Naar
boven

Twee nieuwe rankingfactoren Facebook tijdlijn

Nieuwe rankingfactoren Facebook

Goed nieuws voor iedereen die content creëert en deelt op Facebook!

Uit onderzoek is gebleken dat men niet altijd een bericht liked, deelt of hierop reageert terwijl het wel erg interessant voor hen kan zijn.

Om dit te ondervangen heeft Facebook een aantal aanpassingen gedaan in haar algoritme om er voor te zorgen dat het nieuwsoverzicht nog relevanter wordt.

De factor ‘tijd’ is speelt nu ook een rol

Tot nu toe waren de belangrijkste factoren om op Facebook bovenaan te worden vertoond op de tijdlijn de ‘vind-ik-leuk’-knop, het delen van en reageren op een post. Nu komt daar nog een factor bij: de tijd die een Facebook gebruiker spendeert aan het bekijken van de post.

Facebook gaat voortaan berekenen welke posts vaker en langer worden bekeken op de tijdlijn. Hierbij kijken ze naar de tijd die een gebruiker aan een post spendeert t.o.v. van de andere posts. Is deze significant hoger, dan wordt deze als relevant beschouwd en zal een nieuwe post van dezelfde bron hoger in het nieuwsoverzicht van de gebruiker worden getoond.

Gebruikersacties bij video’s worden ook meegeteld

Het zelfde idee gaat op voor video’s die in het nieuwsoverzicht worden getoond. Ook hier hebben gebruikers niet altijd zin om te reageren, maar kunnen ze een video wel interessant vinden.

Facebook gebruikt daarvoor de volgende gebruikersacties als een indicatie:

  • Geluid aanzetten;
  • De video op volledig scherm vertonen;
  • De video in HD vertonen.

Facebook verwacht niet dat deze verandering direct drastische veranderingen met zich meebrengt voor de statistieken van bedrijfspagina’s, maar deze ontwikkeling laat wel zien dat relevante content die direct op Facebook zelf kan worden bekeken erg belangrijk is!

Tips nodig voor het creëren van content? Lees dan dit artikel op de blog wat ik eerder heb geschreven.

 

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren