Naar
boven

Vijf belangrijke vragen (en antwoorden) over user generated content

user generated content

User generated content speelt al jaren een grote rol binnen online (content)marketing. Content die gemaakt wordt door jouw volgers zal tenslotte eerder anderen inspireren dan de content die je zelf (meestal uit verkoopoogpunt) maakt. Bovendien is het vergaren en delen van deze content voor jou gratis! Maar zijn er nog dingen die je moet weten voordat je een strategie opstelt die voornamelijk gebaseerd is op UGC? Dat denk ik wel!

Bij user generated content kun je aan verschillende dingen denken. Aan reviews bijvoorbeeld, die je eenvoudig deelt op je website en op je social media. Ook veelgestelde vragen zijn voor jou ‘gratis’ inspiratie voor content op je website, net als interne en externe zoekopdrachten. Maar user generated content inzetten om je publiek rechtstreeks te laten zien hoe aantrekkelijk je producten zijn, dat gebeurt ook steeds vaker. UGC mag tegenwoordig een grote rol spelen in je online marketing strategie. Sterker nog, het zou een gemiste kans zijn als je deze mogelijkheid niet meeneemt in je plannen! Om UGC zo goed mogelijk in te kunnen zetten, moet je wel begrijpen wat het nut ervan voor jou zou kunnen zijn. Daarom heb ik vijf vragen voor je verzameld die iedere ondernemer zich zou kunnen stellen bij het opstellen van een UGC-based strategie.

Welke social media kanalen lenen zich goed voor UGC?

Naast je eigen website en/of je blog kun je user generated content op verschillende social media platformen goed inzetten. Als voorbeeld kijken we even naar hoe Hema dat gedaan heeft. In 2014 kreeg Hema een nieuwe social media manager en zij kreeg een opdracht mee: maak maar iets van ons Instagram account. En dat lukte! In een paar jaar tijd ging Hema op Instagram van 3000 volgers naar ruim 200.000 volgers, door simpelweg verder te kijken dan alleen ‘foto’s uit de brochure’. Het idee werd: wanneer de consument een foto op Instagram plaatste met daarop een Hema-product (inclusief hashtag), dan deelt Hema dit op de eigen tijdlijn (op Instagram ‘regrammen). In korte tijd heeft deze strategie voor een explosieve stijging van het aantal volgers gezorgd. Hema houdt nu nog steeds de hashtag #hema in de gaten en krijgt ook veel content opgestuurd van volgers die het leuk zouden vinden als hun content wordt gedeeld. Maar inmiddels wordt er gebruikgemaakt van een gelijke balans tussen eigen content en UGC.

Conclusie: Instagram is een goed voorbeeld van een sociaal medium dat zich goed leent voor user generated content. Onder andere omdat het een heel visueel medium is. In deze categorie vallen ook Pinterest, Facebook en Twitter. Op deze social media kun je prima een UGC-campagne loslaten!

Een recente post van Hema op Facebook, waarin wordt uitgenodigd om verhalen te delen:

hema voorbeeld user generated content

Kan mijn hele strategie bestaan uit UGC?

Je zou voor een bepaald kanaal, zoals Instagram of Pinterest, best een strategie kunnen ontwikkelen die grotendeels is gebaseerd op UGC. Maar toch zouden we adviseren om een balans te zoeken tussen je eigen content en user generated content. Waarom? Uiteindelijk ben je ook tijd kwijt aan het verzamelen en/of delen van user generated content. Het opzetten van een UGC-campagne kost tijd, soms moet je volgers toestemming vragen om iets te mogen delen en ook dat kost tijd, etc etc. Bovendien is het belangrijk dat je ook van jezelf laat horen. Laat zien dat jij óók creatief kunt zijn, verzin unieke campagnes en acties en zorg ervoor dat je die deelt op meerdere kanalen. Ontwikkel een eigen stijl als het om je foto’s gaat, verwerk humor in je campagnes en probeer ook met je eigen content je doelgroep te prikkelen en te stimuleren tot interactie. Zo horen (en lezen) mensen niet alleen over, maar ook van jou. Beide aspecten zijn belangrijk voor je potentiële klanten, om een mening te kunnen vormen en voor zichzelf te kunnen bepalen of ze je betrouwbaar vinden of niet.

Mag ik zomaar alles delen wat mijn volgers hebben gemaakt?

Het beste is om zo respectvol mogelijk om te gaan met de content van je volgers. Dit houdt soms in dat je toestemming moet vragen. In de meeste gevallen is dat heel simpel: zie je een berichtje op bijvoorbeeld Instagram op Facebook, reageer dan met de eenvoudige vraag: ‘Mogen wij jou bericht delen op onze eigen tijdlijn, waarbij we jouw naam en account vermelden?’ Is het antwoord ja, dan heb je er een mooi social media bericht bij en indirect een geweldige review. Is het antwoord nee, ga dan vooral niet pushen en houd het bij je waardering voor dat bericht. Het vragen om toestemming is niet alleen netjes en verstandig, het zorgt er ook voor dat werkt aan de relaties met je klanten.

Zet je een speciale campagne op, met bijvoorbeeld een specifieke hashtag die je gericht voor de campagne in het leven roept, dan is het vragen van toestemming iets minder relevant. Stel, je wil user generated content ontvangen die te maken heeft met jouw business: een hotel ergens op een prachtige locatie in een warm land. Creëer een hashtag die iemand niet ‘zomaar’ verzint, en vraag je volgers hun foto’s te uploaden. Vermeld bij het lanceren van de campagne gelijk dat als mensen die hashtag gebruiken, de kans bestaat dat hun foto door jullie wordt gebruikt op de website en op social media. Met bronvermelding en de caption (mits die relevant is) uiteraard.

In alle gevallen: word je gevraagd om een foto te verwijderen? Doe dat dan. Niets zo vervelend als volgers die het gevoel krijgen dat je geen respect voor ze hebt!

Is user generated content helemaal gratis?

In principe kán user generated content gratis zijn. Voor de basis hoef je weinig anders te doen dan toestemming vragen en berichten delen. Maar je kunt er op verschillende manieren tóch een beetje budget aan wijden, om er net iets meer uit te halen. Neem bijvoorbeeld de betaalde versie van apps waarmee je user generated content kunt meten en analyseren, zoals Squarelovin of Pixlee. Zo houd je goed in de gaten wat je precies bereikt met je campagnes en hoe je die kunt blijven inzetten.

Een ander voorbeeld van hoe een kleine investering tóch kan helpen bij je UGC, is het creëren van beloningen voor de mensen die iets insturen of een bepaalde hashtag gebruiken. Geef kortingen weg, of kies iedere maand ‘de beste’ uit en beloon diegene met een mooie prijs.

Hoe blijf je mensen inspireren om user generated content te blijven maken?

Door actief te delen en commentaren te geven op de foto’s die je volgers inzenden (of plaatsen met een hashtag), werk je continu aan de relatie met je doelgroep. Het feit dat hun foto’s worden gezien en erkend is vaak al een kleine beloning voor het plaatsen of sturen, maar je kunt daarin nog een beetje verder gaan. We vermeldden het hierboven al even: maak er een prijsvraag of een wedstrijd van, of beloon je trouwe volgers met een mooie korting.

Een goed voorbeeld: Albelli laat volgers foto’s insturen van wat zij hebben gemaakt met het Albelli fotoprogramma (fotoboeken, kalenders etc.) met de hashtag #mijnalbelli. Iedere maand maken ze dan kans op een waardebon van 50 euro. Het delen van deze content is niet alleen leuk voor de winnaar en voor Albelli zelf, maar het geeft ook andere volgers inspiratie! Bekijk in onderstaand voorbeeld maar eens hoeveel mensen nieuwsgierig zijn naar een gebruikt lettertype.

Albelli user generated content voorbeeld

Overige handige tips

Nog enkele andere handige tips:

  • Maak gebruik van meerdere kanalen: beperk je bijvoorbeeld niet alleen tot Instagram, maar promoot met cross-channel campagnes zodat die een nóg groter bereik genereren.
  • Stel richtlijnen en concrete doelen: met welke foto’s (of andere soorten berichten) ga je wel iets doen, en met welke foto’s niet? Hoeveel foto’s zou je willen ontvangen om je campagne succesvol te noemen? Neem dit soort informatie op in je plan, zodat je successen beter meetbaar maakt.
  • Nodig je klanten actief uit om foto’s te maken met of van hun producten. Meld bijvoorbeeld bij de aankoop al dat je het te gek zou vinden als je klant een foto zou delen op social media met ‘hashtag X’. Stimuleer sowieso het achterlaten van reviews, ongeacht of de ervaringen nu 100 procent goed waren of niet. Potentiële klanten krijgen zo een realistisch beeld van je bedrijf en je service. Bovendien heb jij de deur opengezet om van negatieve reviews positieve te maken, door je klantvriendelijk op te stellen en een oplossing te bieden.

Maak jij gebruik van user generated content, of zoek jij op een andere originele manier de interactie op met je klanten? Dan zijn wij erg benieuwd naar je ervaringen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Bleumink-Spin
Lianne is Copywriter bij KG Bureau. Lianne is de nietmachine van KG Bureau. Iedere tekst die ze schrijft maakt ze tot een samenhangend geheel, zodat het past bij de wensen van de klant.
Wees de eerste die reageert!

Reageren