Naar
boven

Google Analytics data omzetten in actiepunten – tip 3

Zoekwoord onderzoek, het blijft een topic waar er maar weinig wordt bij stilgestaan. Meestal komt het even aan bod als de site wordt opgebouwd ‘om alle tags goed te zetten’ en heel sporadisch borrelt het misschien nog wel eens op in een gekke bui, maar er zijn er maar weinig die er systematisch mee aan de slag gaan.

Niet slim als je weet dat Google een slordige 100 miljard zoekopdrachten/maand verwerkt. Dus het zoekwoord onderzoek die je ‘ooit’ eens deed zal nu waarschijnlijk enkel nog een topje van de ijsberg zijn en je laat dus behoorlijk wat kansen aan je voorbijgaan.

Met het continu uitvoeren van zoekwoord onderzoek en het publiceren van artikelen gebaseerd op dat onderzoek, zorg je voor een continue groei van je verkeer en behoed je jezelf (meestal) van de vele Google updates.

Je hoort vaak dat je op zoek moet naar links om je rankings een boost te geven, oftewel: “Je hebt een linkbuilding strategie nodig… “ Maar met onderstaande tip kun je, zonder actief te zoeken naar links, ook organisch verkeer genereren!

Hier werd nog nooit aan linkbuilding gedaan, enkel een continu zoekwoord onderzoek en het publiceren van artikelen:

Het werkt dus :)

Vandaag wil ik een “dummy proof” manier van werken uit de doeken doen die iedereen in zijn maandelijkse planning kan gebruiken.

Ga niet het wiel opnieuw uitvinden

Waarom zou je een sprong in het diepe nemen als je data hebt die je al kan gebruiken? We gaan ons dus focussen op zoekwoordcombinaties die op dit moment al verkeer binnen brengen en kijken om daar onze typemachine op af te stemmen.

De bedoeling is dat je deze oefening met zoveel mogelijk data gaat toepassen, maar wij gaan het hier kleinschalig houden. Het gaat erom dat je het principe begrijpt ;-).

In Google Analytics

Ga naar het rapport “Bestemmingspagina’s” onder de Inhoud tab in Google analytics en gebruik het geavanceerde segment “Niet-commercieel zoekverkeer”:

Vervolgens klik je op één van de bestemmingspagina’s die je te zien krijgt en selecteer je “Zoekwoord” als primaire dimensie:

En vanaf hier kunnen we er actiepunten gaan uithalen want:

Deze ene pagina ontving via de organische resultaten 3761 bezoeken met maar liefst 1185 verschillende zoekopdrachten. Het is onmogelijk dat deze ene pagina optimaal kan fungeren voor 1185 verschillende zoekopdrachten.

De pagina gaat over het aanleggen van een bankirai terras, dus mensen die binnenkomen met zoekopdrachten zoals bankirai prijs/prijzen etc. zullen aan deze pagina geen boodschap hebben. Dit is voor ons een ideale gelegenheid om daar extra pagina’s (content) voor te maken :).

Let nu goed op want het begint moeilijk te worden (*kuch* *kuch..*)

Je gaat naar Google en tikt de woorden ‘bankirai prijs’ in en… je wacht heel even. Of je kijkt wat er gebeurt terwijl je aan het typen bent:

We hebben het woord nog niet volledig ingetikt maar krijgen wel al een hoop nuttige suggesties:

  1. Artikel 1: over prijzen waar we misschien de verschillende soorten bankirai en hun prijsbepaling kunnen aanhalen.
  2. Artikel 2: we proberen een paar verdelers/verkopers te zoeken en in een vergelijkende tabel / layout te stoppen zodat mensen kunnen vergelijken.
  3. Artikel 3: gaat over bankirai vlonderplanken & prijzen.
  4. Artikel 4:  hier hebben we het over kunststof bankirai en aanverwante prijzen.

Ow, en als we nog even wat dieper ingaan op artikel 3 (over de bankirai vlonderplanken):

Komen we makkelijk tot 6 mooie topics :)

We waren bezig met de bankirai prijzen en hebben de combinatie nu compleet ingetikt:

Even samenvatten… we zijn gestart met 1 zoekwoordcombinatie (uit 1185) van 1 landingspagina en hebben daaruit 13 nieuwe topics gehaald:

Hoezo zoekwoord onderzoek is moeilijk en/of je kan geen nieuwe topics verzinnen om je site van nuttige informatie te voorzien waar bezoekers (en Google) iets aan hebben :)?

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
15 reacties op "Google Analytics data omzetten in actiepunten – tip 3"
  • Steffan zegt:
    02 Jan, 2013 om 23:05

    Hey Dave, ik vraag me af hoe jij aan 10 search suggests komt. Wat ik ook probeer ik krijg er altijd maximaal 4.

    Reageren
    • Dave Lorrez zegt:
      03 Jan, 2013 om 09:35

      Je moet even met je zoekinstellingen ‘spelen’. Zet het even op ‘geef nooit dynamische zoekresultaten weer’ en de kans is groot dat je er 10 krijgt :) Of gebruik anders ubersuggest.org , heb je gelijk alles….

  • Peter De Bruyn zegt:
    03 Jan, 2013 om 12:18

    Degelijk artikel (maar van de auteur en deze blog had ik ook niet anders verwacht ;-)

    Het aantal search suggest verschilt van browser tot browser. Zo geeft Internet Explorer inderdaad (maar) 4 suggesties weer maar echte internet marketeers gebruiken IE dan ook niet :-)

    Reageren
    • Dave Lorrez zegt:
      03 Jan, 2013 om 12:23

      Zoals ik zei, als je de zoekinstellingen aanpast (browser speelt geen rol) dan krijg je er 10 ipv 4-5 ;)

  • Mark zegt:
    03 Jan, 2013 om 14:32

    Wat word er bedoeld met topics? een apparte pagina voor ieder zoekwoord net zoals een landings pagina ?

    Reageren
    • Dave Lorrez zegt:
      03 Jan, 2013 om 14:39

      Yeps, that’s it :)

    • Mark zegt:
      03 Jan, 2013 om 14:48

      is het niet overzichtelijker om alle stukjes op 1 pagina te zetten zodat alle zoekwoorden ook op 1 pagina staan ?

    • Dave Lorrez zegt:
      03 Jan, 2013 om 20:19

      Het is net de bedoeling dat je zoveel mogelijk pagina’s (met nuttig gevulde inhoud) aanmaakt. Hoe meer pagina’s je in de zoekresultaten kunt krijgen hoe meer potentiële bezoekers je kan aantrekken natuurlijk..

  • Steffan zegt:
    03 Jan, 2013 om 17:00

    Bedankt voor de tip over de zoekinstellingen, heb het nu voor elkaar! Zelf gebruik ik ook vaak ubersuggest. Zit er nog een verschil tussen het gebruiken van ubersuggest of zoekwoorden intypen in Google zelf?

    Reageren
    • Dave Lorrez zegt:
      03 Jan, 2013 om 20:20

      Die mannen scrapen die voor zover ik weet dus er zou daar normaal geen verschil mogen op zitten.

  • Franka zegt:
    04 Jan, 2013 om 15:48

    waardevol artikel, bedankt voor de tips.dit levert heel wat artikel onderwerpen op. :-)

    Reageren
    • Dave Lorrez zegt:
      04 Jan, 2013 om 16:01

      Als dit geen nieuwe ideeën oplevert weet ik het ook niet meer :)

  • jeroen zegt:
    23 Jan, 2013 om 14:59

    Toffe tips… thanks

    Reageren
  • Loraine zegt:
    29 Jan, 2013 om 12:39

    Handig artikel, kan er voor veel klanten zeker ideeën uithalen. Mijn complimenten voor de duidelijke uitleg Dave!

    Reageren
    • Dave Lorrez zegt:
      29 Jan, 2013 om 14:29

      Met plezier :)

Reageren