Naar
boven

Wat is er geworden van het .mobi domein?

Afgelopen week ontving ik de onderstaande vraag:

Met veel belangstelling lees ik elke week de artikelen die jij en je collega’s schrijven. Het zorgt er voor dat ik bijblijf in het snel veranderende Internetlandschap.

Nu heb ik net weer een factuur gekregen van de .mobi domeinen die ik heb laten registreren. Speelt dit fenomeen nog? Ik ken de Telegraaf.mobi maar dan houdt het ook wel op. Is het nog nodig om een .mobi domein te registreren? Of kun je gewoon je .nl-website aanhouden. Wat moet er dan gebeuren om deze mobile device vriendelijk te maken? Ik heb net even gekeken op verschillende sites maar sinds 2007 is hier niets meer over gepubliceerd. Zou jij of één van je collega’s hier eens een artikel aan kunnen wijden?

Een zeer goede vraag! Laten we de vraag eens opdelen en eens dieper ingaan op .mobi anno 2011!

Weinig gepubliceerd over .mobi de laatste tijd

Deze vaststelling klopt als een bus. Zelf heb ik wat onderzoek gedaan maar de laatste jaren wordt er zeer weinig over gepubliceerd.

Enkele zaken die me zijn opgevallen (in chronologische volgorde):

  • .mobi wordt gestart in 2004 door onder andere Google, Microsoft, Nokia en Samsung om het mobiel internet te promoten. Registratie van .mobi domeinnamen is mogelijk sinds mei 2006.
  • De eerste jaren was het vrij booming. Sterker nog, we hebben zelf nog een initiatief gehad genaamd Startmobiel.mobi. Eind 2007 wegens gebrek aan tijd van de hand gedaan wat achteraf niet zo’n verkeerde keuze was.
  • In februari 2010 wordt mTLD Top-Level Domain Ltd. (het bedrijf achter .mobi) verkocht aan Afilias. Deze laatste is onder andere de provider van .info. Ten tijde van overname maakte het bedrijf verlies.
  • Er zijn ongeveer 1 miljoen .mobi domeinnamen geregistreerd.
  • Google.mobi is niet meer bereikbaar, en wordt automatisch doorverwezen naar google.com/mobile. Hetzelfde geldt voor microsoft.mobi, die ook doorverwijst naar m.microsoft.com.

Vooral dit laatste vind ik opmerkelijk. Als namelijk de initiatiefnemers zelf geen gebruik meer maken van .mobi, wat is dan nog het nut? Een andere vaststelling is dat er de laatste jaren zeer weinig over wordt gepubliceerd.

Tenslotte, ik surf regelmatig via mijn iPad of Android telefoon, maar ik kan me niet meer herinneren dat ik een .mobi website ben tegengekomen”¦

Is het nog nodig om .mobi te registreren?

Afgaande op mijn bovenstaande vaststellingen zou ik persoonlijk geen .mobi domeinnamen meer registreren. Het doel van .mobi was volgens mij om mobiel internet te promoten en uniformiteit onder mobiele websites bewerkstelligen.

Echter volgens mij is dit hele idee inmiddels achterhaald. De techniek (waaronder mobiele browsers) en datasnelheid hebben een grote sprong gemaakt. Een sprong waardoor ook “normale” websites meestal prima worden weergegeven op mobiele apparaten.

Hoe maak ik mijn website mobiel-vriendelijk?

Feit is dat nog niet iedere website goed wordt weergegeven op mobiele apparaten. En dat we mobiele gebruikers best mogen helpen door mobiel-vriendelijke websites te ontwikkelen (al is dit volgens mij niet meer nodig op een .mobi extensie).

Tenslotte zijn er nog een aantal zaken waardoor we mobiele gebruikers een betere gebruikerservaring kunnen bieden door bijvoorbeeld een “bel ons nu” knop te voorzien.

Mijn kennis op het gebied van mobiele technieken is niet erg diepgaand maar volgens mij is het onderstaande een goede oplossing:

  • Aan de hand van het type browser of apparaat kan bepaald worden of een mobiele variant van de website moet worden vertoond;
  • Deze mobiele variant kan dezelfde website zijn waarbij een en ander wat is uitgekleed of bijvoorbeeld op een ander subdomein.
  • Snelheid en gebruiksvriendelijkheid moeten voorop staan bij het ontwikkelen van een mobiel-vriendelijke website. Hierbij denk ik dan aan (minder of kleinere) afbeeldingen en mobiel-vriendelijke navigatie (minder scrollen of grotere knoppen bijvoorbeeld.

Onze eigen ervaring

Voor wat betreft onze eigen ervaring met mobiel-vriendelijke websites hebben we hier bij Karelgeenen.nl slechts een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd. Enkele javascript-elementen worden bijvoorbeeld niet vertoond op mobiele apparaten.

Verder zien wij weinig verschil in gebruik tussen de verschillende apparaten. Iets wat voor ons een teken is dat deze website ook prima wordt weergegeven op mobiele apparaten.

Advies: testen!

Een advies wat ik je wil meegeven is: test je eigen website op mobiele apparaten. Kijk hoelang het duurt voordat deze is geladen en of alles goed wordt weergegeven.

Tenslotte kun je ook Google Analytics raadplegen, daar worden de mobiele bezoekers prima gesegmenteerd. Kijk of er grote verschillen zitten tussen de verschillende soorten bezoekers. Vele verschil, dan is er werk aan de winkel!

Jouw mening

Dit is eerder een artikel wat gebaseerd is op mijn ervaring en (kort) onderzoek en dus vooral een opinie. Ik ben daarom erg benieuwd naar jouw mening. En ik daag voorstanders en ervaringsdeskundigen van .mobi uit om in discussie te gaan over dit onderwerp!

Heeft .mobi nog een toekomst?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Wat is er geworden van het .mobi domein?"
  • Edwin Waelbers zegt:
    02 Nov, 2011 om 07:50

    Test het niet alleen zelf, test het ook met mensen (niet dat je zelf geen mens bent :p).

    Mobiele surfers gebruiken een website anders, in een andere omgeving en dikwijls met andere doelen.

    Breng dus in kaart wie je (mobiele) gebruikers zijn, waar ze vooral je site gebruiken (thuis, op de trein, op het strand, …) en wat hun specifieke doelen zijn.

    Ze smeken als het ware om een aparte usability aanpak. Gewoon de ‘big’ site overzetten naar mobiel is geen goed idee, toch niet als je in de mobilosphere furore wil maken.

    Kijk ook goed na of het kosten/baten allemaal wel de moeite loont. Ondanks de vele hoera kreetjes in de populaire pers is mobiel internet helemaal niet zo wijd verspreid. Op een uitzondering na, trekken de meeste websites zeer weinig mobiel volk aan.

    Waarschijnlijk haal je meer rendement door het verbeteren van de usability en SEO van je bestaande ‘big’ website. Laat ons een kat een kat benoemen: die 2 facetten zijn op de meeste websites totaal niet in orde, daar zit nog een ernstige groeimarge.

    Leuk artikel, Karel!

    Reageren
  • Dirkjan - Webwinkel Weblog.nl zegt:
    02 Nov, 2011 om 09:43

    Raad het klanten de laatste tijd ook steeds vaker af. Was ook volgens mij een regiogebonden domein. Europees was al langer m.domein.nl of m.domein.com dan domein.mobi toch? Is hier nooit heel populair geweest? Goed te lezen dat ik nu een bron heb om het mee te kunnen onderbouwen! Gaat direct bij favorieten!

    Reageren

Reageren