Naar
boven

Google Mijn Bedrijf: optimale zichtbaarheid in de zoekresultaten!

google mijn bedrijf blogheader

In dit blogartikel wil ik je kennis laten maken met een aantal handige functies van Google Mijn Bedrijf, die jouw online zichtbaarheid verbeteren. Google Mijn Bedrijf is een (gratis) service van Google waarmee je invloed kunt uitoefenen op jouw online zichtbaarheid via Google Zoeken en Google Maps. Je kunt binnen Google Mijn Bedrijf eenvoudig relevante informatie delen, zoals adresgegevens en openingstijden.

Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf account? Dan kun je deze binnen een paar stappen aanmaken via https://business.google.com/. Let op: je bent pas zichtbaar in de resultaten van Google Zoeken en Google Maps wanneer je account is geverifieerd. Heb je al wel een account aangemaakt? Lees dan snel verder en bekijk of jij je zichtbaarheid wellicht kunt optimaliseren met de volgende functies:

Links toevoegen

Sinds augustus is het mogelijk om via Google Mijn Bedrijf links toe te voegen naar specifieke acties, zoals het maken van een afspraak, het plaatsen van een bestelling, het reserveren van een tafel, het zoeken naar items of het bekijken van het menu.

Om een URL naar een actie toe te voegen ga je in het linkermenu naar ‘Informatie’. Klik vervolgens in het URL-gedeelte (wereldbolletje) en bekijk welke opties je hebt. Klik daarna op ‘Toepassen’. Let op: het is afhankelijk van het type bedrijf wat voor soort links je kunt plaatsen. Voor een restaurant heb je bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden:

  • URL van het menu
  • URL voor bestellen
  • URL voor reservering

Het laatste voorbeeld wordt bijvoorbeeld vertoond onder de adresgegevens in de vorm van een link, die verwijst naar de juiste reserveringspagina.

links-google-mijn-bedrijf voorbeeld

Werken met posts

Een tijd geleden introduceerde Google een nieuwe functie: posts. Posts zijn berichten die jij namens je bedrijf kunt plaatsen, en die tijdelijk zichtbaar zijn (7 dagen) voor bezoekers die je vinden via Google. Posts geven je niet alleen een extra mogelijkheid om door te linken naar een website, dan wel bestelpagina of reserveringsformulier: ze zorgen er ook voor dat je extra ruimte inneemt (en dus beter opvalt) naast de organische zoekresultaten.

voorbeeld posts google mijn bedrijf

Om een post te maken voeg je een afbeelding toe (400 pixels breed, 300 pixels hoog) en vervolgens een stukje tekst (100 tot 300 woorden). Je kunt daarna van de post een evenement maken, of een knop toevoegen. Afhankelijk van je business heb je hier bijvoorbeeld de volgende keuzes:

  • Meer informatie
  • Reserveren
  • Registreren
  • Bestellen
  • Aanbod bekijken

Wij kiezen bijvoorbeeld vaak voor de eerste mogelijkheid en voeren hier de URL in naar het desbetreffende artikel, zodat men verder kan lezen.

Wanneer de post klaar is klik je rechtsboven op ‘voorbeeld’ en daarna op ‘publiceren’. Wanneer je één post hebt gepubliceerd, krijgt deze horizontaal de aandacht. Heb je meerdere posts gepubliceerd, dan worden deze als ‘carrousel’ vertoond. Dit heeft echter wel invloed op hoe de afbeelding wordt vertoond. Bekijk hieronder het verschil:

google mijn bedrijf voorbeeld posts

Vragen via Google Maps

Personen die via de Google Maps app op een Android telefoon of tablet je bedrijf bezoeken, kunnen sinds kort een vraag stellen via deze app. Iedereen kan deze vragen zien en beantwoorden. Wanneer iemand een vraag stelt over jouw bedrijf, krijg je hiervan een melding zodat je als eigenaar de vraag kunt beantwoorden. Lees via de support pages van Google meer over deze functie.

vraag stellen via google mijn bedrijf

Relevante statistieken ontvangen

Via de Google Mijn Bedrijf omgeving kun je relevante statistieken achterhalen, bijvoorbeeld over hoe klanten zoeken naar jouw bedrijf (wekelijks, maandelijks of per kwartaal te bekijken). De data is vaak direct al voor je weergegeven in een grafiek of diagram, zodat het direct inzicht geeft.

inzichten google mijn bedrijf

Daarnaast ontvang je maandelijks een overzichtelijke rapportage in je mailbox, waarin bijvoorbeeld staat aangegeven hoeveel mensen een routebeschrijving hebben opgevraagd, en wat het verschil is met de vorige maand.

Hoe zit het met jouw Google Mijn Bedrijf account?

Handige functies dus. Kortom: duik eens in je Google Mijn Bedrijf account en bekijk of jij al gebruikmaakt van alle handige functies. Heb je hulp nodig bij het aanmaken of inrichten van jouw eigen business account? Dan kun je natuurlijk altijd even contact met ons opnemen. Succes!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
4 reacties op "Google Mijn Bedrijf: optimale zichtbaarheid in de zoekresultaten!"
  • De Smet Ria zegt:
    02 nov, 2017 om 18:52

    Ik heb dit recent zelf ontdekt en ben er direct mee aan de slag gegaan.
    Het is vrij eenvoudig om een post te ‘posten’ maar verder vind ik het Google+ systeem een beetje ingewikkeld. Zelfs om in te loggen moet ik altijd zoeken.

    Reageren
    • Ellen Stam zegt:
      06 nov, 2017 om 09:33

      Hoi Ria,

      Bedankt voor je reactie. Ik moet zeggen: dit ben ik helemaal met je eens.
      Wat mij betreft mogen ze Mijn Bedrijf en Google Plus en alles wat ermee te maken heeft wel samenvoegen.
      Hoe wel ik dit: https://business.google.com/ wel een fijne omgeving vind om in te werken.

  • Myranda zegt:
    08 nov, 2017 om 11:57

    Even een kort vraagje obv dit prima artikel. Als ik bij informatie kijk dan kan ik bij deze winkel niet toevoegen dat er ook contant mag worden betaald terwijl ik deze optie bij andere winkels wel heb. Kan jij me daar wat meer over vertellen

    Reageren
    • Ellen Stam zegt:
      08 nov, 2017 om 16:45

      Hoi Myranda,

      Dat is gek. Heb je de instellingen, zoals categorie keuze, hetzelfde staan bij alle winkels? Het kan zijn dat het daarmee te maken heeft.

      Groet, Ellen

Reageren