Naar
boven

Meer leads met behulp van de ideale landingspagina. Lees onze tips!

ideale-landingspagina

Als je online leads wilt genereren, heb je een goede landingspagina nodig voor jouw online marketing activiteiten. De bezoekers die je naar deze pagina’s weet te trekken, probeer je vervolgens te verleiden om hun contactgegevens achter te laten.

Tijdens mijn werk voor klanten en voor mijn eigen projecten heb ik veel landingspagina’s opgezet en getest. In dit artikel deel ik mijn kennis en ervaring over het opzetten van de ideale landingspagina zodat jij hier ook meer leads mee kunt realiseren.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op terecht komt na het klikken op een call-to-action van één van jouw online marketing activiteiten. Deze pagina is speciaal opgezet voor de promotie van bijvoorbeeld je product, dienst of actie. Bezoekers die bijvoorbeeld op jouw advertentie in Google klikken of op een link uit jouw e-mail nieuwsbrief, komen terecht op jouw landingspagina.

De landingspagina staat idealiter op zichzelf en bevat over het algemeen geen hoofdnavigatie. Hoofdnavigatie vind je wel op alle andere webpagina’s van je website om de bezoekers te helpen navigeren. Echter, op de landingspagina wil je zo min mogelijk andere navigatiemogelijkheden aanbieden want hoe meer links je toont, hoe meer afleiding dit vormt. En hoe kleiner de kans dat de bezoeker doet wat jij wilt: op jouw call-to-action button klikken.

In dit artikel focus ik op landingspagina’s die tot doel hebben leads te verzamelen om in de toekomst te benaderen. Van deze leads is het e-mailadres het meest waardevolle wat je via een leadgeneratie landingspagina kunt verzamelen. Hiermee kun je ”“ uiteraard met toestemming ”“ de lead met een aantal gerichte e-mails ‘verwarmen’ om hen uiteindelijk klant te laten worden: leadnurturing dus.

Hoe verleid je de bezoeker zijn gegevens achter te laten op de landingspagina?
Hoe zorg je er voor dat bezoekers hun waardevolle contactgegevens achterlaten op jouw landingspagina? Dit doe je door kennis of ervaring te delen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een:

  • Whitepaper of rapport met waardevolle informatie met betrekking tot jouw markt. Meestal minder dan 12 pagina’s.
  • E-book met uitgebreide informatie over jouw markt. Dit is vaak veel uitgebreider dan een whitepaper of rapport. Meestal meer dan 50 pagina’s.
  • Nieuwsbrief met updates en tips met betrekking tot jouw kennisgebied en/of markt.
  • Live webinarregistratie waarin je kennis deelt.
  • Consult om (gratis) advies te geven over jouw kennisgebied.
  • E-mail of videocursus over jouw vakgebied die je in een bepaalde periode per e-mail verstuurd.

Meer inspiratie en uitgebreide uitleg hierover vind je in het uitstekende artikel ‘5 manieren om van bezoekers leads te maken‘ van Dave Lorrez.

En hieronder een aantal voorbeelden van leadgeneratie landingspagina templates van Unbounce waar je nog veel meer mooie voorbeelden kunt vinden:

3-landingpage-templates

5 essentiële elementen van een landingspagina voor leadgeneratie

Een goede landingspagina is opgebouwd uit 5 essentiële elementen die aanwezig moeten zijn om succesvol leads mee te genereren. Dit zijn:

  1. Jouw waardepropositie: wat is het belangrijkste voordeel van jouw product of dienst? En wat los je op en hoe doe je dit? Waarin onderscheid je je nu ten op zichte van de concurrentie? Verwerk jouw waardepropositie in de hoofdkop en de ondersteunende subkop in een pakkende zin. Je kunt nog een versterkende kop halverwege de pagina toevoegen bij een langere landingspagina.
  2. Hero shot. Dit is een foto of video die het product of de dienst die je aanbiedt het beste weergeeft.
  3. Voordelen. Hier geef je beknopt aan wat de voordelen zijn van jouw aanbod. Verwerk de voordelen met bullets of nummers want dit maakt het makkelijker leesbaar. Nog even voor de duidelijkheid: een voordeel is niet een eigenschap van jouw product of dienst. Een voordeel beschrijft het probleem dat je oplost. De voordelen kun je eventueel opvolgen met een lijstje met eigenschappen van je product of dienst.
  4. Bewijs. Dit kunnen testimonials of logo’s van klanten zijn of voorbeelden van media-aandacht over jouw bedrijf. Uiteindelijk gaat het om hetvan het vertrouwen van de bezoeker en (sociaal) bewijs helpt om iemand te overtuigen zijn gegevens achter te laten.
  5. Call-to-action. Bovenaan de pagina plaats je een kort registratieformulier met zo min mogelijk velden waarin je vraagt om de gegevens van je bezoeker in ruil voor jouw aanbod. Hoe minder velden, hoe minder drempels om het formulier compleet in te vullen. Verwerk in de tekst van de kop van het formulier de taak die de bezoeker gaat uitvoeren (gebruik dus niet het woord ‘formulier’ maar bijvoorbeeld ‘Gratis whitepaper aanvragen’). En zorg dat je de tekst op de call-to-action button overeen laat komen met wat de bezoeker in ruil voor zijn of haar gegevens krijgt. Dus niet ‘versturen’ of ‘aanmelden’ op de button maar ‘Download het ebook’.

landingspagina-voorbeeld

Landingspagina tools

Een makkelijke manier om een landingspagina te maken is door gebruik te maken van speciale tools. Zo heb je zonder tussenkomst van een designer of een webbureau toch snel een werkbare landingspagina. Hieronder een aantal populaire tools:

Ik heb zelf positieve ervaringen met zowel Unbounce als LeadPages. Hierbij is Unbounce iets duurder met een prijs van $49 p/m, het abonnement bij LeadPages met min of meer dezelfde functionaliteiten kost $40 p/m.

Zorg dat jouw online advertentie overeenkomt met jouw landingspagina

Als je bezoekers inkoopt via een advertentienetwerk, let dan op de tekst en het eventuele beeld dat je gebruikt. Zorg dat dit aansluit op de landingspagina waar de bezoeker op terecht komt na het klikken op jouw advertentie. Hierdoor blijft de bezoeker in de ‘flow’ en hoeft hij niet na te denken waar hij nu terecht is gekomen: alles sluit naadloos op elkaar aan. Zie ook dit voorbeeld hieronder van een advertentie en vervolgens de landingspagina:

ad-congruency

Optimalisatie van jouw landingspagina

Als je genoeg bezoekers naar jouw landingspagina hebt gekregen, kun je kijken of je deze kunt verbeteren door conversie optimalisatie toe te passen. Voor de juiste testconclusies heb je echter wel voldoende bezoekers nodig, zo’n 1.000 bezoekers per maand. Bij minder bezoekers kun je de conversie tips van Maud Ebbekink toepassen.

Je kunt meerdere varianten van jouw landingspagina tegelijkertijd testen en op basis van de resultaten beslissen welke pagina het beste presteert. De zaken die je kunt testen zijn bijvoorbeeld:

  • Jouw waardepropositie: jouw onderscheidend vermogen. Communiceer je de voordelen van jouw product of dienst wel helder genoeg?
  • De tekst van de hoofdkop
  • Jouw hero shot: vervang deze door een alternatieve foto of video
  • De tekst op de call-to-action button van het formulier
  • De tekst van de kop boven het formulier
  • Design elementen
  • Overige tekst op de pagina

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken te bedenken die je kunt testen voor conversie optimalisatie. Hiervoor kun je ook een online tool gebruiken zoals:

Ik heb zelf positieve ervaringen met Optimizely. En mocht je een van de bovenstaande landingspagina tools gebruiken dan heb je zelfs al de mogelijkheid om A/B testen uit te voeren.

Meer online rendement met een goede landingspagina

Een landingspagina is de basis voor elke online marketing campagne. Met de tekst, de beelden en de vormgeving van deze pagina zorg je ervoor dat jouw bezoekers uiteindelijk het vertrouwen krijgen om hun gegevens achter te laten. En hoe meer bezoekers dat doen, hoe hoger jouw online rendement.

Je weet nu waaruit een goede landingspagina is opgebouwd om leads mee te genereren en hoe je hiermee zelf aan de slag kunt gaan. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Frank Husmann
Frank is co-founder van Online Succes: software om simpel en snel nieuwe B2B leads te generen om jouw sales mee te versnellen. Hij deelt zijn kennis over leadgeneratie graag via zijn trainingen, blogs en boeken.
6 reacties op "Meer leads met behulp van de ideale landingspagina. Lees onze tips!"
  • Jeroen zegt:
    02 Sep, 2015 om 11:29

    Mooi gemaakt het deze mockup van een landingspagina, alleen nog even kijken naar je optin voorbeeld. naam en emailadres niet verplicht, maar telefoonnummer wel? ;)

    Reageren
  • me zegt:
    02 Sep, 2015 om 11:58

    Dit is vanaf 2008 al bekend hoe je dit moet aanpakken. Gelukkig zijn de tools wel beter geworden.

    Maar dit is tegenwoordig een basis geworden. Zoals on-side SEO is. De focus ligt tegenwoordig meer op het opvolgen van je klanten.

    Het is leuk als je een lead binnen krijgt. Maar volgens 1x bellen heeft geen zin. Je zult minimaal 7x met de lead moeten bellen het sturen van 3x informatie artikels 2x nieuwsbrief en 6x persoonlijke email etc..

    Ja het is veel werk, maar dit is de toekomst waar nu je kunt onderscheiden tot dit ook weer de basis gaat worden..

    Reageren
  • Frank zegt:
    02 Sep, 2015 om 12:08

    @Jeroen Dank voor je complimenten! Het sterretje bij het telefoonnummer betekent in dit geval dat het niet verplicht is, dit zou je inderdaad ook andersom kunnen lezen :)

    @me De leadopvolging is inderdaad weer een vak apart en een mooi onderwerp voor een nieuw artikel. Verder helemaal eens dat je je met leadopvolging kunt onderscheiden: zowel per e-mail als telefonisch. Dit doen we zelf ook met al onze kennisdocumenten (whitepapers/webinars/ebooks). Een lead is nog maar het begin! :)

    Reageren
  • Gerben zegt:
    02 Sep, 2015 om 16:28

    Ik mag toch hopen dat je niet standaard zo te werk gaat. Als je rücksichtslos overgaat op het opbellen van mensen die hun gegevens hebben achtergelaten, kunnen zij zich nog weleens beledigd voelen. Opvolgen klinkt nog steeds als het binnen hengelen van een lead als ik dit zo lees. In het artikel wordt gesproken over lead nurturing. Het gaat erom dat de bezoeker centraal staat en zo goed mogelijk wordt geholpen. Ja bezoekers begeleiden en peilen zijn dan middelen om bij de beleving aan te sluiten en zo een band op te bouwen. Je zult vooral met engaging content moeten komen, content die aansprekend is voor de fase van de customer journey waarin je publiek zich op dat moment bevindt. Daar Er is een andere mindset voor nodig en die vraagt om veel interactie. Alles om de dialoog gaande te houden, zolang het belang van de bezoeker maar voorop staat.
    Het hard sales tijdperk is (gelukkig) voorbij. Lang leve Inbound Marketing.

    Reageren
  • Jeffrey van Winsum zegt:
    03 Sep, 2015 om 15:54

    Leuk stuk!

    Reageren
  • Frank zegt:
    04 Sep, 2015 om 14:43

    @Gerben Dank voor je reactie! Helemaal eens met het realiseren van engaging content en hiermee van bezoekers leads te maken en daarnaast de leads hiermee verder op te warmen met nurturing.

    Mbt het bellen van leads: die bel je uiteraard niet zomaar, alleen als ze via bijv. onze marketing automation software een hoge score hebben door veel interactie op de mails en websitebezoeken. Deze telefoontjes worden als plezierig ervaren omdat het geen harde sales gesprekken zijn maar adviesgesprekken.

    De bedrijven die ik ken die écht succesvol zijn, hebben een combinatie van een goede inbound- en outbound strategie.

    @Jeffrey Thnx! :)

    Reageren

Reageren