden boven de lijst met aanbiedingen van producten geplaatst in de vooraf bepaalde productcategorie. Het betalen voor de advertentieruimte gaat op basis van cost per click (CPC). In het filmpje hieronder wordt verteld wat de voordelen zijn van het adverteren met Admarkt. Een nadeel van het adverteren op Marktplaats is dat mensen vaak opzoek zijn naar een product of dienst wat onder de winkel prijs ligt.

Wat is het verschil tussen Admarkt en Google AdWords? Admarkt en Google AdWords hebben overeenkomsten zoals: een groot bereik, betalen op basis van CPC en een link toevoegen naar de website. Het grote verschil zit in de fases van het koopgedrag. Veel mensen gaan starten met oriënteren in Google en beginnen later met actieve koopintenties. Bezoekers van Marktplaats hebben een zeer actieve koopintentie. Bezoekers op Marktplaats zullen dus sneller de advertentieproducten kopen.

Doel van online adverteren

Doel van online adverterenVia online adverteren is het mogelijk om het bezoekersaantal op je website te verhogen, oftewel meer bezoekers naar je website te trekken. Veel bezoekers op je website is wenselijk, maar niet het belangrijkste. Je hebt uiteraard niks aan enorme aantallen bezoekers op je website die vervolgens niks doen. Bezoekers op je website krijgen die een conversie doen is dus het belangrijkste. Een voorbeeld van een conversie is: een productaankoop, contactformulier invullen of een download. Gebruik Google Analytics om de conversie te verbeteren.

Uiteraard streef je ernaar om meer opbrengsten te genereren uit je online advertenties dan de kosten die je erop maakt. Sturen op een steeds betere Return on Investment (ROI) is erg belangrijk. Vandaar dat je online advertentiecampagnes ook altijd zult moeten optimaliseren.

Samen online groeien

Zonder specifieke kennis over online adverteren kan het lastig zijn om ermee te beginnen of er daadwerkelijk rendabele advertentiecampagnes op na te houden. Als je online adverteren op de juiste manier inzet kan het een enorm effectieve traffic generator zijn naar je website met een positieve ROI.

KG heeft zich gespecialiseerd in online adverteren. Ben jij benieuwd hoe KG jou kan helpen met online adverteren? Neem dan eenvoudig online contact met ons op. Dan gaan wij samen met jou in gesprek om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken. KG kan jou volledig ontzorgen in het rendabel maken en houden van je online advertentiecampagnes.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren