Naar
boven

Google verwijdert foto’s van Google Authorship in zoekresultaten

Afgelopen week heeft Google aangekondigd te zullen stoppen met het vertonen van foto’s van auteurs in de zoekresultaten. Voorheen zag het er zo uit:

Vanaf heden heeft Google echter besloten om alle foto’s te verwijderen. Een op het eerste zicht wat vreemde stap.

Eerst promoten en dan weer verwijderen?

Google heeft het authorship altijd heftig gepromoot. Ook op onze website hebben we regelmatig hierover geschreven. Het zorgde voor een hoger doorklikpercentage en het was dus een mooie beloning voor het implementeren.

Door het verwijderen van de foto’s is deze beloning nu een stuk kleiner geworden. Maar niets is wat het lijkt. Google heeft hier ongetwijfeld nog plannen mee.

Authorship blijft gewoon bestaan!

Google heeft duidelijk aangegeven dat authorship gewoon blijft bestaan. Wanneer je hier dus veel tijd en moeite in hebt gestoken (zoals wij) is er nog niets aan de hand. Alleen kun je dus wel minder kliks gaan verwachten op resultaten waar normaal wel die foto’s bijstonden.

Waarom de foto’s dan weghalen?

Om de volgende reden:

JohnMueller-google-plus-post

De reden volgens Google is dus de gebruikerservaring. Hier kan ik me eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen. Sommige resultatenpagina’s leken meer op een soort van Facebookpagina met al die foto’s. We zullen wel weer zien waar het schip strand. Dit bewijst nog maar eens dat we allemaal onderhevig zijn aan de grillen van Google ;-).

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
14 reacties op "Google verwijdert foto’s van Google Authorship in zoekresultaten"
  • Jannes zegt:
    03 Jul, 2014 om 10:35

    Goede zet, de resultaten werden er absoluut niet gestructureerder op. Ik merkte dat ik zelf soms op resultaten klikte die verre van relevant waren…

    Reageren
  • Koen zegt:
    03 Jul, 2014 om 10:48

    Sinds eergisteren zijn ze inderdaad verdwenen :(

    Reageren
  • Dave zegt:
    03 Jul, 2014 om 12:20

    Of deden die authorship foto’s het zo goed (CTR) dat dit hun adwordsprestaties naar omlaag haalde ;)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Jul, 2014 om 12:55

      Damn! Daar heb ik nog niet eens bij stilgestaan Dave. Zouden ze echt zo evil zijn ;-).

  • Herman Dailybits zegt:
    03 Jul, 2014 om 14:23

    Lijkt mij inderdaad ook hoofdreden nummer 1.

    Benieuwd hoe het zit met de andere markups: review en vooral video markup, die toch ook hoge CTR halen.

    Reageren
  • Dave zegt:
    03 Jul, 2014 om 16:03

    Dacht ergens opgevangen te hebben dat de adwords omzet (of waren het kliks) kwartaal over kwartaal daalt, dan lijkt me dat niet zo ver gezocht :)

    Reageren
  • Rick Sportel zegt:
    04 Jul, 2014 om 18:55

    Ik vermoed ook dat dit een gevolg is van dalende inkomsten uit AdWords. Google doet er alles aan om deze te verhogen, dat is altijd al zo geweest.

    Ik vind het niet zo erg dat de foto’s weggehaald zijn. Zo krijgt relevantie weer meer prioriteit ten opzichte van populariteit (aantal volgers op G+) en aantrekkelijkheid (persoon en soort foto).

    Relevantie is toch waar het om draait!

    Reageren
  • Daniel zegt:
    07 Jul, 2014 om 18:04

    Wat Dave zegt. Ik denk dat gewoon meer mensen gingen klikken op de organische resultaten, en dit ten kosten ging van Adwords. Maar ach volgens Google hoeven we ons geen zorgen te maken over de CTR.

    Reageren
  • Kjell zegt:
    09 Jul, 2014 om 11:33

    Zou het ook niet te maken kunnen hebben met het feit dat hier (in mijn ogen) veel misbruik van wordt/werd gemaakt? Voor blogsites die echt berichten schrijven (zoals karelgeenen) is het een leuke toevoeging, maar deze foto’s verschenen steeds vaker bij webshops e.d. Hier was nauwelijks een auteur aan te pas gekomen! Dit was puur ter verhoging van het ctr!

    Reageren
  • Alain zegt:
    09 Jul, 2014 om 11:58

    Mooi de reacties op dit artikel bevestigen mijn vermoeden, die knappe koppen in Google zal pure roof geweest zijn van AdWords turnover. Blijven natuurlijk vermoedens maar isn’t it all about the money?

    Reageren
  • Antonius Peters zegt:
    09 Jul, 2014 om 12:55

    Ik denk ook dat het te doen heeft met hun Adwords turnover mensen zij nu eenmaal meer geneigd om op een leuk gezicht te klikken dan op de advertenties die boven aan de pagina verschijnen. Die zowieso al een groot deel van de eerste pagina beslaat op Google. dat word nog eens mooi uitgelegd door het team van Market Samurai Het gaat hier steeds minder om kwaliteit maar meer om de harde stuivers die Google moet verdienen om hun aandeelhouders zoet te houden .

    Reageren
  • Gwendoline Teske zegt:
    09 Jul, 2014 om 12:59

    Ik zie overigens nog wel de authorship foto bij een Google plus link staan in de resultaten; dus misschien ook een manier om Google plus populairder te maken?
    Las laatst dat ze in de adresbalk een fotootje/ plaatje willen laten zien bij zoekwoorden in chrome, weet iemand daar iets meer van?

    Reageren
  • Jannes zegt:
    09 Jul, 2014 om 13:44

    Kjell, helemaal mee eens. Er werd veel misbruik van gemaakt, waardoor het een kermis werd. Dit wijkt af van waar Google ooit voor stond (clean zoeken). Nu is dit eigenlijk al lang niet meer zo en lijkt me geld veel belangrijker. Geld is immers alles…

    Reageren
  • Wouter Blom zegt:
    18 Jul, 2014 om 14:59

    Google heeft vandaag ook de video resultaten (behalve youtube) verwijderd uit de resultaten.
    Soort van verwacht, maar wel jammer voor die bedrijven die daar tijd en aandacht aan hadden besteed.

    Reageren

Reageren