Naar
boven

Een goede sitestructuur…

Een goede sitestructuur, het kan het floreren maar ook (voor een deel) het vallen van je site in de zoekresultaten gaan bepalen dus iets waar je beter goed over nadenkt voor je lukraak pagina’s begint aan te maken.

Vandaag wil ik echter maar 3 Topics aanhalen die onder site structuur vallen. Zaken zoals urls, frames en andere blabla komen hier niet aan bod maar zijn daarom niet minder belangrijk!

Ken je CMS systeem

Daar begint het toch meestal mee dus in de eerste plaats moet je ervoor zorgen dat je CMS systeem slechts 1 url gaan aanmaken voor elke pagina ! Afgelopen weken heb ik 2 cases de revue zien voorbijkomen waar voor elke pagina 3-4-5 verschillende url’s werden aangemaakt.

Dergelijke zaken zijn een KILLER voor je site, zeker als Google ze vindt en gaat indexeren. Op korte termijn kan je het misschien nog redden maar op lange termijn hang je gegarandeerd.

Maakt je systeem om de één of andere (on)verklaarbare reden toch meerdere url’s aan voor een pagina, komt veel voor bij webshop die 1 product in verschillende categorieën stoppen, dan kan je gebruik maken van de canonical tag (http://www.karelgeenen.nl/13/canonical-attribuut-dit-kun-je-ermee/) of beter nog plaats een noindex,nofollow tag in de header van je pagina.

Je CMS systeem komt dus op de eerste plaats en als je er geen ervaring mee hebt of het is een CMS systeem dat je webbouwers zelf hebben ontwikkeld dan vraag je beter een paar referenties en voer je zelf een onderzoekje.

Het ingeven van het site:referentiesite.com commando in Google kan je algauw wat meer gaan vertellen. Ook hier, zoals we Google kennen, is het geen exacte wetenschap maar het geeft wel een indicatie. Na het ingeven van dat commando zal Google alle pagina’s van de site (die hij kent) gaan weergeven :

Hier zien we dat Google ongeveer 247 pagina’s heeft gevonden.

Nu ga je naar de laatste pagina van de zoekresultaten en kijk je of je inderdaad die 247 pagina’s te zien krijgt.

Google stopt na het vertonen van 238 resultaten waaruit we kunnen afleiden dat er een een kleine 10 niet in de index voorkomen. Meestal zal je ook deze mededeling zien onderaan de pagina :

“Om de meest relevante resultaten te tonen, hebben we er een aantal weggelaten die heel sterk lijken op de reeds weergegeven 238. Indien gewenst kunt u de zoekbewerking herhalen met de weggelaten resultaten.”

Hier geen paniek want slechts enkele pagina’s die niet worden getoond is geen reden om je zorgen te maken. Je moet je wel zorgen gaan maken als Google in eerste instantie zegt dat hij bijvoorbeeld 500 pagina’s heeft gevonden en na 300 pagina’s die melding heeft.

Ik vertaal dat dan als : we tonen er slechts 300 (van de 500) omdat de rest niet goed genoeg is voor ons”¦.ongeveer de helft van je site suckt voor ons”¦

Klinkt niet echt goed hé ?

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom hij bepaalde pagina’s als ‘niet goed genoeg’ gaat bestempelen maar duplicate content is daar zeker 1 van, een slechte site structuur waardoor dieper gelegen pagina’s moeilijk kunnen worden bereikt nummer 2.

Als de site die je bekijkt een paar (10-100)duizend pagina’s telt wordt het onmogelijk om dit te gaan doen aangezien Google je slechts de eerste 1000 resultaten zal tonen.

Zet alles op papier

Iets waar ik altijd op hamer omdat o zo WEINIG mensen dat echt doen (ook al zeggen ze dat ze dat al weten :o ) Maar voor je begint aan het bouwen van je site, zet je complete structuur op (virtueel) papier.

Ik meen me te herinneren dat ik dat ooit al eens aanhaalde in een nieuwsbrief maar ook op mijn blog kwam het ooit aan bod. Het doel is om je site structuur zo ‘plat’ mogelijk te maken zodat je de spiders hun werk iets makkelijker maakt. De ideale structuur voor een shop zou dit hier zijn:
Home -> Category -> Productpagina
vb: Home -> Hondenmanden -> Hondemand Model 1

Hier moeten gebruikers en de spiders dus 2x klikken voor ze op de onderste laag van je site terecht komen.

Nu dat is iets wat voor kleinere shops perfect haalbaar is maar als je met een groter gamma zit en een paar duizend producten (en pagina’s dus) dan wordt dit geen haalbare kaar meer en krijg je eerder iets in deze aard :

Home -> Category -> Subcategory -> Sub-subcategory ->Productpagina
vb: Home -> Tv & Video -> TV -> Plasma Televisie -> Model1

Hier moet er dus 4x geklikt worden voor ze op de bodem van je site komen. Uit het perspectief van een bezoeker/gebruiker kan dit best ok zijn, zolang alle stappen duidelijk zijn en ze weten dat ze zo naar de juiste pagina’s worden genomen en of hoe ze terug kunnen keren.

Voor de spiders is dit echter een andere zaak. Komt daarbij dat je op die manier heel moeilijk linkjuice en autoriteit kan doorgeven tot op de bodem van je site en pagina’s bijgevolg ‘minder belangrijk’ worden voor Google.

Er zijn 4 manieren die ik zo direct kan bedenken om dat probleem deels aan te pakken :

1. Interne linkstructuur daarop afstellen : zorg ervoor dat ELKE pagina in je site minstens een paar inkomende links telt

2. Externe linkstructuur daarop afstellen : meer links naar categorie en sub-categorie pagina’s afvuren ipv. het meeste naar je homepagina te sturen

3. Extra categorieën aanmaken om diepgelegen producten naar de oppervlakte te brengen :

Je zou bijvoorbeeld een extra categorie prijs, leverancier,merk of zo kunnen bijmaken zodat je producten van op de 4e rij naar rij 2 kan brengen.

4. Content gedeelte (blog) toevoegen aan je site en vanuit je artikels gaan linken naar diepere gelegen pagina’s

Als er heel veel producten in een bepaalde categorie zitten ben je soms genoodzaakt om met paginatie te werken. Je kent dat wel, je eerste 30 producten staan op pagina 1/5 en de rest op 2/5, 3/5, etc.

Ook hier ontstaan er heel veel duplicate content problemen, zeker als er ook nog eens dezelfde pagina titel en description tag worden gebruikt. Als die niet kunnen worden aangepast, dan opteer ik altijd om die pagina’s uit te sluiten via de robots.txt en of de Nofollow,Noindex tag.

Deze pagina’s bieden geen enkele meerwaarde (vanuit het zoekmachine oogpunt) en kunnen je uiteindelijk meer slecht dan goed doen. Voorkomen is beter dan genezen en inderdaad hoe meer pagina’ s je site telt hoe beter maar ze moeten natuurlijk wel enige toegevoegde waarde aan je site bieden.

Siloing & uitgaande links

Ook al uitvoerig gehad over siloing maar nog even in het kort, zorg ervoor dat je (waar mogelijk) clusters gaan maken van relevante pagina’s op je site.

In plaats van 1 grote bol te gaan spinnen zoals hier :

Waar er van links naar rechts, van boven naar onder wordt gelinkt, kies je eerder voor een structuur die meer in groepen gaat werken die min of meer onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren :

Dezelfde inhoud, een compleet andere structuur die Google en waarschijnlijk ook je bezoekers een stuk liever gaan zien. Wel even bij vermelden dat het weinig tot geen zin heeft (vanuit een seo standpunt) om dit te gaan toepassen als je site slechts enkele pagina’s telt”¦

Naar je interne linkbuilding toe, zorg er dan ook zoveel mogelijk voor dat het aantal links op een pagina ‘beperkt’ blijft. Dus al je meer gaat groeperen, kan je

  1. het aantal relevante links op je pagina’s omhoog halen
  2. het totaal aantal uitgaande links gaan verminderen

Veel shops maken gebruik van de mega menu’s in hun navigatie. “Goed voor de bezoekers en Google” hoor je dan zeggen”¦. Zelf ben ik er geen voorstander van als je een grote site hebt. Check even de BE site van Staples :

Uiterst links heb je de hoofdnavigatie die bestaat uit 6 items. Ga je met je muis over één van die items springt er gelijk een mega submenu uit. Op zich niks verkeerd mee zou je denken en dat is het misschien ook niet vanuit een gebruikersstandpunt (al heb ik daar mijn eigen mening over.. ) maar vergeet niet dat je op die manier een giga aantal links op ELKE pagina van je site gaat gooien.

Bij bovenvernoemde site telt elke pagina (dankzij dit menu) een kleine 500 links”¦En dan zijn ze verwonderd dat het moeilijk is om linkjuice naar interne pagina’s te sturen en of goed te scoren in de zoekresultaten J

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
22 reacties op "Een goede sitestructuur…"
  • google zegt:
    03 Aug, 2010 om 13:28

    Ik las juist dat het goed is om vanuit iedere losse pagina naar alle andere losse pagina’s te linken. Dat staat haaks op hetgene je verteld over het megamenu?

    Reageren
    • Dave zegt:
      03 Aug, 2010 om 13:33

      Meningen zullen verschillen maar een megamenu die er goed op ‘loslinkt’ is niet mijn idee van een goede structuur opbouwen.

  • Dirk zegt:
    03 Aug, 2010 om 16:20

    wanneer breng je eens een videocursus uit dave :p

    Reageren
    • Hypotheekrente zegt:
      03 Aug, 2010 om 16:35

      Leuk artikel, en mooie plaatjes Dave. Top!

    • Dave zegt:
      03 Aug, 2010 om 17:46

      Die is er al :o

  • Tineke van Schijndel zegt:
    04 Aug, 2010 om 09:19

    Interessant artikel.
    Ik houd mijn cms website zelf bij en ben benieuwd of de mijne logisch in elkaar steekt en welke verbeteringen mogelijk zijn!

    Reageren
  • Harry zegt:
    04 Aug, 2010 om 09:44

    Interessant artikel. Afgelopen voorjaar is onze site gewijzigd van html naar php. Ik krijg nu de indruk dat google minder php-pagina’s opneemt dan voorheen in html. Is dat zo?

    Reageren
    • Dave zegt:
      04 Aug, 2010 om 10:14

      @ Harry, dat zou geen verschil mogen maken maar zoals Parkeren aanhaalde, ik zie dat de oude html pagina’s niet werden geredirect en een error pagina geven.

      Deze bijv :
      https://www.aviale.nl/woonaccessoires/woonaccessoires/wandhaakbloembrocantestijl.html
      http://www.aviale.nl/woonaccessoires/fotolijsten/fotolijstklassiekgroot.html

      Beter eens goed laten nakijken..

      @parkeren, altijd leuk om te horen waar jij het niet mee eens bent :)

    • Harry zegt:
      04 Aug, 2010 om 15:52

      Hallo Dave,

      Dank je. Ik had gehoopt dit met een 404 te kunnen oplossen, maar dat gaat dus niet. Wordt nog een hele klus.

    • Dave zegt:
      04 Aug, 2010 om 21:48

      Ik ben geen coder maar misschien kan je wel een regel opstellen in je htacces file die alles wat eindigt op .html automatisch naar .php word gestuurd..of in het slechtse geval stuur je ze naar je home of zo ..

  • Parkeren Schiphol zegt:
    04 Aug, 2010 om 10:04

    Duidelijk artikel. Echter zijn er meerdere punten waar de meningen aardig uiteen liggen. Het blijft altijd uitproberen en kijken wat voor je site werkt.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    04 Aug, 2010 om 10:05

    Harry, dat zou niet uit moeten maken. Heb je wel de oude URL’s geformward met een 301 code naar de nieuwe pagina’s?

    Reageren
  • internet marketing zegt:
    04 Aug, 2010 om 16:03

    Interessant artikel weer!

    Meer categorieën maken waardoor website bezoekers niet ver door hoeven te klikken is natuurlijk handig. Toch stoor ik me er wel eens aan wanneer een website te veel categorieën heeft. Dat maakt het namelijk niet altijd makkelijker om te vinden wat je zoekt, je klikt je soms rot om de juiste categorie te vinden… Duidelijke en logische categorie-omschrijvingen zijn dus ook een must :-)

    Reageren
    • Dave zegt:
      04 Aug, 2010 om 16:42

      Je moet het idd overzichtelijk houden maar dit soort van dingen doe je eigenlijk puur om seo technische redenen (niet voor je bezoekers) en je kan de extra cat. dan ook ergens ‘uit het zicht plaatsen’ …

    • internet marketing zegt:
      05 Aug, 2010 om 09:33

      Eigenlijk dus een goed voorbeeld van het feit dat SEO en gebruiksgemak niet altijd dezelfde doelen en methodes hebben. Zeker bij het maken van een effectieve sitestructuur blijft dat lastig :-S In ieder geval bedankt voor je tips, Dave!

    • fitnessapparatuur zegt:
      09 Aug, 2010 om 15:05

      In hoeverre moet je je richten op SEO als het voor je bezoekers minder duidelijk wordt? Ik ben van mening dat een goede site voor je bezoekers noodzakelijk is voor verkopen. Uiteraard moeten ze wel op je site terecht komen. Maar overdrijf het niet

  • Clicktrust zegt:
    09 Aug, 2010 om 09:25

    In joomla heb je de leuke mogelijkheid menu’s te gaan maken die je dan niet laat “zien” op pagina. Dit laat je toe de URLS te vereenvoudigen en overzichtelijk te maken, ook al lijkt je site structuur nergens op.

    Resultaat: zelfs de verste pagina in de site structuur heeft een simpele URL, en staat netjes in de sitemap.

    dus ipv

    http://www.domeinnaam.om/rommel/nogmeerrommel/ultrarommel/pagina.html

    Krijg je: http://www.domeinnaam.com/pagina.html

    Reageren
    • fitnessapparatuur zegt:
      09 Aug, 2010 om 15:09

      Dit hoeft niet altijd beter te zijn,

      voorbeeld:

      een klant zoekt op: tunturi crosstrainer c85
      Wij scoren goed met onze URL omdat daar alle keywords instaan.

      Als we deze URL hadden: domein.nl/tunturic85.html
      hadden we zeker niet in de top10 gestaan

  • Jan Gerritsen zegt:
    25 Aug, 2010 om 00:42

    Bij mijn nieuwe website is hier rekening mee gehouden en is heb geen last meer van dit probleem, goed artikel!

    Reageren
  • Albert vE zegt:
    01 Sep, 2010 om 14:59

    Interessant artikel. Ik heb dan wel geen CMS website, maar dat is ook niet nodig om er je voordeel mee te doen. Bedankt voor het plaatsen!

    Reageren
  • Jan zegt:
    02 Sep, 2010 om 21:26

    Duidelijk verhaal en het gaat alleen op voor een nieuwe website
    Wat te doen als je linkstructuur een rommeltje is en voor mij (en de bezoeker) onbelangrijke pagina’s hoog scoren bij google

    In een aantal gevallen zou ik pagina’s kunnen redirecten , maar weet niet of dit de juiste manier is

    Heb je nog tips voor mij ?

    Reageren
    • Dave zegt:
      02 Sep, 2010 om 22:59

      @jan kan je evengoed gebruiken om een bestaande site mee te ‘verbouwen’ :)

      Heb je onbelangrijke pagina’s die hoog scoren in Google, check met welke keyword combinatie er meestal wordt binnen gekomen en of probeer uit te maken wat mensen verwachten als ze op die pagina komen…als je dat weet stuur je ze via een 301 naar een pagina die wel iets voor hun (en jou) kan betekenen.

Reageren