Naar
boven

Online adverteren? Dit zijn de twee belangrijkste do’s en dont’s!

2dos en donts
Wanneer je al net als wij al online adverteert sinds de dag dat dit überhaupt mogelijk was op het www, heb je uiteraard wel wat ervaring opgedaan ;-).

We merken dat we vaak dezelfde problemen constateren bij mensen die pas gestart zijn met online adverteren. Hieronder vind je de 2 belangrijke do’s en don’ts wanneer je aan de slag gaat met online adverteren: doe er je voordeel mee!

Don’t: Statische campagnes

Met stip de grootste valkuil die wij dagelijks constateren: door de verschillende platformen zoals Google AdWords en Facebook Advertising wordt bij jou het idee gecreëerd dat het ontzettend eenvoudig is om te starten met adverteren.

Zo schermt Google zelfs met quotes als “Binnen 5 minuten online”. Technisch gezien klopt dat ook wel. Maar er is één ding dat ze er niet bij vertellen. Om een succesvolle campagne te draaien moet er een gedegen strategie zijn. Tevens moet er sprake zijn van een doelstelling, om goed en gericht te kunnen optimaliseren.

Een campagne opzetten en er daarna niet meer naar omkijken werkt niet. Hiervoor zijn een aantal redenen:

  • Om tot een goede campagne te komen, die op een positieve manier bijdraagt aan jouw doel, moet er flink getest worden om erachter te komen wat werkt en wat niet. Verschillende advertentieteksten, landingspagina’s enz. Dit kost tijd en energie (en ook geld, wanneer het niet goed wordt aangepakt).
  • Concurrenten staan niet stil: wanneer zij wél optimaliseren gebeurt er iets heel vervelends: hun kosten per klik (en conversie) zullen dalen terwijl die van jou stijgen! Dus het kost jou niet alleen méér, het zorgt ook nog eens voor betere marges bij je concurrenten.
  • Platformen staan niet stil: maandelijks komen er weer nieuwe opties beschikbaar die jouw bedrijf meer mogelijkheden bieden om de doelgroep te bereiken. De bedrijven die hier als eerste bovenop zitten, profiteren ook het meest van de nieuwe functies. Immers, des te meer concurrenten deze mogelijkheden ontdekken, des te duurder ook hier de kosten per klik worden.

Do: Regelmatig optimaliseren volgens plan

Om tot een succesvolle campagne te komen, moet er dus geoptimaliseerd worden. Maar hoe begin je hieraan? En wat ga je eerst optimaliseren?

Je kunt dus niet als een kip zonder kop gaan optimaliseren; je zult van tevoren moeten weten wat je wil gaan aanpakken, hoeveel tijd hiermee gemoeid is en welke resultaten je verwacht. Pas dan kun je op een planmatige manier succesvolle campagnes bouwen.

Deze werkwijze hanteren wij ook al jaren succesvol voor onze klanten. Zaken die in een plan van aanpak voor bijvoorbeeld Google AdWords naar voren moeten komen zijn (in grote lijnen en in willekeurige volgorde):

  • 0-meting en analyse huidige situatie
  • Je concurrenten in kaart brengen
  • Doelstelling formuleren
  • Online marketing strategie vertalen naar AdWords: Denk aan middelen en instellingen zoals: budget, verzorgingsgebied, apparaten, advertentieplanning en positionering
  • Campagnes bouwen
  • Wekelijkse optimalisatie inplannen. Denk aan campagnes, zoekwoorden, biedingen, advertenties en landingspagina’s
  • Rapportages aanmaken
  • Evaluatiemomenten bepalen

Don’t: Cijfers niet in kaart gebracht

De eerste vragen die we aan een klant stellen zijn: wat zijn de winstmarges, en wat is de gemiddelde klantwaarde? Want alleen als je weet wat een conversie (bestelling, aanvraag voor meer informatie) je oplevert, kun je ook berekenen wat dit mag kosten.

Wanneer dit soort cijfers niet in kaart zijn gebracht worden er vaak allerlei verkeerde aannames gemaakt. Eén van de meest voorkomende denkfouten is de volgende:

Bij een bestelling mag een conversie niet meer kosten dan de winstmarge op het product.

Hierbij ga je er dus vanuit dat iemand slechts één keer bestelt en aan niemand vertelt hoe goed jouw service of product is. Wanneer je met deze gedachte gaat adverteren, op welk platform dan ook, zul je bijna altijd een negatieve ROI behalen.

Een klant is veel meer waard dan het bedrag bij de eerste bestelling (of conversie, want ook een leadaanvraag is terug te herleiden tot een bepaalde waarde).

Tip: check onze handige “wat mag een klant kosten calculator”!

Do: Basiscijfers in kaart brengen

Wanneer je succesvol wil adverteren, of beter nog: succesvol wil ondernemen, zul je een antwoord moeten hebben op minstens de volgende basisvragen:

  • Wat is de gemiddelde orderwaarde?
  • Hoe vaak bestelt iemand per X periode?
  • Hoe lang blijft men gemiddeld klant?
  • Wat is de totale klantwaarde?
  • Wat zijn mijn winstmarges per product/dienst?
  • Wat is mijn winstmarge geaggregeerd over alle producten/diensten?
  • Wat zijn de conversiepercentages binnen het ordertraject? Bijvoorbeeld van lead naar offerte en van offerte naar klant?

Wanneer je bovenstaande vragen kunt beantwoorden, ben je ook in staat om te berekenen wat een conversie je mag kosten en hoeveel je dus uiteindelijk kunt bieden bij het adverteren.

We zien maar al te vaak dat bedrijven beslissen om te stoppen met adverteren, omdat ze denken dat het verlieslatend is. In de meeste gevallen is dat niet zo. Zo is Google AdWords bijvoorbeeld het advertentiekanaal met de hoogte ROI, ruim boven bijvoorbeeld radio, print of tv-reclame.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
Wees de eerste die reageert!

Reageren