Naar
boven

Spreek je jouw websitebezoekers met u of je aan?

Wat is de juiste tone of voice vvor jouw website?

‘Spreek met 2 woorden, stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg u, u, u‘, zingt Doe Maar in ‘Pa’. Het is waarschijnlijk ook jou met de paplepel ingegoten. Zo niet, dan is er generatiekloof tussen ons.

De laatste tijd krijg ik weer geregeld de vraag: ‘spreek ik mijn bezoekers beter met je of u aan?’

Een veel gebruikte regel (vroeger toch) is: spreek iemand die je niet kent met u aan.

Nu ja, ken jij je websitebezoekers? Nee, en dus spreek je ze met u aan, zou je deze beleefdheidsregel hanteren.

Maar het ‘zeg u, u, u’ van Doe Maar is gedateerd, het is van een andere tijd. Een andere orde. (Zo, generatiekloof opgelost).

Naast dat ik met twee woorden leerde spreken, leerde ik ook dat respect niet in het woord ‘u’ zit. In België komt daar nog eens bij dat je de u-vorm vaak als een verkapte je-vorm gebruikt. Zo spreek ik mijn kinderen ook wel eens met u aan.

De betekenis van u of je voor je tone of voice

De u-vorm maakt je tone of voice formeler en daarmee schep je afstand. Waarom denk je dat banken en verzekeringsmaatschappijen de u-vorm gebruiken?

En u vertraagt het lezen van je tekst.

Hetzelfde met de aanhef ‘Beste’ of ‘Geachte’ in mailings en nieuwsbrieven. Doe niet zo deftig. Zou je iemand op straat ook zo aanspreken?

De je-vorm maakt je tone of voice informeel, vlot (eigentijds) en persoonlijk.

Risico van iemand met je aanspreken, die u wil horen

Wat kan er misgaan? Eigenlijk niet zo heel veel.

Iemand kan op zijn tenen getrapt zijn, omdat je hem met je aanspreekt, terwijl hij u verwacht.

Je kunt jezelf dan de vraag stellen of iemand die zich verkeerd aangesproken voelt enkel en alleen omdat je hem met je aanspreekt, wel een klant is die bij je past.

Elkaars kwaliteiten respecteren en waarderen, daar gaat het om!

Je of u: welke keuze je ook maakt, doe het consistent in al je communicatie, dus ook op social media, maar ook in print. En ook als je tegen iemand spreekt. Hoe raar is het dat als je op je website en in je e-mailings steeds de u-vorm gebruikt en dan in face-to-face contact of aan de telefoon ineens begint te je- en jij-en.

Had jij dit artikel liever in de u-vorm gelezen?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
48 reacties op "Spreek je jouw websitebezoekers met u of je aan?"
  • Johan zegt:
    02 Jun, 2015 om 09:53

    Ik heb al jaren een aparte pagina op mijn site staan, waarin ik uitleg waarom ik wel ‘u’ zeg:
    http://www.johankoning.nl/het-verhaal-johan-koning-letterluck-tekst-voor-u/ken-ik-u/

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Jun, 2015 om 17:35

      Jouw goed recht Johan.
      Op mij komt het deftig en afstandelijk over.

  • Jeroen zegt:
    02 Jun, 2015 om 14:25

    Persoonlijk vind ik het nog steeds lastig. Gaat het om een blogpost en weet ik wie tegen mij praat (schrijft) dan heb ik er geen probleem mee dat het je en jou is. Echter op een niet blogpagina, bedrijfspagina of officiële pagina vind ik toch u meer gepast.

    Aan het continue switchen tussen je/jij en U vind ik weer niet kunnen. Er moet wel eenheid in zitten.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Jun, 2015 om 17:36

      Waarom vind je u dan meer gepast, Jeroen?

  • Chiel Voerman zegt:
    02 Jun, 2015 om 14:50

    Wow goed om daar eens bij stil te staan inderdaad. Ik heb mijn eigen site er eens op nagekeken. En ik merk dat ik netjes met u begin en dan in het vuur van het verhaal ga jijen en jouwen. En ik merkte dat ik schrijf met iemand voor ogen. En dat levert soms een u op en soms een jij.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Jun, 2015 om 17:38

      Of je nu u of je gebruikt (niet door elkaar weliswaar): schrijven met iemand voor ogen is altijd goed.

  • Rowdy Groothedde zegt:
    02 Jun, 2015 om 16:54

    Ik gebruik al jaren de ‘je’ op mijn website en ben ook niet van plan om dat te veranderen.

    Sterker nog, ik denk juist dat je op de ‘je’ manier meer een band opbouwt met je bezoekers.

    Toch wil ik ‘je’ bedanken voor dit inzicht!;)

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Jun, 2015 om 17:40

      Al kan ik niet bewijzen dat je dat met u niet doet, ben ik het met je gevoel eens Rowdy. Dat komt waarschijnlijk door het persoonlijke en actieve van je-vorm. Uiteindelijk wil je een conversatie voeren.

  • Jeroen zegt:
    02 Jun, 2015 om 19:34

    @misha gewoon als voorbeeld: Belastingdienst ik vind het gevoelsmatig beter dat hier u wordt gebruikt en niet je.

    Of https://www.yarden.nl/uitvaartlocatie/uitvaartcentrum-crematorium-lelystad-olandhorst.htm ook hier vindt ik het niet gepast en netter om in de u vorm te spreken.

    Hier een voorbeeld van een accountant: http://www.mth.nl/nl/accountant/ gewoon een algemene pagina, geen duidelijkheid wie dit geschreven heeft (in tegenstelling tot bij een blog), dus staat U beter.

    Reageren
  • chiel voerman zegt:
    02 Jun, 2015 om 19:57

    Ben het met @Jeroen eens. De site van een hospice deed ik ook met u. Respect en waardigheid belangrijk. De ouders op mijn eigen site voor jongerencoaching spreek ik aan met u. De hongeren en docenten met jij. Sommige afstanden zijn goed.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    02 Jun, 2015 om 20:42

    @chiel, dat zijn de juiste woorden. Respect en waardigheid.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Jun, 2015 om 21:02

      Zoals gezegd Jeroen en Chiel. Respect en waardigheid zijn niet het alleenrecht van het woord u. Dat een overheid afstand schept is logisch. Voor hen zijn we meestal gewoon een nummer.

      Ook de kraaien bij een uitvaartbegrafenisondernemers scheppen vaak afstand, terwijl nabijheid en je daar prima zou passen.

      En voor een accountant ook, waarom niet? U is daar een duur woord, net als je bij Adidas of Nike betaalt omdat die merknaam erop staat.

  • Jeroen zegt:
    02 Jun, 2015 om 21:26

    Respect hoort niet alleen bij het woord u, het hoort ook bij de toon van reacties. Volgens mij probeerden chiel en ik op een normale wijze onze zienswijze te geven in welke situaties naar onze mening je eventueel wel voor u zou kunnen kiezen. Je woordkeuze in je laatste reactie is “bijzonder” te noemen.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Jun, 2015 om 09:25

      Er is ook niets abnormaal aan jullie zienswijze Jeroen. Dat schrijf ik ook niet.
      Waardeer ook jullie mening en voorbeelden waarbij je voor u kunt kiezen. Dat schept ook ruimte voor discussie.

      Die ruimte neem ik.. Wellicht wat scherp gesteld, en met name het oordeel kraaien vind ik bij nader inzien niet zo respectvol. Dat is niet mijn bedoeing. Terecht dus dat je dat aanstipt.

      Het woord u heeft ook met machtsverhoudingen te maken. Dat benadruk ik door over een nummer te spreken en de vergelijking met een dure merknaam te maken. Het gaat daar dan om de rol/functie/relatie. De je-vorm gebruiken als begrafenisondernemer of accountant wijst in die zin ook op een transitie in de verhoudingen.

  • chiel voerman zegt:
    02 Jun, 2015 om 21:33

    Je moet je ook aanpassen aan je doelgroep Je hoeft hezelf niet te bereiken. Maar ik zeg tegen mijn ouders ook u.

    Reageren
  • Bas zegt:
    03 Jun, 2015 om 10:45

    Naar mijn mening ligt het helemaal aan je doelgroep en je eigen normen en waarden. Een vreemde spreek ik doorgaans met ”U” aan en naarmate het gesprek vordert voel je zelf meestal wel aan of een ”je” of ”jij” op z’n plaats is.

    Reageren
  • Geertje zegt:
    03 Jun, 2015 om 11:35

    Aartjan van Erkel heeft hier een goed artikel over geschreven ook (met podcast), hij onderschrijft beide zienswijzen (die van Mischa, maar ook die van Chiel en Jeroen). Vaak is ‘je’ zeggen beter, maar als je altijd ‘u’ zegt, ook in gesprekken, dan is ‘u’ zeggen beter. “Je wilt dat klanten die je site lezen, hetzelfde gevoel krijgen als klanten die jou persoonlijk spreken.” Het is in ieder geval iets waar je goed over na moet denken vooraf, waar je een bewuste keuze in moet maken, en wat je consequent moet doorvoeren in alle communicatie-uitingen. Link naar het artikel: http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2013/06/13/jij-of-u-aanspreekvorm-schrijven-website/

    Reageren
  • Jac Rongen zegt:
    03 Jun, 2015 om 13:52

    Als je je druk maakt over het stokken van het lezen, dan is het misschien handiger om wat minder fontwisselingen in het blog te gebruiken. :-)

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    03 Jun, 2015 om 17:17

    @geertje maakt wel een goed punt. Als je ergens voor kiest dan moet je dat consequent doorvoeren. Ik zie nu veel juridische sites (advocaten en notarissen) die zijn overgestapt naar je/jij op de website op advies van de vele selfclaimd experts, maar daarna brieven sturen die enkel en alleen in de u-vorm zijn. Uiteraard zullen er mensen zijn die dan aangeven dat het sturen van brieven uit de tijd is, maar in de wereld van de juristen is het heel normaal om ook iets op papier te krijgen.

    Reageren
  • robbert zegt:
    03 Jun, 2015 om 17:30

    Lijkt me idd. afhankelijk van wat voor site je hebt.als je spijkerbroeken verkoopt kan “je” prima.wat zakelijker sites vind ik “u” meer gepast.Als ik daar met “je” word aangesproken denk ik ” ik heb niet met je geknikkerd ” ;).
    Ik denk dat je in dat soort gevallen wel degelijk klanten kan kwijtraken en nee dat wil ik niet omdat ze er niet tegen kunnen om met “je” aangesproken te worden.
    Artikel hangt net als vorige week weer van matihe veronderstellingen aan elkaar.
    Maar het prikkelt wel , mischa.

    Reageren
  • Geertje zegt:
    03 Jun, 2015 om 17:36

    @jeroen Het sturen van brieven is niet het punt inderdaad, wel de inconsistentie in het gebruik van ‘je’ en ‘u’. Overigens is het ook in de wereld van juristen wel interessant om te bekijken of de ontvanger wellicht graag/liever (ook) een e-mail wil ontvangen met daarin een attachment.

    Reageren
  • Martin zegt:
    04 Jun, 2015 om 13:20

    Je,jij,u, ik denk dat het afhangt welke doelgroep je wilt bedienen. Volgens mij gaat het dan qua website over het totaalplaatje, dus wie is je bezoeker. Ik gebruik overigens je/jij

    Reageren
  • Karin zegt:
    04 Jun, 2015 om 19:35

    Ik heb hier bewust bij stil gestaan toen ik onze websiteteksten schreef, en hoe dit consequent toe te passen in alle andere communicatie. Wij bedienen een brede doelgroep (van begin 20 tot eind 70), maar relatief een groot deel is toch wel (bijna) gepensioneerd. Mijn gevoel is dat deze doelgroep toch liever met u wordt aangesproken (althans in eerste instantie wel). Bij het telefonische contact blijkt snel genoeg of we kunnen tutoyeren en dan gaan we over op ‘je’ zodra gebleken is dat dat past bij het contact dat je hebt. Volledig eens dat ‘u’ afstandelijker overkomt en liever schreef ik in ‘je’, maar onze ervaring is dat het de juiste keuze is bij een groot deel van de doelgroep.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      12 Jun, 2015 om 14:33

      Klinkt me als een doordachte keuze. Daar volg ik je wel in Karin. Als je zeker bent dat je doelgroep u verwacht, is het niet zo slim te gaan je-en en jij-en.

  • Jos zegt:
    05 Jun, 2015 om 12:14

    Irritant dat het blok “Over Karel Geenen” constant in beeld blijft. Daardoor zijn de reacties erg lastig te lezen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      09 Jun, 2015 om 09:53

      Is opgelost, kwam omdat er een lange URL in de reacties stond waardoor het reactieblok te breed werd. Dank voor het opmerken!

  • Jos zegt:
    09 Jun, 2015 om 13:09

    Ah, gelukkig, dat leest een stuk prettiger!

    Reageren
  • Nicole zegt:
    12 Jun, 2015 om 00:08

    Het blok “Over Karel Geenen” wordt nog steeds niet goed gepositioneerd, met name wanneer je het scherm versmalt. Maar dat ter zijde ;-)

    Waarom zou je het risico willen nemen potentiële klanten tegen de schenen te schoppen door te tutoyeren terwijl je met hetzelfde gemak vousvoyeert. “U” scheelt één letter vergeleken met “je” en zelfs 2 letters met “jou”. Een tekst is dus sneller geschreven bij het vousvoyeren (vreemd dat vrijwel iedereen hier praat over jij’en en jou’en terwijl dit een benaming heeft, net als met “u” aanspreken). Wanneer een bedrijf mij als klant niet waardeert om wie ik ben (alhoewel…als je geld betaald waardeert iedereen je) en me onbeschoft tutoyeert zal ik nooit een dienst of product afnemen. Uitgangspunt uiteraard is dat je iemand benaderd zoals jezelf ook benaderd wilt worden. De nieuwe generatie is een stuk minder sociaal en beleefd. Ondanks dat dit onze doelgroep hoofdzakelijk is blijf ik consequent vousvoyeren als uiting van respect en waardering naar mijn klanten. Zoals Robbert al zegt, we hebben niet met onze klanten geknikkerd. Het is doorgaans geen probleem om te vousvoyeren naar een klant die liever met “je” wilt worden aangesproken, andersom kan dit wel irritatie opleveren. Het risico een klant mis te lopen door deze “minder beleefd” aan te spreken is het simpelweg niet waard.

    Het tutoyeren of vousvoyeren gebeurt nu hoofdzakelijk op basis van gevoel. Het lijkt me super interessant wanneer er A/B testen zijn gedaan wat uitwijst wat in welke situatie beter converteert. Daarmee is een discussie zoals deze snel onderbouwd wat meer zegt dan een gevoel. Heeft iemand eens zo’n A/B test gedaan om te kijken welke aanspreekvorm beter converteert?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      12 Jun, 2015 om 14:45

      Het gaat niet om tegen de schenen schoppen Nicole.

      Net als je als bedrijf je klanten moet waarderen, mag dat ook andersom. Zo wordt een opdracht een samenwerking. Zo ontstaat gelijkwaardigheid (en daar gaat het hier om). De je-vorm is niet gelijk aan onbeleefd en onbeschoft zijn. Zo is u ook niet gelijk aan beleefdheid en respect.

  • Inge zegt:
    17 Jun, 2015 om 23:38

    Ik kies bewust voor je/jij in mijn webshop. En dit heeft alles te maken met de artikelen die ik aanbied: nachtkleding voor baby’s & kids. Ik zou het erg onnatuurlijk vinden om hier u te gebruiken.
    Ik ben het eens met Mischa dat de je-vorm helemaal losstaat van onbeleefd of onbeschoft. Ik vind zelfs dat je door de je-vorm meer engagement, toenadering naar je klanten toont.
    @Nicole: zou jij effectief niets uit een webshop bestellen waarin de je-vorm wordt gebruikt?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      18 Jun, 2015 om 08:21

      Toenadering en engagement vind ik mooi gezegd Inge. Dat is nog een dimensie verder dan wel of geen afstand scheppen.

      Ben ook benieuwd naar het antwoord van Nicole op jouw vraag.

  • Nicole zegt:
    18 Jun, 2015 om 19:31

    @Inge: Wanneer er twee gelijkwaardige webshops zijn waarbij de ene webshop tutoyeert en de andere webshop vousvoyeert, dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar de webshop die mij met “u” aanspreekt. Wanneer ik een dienst ergens afneem is het voor mij een no-go om met “je” te worden aangesproken, helemaal in de zakenwereld. Pas nadat je wederzijds kennis hebt gemaakt sluipt tutoyeren er vanzelf in. Hier heb ik geen moeite mee, wel wanneer men mij op voorhand al tutoyeert.

    Heeft een webshop echt iets unieks wat ik nergens anders kan aanschaffen (tegen redelijk gelijkwaardige voorwaarden), dan zal ik daar wel wat aanschaffen als ik het echt graag wil of moet hebben. Echter gaat mijn voorkeur er wel naar uit om met “u” te worden aangesproken. Gelet op de artikelen die je in je prachtige webshop verkoopt kan ik me goed voorstellen dat je tutoyeert, aan de andere kant richt de webshop zich op de ouders die mogelijk wel met “u” willen worden aangesproken. Is je doelgroep alleen de jeugd, dan ben ik van mening dat je hiermee wel engagement kan scheppen. Als je het hebt over toenadering dan kan ik me voorstellen dat dit heel erg effectief zal werken wanneer je de doelgroep aanspreekt zoals ze zelf ook anderen aanspreken. Het mes snijdt in dit geval aan twee kanten.

    Dit blijft een heel interessant onderwerp. Ik ben benieuwd welke afwegingen anderen maken of het resultaat van een A/B test als iemand die al eens heeft uitgevoerd.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      18 Jun, 2015 om 20:14

      Dank voor je open en eerlijk antwoord Nicole.

  • Inge zegt:
    18 Jun, 2015 om 20:07

    @Nicole: Bedankt voor je feedback. Ik heb er eerlijk gezegd nooit zo bij stilgestaan. De bezoekers op mijn website zijn vooral mama’s, eerder dan de jeugd zelf. Mijn hoofdberoep is in Nederland terwijl ik in België woon en de Belgische nationaliteit heb. Het valt me op dat Nederlanders – in tegenstelling tot wat ik zou verwachten – eerder vousvoyeren dan Vlamingen. Ik had het er vandaag nog over met een Vlaamse collega. Zij had dezelfde ervaring hieromtrent dan ikzelf. Heeft misschien ook te maken met dat Vlaamse tussentaaltje van ons waarin je en u kriskras door elkaar lopen. In de tussentaal is u niet altijd gelijk aan de beleefdheidsvorm.

    Het blijft hoe dan ook een erg interessant onderwerp waarover ik graag meer te weten zou willen komen. Merendeel van mijn cliënteel komt uit Nederland; ik hecht dan ook veel belang aan de feedback van mijn Noorderburen. De voorgedefinieerde teksten in de template van mijn webshop waren overigens in de u-vorm. Ik vond dat vreemd en heb alles herschreven. De template-provider is SEOshop, een Nederlandse firma. Bedankt overigens dat je mijn webshop ‘prachtig’ noemt! Is een heel mooi compliment.

    @Mischa: volgens mij ben jij ook van Belgische origine. Ik ben er vrijwel zeker van dit een rol speelt in onze perceptie van u ten opzichte van je.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      18 Jun, 2015 om 20:27

      Euh Inge, nee toch niet. Ik ben een Nederlander die al 10 jaar in Gent woont en ook 3 jaar in Antwerpen heeft gewoond. Perfect geïntegreerd dat wel :-) Met een Belgische vrouw ken ik bovendien van heel dichtbij de cultuurverschillen, waar ze ontmoeten en afstoten.

      Dus als feedback van een zuidelijke Noorderbuur: de kans dat je de Nederlandse mama’s met de je-vorm (behalve Nicole dan misschien, grapje hè Nicole) tegen de borst stoot, is uiterst klein.

      Je webshop is inderdaad sterk opgebouwd Inge. Ik zou je enkel adviseren de carrousel (die verschuivende banner bovenaan je webshop te verwijderen. Ik zal in mijn volgende artikel hier daar op ingaan en vertellen waarom dat tegen je werkt.

  • Inge zegt:
    18 Jun, 2015 om 20:49

    @Mischa: sorry dat ik vermoedde dat je van Belgische origine was! Ik had gezien dat je in Gent woonde, vandaar.
    Ik ben benieuwd waarom je adviseert om de carrousel te verwijderen. Ik hou je volgende artikel hieromtrent zeker in de gaten.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      18 Jun, 2015 om 21:18

      Niets ergs aan hoor Inge. Voel me meer Belg, dan Nederlander :-)

      Artikel over carrousel volgt over 2 weken.

  • Nicole zegt:
    18 Jun, 2015 om 20:53

    @Inge: Ik herkende gelijk dat je een SEOshop comfort thema hebt. Dit gebruik ik ook voor een andere webshop. Als suggestie zou ik willen opperen dat je bij Joost (klantenservice SEOshop) een ticket indient met het verzoek of hij je telefoonnummer in de footer aanklikbaar maakt. Dat is wel zo gemakkelijk voor mobiele bezoekers. Aangezien het e-mailadres al wel aanklikbaar is vind ik het vreemd dat SEOshop dit niet ook standaard instelt voor het telefoonnummer. Ik denk daarnaast dat wanneer je goede headers gebruikt dit je geen windeieren zal leggen.

    Uit gesprekken met meerdere Belgen heb ik vernomen dat vrienden onderling ook vaak vousvoyeren. Aangezien onze klanten voornamelijk uit Nederland als België komen hechten wij er waarde aan dezelfde beleefdheidsvorm te gebruiken als Belgen onderling veelal ook gebruiken. Ik zal eens een discussie met mijn Belgische buurman hierover starten als hij terug is van vakantie. Ik zou namelijk graag meer willen weten over het tussentaaltje waar je naar verwijst.

    @Mischa: Heel interessant wat je voorstelt over de carrousel, ik ben erg benieuwd naar het hoe en waarom. Je volgend artikel zal ik dan ook met belangstelling volgen. Je grapje kan ik zeker waarderen! Leuk om af en toe eens een bal terug te kaatsen ;-)

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      18 Jun, 2015 om 21:05

      Nicole, de zin †˜In België komt daar nog eens bij dat je de u-vorm vaak als een verkapte je-vorm gebruikt. Zo spreek ik mijn kinderen ook wel eens met u aan†™ in het artikel verwijst naar die tussentaal.
      Als voorbeeld deze vraag aan mijn kinderen: Heb je uw boekentas mee? Je en u worden dan door elkaar gebruikt.

  • Chiel Voerman zegt:
    18 Jun, 2015 om 21:06

    Hmmik heb een vlaamse zwager die welliswaar van oorsprong nederlandse ouders heeft maar hij zegt tegen mij altijd ‘u’ of ‘Gij’. En ik merk dat mijn zus die nu 15 jaar in Hasselt (B) woont dat ze grote moeite moet doen om ‘jij’tegen mij te zeggen.

    Reageren
  • Bob zegt:
    03 Jul, 2015 om 16:52

    Ik spreek mijn klanten altijd met “je” aan tegenwoordig, maar ik denk dat het afhankelijk is van je diensten of producten.

    Ik heb, naast mijn website business, ook een bedrijf dat dj’s op bruiloften en andere feesten verzorgt. Dat vind ik zo’n persoonlijke dienst dat ik “je” beter vind passen dan “u”. Zoals al werd opgemerkt creëer je een bepaalde afstand door “u” te gebruiken, bij een persoonlijke dienst wil je die afstand juist zo klein mogelijk houden.

    Daarnaast bestaat mijn doelgroep grotendeels uit twintigers en dertigers, ik ken er geen 1 in die leeftijdscategorie die liever met “u” wordt aangesproken (de “meneer jansen is mijn vader, ik heet gewoon … ” instelling).

    Ook klanten die al wat ouder zijn lijken hier geen problemen mee te hebben; ik heb ook regelmatig klanten die hun 50e verjaardag vieren of die 25 jaar getrouwd zijn. Ook bij mijn website business krijg ik regelmatig oudere klanten.

    Het is natuurlijk best mogelijk dat ik nu klanten misloop die geen contact met mij opnemen omdat ze met “je” worden aangesproken, maar ik denk dat dat andersom ook zeker het geval kan zijn omdat mensen zich niet aangesproken voelen door een te zakelijke schrijfstijl (wat je met “u” al snel hebt).

    In het verleden sprak ik mensen overigens wel met “u” aan op de website en in het eerste mailcontact, in 99% van de gevallen was dat na het eerste mailtje terug al veranderd in “je”…

    Ten slotte zijn mensen ook meer gewend om met “je” aangesproken te worden tegenwoordig, aangezien steeds meer grote bedrijven als Bol.com, Zalando, FBTO enzovoorts het ook doen.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Jul, 2015 om 17:35

      Bob, dank voor je bijdrage!

      Heel goed dat je het ook eens omdraait. Tot nu ging de discussie over klanten mislopen die met u aangesproken willen worden.

      Als je zoals je als in het voorbeeld van jouw ddj-website de u-vorm gebruikt, wekt dat de indruk dat de muziek van die dj’s net zo stijf is als de aanspreekvorm op de website..

  • Bob zegt:
    03 Jul, 2015 om 17:47

    Haha inderdaad Mischa ;-)

    Zoals ik al zei, het is maar net wat voor producten/diensten je aanbiedt en wat de doelgroep gewend is of prettig vindt. Voor een website die zich voornamelijk op 50 plussers richt zou ik eerder “u” dan “je” adviseren.

    Reageren
  • Ferry zegt:
    15 Jul, 2015 om 12:06

    Mooie discussie!
    Zelf ben ik wel het jij/jouw type maar zoals anderen ook als schrijven hangt het van diverse factoren af. Natuurlijk van het soort shop dat je hebt en de producten die je verkoopt. Maar ook welke uitstraling je wilt bereiken.
    Als ik bijvoorbeeld bij de Bijenkorf zou worden aangesproken met jou en jij zou ik dat niet appreciëren, ook niet als ik bij een luxe juwelierswinkel of speciaalzaak binnen stap. Andersom vindt ik het soms wel gek(of is het jammer) als er bij een hippe shop “u” tegen mij gezegd wordt…. :-)
    Ik kies er ook voor om “u” te gebruiken in mijn webwinkel, niet alleen als beleefdheidsvorm maar ook omdat ik op die manier een bepaalde “sfeer” creëer.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      15 Jul, 2015 om 15:43

      ‘Sfeer’ creëren. Dat klinkt interessant Ferry.
      Wat bedoel je daarmee? Welke sfeer creëer je met de u-vorm?

  • Ferry zegt:
    22 Jul, 2015 om 14:46

    Micha, in het centrum van Amsterdam is en zeer exclusieve sigarenwinkel, H.J. Hajenius. Zo exclusief dat ik daar geen pakje sigaretten zou durven kopen. Ik weet dat ze daar een aparte ruimte hebben die speciaal geconditioneerd is om de meest exclusieve en kostbare sigaren te bewaren.
    Als ik wel eens langsloop en door de openstaande deur kijk weet ik dat het om een exclusieve speciaalzaak gaat, als ik de personeelsleden zie staan weet ik dat zij uiterst correct zijn en ik zou toch wel héél gek opkijken als die opeens zouden beginnen te jouwen en te jij’jen :-)
    Met een webwinkel ben je natuurlijk een stuk beperkter, je moet het naast je producten, vooral hebben van sfeerfoto’s en de vormgeving. En natuurlijk van hoe je klanten benaderd.
    Als je de klanten met ‘u’ en ‘uw’ aanspreekt desnoods geholpen door een wat vormelijk taalgebruik, creëer je enige afstand, een afstand die wel past binnen een exclusieve omgeving, ook een afstand die de indruk van een bepaalde autoriteit (op je vakgebied) zou kunnen geven.
    Dat bedoelde ik dus met “sfeer creëren).
    Je kunt er ook voor kiezen om de bezoekers met u aan te spreken en desondanks een joviale toon te zetten.

    Nou ja, het is wel mijn visie natuurlijk !

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      23 Jul, 2015 om 13:45

      Duidelijke en goede sfeerbeschrijving Ferry.
      Dat maakt je punt helder. Bedankt

  • Tunis zegt:
    08 Sep, 2016 om 11:58

    Met onze website gaan we de belgische markt op. Op de nederlanse markt spreken wij bezoekers/klanten aan met je/jij (leisure industrie). HOe zit het met vlaams belgie? Moeten de teksten op de site e.d. geschreven worden met u?

    Reageren

Reageren