Naar
boven

SSL: wel of niet? Waar moet je op letten als je overgaat?

In het verleden is er op het blog een SSL handleiding geschreven en sindsdien heeft Google ook niet stilgestaan. In 2014 werd SSL toegevoegd als ranking signaal en afgelopen december krijgt een HTTPS website ook voorrang bij de rankings als deze beschikbaar is naast een HTTP website. De vraag is nu, moet jij ook over op SSL? En zo ja, waar moet je dan op letten?

Het lijkt er in ieder geval op dat Google SSL steeds belangrijker vindt en dus ook steeds meer moeite gaat doen om deze websites te laten zien. Maar is een SSL certificaat wel voor iedereen interessant? Om daar kort antwoord op te geven: uiteindelijk wel. SSL houdt namelijk in dat je de bezoeker extra beveiliging geeft: het wordt moeilijker om gegevens te onderscheppen. Het is dus niet alleen relevant voor bijvoorbeeld webshops, waarbij artikelen besteld kunnen worden, maar ook voor (de informatieve) websites. Je wilt elke pagina die informatie aanbiedt graag afschermen, zodat anderen de bezoekers niet kunnen volgen bij wat ze aan het bekijken zijn.

Zodra je besluit om SSL te gaan gebruiken, zijn er verschillende randzaken waar je op moet letten als SSL om wordt gezet. In de SSL handleiding waar ik eerder naar verwees, wordt vooral ingegaan op links en redirects. Er zijn echter nog een aantal situaties waar je aan moet denken wanneer je overgaat van HTTP naar HTTPS.

Redirects

Zoals eerder in de SSL handleiding naar voren is gekomen, zijn redirects erg belangrijk tijdens het omzetten van HTTP naar HTTPS. Bezoekers moeten altijd op de pagina kunnen komen, ook al maken ze nog gebruik van een oude link. Naast de doorgevoerde redirects van HTTP pagina naar HTTPS pagina zal elke HTTP versie altijd naar de HTTPS versie doorgestuurd moeten worden. Er zijn verschillende varianten van URL’s die doorverwezen moeten worden:

HTTP + www (voorbeeld: http://www.karelgeenen.nl/)
HTTP + non-www (voorbeeld: http://karelgeenen.nl/)
HTTPS + www (voorbeeld: https://www.karelgeenen.nl/)
HTTPS + non-www (voorbeeld: https://karelgeenen.nl/)

Of je nu uiteindelijk HTTPS mét of zonder www ervoor gebruikt, dat maakt in principe niet uit. Als de drie andere varianten maar naar de juiste variant worden doorgestuurd. Voorbeeld: voor onze eigen website gebruiken we HTTPS + www (https://www.karelgeenen.nl) en alle andere varianten worden naar deze doorgestuurd. Zo komt men altijd terecht op de juiste pagina.

Dit geldt trouwens ook voor onderliggende pagina’s. Deze moeten ook altijd goed doorverwezen worden. Zo moet bijvoorbeeld een vorig blogartikel in alle varianten naar die pagina verwijzen.

Mochten er ook nog oude redirects aanwezig zijn, dan is het goed om de eindbestemming te veranderen naar de nieuwe variant.

Interne links

Naast het redirecten van pagina’s is het ook heel goed om naar de interne links te kijken die nu op de website staan. Het liefst wil je dat elke interne link actief wordt met de nieuwe URL structuur (met SSL). Dit geldt voor links zoals een paginalink, afbeeldingslink, stylesheets, canonicals, etc. Hierdoor zijn er geen redirects actief op de website, waardoor de zoekmachines de nieuwe links sneller en beter kunnen oppakken.

Dit geldt ook voor tools die gebruikt worden. Denk hierbij aan sitemaps, robots.txt en dergelijke. Deze zijn misschien niet direct zichtbaar op de website zelf, maar het is wel belangrijk om deze bestanden aan te passen.

sitemap karelgeenen

Externe links

Het is aan te raden om ook zoveel mogelijk externe links te wijzigen naar de nieuwe SSL variant. In het verleden werd dit vooral aanbevolen zodat de zoekmachines wisten welke variant (HTTP of HTTPS) het belangrijkste was. Nu is het zo dat Google HTTPS sowieso naar voren laat komen als beiden actief zijn. Het is wel nog steeds goed om ze zoveel mogelijk aan te passen. Dit scheelt namelijk weer redirects die gevolgd moeten worden (en de bijbehorende invloed op de snelheid). Bij externe links kun je denken aan social media, advertenties en belangrijke websites die links hebben opgenomen.

twitter karelgeenen

Controleren

Als alles is omgezet, dan is het belangrijk dat het geheel goed wordt gecontroleerd. Klopt het wel dat alle links zijn aangepast? Gaat het wel goed met de redirects? Gaat de snelheid niet omlaag? Bekijk daarom verschillende tools zoals Google Search Console om het geheel achteraf in de gaten te houden. Door dit goed in de gaten te houden weet je uiteindelijk ook waar je nog kan bijsturen en of de overgang succesvol is.

Hoe denk jij over SSL en ga je ook over? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Reinders
Rick is SEO consultant bij KG Bureau. Rick is de encyclopedie (Rikipedia) van KG Bureau. Voor alle internet-vragen en informatie kun je bij hem terecht.
6 reacties op "SSL: wel of niet? Waar moet je op letten als je overgaat?"
  • Martin zegt:
    04 Feb, 2016 om 13:30

    Hoi Rick,
    er zijn diverse SSL certificaten. Welke kun je het beste kiezen?

    Reageren
  • Ricardo zegt:
    04 Feb, 2016 om 13:45

    Beste Rick,

    Dank je voor de heldere uiteenzetting. Toch nog 1 kleine vraag. Maakt het uit welk soort certificaat je afneemt. Zie ter illustratie de producten van Transip?

    Groet,

    Ricardo

    Reageren
    • Rick Reinders zegt:
      04 Feb, 2016 om 15:10

      Dag Ricardo, zie mijn reactie bij Martin hierboven. :)

  • Maurice van Franck zegt:
    04 Feb, 2016 om 14:07

    Zoals altijd heldere en relevante informatie. Een belangrijk punt wat ik echter mis, is dat je een nieuwe sitemap moet aanmelden bij Google Search Console.

    Reageren
    • Rick Reinders zegt:
      04 Feb, 2016 om 15:11

      Dat klopt inderdaad Maurice, heb het niet expliciet benoemd maar zal inderdaad ook daarin toegevoegd moeten worden. Hetzelfde geldt ook dat je een nieuw profiel aan moet maken bij Google Search Console zodat de SSL website inzichtelijk wordt.

Reageren