Naar
boven

Dit is de reden dat mijn bedrijf succesvol is: en jij leert het in 41 minuten en 22 seconden

Let op: de komende 45 minuten kunnen een omslagpunt zijn voor jouw bedrijf. Ik zeg kunnen, omdat ik weet dat 99% van degenen die het bekijken, niets met deze informatie doen.

Via @DaveLorrez kwam ik terecht op het onderstaande interview met Gary Vaynerchuk. Gary is een zeer succesvolle online ondernemer met de juiste visie. Sterker nog, ik beweer dat zijn visie de enige juiste is om te slagen als bedrijf. En ik spreek uit ervaring. Ik deed 8 jaar geleden namelijk precies hetzelfde…

Neem dus even rustig de tijd om onderstaande video te bekijken en daarna de take-aways onder de video te lezen. Vooral het stuk tussen minuut tien en twintig geven het meeste inzicht, maar daarom is de rest niet minder interessant en ik adviseer je om het hele interview te bekijken.

Takeaways van bovenstaand interview

  • Zijn doel met Youtube was niet zozeer het verkopen van wijn. Hij wilde de media zijn! Hij wist dat om uiteindelijk wijn te verkopen hij zelf de media moest worden. Dit is gebaseerd op het gegeven dat advertising (dus sell, sell, sell) niet meer werkt en aan het uitsterven is. Media inkopen voor direct sales is dus steeds minder interessant. Leuk detail: in zijn wijn reviews (video’s) kraakte hij regelmatig wijnen af die ze zelf verkochten.
  • Je bent een mediabedrijf, je bent advocaat. Je bent een mediabedrijf, je verkoopt wijn. Je bent een mediabedrijf, je verkoopt sportschoenen. Wat hij hiermee bedoelt: als bedrijf ben je in de eerste plaats een mediabedrijf. Dit is iets wat je goed tot je door moet laten dringen. Het is een zeer belangrijk aspect van hedendaagse marketing. Dit slaat direct terug op content marketing.
  • Geef, geef, geef, vraag! En niet vraag, vraag, vraag. Denk niet aan verkopen. Geef ontzettend veel, en dan pas vraag je iets. Dit is wat mijn bedrijven ook succesvol heeft gemaakt. De eerste jaren van mijn blog heb ik letterlijk 14 uur per dag achter mijn laptop geleefd. En ik verdiende geen stuiver. Ik was vooral waarde aan het weggeven (in de vorm van informatieve blogartikelen). Hierdoor bouwde ik aan autoriteit, vertrouwen en een grote schare “fans”. Tot op de dag van vandaag pluk ik daar nog steeds de vruchten van!
  • Wat moet je dan weggeven? Prachtig voorbeeld van de telefoon die hij aanhaalt. Daar staan feitelijk maar drie dingen op: entertainment (bijv. spelletjes), informatie en utility (bijv. kalender, telefoon) en social / mensen (bijv. Facebook, Twitter). Geven doe je dus in één van die drie gebieden.
  • Nogmaals, deel zaken die waardevol zijn voor je doelgroep zonder te willen verkopen! Maar daarvoor moet je dus wel een mediabedrijf worden. Wat ook weer terugslaat op content marketing.
  • Bouw een relatie op met je doelgroep maar ben geduldig! Gary geeft aan dat het 6 maanden tot een jaar kan duren voordat je resultaat ziet met social media marketing / content marketing.
  • Small wins all the time in business! You know how dumb big companies are?

Ik hoop dat je iets hebt opgestoken van Gary en mijn takeaways. Dit is mijn manier om jou waarde te geven… Dat verkopen doen wel later wel ;-).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
12 reacties op "Dit is de reden dat mijn bedrijf succesvol is: en jij leert het in 41 minuten en 22 seconden"
  • Frank zegt:
    03 Mrt, 2014 om 18:04

    Leuk dat je deze video van Gary deelt, Karel. Blijft altijd inspirerend om hem aan het woord te zien. Daarnaast vind ik zijn boekje Crushing It! ook (nog) steeds een aanrader om te lezen!

    Reageren
  • Romke Bos zegt:
    03 Mrt, 2014 om 22:45

    Inderdaad leuk! Interessant en zeer uitdagend.

    Reageren
  • Peijke zegt:
    05 Mrt, 2014 om 10:32

    Hoi Karel,

    inspirerend artikel! Ik ben overtuigd van deze filosofie en ik ben benieuwd naar het interview, maar aangezien het 40 minuten duurt ga ik deze in alle rust thuis bekijken.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Mrt, 2014 om 10:33

      Dank je Peijke! Zeker de moeite waard, dat garandeer ik je.

  • Fulco heres zegt:
    05 Mrt, 2014 om 15:23

    Maar we kunnen toch niet allemaal een mediabedrijf worden?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Mrt, 2014 om 15:30

      Dat is feitelijk wel wat Gary aangeeft. Al zal er natuurlijk een groot verschil zijn in de mate waarin dit zal plaatsvinden. Voor de slager om de hoek zal dit een andere invulling zijn dan voor Adidas.

  • Matthijn zegt:
    05 Mrt, 2014 om 20:42

    Wat een interessant interview! Fijn dat je dit deelde. Erg inspirerend.

    Reageren
  • Jente zegt:
    06 Mrt, 2014 om 09:56

    Gary Vaynerchuk is cool! Een paar jaar geleden zag ik http://www.youtube.com/watch?v=lcqCAqZtedI en ik was onmiddellijk fan van hem en kocht direct 1 van zijn boeken. Hij windt er geen doekjes om, dat maakt zijn stijl zo boeiend.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      06 Mrt, 2014 om 16:18

      As we speak (type) ben ik zijn nieuwste boek aan het lezen, zeer interessant!

  • Ron Zuidema zegt:
    07 Mrt, 2014 om 14:49

    Awesome video! I like this guy! Nu het boek lezen. ;-)

    Reageren
  • Romano Groenewoud zegt:
    08 Mrt, 2014 om 18:55

    Fijne samenvatting van een goed interview met een van mijn favoriete figuren in de online marketing space. Dank!

    Reageren
  • me zegt:
    26 Mrt, 2014 om 11:28

    zijn boek
    Jab, Jab, Jab, Right Hook How to Tell Your Story in a Noisy Social World by Gary Vaynerchuk

    heb ik gelezen. maar daar staan dingen in, waar je een penalty of zelfs verwijderen van facebook tot gevolg is..

    dus pas op met wat je doet..

    en om eerlijk te zijn. het wel wat ouderen technieken..

    Reageren

Reageren