Naar
boven

+1 Google’s Social Signal

De +1 is een nieuwe poging van Google om mee te kunnen gaan in de sociale evolutie van het internet. Deze +1 is Google’s versie van de Facebook “Likes”. Dit is een zeer simpele functie die toch veel kracht heeft omdat het een deel is van een sociaal netwerk.

Waar gaan we de +1 terugvinden?

Google zal deze knop laten zien langs de zoekresultaten en bij de advertenties. Ook zullen websites aangespoord worden om deze knop toe te gaan voegen. Volgens Danny Sullivan zou dit nog wel enkele maanden kunnen duren voordat het effect hiervan duidelijk is in de zoekresultaten.

Waarom zijn deze sociale signalen toch zo belangrijk?

Wel in de eerst plaats moet je beseffen dat de laatste 5 jaar de hoeveelheid informatie die op het internet is bijgekomen enorm is. Dit maakt het voor zoekmachines moeilijker om de juiste informatie aan de gebruiker te leveren. Ook de kwaliteit van de informatie bepalen wordt een steeds moeilijkere opdracht en daar zijn een aantal redenen voor:

  • De hoeveelheid informatie neemt enorm toe.
  • Het PageRank systeem begint achterhaald te worden. Bv Veel websites met een hoge PR hebben een paar dezelfde eigenschappen. Deze zijn meerdere jaren oud en hebben enorm veel linkjes opgebouwd in die periode. Staat dit in deze tijd nog gelijk aan kwaliteit?
  • Iedereen probeert het systeem te manipuleren voor persoonlijke doeleinden. (Ja, jij ook!J)
  • Kwaliteit is best subjectief. Wat voor mij kwalitatieve informatie is hoeft dat voor jou niet te zijn en visa versa.

Waarschijnlijk zijn er zo nog wel een aantal redenen maar ik denk dat je de kwestie wel begrijpt. Natuurlijk proberen zoekmachines de gebruiker het beste resultaat voor te schotelen. En zijn we op een punt gekomen waarin zoekmachines sterk kunnen gaan evolueren!

The next search engine!

Oké misschien is de titel wat overdreven maar het mag wel spannend blijven. De zoekmachines van de toekomst gaan op een andere manier kunnen werken dan wat voorheen mogelijk was. Het is altijd zo geweest dat een zoekmachine een zoekopdracht binnenkreeg, zocht naar de meest “relevante” resultaten en gaf deze dan weer. Het enige wat een zoekmachine kreeg was een zoekopdracht, meestal 1 of 2 woorden, en zorg dan maar voor het beste resultaat! Het systeem van Google bleek hier superieur in en daarom zijn ze ook de grootste zoekmachine ter wereld geworden. Maar”¦.

Wat is er veranderd?

Sinds enkele jaren is het internet aan het veranderen in een meer socialere omgeving. Hiervoor zijn verschillende platformen ontwikkeld en deze zijn zo hard gegroeid dat de geschatte waarde van deze vrij nieuwe bedrijven in de meeste ogen niet te verantwoorden is. Nu zal je je misschien afvragen wat dit met zoekmachines te maken heeft!? Wel de sociale signalen die nu uit deze platformen komen kunnen gekoppeld worden aan die 1 of 2 zoekwoorden die bij een zoekmachine worden ingegeven. Dit geeft een zoekmachine veel meer informatie dan alleen maar die 1 of 2 woorden, wat het natuurlijk veel makkelijker maakt om kwalitatieve resultaten aan te bieden die op de gebruiker zijn afgestemd.

En dat is waar we allemaal naar toe gaan! Want dit begint bij de zoekresultaten maar eindigt bij de websites! Niet alleen het personaliseren van zoekresultaten zal mogelijk worden maar ook het personaliseren van gehele websites! Als ik 1 conversie tovermiddel kon wensen dan zou het dat zijn. Je website laten weergeven op zo’n manier dat het perfect is afgestemd op iedere bezoeker apart.

Besluit

Het personaliseren van zoekresultaten en websites staat nog in zijn kinderschoenen. De strijd om deze sociale signalen wordt heftig gevoerd en de winnaar op het einde van dit verhaal zal degene zijn die de informatie in handen heeft. En zoals het er nu naar uitziet heeft Facebook de winnende hand. Ik ben altijd fan van Google geweest maar ik heb mijn sociale netwerk op Facebook uitgebouwd en ben daar best tevreden. En ik vrees voor Google dat de meeste mensen zo denken en dat Facebook te groot is geworden (700 miljoen gebruikers) om nog bang te hebben van concurrenten op sociaal vlak.

Zelf deze button toevoegen aan je website? Check onze handleiding op: +1 button Google toevoegen!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
9 reacties op "+1 Google’s Social Signal"
  • Frank zegt:
    06 Jun, 2011 om 12:15

    Het lijkt erop dat de +1 knop al op veel websites gebruikt wordt. Ik denk dat het een goede stap van Google is om de knop te introduceren: zoeken zal inderdaad steeds “socialer” worden en Google kan geen statische zoekmachine blijven.

    Of Facebook Google qua functionaliteit inhaalt, dat is een kwestie van tijd misschien. Zoeken binnen Facebook op “loodgieter” brengt nog niet de meest ideale resultaten, daar is voor Facebook zeker nog winst te boeken. Je krijgt dus een spiegeling tussen “het web” en “facebook-web”. Welke kant het meer op zal gaan is de vraag.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      08 Jun, 2011 om 14:19

      Dag Frank,

      Ja de zoekfunctie die Facebook nu gebruikt is niet te vergelijken met die van een zoekmachine. Dat is ook niet de bedoeling van die zoekfunctie. We mogen ook niet vergeten dat Facebook met Microsoft samenwerkt en zij zijn al een hele tijd bezig met het hele internet te indexeren..

  • Sara zegt:
    07 Jun, 2011 om 11:39

    Maar krijgen we dan binnenkort websites met een Facebook like button, een Google +1 button, een Twitter button en nog meer van dit soort buttons? Het wordt er niet alleen voor de beheerder van een site onoverzichtelijker op maar ook voor de bezoeker… Ben benieuwd welke kant dit dan uiteindelijk op gaat.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      08 Jun, 2011 om 14:23

      Goede opmerking Sara!

      Een overaanbod aan keuzes is nooit een goede keuze!

  • epin zegt:
    08 Jun, 2011 om 10:35

    Op de vraag: Waar gaan we de +1 terugvinden?

    Ik zag hem gisteren nog op http://veelzijdig-marokko.blogspot.com/

    Reageren
  • Dirk de Boer zegt:
    16 Jun, 2011 om 16:43

    Heel leuk die Sociale inmenging maar wat men vergeet is de kleine tot middelgrote ondernemer.

    De sociale contentboeren zoals nujij.nl etc. zullen ten koste van de MKB bedrijven bovenaan komen te staan op doodgewone onderwerpen.

    Op een MKB website komen namelijk niet zo heel veel bezoekers per dag, laat staan dat deze pluspunten gaan geven voor de content. Dat is namelijk veel moeilijker omdat het om puur commerciële content gaat.

    Misschien de comeback van link directories?

    Gr.
    Dirk

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      17 Jun, 2011 om 09:04

      Ik begrijp je bezorgdheid Dirk maar ik denk dat dit zelfs een positievere ontwikkeling is voor kleinere en nieuwere websites. Wat veel mensen vergeten is dat dit meer invloed zal hebben op de persoonlijke zoekresultaten en niet op de algemene zoekresultaten.

  • Simple Seo zegt:
    29 Jun, 2011 om 14:28

    Als je de +1 button van Google dus straks de zoekresultaten voor je gaat beinvloeden op basis van wat je “vrienden” “leuk” vinden dan is het dus zaak om je “vrienden” zorgvuldig uit te zoeken wil je ervoor zorgen dat de gepersonaliseerde zoekresultaten daadwerkelijk positief verbeterd worden.

    Reageren
  • Martin zegt:
    09 Jul, 2012 om 15:02

    Ik denk dat het teveel gaat worden. Maar verwacht dat er in de toekomst nog veel meer van dit soort buttons gaan komen. Het is nou eenmaal zo.

    Reageren

Reageren