Naar
boven

Facebook marketing voor bedrijven in 4 stappen

Iedereen kent Facebook. Dat concept dat op een studentenkamertje in Harvard werd ontwikkeld en snel daarna de wereld innam door de explosieve toename van gebruikers. Ondertussen claimt Facebook 950 miljoen maandelijkse gebruikers te hebben (bron: newsroom.fb.com). Een ongekend aantal, bijna eenzesde van de wereldbevolking.
Facebook voor bedrijven - Piramide van Maslow
Nederland kent Facebook 7 miljoen gebruikers. Het mooie en sterke van Facebook is dat het voor de meeste gebruikers een verlengstuk van hun sociale leven is geworden. Zoals we weten van de Amerikaanse psycholoog Maslow, is sociaal contact een belangrijke behoefte van de mens. Iedereen wil ergens bij horen en wil laten zien aan zijn/haar sociale contacten wat de interesses zijn. Juist door Facebook wordt er dan een community gecreëerd rondom een bepaald item, product of merk.

Alhoewel er meerdere mogelijkheden zijn voor bedrijven op Facebook, ga ik in dit artikel in op de mogelijkheid die, behalve tijd, niets kost.

Facebookpagina voor bedrijven

Je snapt wel dat juist doordat mensen aangeven wat ze leuk vinden, wat voor levensstijl ze hebben en met wie ze bevriend zijn, het een prachtig medium is voor bedrijven om daarop in te spelen. Bedrijven zijn natuurlijk gebaat bij een duurzame klantrelatie. Klanten die tevreden zijn over de producten, prijzen en klantenservice zijn eerder geneigd terug te keren. Via een pagina op Facebook werk je op een leuke manier aan die duurzame relatie.

Door het ontwikkelen van een goede fanpage met leuke, interessante content en door goede interactie te onderhouden met je volgers, creëer je een community rondom je eigen merk of bedrijf. Meerdere mensen die fan zijn van je product of merk zijn onderling verbonden door die interesse.

Facebook voor bedrijven - Bon Iver Facebookheader

Uiteraard is het van belang om te weten dat je doelgroep aanwezig is op Facebook. Daarnaast is het belangrijk om tijd te besteden aan updates en aan sociale interactie met volgers.

De volgende stappen geven weer welke stappen je moet volgen naar een succesvolle pagina.

Stap 1: Social Marketing plan

Als eerste is het belangrijk om duidelijk voor jezelf te hebben wat je wilt. Jouw bedrijf wordt zichtbaar voor miljoenen gebruikers en je wilt op z’n minst een goede indruk achterlaten bij de gebruikers die je pagina bezocht hebben.

Daarvoor is het van belang dat je van te voren goed nadenkt over hoe je het wilt aanpakken. Begin nooit zomaar, maar gebruik Facebook met een doel! Op karelgeenen.nl is een interessante handleiding geplaatst over het maken van een Social Marketingplan. Uiteraard helpen wij, van KG Bureau, u daar ook graag mee.

Stap 2: Ontwikkelen van een fanpage

Vervolgens ga je een fanpage ontwikkelen. Het ontwikkelen van een fanpage houdt in ieder geval in dat je een mooie coverfoto en een profielfoto ontwerpt. Zorg dat de stijl overeenkomt met de huisstijl van je bedrijf. Bestaande klanten zullen dan eerder je pagina herkennen en een like geven, terwijl mensen die jouw bedrijf of merk nog niet kennen direct de juiste associatie krijgen.

Stap 3: Content

Vervolgens moet natuurlijk je pagina vol komen te staan met leuke en interessante content. Deze content moet gericht zijn op je doelgroep en moet een goede mix zijn van weetjes, tips, filmpjes, foto’s en misschien een beetje reclame voor je product. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat een prijsvraag of een andere actie ervoor zorgt dat jouw pagina vaak gedeeld/geliked wordt.

Zorg dat jouw fans/likers echt iets hebben aan de content die je plaatst. Een constante stroom van reclame zit niemand op te wachten. Juist door het plaatsen van content die voor je fans interessant is, komen ze vaker terug om te kijken wat je nog meer te bieden hebt.

Stap 4: Interactie

Hou contact met je fans. Het is een sociaal netwerk. Zorg dat je een band creëert met de mensen die reageren op je posts. Stel ze een vraag en laat ze zien dat er wat met de antwoorden wordt gedaan.

Case ‘Schorem’

Facebook voor bedrijven - Schorem Haarsnijder En Barbier FacebookheaderEen mooi voorbeeld van een klein bedrijf dat en een mooie pagina heeft, met veel content én heel goed interacteert is Schorem uit Rotterdam. Een kapperszaak, waarvan de eigenaren geloven in het traditionele barbierschap. Volgens één van de initiatiefnemers van de pagina, staat er constant een laptop in de zaak, waar één van de barbiers elke keer als hij tijd heeft gaat kijken of er nieuwe berichten zijn waar op gereageerd moet worden. Het kost tijd, maar ze zijn er wel groot door geworden.

We zien hier bijvoorbeeld een interactie over een post, waarin een regel van de kapperszaak mogelijk wordt doorbroken; namelijk dat er geen vrouwen in mogen. Het grappige is dat ondanks die regel wel vrouwen reageren…

Facebook voor bedrijven - Schorem Haarsnijder En Barbier post

Ook een mooi voorbeeld van een post die in het geval van deze kapperszaak heel mooi werkt is voor-na verslag. We zien twee posts; de eerste laat een foto zien van iemand die net op de kappersstoel gaat zitten en in de tweede post is het resultaat van de barbier te zien. Ik heb ze even naast elkaar gezet.

Facebook voor bedrijven - Schorem before & after

Dus..

…zo zie je maar dat met een beetje creativiteit en zorg, een hele hoop te bereiken is. Zorg dat je goed voorbereid bent als je begint. En weet wel dat als je begint, dat het niet een eenmalige actie is, maar dat het blijvend tijd zal vragen.

Natuurlijk kan je zoiets ook uitbesteden en daar zijn wij dan weer voor. Als je dat graag zou willen of je wilt vrijblijvend advies, neem gerust eens contact met ons op!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren