Naar
boven

Hoger in Google met de Google gedachte

Het belangrijkste voor Google is relevantie. Wanneer je dit goed begrijpt weet je ook wat je moet doen om hoog te scoren in de zoekmachines.

Deze theorie, die ik zelf graag de “Google gedachte” noem heb ik samengevat in een korte video. Bekijk de onderstaande video en scoor hoger in Google!

Is je iets nog niet helemaal duidelijk of wil je je mening kwijt over deze theorie laat dan hieronder even een reactie achter.

PS: Andere webloggers zijn van harte uitgenodigd om deze video op hun blogs te plaatsen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat deze theorie door elke webmaster bekeken zou moeten worden ;-)

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
34 reacties op "Hoger in Google met de Google gedachte"
  • Sven zegt:
    03 Apr, 2008 om 14:04

    Heldere video, veel is echter al bekend, maar toch weer een paar kleine puntjes die ik zal toepassen op mijn website.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    03 Apr, 2008 om 14:10

    Dank je Sven. Het gaat overigens ook niet zozeer over de inhoud maar of het grotere plaatje. De algemene gedachte = RELEVANTIE

    Reageren
  • Joseph Shenouda zegt:
    03 Apr, 2008 om 15:16

    Hij staat bij mij over 5 minuten erop!

    http://www.shenouda.nl/blog

    Reageren
  • Depremievergelijker.nl zegt:
    03 Apr, 2008 om 14:32

    Ha Karel, Zo als Sven al zegt; veel was ook bij mij al bekend als klant van Karel Geenen! De vele wijze (privé)lessen die ik reeds van je kreeg nu nog in een video zetten, voor ieder die met het fenomeen “Geenen” (nog)niet bekend is, was een goed idee. En, inderdaad, toch nog wat minder bekende dingetjes opgepakt zoals bijvoorbeeld de naam van de inkomende link. Perfect!!

    Reageren
  • Hanneke zegt:
    03 Apr, 2008 om 15:37

    Dank je wel Karel, dat je je foto’s ook een keyword mee kon geven wist ik nog niet

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    04 Apr, 2008 om 01:32

    @Joseph
    Heb hem gezien, dank je!

    @Hanneke
    Inderdaad, dat kan dus :-)

    Reageren
  • oeroek zegt:
    04 Apr, 2008 om 09:15

    Mooie video. Het is altijd goed om bij de basis te beginnen. Ik heb er al veel over gelezen maar het zoeken naar inkomende links blijf ik toch het lastigste vinden. Vooral kwalitatieve links zoeken is lastig.

    Reageren
  • Reynder zegt:
    04 Apr, 2008 om 12:03

    Goeie video. Toch vind ik dat goede webdesign (css)erg onder belicht wordt. Het overkomt jouw vast regelmatig dat een klant bij je komt en graag z’n site wil optimaliseren en vaak blijkt dat de site slecht gebouwd is (Frames, tables, slechte css). Dit MOET ook verbetert worden anders wordt je content alsnog niet goed geïndexeerd.
    Als laatste zou ik graag willen opmerken dat aan het eind iets had kunnen zeggen over de Google Webmaster Tools. Dit is een verstandiger wijze van ‘aanmelden’ bij Google.

    Reageren
  • Reynder zegt:
    04 Apr, 2008 om 12:07

    Nog een leuke video over goed webdesign: http://www.youtube.com/watch?v=a0qMe7Z3EYg ;-)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    04 Apr, 2008 om 12:43

    @Reynder
    Er zijn nog tal van andere belangrijk dingen die je in de gaten moet houden. Maar het ging er mij meer over om de “Google gedachte” over te brengen.

    Die video is trouwens echt cool (andere van hem ook…)

    Reageren
  • Roelof zegt:
    04 Apr, 2008 om 13:07

    Vaak zeggen plaatjes meer dan lappen tekst!
    Mooi gedaan Karel, erg duidelijk ook.. Jammer genoeg weinig nieuws kunnen vinden ;)

    Reageren
  • Vladimir Petruj zegt:
    04 Apr, 2008 om 14:39

    Het was al gezegd, maar echt goede video. En duidelijk ook voor mensen die Nederlands leren :-)

    Relevante links zijn goed in jouw specifiek niche, maar hoe is het met algemene traffic? Men kan klanten krijgen van verschillende kanten… Ik bedoel: als iemand als een architect werkt in Groningen en heeft blog over interessante gebouwen in regio Groningen. Hij kan veel traffic krijgen op dat blog, waar hij ook iets over zijn werk kan zeggen. Sommige mensen kunnen dan zijn diensten gebruiken.

    Mijn advies is dan niet alleen in termen van “computer relevantie” maar ook in “menselijke relevantie” denken. Want het gaat niet om hoger in Google zijn, maar meer winst hebben.

    Sorry voor mijn Nederlands ;-)

    Reageren
  • Henny van den Burg zegt:
    05 Apr, 2008 om 14:14

    Hallo Karel,

    Ik vind het ook een goede video en heb er al het een en ander aan gehad. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoeld met die tekst voor foto’s. Bedoel je dat je de foto’s opslaat met de tekst die slaat op de pagina’s?
    Ik ben nog maar een beginnende websitemaker en sommige dingen begrijp is daardoor niet helemaal.

    Groetjes Henny

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    05 Apr, 2008 om 14:40

    @Henny

    Je kunt je afbeeldingen op twee manieren optimaliseren. De bestandsnaam (dus opslaan met zoekwoorden) en nog belangrijker de alt-tag.

    De alt-tag is voor als de afbeelding niet kan worden geladen (er komt dan de alt-tag te staan) en voor blinden. De alt-tag kan dan worden voorgelezen.

    Reageren
  • Henny van den Burg zegt:
    05 Apr, 2008 om 15:38

    Beste Karel,

    Ik geloof niet dat ik heel goed begrijp wat je met die alt-tag bedoeld. Mijn foto’s worden altijd geladen of bedoel je hier iets anders mee?

    Henny

    Reageren
  • Dimitri Taghon zegt:
    05 Apr, 2008 om 17:46

    @henny Het kan voorvallen dat foto’s niet altijd worden getoond, niet alle browsers tonen foto’s (bv. browsers voor blinden). Door een alt mee te geven (alt staat voor alternative text). Zullen ook zij weten waarover de foto gaat.

    Reageren
  • Rosa Redder zegt:
    06 Apr, 2008 om 08:07

    Uitstekende video Karel. Vooral het laatste stukje over de links vanaf autoriteits-sites is helemaal nieuw voor mij. Ik ga zoeken welke relevant zijn voor mijn sites.
    Rosa

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 Apr, 2008 om 08:19

    @Rosa

    Vreemd want aan je website te zien blijkt dat je het al wel weet ;-) (http://www.internet-marketing-strategies.nl/search-engine-optimization.html)

    Probeer je soms een linkje te scoren van een autoriteit site? ;-)

    Reageren
  • Rosa Redder zegt:
    07 Apr, 2008 om 16:41

    Ja, dat bedoelde ik. Ik geloof echter niet dat die er zijn.

    Reageren
  • paul zegt:
    08 Apr, 2008 om 08:48

    Karel,

    Wat is jouw visie in het oploaden van een xml sitemap?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    08 Apr, 2008 om 09:22
  • edwin zegt:
    08 Apr, 2008 om 14:36

    Ik ga niet volledig akkoord met je succes theorie van Google,
    Het succes van Google is in grote mate te danken aan de simpele layout en de lokale services (google.be,google.nl)
    De kracht van Google is wel in grote mate te danken aan het feit dat ze enorme hoeveelheden informatie indexeren en dus automatisch méér en betere resultaten aanboden dan de concurrentie,in de beginjaren ( <1999 ) maakte ik niet veel gebruik van zoekmachines, de zoekresultaten waren toen zeer teleurstellend, nu zijn ze veel beter o.a. dankzij de websitebuilders die het belang van goede teksten, structuren en links begrepen..het is dus niet alleen Google zijn succes..

    Reageren
  • edwin zegt:
    08 Apr, 2008 om 14:46

    Nog vergeten te vermelden dat zoekresultaten in de beginjaren dankzij de goedkope en supéérsnelle inbelverbindingen te tijdrovend waren en daarom niet veel gebruikt werden..

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    08 Apr, 2008 om 14:46

    @edwin
    Het is niet zozeer de succes theorie van Google maar eerder bedoeld als succes theorie voor ondernemers bij Google.

    Het succes van Google is inderdaad ook zeker te danken aan de simpele layout.

    Reageren
  • Bastin zegt:
    09 Mei, 2008 om 08:41

    Ik heb nou iets vreemds. Al enkele dagen veranderd de positie van mijn website binnen de organisache resultaten als ik op vernieuwen druk…. Op één van onze belangrijkste zoekwoorden “bijbanen” staan we de eerste keer niet eens op de eerste/tweede pagina en de andere keer op positie 4. Iemand enig idee hoe dat kan? Alvast bedankt voor de tips.

    Reageren
  • Gerard bloeddrukmeter specialist zegt:
    11 Sep, 2008 om 13:44

    Hoi Karel, bedankt voor je video. Staat goeie tips in. Mijn probleem is vooral hoe ik mijn teksten voor adwords zodanig maak dat potentiele klanten er op klikken. Nog tips..??

    Reageren
  • Erik van der Veen zegt:
    27 Feb, 2010 om 21:27

    Ik merk bij heel veel klanten van mij dat men seo ziet als rocket science. Door enkel de term relevantie te laten vallen, wordt het eenvoudiger. Aan die kapstok kan alles op worden gehangen inderdaad. Goed verhaal!

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    11 Jan, 2011 om 09:00

    Leerzame video! Het meeste wist ik wel, maar sommige dingen moet je gewoon vaker horen voordat je het er echt wat mee doet. De tip van relevante websites neem ik ter harte. Thanks!

    Reageren
  • Marc zegt:
    03 Jul, 2011 om 00:30

    Hallo Karel,

    Zeer goed video uitleg, alleen inmiddels al weer 3 jaar oud.
    3 jaar geleden richtte o.a. Google zich op ‘relevantie’ helemaal waar, echter het moest wel door computeralgoritmes te vangen zijn.

    Hoe zijn nu, juli 2011 jouw gedachten over dit onderwerp?
    Hoe blijft Google zorgen voor relevante zoekresultaten, met alle SEO bedrijven die er zijn (en die wel de juiste ‘regeltjes’ toepassen, maar niet per definitie kwaliteit aanbieden)?
    M.a.w. hoe zoekt en vind Google ‘kwaliteit’ anno 2011?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      06 Jul, 2011 om 15:27

      Kwaliteit zal steeds vaker bepaald worden aan de hand van sociale signalen die door de gebruikers zelf geleverd worden en minder door externe websites.

    • Erik zegt:
      06 Jul, 2011 om 16:05

      Google richt zich nog steeds op kwaliteit en relevantie. Met de panda update wordt steeds duidelijker dat google zijn algoritmes blijft aanpassen, bv met signalen zoals:

      -hoeveelheid en locatie van de ads
      -content
      -social / brand traffic
      -geblockt worden in de serp, google + button
      -info van google toolbar e.d. Hoe lang blijft de bezoeker op een pagina.

      etc, etc

  • Johan zegt:
    19 Aug, 2011 om 15:59

    Dus als ik je goed begrijp, moet je zorgen voor een link vanaf een goedbezochte pagina naar jouw site? Zoals dit: http://www.humaxshop.nl ;)

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      22 Aug, 2011 om 11:08

      Inderdaad, let er wel op dat tegenwoordig de links in blog reacties standaard het nofollow attribuut meekrijgen :-)

  • Willem zegt:
    15 Dec, 2011 om 12:09

    De meeste onderwerpen waren al bekent.Maar het kan nooit kwaad om alles eens na te lopen.
    Thanx voor de info

    Reageren

Reageren