Naar
boven

Is mijn webwinkel-idee levensvatbaar?

Een vraag die veel in mijn inbox terechtkomt is :” welke shopping cart software is de beste oplossing voor een starter ”¦?”

Voor veel mensen het beginpunt van hun online avontuur, het zoeken van een goede webwinkel software om vervolgens een design te (laten) maken, producten erin te zwieren en van start te gaan.

Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben”¦.

De meeste mensen vergeten echter 1 belangrijke stap. Iets wat je eigenlijk moet doen nog voor je begint met het zoeken naar een webwinkel oplossing : beetje marktonderzoek !

Niet dat je daar te freaky moet gaan in doen en een maandenlange studie moet maken maar een paar basis zaken moet je toch echt gaan doen. En dat is meer dan snel even Google’s keywords tool bovenhalen om te zien of de keywords die ze in hun hoofd hebben genoeg verkeer genereren.

Laat ik een korte versie geven van hoe ik het aan boord leg als ik heb beslist welk product / dienst ik op de markt wil gooien en laten we er gelijk een voorbeeld bij halen..meubelen (ja, ooit begin ik ermee als er ergens een gaatje vrijkomt, gigantische markt…).

Welk segment van de markt richt ik mij ?

Kies ik voor de :

  • prijs shoppers : enkel de laagste prijs telt
  • doe-het-zelvers : “Ikea” mensen
  • middenklasse : ‘deftige’ meubelen , kant en klaar tuis geleverd & geïnstalleerd
  • duurder = beter : een eiken kast kost meer dan een grenen kast en zal dus wel beter zijn
  • mode & trendzetters = exclusieve en niet alledaagse meubelen

Als je een budget ter beschikking hebt van laten we zeggen een Wehkamp, kan je misschien opteren om alle groepen aan te spreken maar dat is niet iets voor ons kleine vissen.

Stel die vraag aan 10 mensen die starten en 9/10 die geen duidelijk antwoord kan geven. “Iedereen is welkom!” hoor je meestal maar niet het goede anwtoord.

Je segment keuze zal verder ook van groot belang zijn bij het aankleden van je website. Ikea heeft ook een ‘lichtjes’ andere look en inrichting dan een exclusieve meubelzaak die enkel meubelen van de beste designers verkoopt . Dat wordt trouwens ook verwacht van de bezoekers !

Wie zijn mijn concurrenten in Google ?

Als beslist is welk segment van de markt we gaan aanspreken wil ik eerst even zien wie mijn directe concurrenten worden in Google. Beginnen met de top 10 af te schuimen in de organische resultaten en daarnaast zien wie er gebruik maakt van Adwords.

Een Wikipedia of krant die over designer X schrijft is geen concurrent . Ze nemen misschien wel een plaats in Google’s top 10 maar kunnen mijn segment die op zoek is naar design meubelen niks verkopen.

Heb ik rechtstreekse concurrenten gevonden dan kijk ik :

  • of ze exact dezelfde producten verkopen als ik
  • welke prijs strategie ze hanteren
  • wat hun ‘total offer’ is (service, gratis verzenden, garanties, etc )
  • wat hun anders maakt dan ik en/of de concurrentie
  • of hun site ‘gebruiksvriendelijk’ is
  • wat er goed/slecht is op de site

Verder ga ik een test of echte bestelling (als het niet te duur is :o) plaatsen om te zien welke ‘ervaringen’ ik opdoe tijdens en na het bestellen (klantenservice, klachten, retours, terugbetalingen,…)

Elke site die een concurrent is loop ik af, maak printscreens van elke home, categorie, product,uitcheck pagina’s en leg ze naast elkaar op een grote tafel.

Gewapend met een groen en rode stift begin ik aan te duiden wat ikzelf goed / slecht (layout, copywriting,etc) vind om zo een idee te krijgen van hoe ik mijn site wil maken.

Waarom staan ze in Google’s top 10 ?

Geen onbelangrijk gegeven maar waarom staan ze waar ze staan en wat zal ik moeten doen om de top 10 binnen te raken voor (wat ik denk op dat moment) die mainkeywords.

Hoe :

  • oud is de site
  • zit het met hun extern linkprofiel (ankerteksten, verdeling , waar komen ze vandaan, etc)
  • zit het met het aantal pagina’s die hun site telt en hoeveel zitten er ongeveer in Google’s mainindex
  • goed is hun site structuur opgebouwd
  • linken ze hun site intern aan elkaar
  • bouwen ze hun pagina’s technisch op (titels, h Tags, url’s, etc)
  • goed ranken ze met hun interne pagina’s & longtails (als ze die al gebruiken)

Je krijgt vrij snel een beeld of ze daadwerkelijk iets afweten van SEO en hoe makkelijk/moeilijk het zal worden om je er tussen te gaan wringen.

Hoe wordt ik gevonden in Google ?

Of vrij vertaald : keyword research… Nu kan je Google’s keywordtool en aanverwante gebruiken. Maar vertrouw niet echt op die data, ze durven er soms nogal serieus naast schieten.

Het is een indicatie maar het zijn geen absolute cijfers waar je je kan aan vasthouden. Het zal ook noodzakelijk zijn om uit te vissen of keyword combinaties een informatieve of eerder commerciële intentie hebben.

Het heeft geen zin om een pagina te optimaliseren voor het woord gsm als op je pagina enkel kan gekocht worden en dat woord meestal wordt gebruikt door mensen om zich te oriënteren en dus (nog) geen intentie hebben om een gsm te kopen. Je zal misschien veel bezoekers binnen halen mocht je op 1 komen maar geen kat die zal kopen.

Een andere manier is info sites, social media sites, forums etc afschuimen om te zien welke taal (woorden) er door je doelgroep wordt gebruikt…

En om echt op zeker te spelen kan je een minisite opzetten om zeer gerichte onderzoekjes te doen. Hoe dat precies in zijn werk gaat zal misschien voor een andere post zijn maar in het kort:

  1. minisite opzetten (WordPress is hier voor ideaal)
  2. importeren van keywords uit de keywordtool / andere bronnen naar een adwords campagne(s)
  3. adverteren met exacte zoekwoorden in de eerste plaats, zo heb je exact cijfermateriaal.
  4. adverteren met brede zoekwoorden en via een filter in GA zien met welke exacte woord combinaties ze binnen komen , longtails komen hier aan het licht
  5. uitvissen of mensen die je binnenhaalt kopers of zoekers zijn. Niet altijd even makkelijk maar een ‘dummy shop’ oprichten en crazy egg en of cliktale installeren kan je al een pak meer vertellen.
  6. Of een 2-3 stappen landingspagina’s aanmaken. Snel even uitleggen, stel ik adverteer in Adwords met het woord ‘houten tuinmeubelen’..We sturen die bezoekers naar een pagina waar een eerste keuze moet worden gemaakt. Afhankelijk van die keuze worden ze naar een andere pagina gestuurd waar ze weer een keuze moeten maken..en zo kan je blijven verder doen.Meestal hou ik het bij een stap of 3 en dat lijkt perfect te werken en op die manier kan je makkelijk achterhalen wat mensen eigenlijk willen/zoeken als ze houten tuinmeubelen intikken”¦.

Waar kan ik nog verkeer binnen halen ?

Al je eieren in 1 mand leggen is een gevaarlijk spel dus kijk je maar beter of er nog andere manieren zijn om verkeer binnen te halen :

  • social media ( forums , blogs, communities, etc )
  • partner mogelijkheden
  • advertentie mogelijkheden (geen PPC)
  • eventueel offline mogelijkheden

En dan..als ik dit alles uitvoerig heb afgelopen heb ik een idee van hoe mijn toekomstige markt er uit ziet en hoe ik die data ga gebruiken bij het opzetten van mijn website.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
17 reacties op "Is mijn webwinkel-idee levensvatbaar?"
  • Bjorn van der Neut zegt:
    03 Jun, 2010 om 12:46

    Bedankt voor het goede topic. Goed en duidelijk uitgelegd nu nog een verkoop product of tak verzinnen ;-)

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    03 Jun, 2010 om 13:27

    Mooi verhaal, Dave. Met een methodische aanpak loop je toch weer tegen wat zaken aan.

    En om op de vraag van jouw lezers te antwoorden.
    Welke shopping cart software is de beste oplossing voor een starter …?
    Ik zou zeggen Magento.

    Reageren
    • Tunturi zegt:
      03 Jun, 2010 om 15:36

      Wij draaien nu ook op magento. Maar heb zelf ook veel ervaring met andere ecommerce platforms. Magento heeft de mooiste looks, tevens ook veel mogelijkheden. Xcart en joomla zijn erg functioneel. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit.
      Magento vereist wel de nodige kennis bij de installatie en opzetten van templates.

      Dave: Goed verhaal, duidelijke uitleg en precies mijn manier van aanpak.

    • Dave zegt:
      03 Jun, 2010 om 15:53

      Voor mij bestaat er niet iets als ‘beste oplossing’, alles hangt af van wat je nodig hebt en wat je budget is :o

      Ik heb het meer voor een lease/huur oplossing (of dat nu opensource of iets anders is) omdat het dan weer een zorg minder is..

    • Hypotheekrente zegt:
      04 Jun, 2010 om 08:59

      @Dave: Klopt. Veel hangt ook af van wat je zelf kan. Als je zelf veel kan doen en handig bent met opensource paketten, kan bijvb Magento een oplossing zijn.
      Maar in veel gevallen is de lease/huur oplossing een goede keuze. Je kan je concentreren op de inhoud/design van de site., zonder je al te veel zorgen te moeten maken over de technische kant van het verhaal.

  • David zegt:
    03 Jun, 2010 om 16:13

    Goed verhaal, ik mis echter een belangrijk aspect.
    Wat is de marge die je op je producten verdient. Sommige producten kunnen dermate duur zijn dat ze niet rendabel te krijgen zijn. Vervolgens komen we bij het vraag (Q) en aanbod (D) verhaal. Om vervolgens alle kosten eruit te halen zul je bij een kleine marge gigantische volumes moeten gaan afzetten. Kortom het moet wel een haalbaar verhaal worden.

    Reageren
    • Dave zegt:
      03 Jun, 2010 om 16:15

      Inderdaad maar ik ga ervan uit wanneer je beslist om online te gaan dat je toch min of meer je nummers kent. Maar dat zou inderdaad nummer 1 moeten worden op je lijstje…

  • Gokautomaten zegt:
    05 Jun, 2010 om 11:27

    En wederom een goed artikel van Dave! Ik deel je mening dat er geen ideale software is, maar er vooral naar de situatie gekeken moet worden.

    Reageren
    • Marien zegt:
      05 Jun, 2010 om 23:22

      Wij zijn met Drupal en Ubercart de mooiste online kinderkledingwinkel van Nederland aan het maken.
      Heel veel functionaliteit voor weinig. Wat we missen ontwikkelen we bij met ontwikkelaars uit lagelonenlanden.

    • Gokautomaten zegt:
      09 Jun, 2010 om 08:34

      Nu ben ik wel erg benieuwd waar ik de mooiste online kinderkledingwinkel dan kan vinden ;)

  • rutger zegt:
    07 Jun, 2010 om 09:50

    Geen doelgroep bepalen is inderdaad een enorme valkuil, waar ik zelf ook regelmatig intrap. Het is ook niet het leukste werk, maar wel essentieel voor het succes van je site, helemaal als je er geld mee wilt verdienen. Dank je Dave.

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    07 Jun, 2010 om 14:50

    Doelgroep bepalen is zeker belangrijk. Verder een mooi artikel! Wat ook wel eens helpt is een paar andere mensen een product laten bestellen op de site van de concurrent. Je zusje, vader, partner, buurman, verre vriend of vage kennis. Vraag ze allemaal eens een product te kopen op een andere website en er gaat een wereld voor je open!

    Reageren
  • fitnessapparatuur zegt:
    08 Jun, 2010 om 13:45

    Mooi artikel, marktonderzoek is een van de belangrijkste taken voordat je gaat beginnen met een webshop. Marktonderzoek in de zin van de markt zelf maar ook zeker voor je website

    Reageren
  • Michel zegt:
    11 Jun, 2010 om 10:28

    Goed artikel!

    Ik heb eigenlijk alle punten wel doorlopen dus ook goed van start gegaan, alleen toch de verkeerde keuze gemaakt w.b. software.

    Na mijn mening is integratie en communicatie van de software een verschrikkelijk belangrijk element, hoe moet je anders duizenden producten managen.
    Goede koppelingen zorgen ervoor dat je geen tijd meer verliest aan het up-to-date houden van je product database, en je zodanig alle tijd kunt besteden aan promotie een acties.

    Reageren
    • Dave zegt:
      11 Jun, 2010 om 11:00

      De juiste keuze maken is en blijft belangrijk want een shop herbouwen of overstappen op een andere software is niet iets wat je veel wilt meemaken :o

      Wat voor mij absoluut een top prioriteit is bij een webwinkel software is de mogelijkheid om je producten makkelijk te kunnen uploaden/aanpassen vanuit een excel file of zo. Daar bespaar je jezelf gigantisch veel tijd mee.

  • Koen zegt:
    23 Jun, 2010 om 21:33

    Hi Dave,

    Leuk artikel, doet me erg denken aan een artikel wat ik zelf ooit heb geschreven voor mijn profielwerkstuk.

    Goed artikel,

    Reageren
  • Yessica zegt:
    05 Jul, 2010 om 14:24

    En wanneer je geen zin hebt om al dat werk van een marktvooronderzoek zelf te doen, dan koop je een Strategieplan van Flexible Bulldog Internet Marketing. Je krijgt dan een uitvoerig rapport met analyse van je website, online markt en online concurrenten. Je weet dan niet alleen wie je concurrenten zijn, maar ook waarom! Kijk voor meer info op de website.

    Reageren

Reageren