Naar
boven

Kosten AdWords. Hoe zijn deze opgebouwd?

adwords-optimalisatieWie goed marketing wil voeren moet investeren. Hoeveel? Dat is bij Google AdWords geheel aan de adverteerder. Idealiter maak je natuurlijk zo min mogelijk kosten tegen een zo hoog mogelijk rendement. Wie AdWords op een goede manier gebruikt zal ondervinden dat AdWords zich hier uitstekend voor leent.

Kosten AdWords | Je eigen budget bepalen

Het mooie van AdWords is dat je zelf je budget bepaald. AdWords maakt het mogelijk om een dagbudget in te stellen. Daarna zorgen ze er voor dat je, over een periode van 30 dagen, nooit meer dan 30 keer je dagbudget betaalt. Wie €10 als dagbudget instelt betaalt op een drukke dag misschien wel 12 euro aan klikken, maar op een rustige dag maar 8 euro. Gemiddeld kom je op 10 euro uit. Google zorgt er dus voor dat je die maand niet meer kwijt bent dan €300,- (30 X €10). Hoe bepaal je nu wat je als dagbudget in gaat zetten?Er zijn bedrijven die een dagbudget van €10 hanteren maar er zijn ook bedrijven die met een dagbudget van €1000 werken. Alles is hierin mogelijk, de keuze is aan jou. Bij het bepalen van je dagbudget kun je onder andere rekening houden met de volgende punten:

  • De grootte van je campagne. Heb je een groot of een klein assortiment? Met veel producten of met weinig producten?
  • De grootte van je verzorgingsgebied. Richt je je op de hele wereld, op Nederland, op een provincie of misschien zelfs maar op één stad?
  • De concurrentie. Zit je in een concurrerende markt? Geldt dit ook voor de online marketing?
  • Ben je zelf een kleine of een grote speler op de markt?
  • De financiële mogelijkheden. Hoe belangrijk is marketing voor jou bedrijf en hoeveel geld kun je aan marketing, en dus ook aan Google AdWords, besteden? Of ga je Google AdWords uitbesteden?
  • Het doel van je AdWords Campagne. Wil je producten verkopen, meer naamsbekendheid, inschrijvingen voor een nieuwsbrief of dat men misschien een specifiek filmpje op je site bekijkt?

Uiteindelijk blijft AdWords maatwerk en zul je zelf in moeten schatten wat je wil met je campagnes. Wie weinig budget heeft maar een groot assortiment zou ook alleen een campagne kunnen beginnen gericht op de producten met de hoogste marges.

AdWords budgetstrategiën

Er zijn verschillende mogelijkheden om je budget in te zetten. Twee veel voorkomende strategieën zijn: 1) Groot beginnen. Veel statistieken verzamelen en dan forser inzetten op de zoekwoorden die de meeste conversies realiseren. Eventueel met een aangepast budget. 2) Klein beginnen. Eventueel met een deel van je assortiment. Daarna bij succes forser inzetten of op meer onderdelen van het assortiment gaan adverteren.

Flexibiliteit van AdWords

AdWords maakt het mogelijk om je budget aan te passen wanneer je maar wilt. Gaat het sneeuwen en verkoop je snowboots? Dan kun je meteen meer budget inzetten om in te spelen op de grotere vraag. Ben je een reisorganisator en zijn al je accommodaties in een bepaalde stad volgeboekt, dan zet je de desbetreffende campagne stil en ben je geen geld kwijt aan advertenties terwijl je geen aanbod meer hebt.

Kosten per klik

Maar hoe zit het dan met de kosten per klik?Wie wil adverteren op bijvoorbeeld het exacte zoekwoord “Wat kost Google AdWords” is op basis van een schatting van Google €3,70 per klik kwijt. Wie een budget van 10 euro per dag heeft zal dus weinig klikken per dag krijgen. Een zoekwoord van 0,05 cent zal veel meer klikken ontvangen. De kosten per klik worden beïnvloed door een aantal dingen, waaronder:

  • Mate van concurrentie
  • CTR
  • Advertentiepositie
  • Kwaliteitscore
  • Type zoekwoord

Mate van concurrentie

Des te meer concurrenten bieden op een zoekwoord hoe duurder het zoekwoord wordt. Wanneer een concurrent zijn biedingen gaat verhogen om een toppositie te behalen, hoe duurder je uit zal zijn om dit te evenaren. Een van de duurste zoekwoorden op dit moment is ‘autoverzekering afsluiten’. Google schat deze kosten op ruim €22,- per klik.

CTR

Bij een hoger doorklikratio worden de kosten per klik lager. Google laat het liefst de meest relevante advertenties zien. Als er veel mensen op jou advertentie klikken (afgezet tegen het aantal vertoningen van de advertentie) ziet Google jou advertentie als erg relevant. Hiervoor beloont Google je met een lage prijs per klik. Uiteraard is het ook zo dat advertenties die veel kliks ontvangen per saldo meer opleveren. Google blijft een op winst gebaseerd bedrijf ;-).

Advertentiepositie

Over het algemeen geldt; wie bovenaan wil staan moet meer bieden. Wanneer een toppositie niet het doel is kan er lager geboden worden op een zoekwoord waardoor de kosten per klik omlaag zullen gaan.

Kwaliteitscore

AdWords maakt gebruik van een kwaliteitscore om de meest relevante advertenties weer te geven. Een lage kwaliteitscore zorgt voor hoge kosten per klik. Hoe hoger je kwaliteitscore hoe lager je kosten per klik. Wie een goede AdWords strategie hanteert en consequent zijn campagne optimaliseert zal steeds meer uit hetzelfde budget gaan halen. Uiteraard kan Yargon dit ook professioneel voor je regelen. Zo ben je er van verzekerd dat je budget optimaal gebruikt wordt!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
Wees de eerste die reageert!

Reageren