Naar
boven

Google en de title tag…

Nog even de title tag in het kort:

De title tag is de titel van een webpagina. Deze vertelt waarover de pagina hoofdzakelijk gaat en wordt ook weergegeven in de organische zoekresultaten.

Deze vind je terug in de broncode en ziet er zo uit:

<head>
<title>Hier komt dan titel te staan</title>
</head>
<body>
</body>

De title tag is een belangrijk deel van SEO! Waar moet je op letten?

  • Zorg ervoor dat iedere pagina een unieke pagina titel heeft
  • Maak hier gebruik van belangrijke zoekwoorden
  • Schrijf de titel voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines
  • Beperkt het aantal tekens tot max 65 (inclusief spaties), meer mag, maar dan loop je de kans dat deze in de zoekresultaten wordt afgekapt.

Negeert Google jouw title tags?

Verschillende webmasters hebben gemeld dat Google hun title tags negeert. De discussie begon op het WebmastersWorld forum waar verschillende webmaster hun beklag deden. Google zou andere titels weergeven in de zoekresultaten dan wat er was opgegeven in de title-tag.

Dat Google zoekresultaten aanpast als deze in hun ogen dan relevanter worden is al langer bekend. Dit komt regelmatig voor met de meta description maar dit zal nu ook vaker met de title tag gaan gebeuren. Matt Cutts zegt hier ook op: We (Google) reserve the right to try to figure out what’s a better title.”

Als Google dus denkt een betere titel te kunnen weergeven zullen zij dit ook doen. Het is heel goed te begrijpen dat webmaster niet blij zijn als Google een andere titel neemt, want ook dit speelt een grote rol in het doorklikpercentage! Maar aan de andere kant, Google is de grootste zoekmachine en hun strijd tegen verschillende SPAM technieken is begrijpbaar.

Een aantal redenen voor het niet weergeven van je title tag:

  • Deze is veel te lang of veel te kort
  • Wordt verschillende keren herhaald op andere pagina’s
  • Bestaat uit een opsomming van zoekwoorden.

Besluit

Dat Google steeds strenger wordt is een natuurlijke evolutie waarin webmasters alleen maar in mee kunnen gaan. Belangrijk hier is om dit op de voet te volgen! Controleer dus of je title tags nog steeds worden meegenomen in de zoekresultaten en voer ook regelmatig een test uit of je deze misschien kunt gaan optimaliseren om het doorklikpercentage verder te verhogen.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
22 reacties op "Google en de title tag…"
  • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
    02 Mrt, 2011 om 11:35

    Leuke reminder :) mijn home heeft nu een goede titel, maar de rest standaard titels, met wel het betreffende zoekwoord erin uiteraard. Misschien tijd om dat even aan te pakken en ze wat unieker te maken. Weer een punt op mijn to-do ;) Thanks!

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      02 Mrt, 2011 om 16:51

      Graag gedaan!

    • Nick DeBle zegt:
      02 Mrt, 2011 om 19:34

      Kwestie van “aan de bal blijven”. Wij gaan niet 100% van ons “hoofd keyword” relatiegeschenk……. Maar richten ons op de breedte, Title tag is daarvoor prima om mee te werken.

      Groet,
      Nick Denekamp
      DeBle relatiegeschenken

  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    02 Mrt, 2011 om 15:37

    INteressant dat ze dit ook gaan doen bij de Title tag. Ik vraag me af of het systeem nog werkt waarbij je enkele keywords achter elkaar zet met een opstaand streepje ertussen.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      02 Mrt, 2011 om 16:55

      Nee dat denk ik ook niet.

  • parkeren schiphol zegt:
    02 Mrt, 2011 om 15:39

    Zijn de titels die google verzint ook een beetje logische zinnen om gewoon stukken van de pagina?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      02 Mrt, 2011 om 17:01

      Goede vraag! Lijkt mij dat ze hetzelfde toepassen als bij de meta description..

  • Martine zegt:
    02 Mrt, 2011 om 22:05

    Heel logisch eigenlijk. Title tag en meta description worden meer en meer misbruikt; volgeplempt met zoekwoorden, reclame kreten enz. Een SEO-trucje zeg maar. En trucjes worden afgestraft.

    Reageren
  • MarketSharer zegt:
    03 Mrt, 2011 om 11:53

    Is m.i. geen kwestie van afstraffen.
    Google maakt het zoekers gewoon wat makkelijker door title en zoekopdracht wat beter op elkaar af te stemmen :)

    (en de inhoud van de title wordt nog gewoon voor de “waardering” gebruikt )

    Reageren
  • Ton van Houten zegt:
    03 Mrt, 2011 om 12:43

    Als je je titels aanpast zodat ze nuttig voor de gebruikers zijn, is er volgens mij niets aan de hand. Degene die SEO ‘trucjes’ uithalen zullen veel sneller door de mand vallen.

    Reageren
  • Nomar zegt:
    03 Mrt, 2011 om 14:39

    Google moet nog meer fratsen tonen. Bing is upcoming :) Goeie zaak

    Reageren
  • Frank zegt:
    03 Mrt, 2011 om 17:10

    Bestaat er een script voor het automatisch aanmaken van een title tag per pagina? Diverse cms-systemen werken hier al mee.

    Wordt een automatische title tag overigens aangeraden??

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      04 Mrt, 2011 om 11:52

      Ik zou voor elke pagina handmatig een title tag invullen. Als het automatisch gebeurd, hoe zou je dat dan willen zien? H1 of H2?

  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    03 Mrt, 2011 om 18:33

    Wat veel CMS systemen doen is de titel van een pagina of bijvoorbeeld de inhoud van de eerste H2 pakken. Via mijn CMS zorg ik dat ik unieke titels heb. De statische pagina;s, catpages en homepage geef ik apart een titel.

    Daarnaast heb ik voor elke pagina de mogelijkheid dit te overrulen. Als ik een artikel maak en ik wil toch een andere titel dan kan ik dat aangeven en wordt die titel gebruikt. Mijn eerste doel is elke pagina zijn eigen unieke titel en het tweede doel is pagina;s optimaliseren voor de zoekmachine en daarvoor wil je soms een andere title gebruiken.

    Reageren
  • Frank zegt:
    04 Mrt, 2011 om 12:01

    Mijn cms-systeem kan er niet voor zorgen dat ik per pagina een unieke titel krijg. Vandaar mijn vraag of hier een scriptje voor bestaat.

    Reageren
    • Pieter Carette zegt:
      07 Mrt, 2011 om 14:24

      Het hangt er vanaf wat je CMS systeem is. Voor de grote CMS’en bestaan er tal van plugins.
      Voor een custom geschreven CMS zal je een custom plugin nodig hebben…

  • Pieter Carette zegt:
    07 Mrt, 2011 om 14:23

    Interessante post. Hoe meer intelligentie dat Google heeft, hoe meer het de gemakkelijk aanpasbare zaken zal bannen. En terecht. Inhoud blijft de belangrijkste factor.

    Reageren
    • Sjaals zegt:
      12 Mrt, 2011 om 14:29

      Een paginatitel zou een reflectie moeten zijn van de inhoud van die pagina.

  • Emil zegt:
    17 Jun, 2011 om 19:00

    Ik heb deze site lopen : http://www.bootnetwerk.nl op een gegeven moment als je de zoekmachine ingaat (zoek een boot) wordt het URL dynamisch, de zoekmachine (zoek een boot) gaat in een aantal stappen naar het eindresultaat. Het URL bevat dan een aantal variabelen. Is het erg kwalijk als hier de titel niet uniek is?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      20 Jun, 2011 om 16:51

      Zolang de titel van de productpagina maar uniek is zie ik er geen probleem in omdat de resultaatpagina’s die gegenereerd worden toch nooit in Google zullen terugkomen.

  • Francis zegt:
    18 Sep, 2011 om 12:06

    Onze cms maakt elke produktpagina uniek voor wat betreft de title tag. Werkt prima.

    Reageren
  • maria zegt:
    20 Jan, 2016 om 10:16

    Is er een instrument dat bepaalt hoe lang/breed de titletag en de metadescription kan zijn? Dat ik de title en tekst ergens invoer zodat ik meteen kan zien (zonder te hoeven uitproberen) of de tekst lang/breed genoeg is (en dus niet afbreekt).

    Reageren

Reageren