Naar
boven

Nieuwe advertentielocatie Google AdWords: onderaan de SERP’s

Iedereen weet dat advertenties op Google bovenaan en rechts te zien zijn, maar sinds begin november voegde Google een derde locatie toe, namelijk helemaal onderaan, vlak boven de paginering:

Volgens Google zal deze wijziging de CTR (click-through-rate) doen stijgen, omdat de meeste mensen de pagina scannen van kop tot teen. Het zou dus met andere woorden voor een betere user-experience zorgen. De wijziging is ook doorgevoerd met het oog op tablets en smartphones.

Waarom Google?

Bij deze toevoeging kan je echter wat vraagtekens plaatsen. Iemand die aan internet marketing doet weet dat je in de topresultaten van zoekresultaten moet staan om veel bezoekers naar je website te leiden (top 3). Als daar geen advertenties meer staan, dan klikken mensen gewoon op een organisch resultaat. Google zegt dus dat lagere resultaten ook heel wat kans hebben op goede resultaten, en misschien is het dan ook bij competitieve trefwoorden een idee om je te gaan focussen op advertentiepositie 8 tot 10 in plaats van 1 tot 3? Iets om over na te denken. Volgens een rapport van Casale Media (PDF), zijn advertenties ‘boven de fold’ nochtans 7 keer efficiënter”¦

De aanpassing van Google is voorlopig alleen van toepassing bij trefwoorden met een lagere competitie. Indien de competitie hoog is en er dus veel adverteerders zijn, staan de advertenties bovenaan en rechts, zoals vroeger.

Google heeft in het verleden al heel wat aanpassingen doorgevoerd waarbij vooraf twijfels waren, niet alleen bij AdWords. Daarom valt het af te wachten wat de resultaten zullen zijn op grote campagnes. Hoe dan ook, Adwords is de grootste inkomstenbron van Google, dus dit is iets waar ze geen idiote risico’s zullen mee nemen.

Dit artikel is geschreven door: Sam Neirynck. Hij is beheerder van Adwordscampagnes en SEO bij CAP47, een actief online reclamebureau uit Roeselare (België).

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
4 reacties op "Nieuwe advertentielocatie Google AdWords: onderaan de SERP’s"
  • Job zegt:
    02 Dec, 2011 om 12:45

    Dit bestaat op mobiel toch al enige tijd? Op mijn iphone zie ik de ads altijd zo

    Reageren
  • Rob zegt:
    02 Dec, 2011 om 13:47

    Top 3 voor generiek zal wel belangrijk blijven, maar voor advertenties zou dit best goed kunnen gaan werken. Afwachten dus maar even of er nu een gevecht gaat ontstaan om de plekken onderaan de pagina…

    Reageren
  • Ben Kopper zegt:
    03 Dec, 2011 om 14:21

    Hmm… Een opvallende ontwikkeling. Google is veel aan het vernieuwen de laatste tijd.

    Deze weergave was eerder het geval bij tablets. Nu wordt het dus ook doorgevoerd in de reguliere weergave. Ik ben benieuwd naar de resultaten… Wellicht dat Google hiermee wat meer begrip probeert te creeren, aangezien er nog wel eens aversie is tegen Adwords advertenties.

    We zagen eerder ook dat de locatie (maps) advertenties onderaan werden weergegeven. Dit heeft nog geen positief effect gehad. Ik ben benieuwd!

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    05 Dec, 2011 om 13:32

    Ik vermoed dat Google gelijk heeft. Maar we weten het pas zeker wanneer we de harde cijfers zouden mogen inkijken, natuurlijk. :)

    In een andere context werkt iets vergelijkbaars immers ook zeer goed: de footer van een website bijvoorbeeld.

    Mensen klikken daar absoluut minder op pakweg call to action buttons tov een call to action boven de vouwlijn, maar… de mensen die beneden geraakt zijn, zijn meestal héél gemotiveerd (een significant deel van de rest heeft je website al verlaten). Die hebben maar een zetje nodig, een goede call to action bv. en hups ze klikken.

    De kwaliteit van die ‘onderaan-klikkende-mensen’ is maw vrij hoog. Daar zitten minder avonturiers tussen, het zijn mensen die meestal écht je product willen. Je boet wat in aan kwantiteit, maar de kwaliteit gaat er op vooruit.

    Het zou me niet verwonderen, dat bij zoekresultaten een vergelijkbaar gedrag aanwezig is.

    Doch testen per doelgroep, branche, soort website, etc, blijft key. As usual.

    Reageren

Reageren