Naar
boven

Ultieme blogtip: Zo laat je oude blogposts herleven!

Iedere blogger kent het probleem. De content op je blog veroudert. En daarmee daalt ook de kwaliteit van je blog.

Zeker voor nieuwe bezoekers die via bijvoorbeeld Google op die blogberichten landen zullen een slechte indruk krijgen. En je weet wat ze zeggen van die eerste indruk.

In deze blogpost leer ik je hoe wij hier zelf mee omgaan en wat jij kunt doen om de algemene kwaliteit van je blog weer op het oude niveau te krijgen!

Stap 1: Welke blogposts eerst?

Wanneer je slechts een handjevol artikelen hebt is deze stap vrij eenvoudig. Je kiest ze dan gewoon allemaal. Maar wanneer je al wat jaren blogt en je inmiddels honderden of duizenden blogposts hebt geschreven, zal je eerst een selectie moeten maken. Je wilt namelijk dat de tijd die je hierin investeert zo goed mogelijk rendeert.

Een logische stap is om dan te gaan kijken naar oude blogberichten (bijvoorbeeld +6 maanden), die nog het meeste verkeer uit de zoekmachine ontvangen. Dit zijn immers de blogberichten waar vooral nieuwe bezoekers op landen en waar je die eerst indruk wil laten gelden.

Het achterhalen van deze blogposts is vrij eenvoudig, mits je Google Analytics hebt geïnstalleerd uiteraard.

Wanneer je bent ingelogd kies je eerst als periode alles tot bijvoorbeeld een half jaar geleden (indien je over onderwerpen schrijft die minder snel evolueren kun je hier uiteraard een langere periode kiezen):

kies-datum-analytics

Daarna kies je links in het menu voor bestemmingspagina’s:

bestemmingspagina

Je krijgt dan een lijst met alle blogposts en pagina’s waar veel verkeer op is geland. Dit zijn de pagina’s die je wilt gaan “updaten”. Houd er rekening mee dat er misschien blogposts tussen staan die inmiddels geen verkeer meer ontvangen. Je zou daarom ook een periode kunnen kiezen die wat korter bij het heden ligt, in plaats van alles tot een half jaar geleden. Op die manier ben je er zeker van dat je alleen die artikelen hebt, waar ook nu nog verkeer op binnenkomt.

Stap 2: Aanpassen of nieuwe blogpost schrijven?

De volgende stap is bepalen of je het artikel aanpast óf dat je een compleet nieuw artikel gaat schrijven en vanuit het oude artikel een link maakt naar dat nieuwe artikel. Vooral bij de wat oudere artikelen ontkom je er vaak niet aan om een compleet nieuw artikel te schrijven.

Er is immers vaak zoveel veranderd dat het aanpassen van het oude artikel meer tijd kost, dan het schrijven van een nieuw artikel. Het voordeel van het schrijven van een compleet nieuw artikel is tweeledig. Enerzijds heb je op deze manier weer inspiratie voor een nieuw artikel. Anderzijds weet je dat het nieuwe artikel goed gaat scoren. Immers het oude artikel over hetzelfde onderwerp scoorde ook al goed, er is dus behoefte aan die informatie.

Je zou er in sommige gevallen zelfs voor kunnen kiezen om het oude artikel te laten redirecten naar het nieuwe artikel met een 301 redirect. Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van, je verliest dan namelijk vaak ook reacties en dergelijke, en je archief wordt kleiner. Echter wanneer je na een tijdje ziet dat het oude artikel beter scoort dan het nieuwe artikel, is een 301 redirect te overwegen.

We gaan er nu gemakshalve vanuit dat je geen nieuw artikel hoeft te schrijven en het oude artikel “slechts” geüpdatet moet worden.

Stap 3: Blogpost updaten: waar rekening mee houden?

Wanneer je een oude blogpost gaat updaten zijn er een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden.

1. Updaten van de inhoud

Het allerbelangrijkste is dat de inhoud weer klopt met het heden. Dit behoeft weinig uitleg. Vergeet ook niet eventuele screenshots te updaten!

2. Optimaliseren van titel en metadescription

Wanneer je toch het artikel aan het optimaliseren bent, is het een goed moment om nog eens te controleren of de title-tag en metadescription optimaal zijn. Hebben ze het gewenste aantal karakters? Beschrijven ze goed wat er te lezen valt?

titel

3. Opschonen van (spam)reacties

Zeker wanneer je een drukbezochte blog hebt en er veel wordt gereageerd, kunnen er wel eens een aantal ongewenste (spam)reacties doorheen glippen. Wanneer je in WordPress een bericht aan het bewerken bent vind je onderaan die pagina alle reacties.

Dit is een goed moment om alle ongewenste (spam)reacties te verwijderen en eventuele niet beantwoorde reacties te beantwoorden (met uiteraard excuses dat het zolang heeft geduurd ;-)).

4. Interlinken van artikelen

Op het moment dat je het artikel schreef bestonden een hele hoop andere artikelen van je blog nog niet. Daarom is het verstandig om te kijken of je vanuit het artikel bepaalde woorden of zinnen kunt linken naar andere artikelen op je blog. Dit is een goede manier om de gebruiksvriendelijkheid en het aantal pageviews op je website te verhogen. Google waardeert dit trouwens ook…linkttoevoegen

Done! Op naar het volgende artikel…

Mijn ervaring is dat het ontzettend veel voldoening geeft om op deze manier je blog weer up-to-date te maken. Je bent immers bezig met het verhogen van de kwaliteit. Mijn advies is om dit op regelmatige basis te doen. Zelf houden we hier een uitgebreide lijst van bij en weten we exact wanneer welke blogpost is geüpdatet. Op deze manier is de kwaliteit gewaarborgd.

Toevoeging: Wat met de datum?

Persoonlijk ben ik er voorstander van om de datum te tonen bij blogartikelen. Je ziet ook vaak dat men deze weglaat, puur om de ouderdom te maskeren.

Om toch te laten zien dat wanneer blogposts zijn geüpdatet hebben we het zo ingericht dat áls een blogpost is bewerkt na publicatiedatum, dat dan de laatst bewerkte datum ook wordt getoond, zie afbeelding hieronder:

laatste update

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "Ultieme blogtip: Zo laat je oude blogposts herleven!"
  • Daniel zegt:
    10 Jun, 2014 om 13:31

    Simpel maar handige tip. Hecht Google hier ook waarde aan?

    Reageren

Reageren