Naar
boven

Mailmarketing: Optimaliseer inschrijvingspagina

Het luistert heel nauw of iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief of niet, daarom is het belangrijk de potentiële inschrijver een duwtje in de rug te geven. Een goede plek om dat te doen is op je inschrijvingspagina en je optimaliseert hem met de volgende tips.

Verstuur je zelf nieuwsbrieven? Dan is dit een goede tip: ga naar een willekeurige website, meld je daar aan voor de nieuwsbrief en kijk nauwgezet hoe moeilijk of gemakkelijk dit gaat. De kans bestaat dat je voortijdig afhaakt omdat je een interessante link tegenkomt, teveel gegevens moet invullen of niet overtuigt bent van de voordelen. Omdat het een willekeurige website is kun je dit objectief beoordelen, maar hoe zit het eigenlijk met de aanmeldingsprocedure op je eigen website? Met de volgende tips optimaliseer je hem.

1: Wat schiet de lezer op met zijn inschrijving?

Je maakt het inschrijven interessanter als je de lezer iets extra’s biedt. Een eenmalige korting bijvoorbeeld of een whitepaper. Bij whitepapers is een probleem altijd een goed uitgangspunt, bijvoorbeeld:

Zo verdien je geld op internet!
In 30 dagen schuldenvrij!
De 5 grootste blunders bij de aanschaf van”¦

Je kunt natuurlijk ook iets verloten, bijvoorbeeld een iPod, en dit visueel mooi in beeld brengen. Alles mag, zolang het geïnteresseerden over de streep trekt, maar maak de beloning niet te groot, want dat trekt alleen gelukszoeker die zich direct na het innen van de beloning (bijvoorbeeld 50% korting) weer uitschrijven.

2: Boven de vouw

Zet alle informatie boven de vouw, het gedeelte dat de lezer ziet zonder te scrollen, en leidt de inschrijver zo min mogelijk af. Een blokje met het laatste nieuws in de rechterkolom trekt misschien onbedoeld de aandacht, toon deze dus niet op je inschrijvingspagina en richt alle aandacht op de inschrijving.

3: Call to action

Zorg voor een duidelijk call to-action en laat deze terugkomen boven en onder in beeld, zodat ook de scannende lezer hem gegarandeerd ziet.

4: Voordelen benoemen

Benadruk de voordelen van je nieuwsbrief voor de lezer, bijvoorbeeld ‘hoge kortingen en aanbiedingen’ of ‘onmisbare artikelen om je omzet te vergroten’. Combineer het met financiële motieven en je zit altijd goed, want niemand is graag dief van zijn eigen portemonnee.

5: Voorwaarden

Vermeld kort en puntsgewijs de voorwaarden voor inschrijving en voeg voor kritische lezers een link naar een uitgebreider privacy statement toe. Je laat zien dat je als afzender niets verbergt en je voorkomt zo de angst voor addertjes onder het gras.

6: Oude nieuwsbrieven

Voeg een link naar de laatste nieuwsbrief toe, zodat de lezer precies weet wat hij krijgt. Met een beetje geluk levert dit meteen extra pageviews op.

7: Voorkom frictie

Heel belangrijk: Maak het inschrijven zo gemakkelijk mogelijk en vraag alleen het hoogstnoodzakelijke: het e-mail adres en de voor- of achternaam voor pesonalisatie-doeleinden. De rest komt later wel.

Denk ook hieraan: Laat de link naar het inschrijvingsformulier terugkomen op iedere pagina van je website, of maak een korte versie waarmee de lezer zich direct kan aanmelden. De ‘Gratis white-paper!’ op Karel Geenen.nl is een mooi voorbeeld.

Neem de link naar je nieuwsbrief ook op onder artikelen: ‘Geen aanbieding missen? Meld je direct aan voor de nieuwsbrief!’ Of: ‘Vind je dit artikel interessant? Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief en ontvang voortaan…’

De aanmeldpagina voor de Telegraaf Shop is een mooi voorbeeld van een efficiënte inschrijvingspagina

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rutger Steenbergen
Rutger is eindredacteur van MedischOndernemen. Met zijn bedrijf SEO Zwolle schrijft hij webteksten en geeft hij SEO-trainingen in Zwolle.
16 reacties op "Mailmarketing: Optimaliseer inschrijvingspagina"
  • Marco Kruijshaar zegt:
    02 Sep, 2009 om 13:43

    Bedankt voor de goede tips.

    Ik ga daar zeker wat mee doen.

    Hartelijke Groet,
    Marco

    Reageren
  • Marco zegt:
    02 Sep, 2009 om 14:00

    tnx voor de tips

    Reageren
  • Erik van Rijn zegt:
    02 Sep, 2009 om 14:12

    Bij deze mailing, http://www.telegraaf.nl/dft/nieuwsbrief_dft/aanmelden/, is het ook allemaal overzichtelijk en simpel.

    Wat deze mailing nog beter maakt, is het welkomst mailtje. Hierin word namelijk meer informatie gevraagd aan de gebruiker en word veel gegeven.

    Reageren
  • Mieke zegt:
    02 Sep, 2009 om 14:16

    Beste Rutger,

    Handige tips, bedankt! Ik hou deze site bij via netvibes.com. De rss feed staat er in. Iedere keer wanneer ik op een titel klik, word ik weer geconfronteerd met de gratis whitepaper. Het is zelfs zover, dat ik gratis whitepapers altijd associeer met Karel :-)

    Moraal van dit verhaal: een pop-up als nieuwsbrief-inschrijving (incl. kadootje) kan effectief zijn. Het kan ook irritatie opwekken.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      02 Sep, 2009 om 14:38

      Normaal gesproken zou je die maar 1x moeten zien. Misschien is het omdat je via een andere site gaat, ik zal het eens nakijken!

  • Rene Stuifzand zegt:
    02 Sep, 2009 om 22:37

    Helemaal mee eens, maar ook als je deze dingen allemaal goed doet kun je daarna altijd nog A / B testen uitvoeren.

    Een duidelijk lijst waar je rekening mee moet houden. Ik vind het voorbeeld van de telegraaf echter nog wel wat voor verbetering vatbaar. Het lijkt nogal rommelig.

    Reageren
  • rutger zegt:
    03 Sep, 2009 om 07:48

    @ Rene:

    Dan maakt me nieuwsgierig naar de ultieme inschrijvingspagina, wie heeft er voorbeelden? :)

    Reageren
  • Michel zegt:
    03 Sep, 2009 om 13:48

    Een voorbeeld van hoe het moet, het alom geprezen Basecamp:

    https://signup.37signals.com/basecamp/Plus/signup/new?source=basecamphq.com

    Misschien is het goed trouwens om jullie tips ook op jullie eigen inschrijfpagina toe te passen.. http://www.karelgeenen.nl/blijf-up2date/

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    03 Sep, 2009 om 13:58

    In hoeverre speelt de opt in email ook nog mee in dit verhaal? Of maakt het niet uit wat daar precies in staat? Ze accepteren toch wel.

    Reageren
  • Cornelieke zegt:
    03 Sep, 2009 om 16:11

    Hoi Karel,

    Ik krijg de pop-up ook als ik vanuit je nieuwsbrief naar de site klik. Dacht net nog: “Best irritant”. Misschien toch even naar kijken?

    Reageren
  • Robert Theuws zegt:
    03 Sep, 2009 om 16:18

    Ik had hem inderdaad ook. Nuttig artikel. Bedankt!

    Reageren
  • rutger zegt:
    03 Sep, 2009 om 16:41

    @ Parkeren Schiphol: Qua opt-in mail was ik tot 2 dagen geleden geneigd te zeggen dat dat niet zo belangrijk is, maar toevallig vond ik net een aanmeldingsmail in mijn spambox, en dan dan is het de vraag of een impulsieve doorsnee inschrijver nog weet waar het precies over ging.

    Ik denk dat je net als bij landingpages de belangrijkste zaken en call to action etc kunt herhalen, dus bedanken en nogmaals kort en subtiel de voordelen te benoemen.

    Reageren
  • Marcel Peeters zegt:
    08 Sep, 2009 om 18:20

    Call to action zou ik inderdaad ook op de belangrijkste landingspages inzetten… Tevens op elke pagina een link naar de inschrijvingspagina

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    02 Dec, 2009 om 12:36

    Daarom probeer ik een bepaalde ruimte te houden voor call to action. Die op elke pagina terug komt. Met ook een contact button daarop

    Reageren
  • Henri zegt:
    07 Mei, 2010 om 10:43

    Interessant artikel, mailmarketing interesseert me heel erg. Zag vandaag dit: http://www.strategie-online.nl/2010/05/07/gratis-mail-campagnes-proberen/

    Misschien voor jullie ook interessant om het gewoon gratis eens te ervaren.

    Reageren
  • Trendy Riemen - Ruud zegt:
    29 Nov, 2010 om 03:33

    Wat ik mis is hoe je een inschrijvings pagina voor een nieuw te starten webwinkel promoot. Hierop staat dan alleen nog een opt-in box.

    Reageren

Reageren