Naar
boven

De kracht van whitepapers

Online EnqueteEen whitepaper behandelt doorgaans een onderwerp dat bedrijven helpt met de besluitvorming bij een specifiek probleem. De paper is geschreven vanuit de oplossing van dat specifieke probleem en bevat meestal geen of een beperkte commerciële boodschap.

Uitstekend marketingmiddel

Steeds meer organisaties beginnen de kracht te ontdekken van whitepapers. Het is een uitstekend marketingmiddel om jezelf als een professionele sparringpartner te profileren. Daarnaast is het een krachtig middel om leads te verwerven en traffic naar je website te generen. Stel je bent op zoek naar een CMS-systeem dat zoekmachinevriendelijk is. Maar je hebt eigenlijk geen idee waar je allemaal op moet letten.  Via Google tik je het volgende in:”richtlijnen zoekmachinevriendelijk CMS” en je komt vervolgens op een website met een handige whitepaper terecht. Deze website is van organisatie X die CMS-systemen adviseert en implementeert. Je besluit na het lezen van de whitepaper gelijk contact op te nemen voor een afspraak. Kortom een kwalitatieve lead voor organisatie X!

Nieuwsbulletin voor leadverwerving

Daarnaast zie je steeds meer partijen die nieuwsbulletins uitgeven over een specifiek onderwerp. Het nieuwsbulletin wordt voorzien van meerdere whitepapers van diverse organisaties en wordt verstuurd naar een groot aantal respondenten die zich geabonneerd hebben op deze nieuwsbrief. Als de lezer een interessant item wilt downloaden dan dient hij zijn gegevens achter te laten. De lijst voorzien van NAW-gegevens worden vervolgens aangeleverd bij de deelnemende organisatie.

Je kunt dit natuurlijk ook op je eigen website toepassen. Laat mensen hun gegevens opgeven voor een gratis whitepaper (zoals ook door Karel wordt toegepast) of motiveer bezoekers tot een actie door een gedeelte van de whitepaper te tonen. Voor de gehele whitepaper dient men wederom de NAW-gegevens achter te laten.

Legio mogelijkheden

Dit zijn slechts een aantal toepassingen voor een whitepaper maar er zijn legio mogelijkheden. Het allerbelangrijkste is dat een whitepaper niet vanuit de organisatie wordt geschreven maar vanuit een oplossing voor een probleem van de doelgroep. Natuurlijk heeft het een commercieel sausje maar de informatieve waarde voert de boventoom.

Richtlijnen whitepaper

Waar dient een whitepaper aan te voldoen:

  • Een oplossing voor een uitdaging of een probleem.
  • Gebruiksvriendelijk lettertype.
  • Staat er voldoende informatie in en klopt deze informatie?
  • Is er voldoende samenhang?
  • Consequente opbouw van kopjes, alinea, lettertype en font?
  • Correcte spelling en interpunctie?
  • Houd bij voorkeur de lay-out van de whitepaper sober en voorzie deze alleen van je logo.
  • Zorg voor een downloadversie in PDF.

Opbouw whitepaper

  • Inleiding
  • Doel
  • Marktbeschrijving
  • Probleem
  • Algemene oplossing voor het probleem
  • Voordelen
  • Belangrijke overwegingen
  • Call to action

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
4 reacties op "De kracht van whitepapers"
  • Jens Swelson zegt:
    04 Feb, 2009 om 01:44

    Wat moet ik me nu precies voorstellen bij een White paper? Dat is me nog niet helemaal duidelijk na het lezen van je artikel.

    Kun je misschien linken naar een voorbeeld?

    Reageren
  • Pieter Bas Elskamp zegt:
    04 Feb, 2009 om 17:35

    @Jens: Een whitepaper is een document wat bijdraagt aan de oplossing van een specifiek probleem. Je kunt hierbij denken aan lastige investeringsbeslissingen voor bijv. een SharePoint implementatie.

    Als je voorbeelden zoekt kun je eens kijken op http://www.managementbase.com. Hier staat een verzameling whitepapers en artikelen die gebruikt worden voor leadgeneratie.

    @Marianne: Wat je hier niet noemt is de mogelijkheid om whitepapers in te zetten om leads te genereren op andere plaatsen dan de eigen website. Dit gebeurt volledig transparant, vaak op basis van ‘pay-per-lead’ en geen rare zaken als setup kosten oid.

    Reageren
  • TSD zegt:
    13 Sep, 2010 om 11:39

    Leuk artikel!

    @Pieterbas: je hebt helemaal gelijk inderdaad!

    Reageren
  • Linda Velde zegt:
    03 Mrt, 2015 om 09:21

    Waarom zou je een white-paper juist sober houden?
    Is een mooi ogend document niet juist aantrekkelijker. Ik zou het idee hebben dat een mooi visueel document meer het gevoel geeft dat je waar voor je geld (lees e-mailadres, dat is vaak wat je er voor moet opgeven) krijgt.

    Reageren

Reageren