Naar
boven

Trend: opmars van de PRESUMERS

Consumenten eisen het beste, willen als eerste die nieuwe ervaring opdoen en dit allemaal met een ‘human touch’ van het bedrijf of merk waar zij fan van zijn. Betrokken worden bij de financiering, promotie en intwikkeling van producten en diensten, nog voordat deze gerealiseerd worden, is dan ultiem! Trendwatching.com komt deze maand met de trend PRESUMERS. Waarbij consumenten al vroeg in het ontwikkelproces worden betrokken en zo verzekerd zijn van het beste product.

Betrokkenheid

Pre-launch betrokkenheid is steeds makkelijker mogelijk dankzij crowdsourcing platforms en nieuwe productietechnieken. Natuurlijk kennen we pre-launch betrokkenheid al, denk aan co-creation waarbij consumenten zijn/haar ontwerp- en marketingtalenten kan showen. Maar daar ligt juist het verschil: Presumers zijn betrokken omdat zij uit zijn op het gewilde product en de status die daarbij hoort.

5 pijlers

De opmars van Presumers is niet meer te stoppen vanwege deze 5 ontwikkelingen:

#1 Firstism

De consument heeft tegenwoordig een overdaad aan keuzemogelijkheden, wat leidt tot verzadiging. Om indruk te maken moet het allemaal beter, meer, sneller, specialer en nieuwer. Dit verlangen naar het nieuwste van het nieuwste zagen we ook terug bij de 12 consumententrends in dit artikel.

Door zich te storten op pre-launch productie, door middel van feedback of een financiële investering, weten ze zeker dat zij de eerste zijn die van het product gebruik kunnen maken. Ze consumeren eigenlijk in de tegenwoordige tijd, de producten of diensten zij namelijk zo nieuw dat ze nog niet eens bestaan. Nieuwer kan niet!

#2 Vertellen

Consumentengedrag wordt nog steeds voortgestuwd door status. Het blijft ontzettend belangrijk voor consumenten. Presumers hebben, doordat ze vanaf het eerste stadium betrokken zijn bij de ontwikkeling van een product, een geweldig verhaal om te vertellen. En dit doen ze graag, zowel on- als offline.

Conclusie: zij zijn anderen altijd een stap voor. Zij hebben niet alleen als eerste het (begeerde) product in handen, zij waren ook al vóór de lancering persoonlijk betrokken.

#3 Erbij horen

Het gevoel om erbij te horen gaat veel verder dan de opwinding van het product bezitten. Vooral als de consument kan aanhaken bij een beweging of doel, waar ze in geloven, en een ecologisch of sociaal verantwoord idee aan de basis ligt van het product. Presumers geloven in de producten die ze steunen en het statusverhaal wordt natuurlijk alleen maar mooier als ze onderdeel zijn van een belangrijke (en exclusieve) ‘beweging’.

#4 Offline & online

Online bepalen consumenten precies hoe ze het willen hebben. Door mee te praten, aankopen te delen, reviews te schrijven, zelf producten aan te passen en te creëren  Maar dit willen ze niet langer alleen online, offline willen ze precies hetzelfde.

De betrokkenheid nog voor de lancering van een product is typerend voor PRESUMING. Ze willen tweerichtingsverkeer: consumenten laten weten wat ze willen en de bedrijven ontvangen tijdens de ontwikkelingsfase waardevolle feedback van de doelgroep.

#5 Nieuwe platformen

Crowdfunding is populair en er is een stevige basis aanwezig in de businesswereld. Financiering, productie en verkoop worden door elkaar gehutseld. Online ondernemen blijft groeien en steeds meer initiatieven zoeken via crowdfunding financiering.

Ook de groeiende maak-het-zelf-beweging en het groeiende ondernemerschap in het algemeen dragen hieraan bij. Belangrijk zijn nieuwe technologieën zoals bv. 3D-printing, dit heeft ervoor gezorgd dat een nieuwe generatie van kleine producenten is opgestaan, die producten produceren die voorheen alleen in grote fabrieken konden worden gemaakt. Dit sluit naadloos aan op de Presumers trend.

Voorbeelden

Bekijk onderstaande voorbeelden voor nog meer informatie en inspiratie:

Kickstarter – crowdfunding platform

Het Amerikaanse Kickstarter is waarschijnlijk het meest bekende crowfundingplatform. Ze noemen zichzelf het grootste financieringsplatform voor creatieve projecten ter wereld. Initiatiefnemers van een project moeten inwoner zijn van de VS of UK. Zij posten hun plan op de site, met een financieringsdoel en daarbij behorende deadline.

Alle voorstellen worden door Kickstarter doorgelicht. ‘Backers’ – supporters van het project – beloven geld te storten in ruil voor een beloning (meestal is dat het product). Ze hoeven alleen te betalen als het financieringsdoel daadwerkelijk wordt behaald en het product (of dienst) de realisatie fase in gaat. Kickstarter ontvangt 5% van het totale investeringsbedrag van plannen die het hebben gehaald. In totaal is er meer dan 377 miljoen dollar opgehaald voor projecten.

MATTER – Journalistiek magazine

Matter is een succesvol voorbeeld van een project dat via Kickstarter het startkapitaal bijeen heeft gehaald. Het nieuwe Brits-Amerikaanse magazine verschijnt binnenkort met artikelen over wetenschap, technologieën en ideeën over de toekomst. Via het crowdfundingplatform is er een community ontstaan wat niet alleen heeft gezorgd voor het startkapitaal, maar ook publiciteit rondom de voorpublicatie. Ontmoetingen met het redactionele team en levenslange abonnementen zijn voorbeelden van beloften die zij hebben gebruikt om Presumers te belonen.

Gambitions – Nederlandse crowdfunding voor games


De crowdfundingsite Gambitions is een Nederlands initiatief die game-ontwikkelaars en enthousiaste gamers met elkaar in contact brengt. Gamers kunnen een nieuw concept  ondersteunen door middel van donaties en het genereren van publiciteit. ‘Backers’ uit Europa kunnen zelfs een belang kopen in een van de games.

Who Gives a Crap?


De makers van Who Gives a Crap toiletpapier gebruiken 50% van hun inkomsten voor de bouw van nieuwe toiletten en sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden. 2.4 miljard mensen hebben geen toegang tot schone toiletten en dat was de aanleiding om Who Gives a Crap op te zetten. Via de crowdfunding site Indiegogo haalde zij meer dan 66.000 dollar op, door de voorverkoop van wc-papier aan Presumers.

Profiel van PRESUMERS

Een uitgebreide profielschets is niet bekend, maar er zijn wel een aantal overeenkomsten gebleken uit Amerikaans onderzoek van Kickstarter. Het zijn vooral mainstream consumenten met een hogere opleiding en inkomen dan de gemiddelde consument.

Elke dag komen er nieuwe Presumers bij dus het profiel zal uiteraard veranderen. Daarbij is het gebaseerd op Amerikaans onderzoek, dus een Nederlands profiel kan ik helaas niet schetsen ;-). Maar zoals uit de 5 pijlers en de voorbeelden valt op te maken, zijn het vooral consumenten die ergens voor durven te gaan staan en niet bang zijn om anderen hierover te vertellen.

Ga jij werk maken van deze nieuwe trend?
[xyz_lbx_custom_shortcode id=1]

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
2 reacties op "Trend: opmars van de PRESUMERS"
  • Jan Doggen zegt:
    02 Nov, 2012 om 15:56

    Toen ik de kop lag dacht ik het eerst dat het ironisch bedoeld was. Presumers = mensen die aangeven iets te willen hebben, maar als het puntje bij paaltje komt er toch geen gebruik van maken. Zie bv. http://www.thefreedictionary.com/presume. Misschien toch niet zo’n handige woordspeling op ‘consume’. ;-)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      02 Nov, 2012 om 16:00

      Zo had ik het nog niet eens bekeken, maar inderdaad! ;-)

Reageren