Naar
boven

De Kofferbak Test – Heb jij hem al gedaan?

Iemand wordt ontvoerd, weet van niks en wordt zomaar in de kofferbak van een auto gegooid. De persoon weet niet waar hij naar toe gaat. Opeens staat de auto stil, omdat de ontvoerders een mooie plek hebben gevonden. Dan wordt de gegijzelde uit de kofferbak gelaten…

Een websurfer wordt zomaar ergens afgezet

Bovenstaande situatieschets lijkt een beetje op de weg die een nietsvermoedende websurfer aflegt in bijvoorbeeld Google. Je surft en zoekt een beetje in het rond. Ziet ineens een interessant blogbericht of linkje staan (je wordt ontvoerd door het gelikte blogbericht) en klikt hier op. Je wordt een seconde (hangt een beetje van de laadsnelheid af) in een zwarte ruimte meegenomen. En opeens kom je op een webpagina/landingspagina terecht en moet je meteen weten waar je bent.

Je aangelegde tuintje wordt niet gebruikt

Het is niet altijd het geval dat je bezoekers via jouw aangelegde tuintje binnenkomen. Je website intypen, op je homepage terecht komen en daar jouw pad gaan bewandelen. Nee, ze struikelen op alle mogelijke manieren jouw gehele website binnen en overal moet duidelijkheid worden geschept.

Waar ben ik nu weer terecht gekomen?

Heb je dit wel eens getest? Heb je je website wel eens door een onbekende laten testen, door ze ‘geblinddoekt’ op een willekeurige pagina op je website neer te zetten? Alleen op deze manier kom je te weten of je website echt gebruiksvriendelijk is. Zelf weet je het maar al te goed, dus laat het zo vaak mogelijk door anderen beoordelen. De volgende vragen moeten voor een bezoeker te beantwoorden zijn:

  • Wat is dit voor een website?
  • Wat kan ik hier doen?
  • Waarom moet ik hier zijn en niet bij de concurrent?

Doodlopende weg, waar moet ik heen?

Worden de vragen meteen beantwoord? Nee? Loop onderstaande punten dan even na.

  • Laat op elke pagina je Site ID zien: je logo met tagline.
  • Geef elke pagina een duidelijke paginanaam en maak deze ook opvallend.
  • Laat duidelijk de lokale navigatie zien. Waar kan ik allemaal heen?
  • Waar ben ik nu? Laat het zien door de ‘u bent hier’ indicators. Oftewel, de broodkruimels.
  • Zorg voor een goede en duidelijke zoekknop.
  • Last but not least: de Call to Action. Veel websites zijn doodlopende straatjes. Op een detailpagina wordt de bezoeker aan zijn lot overgelaten. Plaats dus opvallend een klikbutton om de bezoekers te laten doen wat jij wil dat ze doen.

Conclusie: wees niet alleen maar kritisch op je homepage maar kijk ook of je bezoekers hun weg kunnen vinden als zij ergens in het midden van je website terecht komen.

Komen ze bij een gewenst eindpunt of blijven ze achter in de donkere kofferbak? Hulp of advies nodig bij het optimaliseren van je website voor meer conversies (omzet en winst)? Dan is ons conversie optimalisatie adviesrapport misschien wel iets voor jou!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren