Naar
boven

Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (7/7)

Eén van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn is dat mensen en bedrijven het enkel als een (passief) uithangbord gebruiken via hun persoonlijke en bedrijfsprofielen. Dit zorgt vaak voor ontgoocheling m.b.t. de resultaten.

In het boek “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (gratis te downloaden via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com) wordt in de LinkedIn Strategie Matrix voor bedrijven beschreven dat er ook nog actieve en proactieve strategieën zijn.

Het zijn deze proactieve strategieën die het meest opleveren als je op zoek bent naar nieuwe klanten, medewerkers, leveranciers, partners, experten of andere mensen die je kunnen helpen je professionele doelen te bereiken.

In deze reeks delen we 10 proactieve strategieën om nieuwe klanten te vinden.

Vooraleer je met deze tips van start gaat, dien je zoals je in het eerste deel van deze reeks hebt kunnen lezen wel eerst goed je doelgroep te definiëren en je LinkedIn netwerk op te bouwen. De vorige weken deelden we ook al strategieën één en twee, strategieën drie en vier, strategieën vijf en zes, strategie zeven en strategie acht, negen en tien.

4 Strategieën Om Mensen Te Contacteren Nadat Je Hen Gevonden Hebt

Nadat je één of meer van de 10 strategieën hebt toegepast, heb je nu een hele waslijst van potentiële klanten.

Wat nu te doen? Er zijn vier opties:

  • Je kent deze persoon zelf.

    • Dat is het makkelijkste: je kan hem direct contacteren.
  • Je kent deze persoon niet zelf en hij is een 2e graads contact.
    • Bel iemand van je gemeenschappelijke contacten. Jawel, via de telefoon!
    • Leg je doel uit en vermeld dat zij iemand kennen die jij wil bereiken. Vraag hem HOE ze elkaar kennen. Op LinkedIn kan je wel zien dat ze gelinkt zijn, maar niet wat hun relatie is en hoe goed ze elkaar kennen. Als hij die ander niet echt goed kent, bedank hem dan en bel het volgende gemeenschappelijke contact. Het is immers belangrijk voor jouw resultaat dat de Know, Like, Trust factor tussen degene die je wil bereiken en je eigen contact hoog genoeg is!
    • Wanneer je gemeenschappelijke contactpersoon ermee instemt je te helpen, vraag hem jou te introduceren bij de persoon die jij wil bereiken en vice versa in EEN e-mail, wat wij de Magic Mail noemen.

    Tip: Als je extra tips en voorbeelden wil van de Magic Mail, download ze van de “Video & Tools Bibliotheek op www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com.

  • Je kent de persoon niet en het is een 3e graads contact.
    • Ga naar die persoon zijn profiel.
    • Bovenaan de rechter zijde klik op “Get introduced through a connection” (voorgesteld worden door een connectie).
    • Kies het 1e graads contact waar je de beste relatie mee hebt.
    • Schrijf een bericht naar de eindbestemmeling waarom je hem wil contacteren en vraag je 1egraads contact dit bericht te forwarden.

Wat er dan gebeurt, is dat je 1e graads contact beide berichten ontvangt en dan beslist om deze al dan niet door te sturen. Als hij ze doorstuurt, kan de persoon in de 2e graad ook beslissen het al dan niet door te sturen. Dus dit proces is sequentieel. Wat veel mensen niet weten is dat iedereen in deze “ketting van berichten” alle voorgaande berichten kan lezen. Wees dus zeker professioneel in je communicatie!

Voor veel mensen werkt deze aanpak niet echt goed. De eerste reden is dat zij een te opdringerig bericht schrijven dat één van de mensen in de ketting doet afknappen. De tweede reden is dat je misschien wel een uitstekende relatie hebt met je 1e graad contact, maar dat hij de persoon in de 2e graad niet zo goed kent. Meestal is het resultaat dat je bericht ergens onderweg blijft steken. Het is dus veel beter om meer tijd te steken in het zoeken naar 2e graads contacten in plaats van 3e graads contacten en om eerst je netwerk uit te bouwen. Daarom adviseren we om je netwerk te bouwen vooraleer je het nodig hebt.

  • Je kent de persoon niet en hij is lid van dezelfde groep.

    • Je kan hem een directe boodschap sturen (als hij die optie niet afgezet heeft). Zorg ervoor dat je al genoeg Know, Like en Trust factor in de groep hebt opgebouwd en liefst ook met hem persoonlijk. Bijvoorbeeld door op zijn berichten of commentaren te reageren.
    • Als je Know, Like, Trust factor nog niet hoog genoeg is, wil je een andere benadering gebruiken dan een “koud bericht” te sturen. Zoek naar gemeenschappelijke connecties en laat jezelf introduceren via een Magic Mail. Als je nog geen gemeenschappelijk contact hebt, breid je misschien liever eerst je netwerk verder uit. Omdat jullie beiden tot dezelfde groep behoren, zou het niet moeilijk moeten zijn om gemeenschappelijke contacten te vinden.

Nu heb je niet alleen 10 extra strategieën om de juiste mensen te vinden om je doel te bereiken , maar ook 4 strategieën om hen te contacteren. Als je het document van de Magic Mail hebt gedownload, dan heb je ook een beter inzicht in hoe zo’n Magic Mail werkt en hoe er om te vragen.

De beste resultaten krijg je wanneer je jezelf eerst voorbereidt en actie onderneemt wanneer je de juiste mensen gevonden hebt. Twee cruciale stappen die vaak over het hoofd gezien of geminimaliseerd worden!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jan Vermeiren en Bert Verdonck
Zij zijn partners bij Networking Coach en auteur van de internationale bestseller “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” die je gratis kan downloaden!
1 reactie op "Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (7/7)"
  • Hans zegt:
    13 Mei, 2012 om 15:01

    Alweer bedankt voor het delen, ik lees je artikelen graag.

    Reageren

Reageren