Zo word je gebanned van sociale media.. 36 don'ts!

Karel
1/10/2012
Social media
X
min leestijd
Karel
1/10/2012
Social media
X
min leestijd

Er zijn een (heleboel) regels en voorwaarden waaraan je moet denken bij het delen van content. De ‘vrijheid' van het delen met je community is zo vrij nog niet. Veel bedrijven en marketeers overtreden, zonder dat ze het in de gaten hebben, vaak de regels op sociale media. Zelfs wanneer ze worden verwijderd, hebben ze vaak geen idee wat er is gebeurd. Hieronder post ik de belangrijkste "don'ts", een waslijst aan regels (geïnspireerd door Hubspot). Het is een (ietwat) lange post geworden, maar het is hierna niet meer nodig om alle voorwaarden door te spitten.

Don'ts - Pinterest

Hier vind je de voorwaarden geschreven door Pinterest zelf. Hieronder een 8-tal simpele regels om in het achterhoofd te houden bij het gebruik van Pinterest.#1 De accountnaam van een ander bedrijf gebruikenWanneer je een account aanmaakt op Pinterest wordt er gevraagd of je bevoegd bent om dat account aan te maken, oftewel: werk je er überhaupt wel? Zo niet, dan ben je ook niet bevoegd. Wanneer Pinterest hier achter komt ben je niet langer welkom, niet alleen jij, maar ook het bedrijf waarvan je de naam wilde gebruiken zal worden geblokkeerd.#2 Content pinnen waar copyright op rustEen duidelijke regel om je aan te houden, pin alleen afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of waarvan je het recht hebt om ze te delen. Ook wanneer een afbeelding van je eigen blog is, moet je daar de rechten van hebben.#3 Content automatisch postenJe mag als marketeer geen gebruik maken van een automatische service die content voor je pint, content van andere gebruikers liked of re-pinned, of automatisch links creëert. Al het harde werk zal je zelf moeten doen ;-).#4 Automatisch Pinterest content plaatsen op je andere mediaVoortbordurend op hierboven: ook het automatisch plaatsen van Pinterest content op je andere media is niet toegestaan. Dus wil je gebruik maken van je pins op bijvoorbeeld je blog of Facebook pagina, dan zal je dit manueel moeten toevoegen.#5 Contactgegevens verzamelen via PinterestHet is niet toegestaan om gegevens van personen te verzamelen en ze toe te voegen aan een database. Dit kan alleen wanneer ze expliciet toestemming hebben gegeven om informatie te ontvangen.#6 Spammen in reacties op pinsNet zoals het niet spammen in de reacties op blogs, is het ook niet gewenst te spammen in reacties op pins.#7 Links niet op de juiste plek plaatsenPinterest wil dat je links in de pins zelf plaatst, dus via “edit" plaats je de link in het daarvoor bestemde veld. Niet los of ergens in een reactie.#8 Verwijderd wordenKlinkt gek, maar je moet er echt voor zorgen niet gebanned te worden, dit is namelijk geen tijdelijke maatregel. Het geldt voor altijd: "The Service is not available to any users previously removed from the service by Pinterest." Duidelijk toch?

Don'ts - LinkedIn

LinkedIn lijkt minder streng te zijn, misschien is het onder B2B marketeers nog niet zo uit de hand is gelopen, maar er zijn wel degelijk een aantal regels.#1 Connecten met mensen die je niet kentJe moet de mensen die je wilt toevoegen kennen voordat je ze aan je netwerk toevoegt.#2 Content posten waar copyright op rustHier geldt hetzelfde als voor Pinterest, plaats geen content in je LinkedIn Groep, Bedrijfspagina of eigen pagina, als het niet van jou is.#3 Misbruik maken van LinkedIn berichtenJe mag de LinkedIn berichten service niet gebruiken voor bulk-mailings.#4 Links en e-mailadressen verkeerd plaatsenStel je bent je profiel aan het invullen en je plaatst in het naamveld de link van je blog.. tja, dan word je uiteraard verwijdert.#5 LinkedIn gegevens verkopenEen grote LinkedIn groep opbouwen is leuk en goed als dit lukt, maar je mag deze niet gebruiken om geld mee te verdienen.#6 Bots gebruiken om je netwerk uit te breidenNet zoals bij alle andere sociale netwerken die hier worden besproken, wil Linkedin dat je je bereik organisch laat groeien.#7 Doen alsofOok hier is het niet toegestaan je voor te doen als iemand anders. Geef je niet uit voor een concurrent en maak geen profiel aan onder valse voorwendselen.

Don'ts - Twitter

Twitter heeft “The Twitter Rules" opgesteld voor gebruikers. Hieronder vind je de regels die het meest van toepassing zijn op marketeers.#1 Uitgeven voor iemand andersLijkt me een vrij duidelijke regel, je gaat je niet voordoen als iemand anders om volgers om de tuin te leiden.#2 Merknamen inpikkenSnel even een paar accounts aanmaken met de merknamen van je concurrenten, (waar rechten op rusten), zodat zij deze niet meer kunnen gebruiken om te tweeten. Twitter zal accounts die langer dan 6 maanden inactief zijn automatisch re-claimen.#3 Kopen of verkopen van TwitternamenZowel de koper als verkoper zullen van Twitter worden verwijderd.#4 Jezelf een onverdiende Twitter Badge toekennenTwitter maakt gebruik van “badges" om aan te geven of je te maken hebt met een Verified Account of Promoted Product. Het is niet toegestaan deze badges zelf te plaatsen op je profiel, ook niet in je profielfoto of in de achtergrondafbeelding.#5 Steeds hetzelfde postenKeer op keer tweets verzenden met dezelfde content is geen goede methode om ervoor te zorgen dat ze worden gelezen. Hetzelfde geldt voor links, Twitter zal dit niet toestaan.#6 Gedragen als een botWanneer je zelf actief grote hoeveelheden mensen volgt en onvolgt, waardoor het lijkt alsof het door een bot wordt gedaan. Of wanneer je dit door een bot laat doen, zal Twitter dit oppikken als een signaal dat er iets niet klopt.#7 Links posten zonder contextTweet je keer op keer links zonder er zelf iets bij te vermelden, dus zonder context? Dan irriteer je niet alleen je volgers, ook Twitter ziet je dan liever gaan dan komen..#8 Geblokt worden door andere ledenTwitteraars hebben de mogelijkheid om bepaalde mensen te blokkeren en te rapporteren als spam. Doe je dit vaak, dan wordt je account gedeletet.

Don'ts - Google+

Ook Google+ heeft een aantal regels opgesteld, lees hier alle voorwaarden. Dit zijn de meest relevante regels:#1 Neppagina aanmakenJa, ook hier is dit niet toegestaan.#2 Wedstijden houdenDit is een verrassende, er mogen geen wedstrijden, aanbiedingen of kortingsbonnen direct op je Google+ pagina voorkomen. Links naar dergelijke acties mogen daarentegen weer wel, want daarmee verlaten de bezoekers de Google+ pagina.#3 Overmatig kringen uitbreiden en uitdunnenNet zoals het obsessief volgen en ontvolgen op Twitter, wil Google het ook niet hebben dat je deze techniek toepast op de Google+ kringen.#4 Aanpassen of toevoegen van +1 knoppen op de verkeerde plekGebruik dus geen Google+ knoppen in advertenties om meer +1'tjes te vergaren.#5 Zoekwoorden pushenOmdat Google+ zo dicht bij organisch zoeken ligt, mag je de posts niet keer op keer volstoppen met dezelfde zoekwoorden.#6 Gereguleerde producten of services promotenDit houdt in dat het aanbieden, promoten of verkopen van farmaceutische middelen, alcohol, tabak, vuurwerk, wapens, andere verboden middelen of medische apparatuur via Google+ niet is toegestaan.#7 Pagina verwaarlozenIs er 9 maanden lang geen activiteit geweest op je pagina? Dan wordt deze verwijderd.. maar lijkt me onmogelijk wanneer je ervoor kiest Google+ als marketingkanaal in te zetten!

Don'ts Facebook

De uitgebreide voorwaarden zijn hier te vinden. Grote kans dat je gedwongen Facebook moet verlaten als je een van deze acties onderneemt:#1 Nepaccount creërenVal misschien een beetje in herhaling, maar dit is ook hier niet toegestaan.#2 Posten van content waar copywright op rustHet is al een aantal keer voorbij gekomen, maar wanneer dit een aantal keer voorkomt op je pagina wordt je pagina vanzelf verwijderd.#3 Facebook pagina een gekke naam gevenMet alleen hoofdletters of symbolen zal het je niet lukken een pagina aan te maken. Zelfs op juiste grammatica wordt gelet, best streng van Facebook!#4 Data verzamelen zonder vrijwaring FacebookVergeten niet te vermelden dat gegevens van bezoekers niet ten behoeve van Facebook worden verzameld, denk aan ingevulde formulieren bij bv. wedstrijden. Daarbij is er sowieso toestemming van bezoekers nodig om de gegevens in een database op te nemen. Wees hierover duidelijk en transparant.#5 Call-to-action verwerken in de omslagfotoDit geldt niet alleen voor de tekst “Like ons!", ook kortingen, actiecodes,en oproepen voor wedstrijden of contactgegevens mogen niet voorkomen in de omslagfoto.#6 Promoties buiten een app om voerenWil je een wedstrijd of promotie houden? Doe dit dan via een app, dit is de enige toegestane manier. Let op: fans moeten in de app zelf actie ondernemen om mee te doen. Het liken van je pagina, het uploaden van een foto of het posten van een antwoord op je timeline is geen bevestiging van deelname. Tenslotte is het ook niet toegestaan de winnaar via Facebook op de hoogte te stellen.Een heleboel regels om rekening mee te houden. Heb jij ervaring met het overtreden van deze regels of heb je nog een aanvulling? Laat een reactie achter!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier