Naar
boven

Whitepapers: de volgende stap binnen jouw online marketing!

 

whitepaper blog (1)

Heb jij al eens een whitepaper gemaakt, of laten maken? Als copywriter vind ik het schrijven van een whitepaper één van de leukste dingen om te doen. Je kunt echt de diepte in met een bepaald onderwerp, en je hoeft niet na een bepaald aantal woorden te stoppen met vertellen omdat het anders onoverzichtelijk of onleesbaar wordt. Maar wat is een whitepaper precies, wat kun je ermee en wat gaat er vooraf aan het schrijven? Dat leg ik je in dit artikel allemaal uit!

Wat is een whitepaper precies?

Een whitepaper is een groter stuk content. Je kunt het vergelijken met een e-book: je gebruikt meerdere pagina’s om over een bepaald onderwerp te vertellen. Er is eigenlijk geen vast aantal pagina’s voor een whitepaper, dat bepaal je helemaal zelf. Je laat je hierbij meestal leiden door het onderwerp waar je over wil vertellen, en het algemene doel dat je met de whitepaper wil bereiken. Een whitepaper is meestal een PDF bestand dat mensen downloaden en naar hun e-mailadres laten sturen.whitepaper 2

In de meeste gevallen is een whitepaper informatief van aard, hoewel er natuurlijk best een beetje ruimte is voor hier en daar een bruggetje naar je product of dienstverlening. Op die manier weet je lezer dat jij in ieder geval beschikbaar bent voor de producten of diensten die je noemt, of dat je kunt helpen wanneer de lezer ergens niet uitkomt. Uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat je lezer écht iets heeft aan de informatie die je biedt. Je draagt oplossingen aan voor een bepaald probleem, of geeft relevante informatie die helpt bij het maken van een beslissing.

Gunstig voor marketing automation

Een whitepaper is niet alleen content die gedownload kan worden, maar het kan ook het startpunt zijn voor jouw marketing automation. We noemen het dan ook wel een leadmagnet ;-) Door een dergelijke download beschikbaar te stellen, waarbij mensen hun e-mailadres moeten invullen, neem je mensen op in een doeltreffende (e-mail) sequence, waarbij iedere actie van de lead weer leidt tot een nieuwe actie van jouw kant. Je begeleidt je lead, die nog niet altijd toe is aan converteren, door het aankoopproces door op het juiste moment de juiste informatie te sturen. Een whitepaper kan hiervoor het perfecte startpunt zijn.

Het doel van een whitepaper

Een whitepaper is een ideale manier om te laten zien dat jij een autoriteit bent binnen je vakgebied. Om de vorm en inhoud van je whitepaper te kunnen bepalen, moet je je daarom allereerst afvragen wat je ermee wil gaan bereiken. Ga je de whitepaper inzetten voor marketing automation, dan is het verstandig om met je online marketing specialist goed af te stemmen waar je de whitepaper voor wil gebruiken en welke mensen je wil bereiken. Je kunt dan samen gemakkelijker het onderwerp bepalen, omdat je weet welke stappen in het aankoopproces je daarna wil dat iemand doorloopt. Heb je een onderwerp, dan ga je bij jezelf te rade: wat ga ik hierover allemaal wel en niet vertellen? Belangrijk is dat je je onderwerp goed afbakent, zodat de lezer niet te veel afwijkt van de rode draad in je verhaal.

Wanneer iemand bijvoorbeeld je whitepaper over elektrische fietsen downloadt, mag je ervan uitgaan dat deze persoon in ieder geval meer wil weten over elektrische fietsen. Wellicht overweegt deze persoon om in de toekomst een dergelijke fiets aan te schaffen, en daar kun je gebruik van maken. In de whitepaper wil je dus vertellen over waarom mensen een elektrische fiets kopen, wat de voordelen zijn en waar je rekening mee moet houden. Schets overigens zeker niet alleen de voordelen, maar verschaf je publiek van realistische informatie zodat ze niet het gevoel krijgen dat je informatie achterhoudt om de lezers iets ‘aan te smeren’.

Afhankelijk van je bestaande bedrijfscommunicatie, je doelgroep en het onderwerp bepaal je vervolgens hoe je je lezers aanspreekt. Kies je voor ‘u’ of ‘je’? Houd je het zakelijk of mag het best informeel?

Geef mij een voorbeeld!

Natuurlijk zal er vast een uitzondering zijn, maar eigenlijk is er voor iedere onderneming en/of webshop wel een nuttig onderwerp voor een whitepaper te bedenken. Ik geef je in de tabel hieronder vijf voorbeelden, om te laten zien dat je voor ontzettend veel bedrijven/branches een whitepaper zou kunnen ontwikkelen die nuttige informatie biedt aan de lezer.

tabel whitepaper onderwerpen

Hulp nodig bij het realiseren van een whitepaper?

Natuurlijk! Bij KG Online Marketing schrijven we dikwijls whitepapers voor zeer uiteenlopende branches en doelgroepen. We zoeken samen met jou uit wat het beste onderwerp is, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken en de doelgroep waar je mee te maken krijgt. Zeker als je met marketing automation aan de slag gaat, is het namelijk belangrijk dat je whitepaper precies de juiste inhoud heeft. We nemen van tevoren door wat de inhoud gaat zijn, maar ook hoe we de lezer gaan aanspreken en welke informatie belangrijk is om te geven.

Het is voor ons mogelijk om een compleet verzorgd eindproduct aan te leveren. Een whitepaper is natuurlijk een stuk tekst, maar daar blijft het niet bij. Je wil tenslotte dat je whitepaper goed aansluit bij al het andere wat namens jouw bedrijf de digitale deur uitgaat. Kortom: opmaak! Bij KG kun je ook je wensen neerleggen qua lay-out. Wij zorgen er in samenwerking met een specialist dan voor dat de whitepaper volledig past bij jouw huisstijl. 

Heb je zelf een whitepaper gemaakt en wil je die door ons laten redigeren of aanpassen? Dan kan dat natuurlijk ook!

Onze Hulp Nodig Met Marketing Automation?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze marketing automation dienst.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Bleumink-Spin
Lianne is Copywriter bij KG Bureau. Lianne is de nietmachine van KG Bureau. Iedere tekst die ze schrijft maakt ze tot een samenhangend geheel, zodat het past bij de wensen van de klant.
Wees de eerste die reageert!

Reageren