Hoe ga je om met het verwijderen van pagina’s op je website?

Karel
3/1/2017
Karel
3/1/2017
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd
pagina's verwijderen header

Websites veranderen continu, en daarmee ook de structuur van de website. Zo komen er niet alleen pagina’s bij, maar verdwijnen er vaak ook een aantal. Dit kunnen diensten zijn die bijvoorbeeld niet meer worden aangeboden, of categoriepagina’s die verdwijnen omdat het assortiment van de shop anders is geworden. Waar moet je aan denken als je pagina’s verwijdert, zodat je bezoekers geen foutmeldingen krijgen en je geen waarde verliest? Daar leg ik je graag wat meer over uit! Meestal worden pagina’s in één keer verwijderd, en vergeet men een redirect in te stellen om de waarde van de oude pagina door te geven aan een nieuwe pagina. Dit zorgt dan voor minder organisch verkeer, omdat de pagina’s zijn verdwenen.

Wanneer krijg je te maken met redirects?

Er zijn verschillende situaties waarbij redirects een rol gaan spelen. Denk aan de volgende omstandigheden:

  • Pagina’s worden verwijderd. Dit komt het meest voor, daarbij gaat het vaak om de volgende pagina’s:
  • Dienstenpagina website
  • Categoriepagina / subcategoriepagina webshop
  • Producten webshop
  • Blogartikelen
  • Tijdelijke actiepagina’s / salespagina’s
  • Pagina’s worden verhuisd of krijgen een andere naam: Bijvoorbeeld: https://kgom.nl/termen/google-sandbox/ is https://kgom.nl/termen/sandbox/ geworden;
  • Enkele of meerdere domeinen worden samengevoegd of verhuisd naar een ander domeinnaam: Bijvoorbeeld: http://kgbureau.nl is https://kgom.nl/bureau/ geworden.

In alle gevallen wil je graag dat de waarde van de oude pagina’s blijven bestaan. Dit regel je door een redirect in te stellen, zodat de oude pagina automatisch doorverwijst naar de nieuwe. Het liefst wil je natuurlijk dat de oude pagina zoveel mogelijk overeenkomt met de nieuwe pagina. Ga je een pagina verwijderen die over auto’s gaat, dan kun je deze beter niet doorverwijzen naar een pagina over fietsen. Zoekmachines weten namelijk dat de pagina’s overeenkomen, ze zullen de redirect dan ook negeren.

404 foutmelding kg screenshot

Hoe gaat dat bij producten?

Bij producten uit een webshop kan het wat lastiger zijn. Deze zijn meestal tijdelijk, en het kan zijn dat er geen soortgelijke pagina voor is. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is een naar een ‘iPhone 4S’, dan is men ook daadwerkelijk op zoek naar een ‘iPhone 4S’ en niet naar een nieuwer model zoals een ‘iPhone 5S’. Zelf ben ik er altijd een voorstander van om producten op een webshop altijd te laten staan. Ook als deze niet meer leverbaar is. Het redirecten maakt het meestal niet makkelijker, omdat je bezig blijft en de pagina zo kan blijven bestaan in de zoekmachines. Maar daar zit wel een voorwaarde aan vast. Het liefst wil je dat er op je webshop niet meer gelinkt wordt naar dit product. Daarom is het goed om alle interne links naar dit product weg te halen. Zo is het product alleen nog in de zoekmachines beschikbaar. Als men daar dan op komt, is het natuurlijk wel zo netjes om erbij te vermelden dat het product niet meer beschikbaar is, maar dat er wel soortgelijke producten wel beschikbaar zijn. Mocht het product uiteindelijk toch terugkomen, dan hoef je alleen maar de interne links weer te activeren.

Het maken van redirects

Nu we weten welke situaties zich kunnen voordoen, is de vraag: hoe stel je een redirect in? Dat kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld een module in je CMS gebruiken die je hiermee helpt. Zo zijn er bijvoorbeeld voor WordPress verschillende plugins beschikbaar, waarmee je zelf je redirects instelt. Zelf zijn wij fan van Simple 301 Redirects. Deze is, zoals de naam al zegt, namelijk simpel te gebruiken. Een andere mogelijkheid is om op de server zelf redirects in te stellen. Dit is wat geavanceerder, en mocht je dit kunnen vermijden: doe dat! De gehele website kan namelijk offline gaan als de redirects niet goed worden ingezet. Wil je het toch graag proberen, lees dan op de websites van de verschillende services over hoe het precies werkt:

Zoals eerder aangegeven is de meest ideale situatie een module die in het CMS staat. Dit maakt het voor jezelf ook overzichtelijker, makkelijker te gebruiken en sneller toe te voegen. Besteed in ieder geval voldoende aandacht aan het doorvoeren van correcte redirects, en neem er de tijd voor. Dit is het waard!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier