Naar
boven

Zo zorg je ervoor dat jouw content wordt gedeeld!

Bij content marketing hoort content, dat is wel duidelijk. Om die content te verspreiden kies je de juiste kanalen. Maar hoe komt jouw leerzame blogartikel of gave video nou verder dan je eigen Facebook pagina? Het is hiervoor belangrijk om bewust te zijn van de verschillende soorten media die je kunt inzetten. Voor de meesten zijn ze wel bekend: de owned media, earned media en paid media. Maak hier slim gebruik van en zorg ervoor dat jouw content over het hele web verspreid wordt!

POEM-model

Owned media: eigen content en social media

De eigen media zijn natuurlijk de content die je op jouw website hebt staan, de social media kanalen die je gebruikt, de (gast)blog artikelen die je schrijft, de video’s die je maakt, enzovoort. Je hebt zelf onder controle wat er gepubliceerd wordt en hoe je dit verspreid. Toch is dit niet voldoende om een groot bereik te genereren. Daarvoor kun je gebruik maken van paid media.

Paid media: adverteren voor een groot bereik

Met behulp van adverteren, online en offline, kun je een groot bereik aantrekken. Op deze manier kun je veel bekendheid krijgen met jouw merk. Het is hierbij wel belangrijk dat dit niet het enige onderdeel is van jouw content strategie. Zet paid media in om een groot bereik te genereren en doe dit in combinatie doet met unieke owned media. Dan ben je er van verzekerd dat je een grote doelgroep kunt bereiken. Maak je goede eigen content, dan is de kans groot dat jouw content zal worden gedeeld.

Earned media: delen van content en user-generated content

Heb je een supergave video gemaakt en heb je een groot bereik? Dan is de kans groot dat de video door iedereen wordt gedeeld. Het kan ook dat er dan bijvoorbeeld reacties op komen in de vorm van nieuwe video’s. Al deze content is onderdeel van de earned media. Deze media vorm kun je echter niet zelf beheren en kan alleen voortkomen uit je eigen content strategie (met own en paid media). Een leuk voorbeeld van earned media is de video van Brad Pitt voor Chanel en alle bijbehorende (video)reacties die daarop gekomen zijn. Een voorbeeld zie je hieronder:

Mijn tip: ga uit van je eigen content en zorg ervoor dat dit prikkelend en opvallend is. Heb je een groot bereik en vinden mensen jouw content interessant, komen er gegarandeerd veel reacties, likes en shares!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Susan Dullink
Susan is campagnemanager SEO en Content marketing specialist bij online marketingbureau KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom content en zoekmachine marketing.
4 reacties op "Zo zorg je ervoor dat jouw content wordt gedeeld!"
  • Chelsea Bosters zegt:
    07 Okt, 2013 om 11:53

    Hallo Lianne,

    Met een punt ben ik het niet mee eens.

    ” Je hebt zelf onder controle wat er gepubliceerd wordt en hoe je dit verspreid. Toch is dit niet voldoende om een groot bereik te genereren. Daarvoor kun je gebruik maken van paid media ”.

    Waarvoor kun je met owned media niet genoeg bereiken? Wanneer jij een eigen social media kanaal hebt kun je al aardig veel bereiken. Dit ligt maar net aan de bereikte getallen op social media, resultaten, interactie etc.

    Wanneer iets viral gaat online kan dit ook extreem hard gaan, dan hoef je er niks voor te betalen.

    Met bruisende groet,

    Chelsea Bosters

    Reageren
  • Susan Dullink zegt:
    07 Okt, 2013 om 13:22

    Hoi Chelsea,

    In principe kun je inderdaad veel bereik genereren, zonder dat je hiervoor betaald. Maar als je nog weinig bereik hebt op je sociale media of je website, kan het wel helpen om ook paid media in te zetten om dit bereik sterk te vergroten!

    Reageren
  • Chelsea Bosters zegt:
    07 Okt, 2013 om 13:24

    Daar heb je gelijk in Lianne. Al lezend lijkt het dat je iets anders bedoeld. Voor de rest een goed artikel;) Zijn we van je gewend!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      08 Okt, 2013 om 09:31

      Het artikel is geschreven voor collega Susan ;-).

Reageren