Naar
boven

Test online je idee of product binnen 24 uur voor minder dan €100,-

nieuwe ideeën testen blog header

Onlangs hadden mijn businesspartners en ik een idee voor het opstarten van een fysiek bedrijf (soort van horeca). We hadden echter onvoldoende data om te bepalen of de gekozen locatie ook rendabel zou kunnen zijn (qua doelgroep).

Aangezien het om een redelijke investering zou gaan, wilden we dit uiteraard wel zeker weten. Gelukkig leven we in een digitale wereld en is deze data snel te verzamelen. Ik kwam dan ook op het idee om online af te tasten hoeveel potentie de locatie zou hebben.

Na slechts 15 minuten werk, €60,- en 24 uur wachten hadden we voldoende resultaten om een gedegen beslissing te kunnen maken.

In het onderstaande artikel neem ik je even mee in mijn denkproces en geef ik nog een aantal andere mogelijkheden voor het online testen hoe levensvatbaar je nieuwe idee is!

Wat wilde we exact weten?

We speelden dus met het idee om in een bepaalde stad een soort horecazaak te beginnen. Gezien het feit dat we op dit moment nog bezig zijn met de eventuele opzet hiervan, laat ik de exacte details van datgene wat wij hebben getest achterwege. Voor dit artikel is dat ook niet nodig.

We hadden echter geen idee hoe groot de doelgroep was en hoeveel procent van die doelgroep ook daadwerkelijk de moeite zou nemen om naar onze zaak toe te komen.

Dit moesten we dus (grofweg) achterhalen. Er moet immers geïnvesteerd worden en je moet prognoses maken, dus deze cijfers zijn onontbeerlijk.

Idee: Fictieve Facebookpagina + betaald verkeer

Het idee ontstond om een Facebookpagina op te richten, alsof het bedrijf al bestond. Middels betaald verkeer zouden we dan aftasten of er interesse was.

De Facebookpagina opzetten heeft ongeveer 10 minuten gekost. Het is een kwestie van een naam verzinnen, een logo in elkaar plakken en een mooie achtergrondafbeelding uploaden.

Daarna heb ik een bericht op onze pagina geplaatst met ongeveer de volgende strekking:

Zeer binnenkort openen wij onze zaak in {Plaatsnaam}! We horen graag of je interesse hebt om één van onze eerste gasten te zijn, like dan zeker dit bericht even. Tag daarnaast je vrienden met wie je graag naar onze zaak zou willen komen!

Dat was het. Heel veel meer tekst bevat het bericht niet.

Tenslotte heb ik nog een heel gerichte Facebookcampagne opgezet waarbij ik exact de doelgroep kon bepalen (bijv. vrouwen, 25-40 jr. binnen plaatsnaam …).

Het voordeel hiervan is dat ik ook meteen kon zien hoe groot de doelgroep volgens Facebook was. Je krijgt dan meteen een goede indicatie van de totale grootte.

Vervolgens heb ik de advertentie een dag laten draaien…

De resultaten

resultatenFB

Uiteindelijk waren dit de resultaten (binnen 24 uur):

  • 9.536 personen bericht (en ook nog eens 2.400 organisch)
  • 27 pagina vind ik leuks (helemaal niet op gestuurd)
  • 107 likes (dit is wat we wilden toetsen)
  • 33 reacties (ontzettend waardevolle reacties ook, gouden feedback!)
  • 6x gedeeld (mooi meegenomen)

Grofweg heeft dus 1 procent van de doelgroep het bericht geliked. Samen met de reacties maakten we op basis hiervan een berekening en een beslissing.

Dergelijke data kun je volgens mij op geen enkele andere manier achterhalen, in ieder geval niet zo snel en al zeker niet zo goedkoop!

Meer mogelijkheden!

Uiteraard is dit idee op veel meer verschillende manieren toe te passen. Je zou bijvoorbeeld verschillende verkeersbronnen kunnen gebruiken, zoals:

  • Google AdWords
  • LinkedIn Advertising
  • Facebook Advertising
  • Bestaande database

Verder zijn er natuurlijk ook nog andere vormen te bedenken, zoals bijvoorbeeld het opzetten van een landingspagina of misschien zelfs wel hele eenvoudige website om de respons te meten.

Hoe dan ook, met een zeer klein budget en weinig tijd kun je online snel testen of en hoe iets in de markt ligt. Ik ben erg benieuwd of je zelf ook al eens iets dergelijks hebt getest op deze manier.

Daarnaast hoor ik graag of je nog ideeën hebt die je ook middels deze methode kunt testen. Of misschien heb je wel een idee, en weet je niet hoe je dit online kunt testen. Ik hoor het graag!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
7 reacties op "Test online je idee of product binnen 24 uur voor minder dan €100,-"
  • Marc zegt:
    02 Mrt, 2017 om 12:17

    Creatieve oplossing!

    Ik vraag me nog wel af hoe je dit soort data moet interpreteren. Hoe heb je deze data verder doorberekend naar een beslissing? Is 1% conversie in dit geval boven of onder je verwachting?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      02 Mrt, 2017 om 19:03

      In dit geval in lijn der verwachting.

  • David zegt:
    04 Mrt, 2017 om 13:03

    Karel,

    Leuke oplossing voor peilen van interesse. Maar hoe vergelijk je digitaal Facebook gedrag met horeca gedrag. Kan je dat wel vergelijken?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      06 Mrt, 2017 om 12:19

      Doel was vooral het aftasten van de interesse vanuit de doelgroep. Het stond verder los van de horeca (daarnaast was het ook niet zozeer horeca maar eerder leisure, maakt in dit geval als voorbeeld overigens niet uit).

  • Nicolas Buysschaert zegt:
    10 Mrt, 2017 om 15:13

    Dag Karel,

    Mooi experiment. Ik vroeg me af of je dit gelijkaardig zou testen in een B2B context? Ook gericht op horeca, maar dan als eindklant eerder restaurants dan particulieren.

    Benieuwd naar je reactie!

    Mvg,
    Nicolas

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 Mrt, 2017 om 10:39

      Ja, ik vermoed van wel. Misschien is het aantal wat lager maar ben ervan overtuigd dat je er wel stuurinformatie kunt uithalen!

  • Kristof zegt:
    18 Mrt, 2017 om 14:20

    Hallo Karel, heel interessante manier om de interesse vooraf te kunnen inschatten. Vroeger had men hiervoor wss een marktonderzoeksbureau moeten inschakelen…

    Maar ik vraag me af waarom je uiteindelijk beslist om dit alles terug te brengen op 1 enkele dag? Was dit omwille van de kostprijs? speelt de dag waarop je dit laat draaien dan niet te veel invloed op je resultaten?

    Kijk uit naar je reactie, nogmaals super post!

    Reageren

Reageren