Naar
boven

Haal meer uit SEO met Google Webmaster Tools

Ben jij al begonnen met de zoekmachine optimalisatie van jouw website? Dan weet je dat SEO een behoorlijk tijdrovende klus is. Van een zoekwoord analyse tot het schrijven van teksten, zoekmachine optimalisatie is een heel project. Om je een handje te helpen heeft Google de Google Webmaster Tools of Webmasterhulpprogramma’s in het leven geroepen om direct belangrijke zaken aan te kunnen pakken. Dat scheelt heel wat tijd en moeite!

Wat zijn de Google Webmaster Tools?

Als je jouw website aanmeldt bij het Webmasterhulpprogramma van Google, geef je Google toestemming om de website te analyseren. De informatie die je hier uit haalt, kun je vervolgens gebruiken om de website “Google-vriendelijker” te maken. Dit zorgt vervolgens voor een betere indexering, betere leesbaarheid en, niet onbelangrijk, een beter resultaat in Google. Deze tool is eigenlijk onmisbaar bij een goede optimalisatie van jouw website!

Bekijk ook eens deze video van Google over de Webmaster Tools:

Aan de slag met Webmaster Tools!

Je kan direct een website toevoegen aan de Webmaster Tools als je een Google account hebt.Webmaster Tools

Nadat je de website hebt aangemeld, gaat Google gegevens verzamelen over de website. Als de eerste resultaten zichtbaar zijn, kun je aan de slag. Er zijn een aantal onderdelen die je direct kunt aanpakken. Deze zaken zullen meteen invloed hebben op de ranking van de website. Drie belangrijke zaken zijn de sitemap, HTML-verbeteringen en crawlfouten.

Webmaster tools dashboard1. Sitemap

Onder het kopje ‘Uiterlijk van Site Search’ vind je het onderdeel ‘Sitemaps’. Hier kun je zien of Google een sitemap heeft gedetecteerd. Een sitemap is voornamelijk voor grote websites een goed hulpstuk voor Google om de website makkelijker te kunnen lezen. Heb je nog geen sitemap? Dan is het aan te raden om deze aan te maken en in de Webmaster Tools toe te voegen, zodat Google de sitemap kan herkennen.

2. HTML-verbeteringen

Onder kopje ‘Crawlen’staat het onderdeel ‘HTML-verbeteringen’. Hier laat Google zien welke fouten zijn gevonden wat betreft meta gegevens en niet-indexeerbare inhoud. Alle dubbele, lange en korte meta descriptions worden getoond. Ook missende, dubbele, lange, korte en niet relevante title tags laat Google zien. Aan de hand hiervan kun je dubbele content vinden en de meta gegevens optimaliseren.

3. Crawlfouten

Onder hetzelde kopje staan de ‘Crawlfouten’. Dit zijn alle sitefouten die Google op de website heeft gevonden. Vaak zijn die 404 errors (niet gevonden pagina’s). Aan de hand van dit overzicht kun je de oude (niet bestaande) pagina’s redirecten naar bestaande pagina’s, zodat je de crawlfouten oplost. Hoe minder crawlfouten op de website, hoe hoger Google jouw website waardeert. Heb je de redirect doorgevoerd, dan kun je klikken op de knop ‘Markeren als gecorrigeerd’. Doe dit alleen aan als je de fouten daadwerkelijk hebt gecorrigeerd op de website zelf, omdat het markeren alleen een seintje aan Google geeft dat jij de fouten hebt opgelost.

Webmaster Tools - GWT crawlfouten

Vrijwel dagelijks werkt Google de gegevens in de Webmaster Tools bij. De problemen die je ziet, zijn dus altijd up-to-date. Het is daarom goed om in ieder geval één keer per maand de Webmaster Tools in de gaten te houden, zodat je de laatste fouten altijd snel kunt oplossen.

Deze drie punten zijn een goede basis, maar er zijn natuurlijk nog veel meer opties binnen de Webmaster Tools. Daarover later meer!

 

5 juli 2013: UPDATE

Toevallig was er deze week een update van de Webmaster Tools. Het dashboard heeft een nieuwe indeling gekregen, daarom heb ik deze blogpost ook een kleine update gegeven wat betreft de afbeeldingen en toelichting!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren