Naar
boven

Linkfarms; oppassen met naar buiten linken

De laatste tijd krijgen we op netnotion.nl (sinds kort PR 4) steeds vaker linkruil verzoeken. De verzoeken zijn vrijwel allemaal van irrelevante sites. Niet dat we op de website een ‘linkpagina’ hebben maar mensen proberen het toch. Dit is voor veel website eigenaren herkenbaar, lijkt me. Zeker wanneer je site een beetje pagerank heeft. Toch gaan wij nooit op dit soort verzoeken in. En dat is niet zonden reden.

Link neighbourhood

Google bekijkt namelijk de ‘link neighbourhood’ van een website. Ruil je veel links met sites die niets met jouw onderwerp te maken hebben? Dan is de kans groot dat Google je site lager rankt. Google noemt sites die te pas en te onpas links ruilen ‘linkfarms’. Zelf schrijft de zoekmachine er dit over; “Doe niet mee aan uitwisselingsprogramma’s voor links die zijn bedoeld om uw positie in de zoekresultaten of uw PageRank te verbeteren. Het is met name van belang dat u geen links aanbrengt naar webspammers of naar de ‘achterbuurten’ van internet, aangezien zulke links uw rangschikking negatief beïnvloeden.” (bron)

Linkdriehoeken

Er zijn ook sites die met ‘linkdriehoeken’ werken. Deze werken als volgt; site A is de primaire site van een bepaalde eigenaar. Sites B, C en D zijn van dezelfde eigenaar maar hier ligt de focus niet op en hier wil ie juist mee ruilen. Jij moet vanaf jouw site (hopelijk een vertrouwd domein) linken naar site A en hij linkt naar jou vanaf sites B, C en D. Zo houdt de eigenaar zijn primaire site (site A) helemaal schoon en maakt ie linkfarms van sites B, C en D. Deze linkfarms linken naar alles en iedereen en zijn daarom dus niet echt waardevol (om me nog zacht uit te drukken). Terwijl jij linkt vanaf een vertrouwd domein naar site A, krijg je eigenlijk niets terug. Hoewel het lijkt alsof je 3 links (soms krijgen we er zelfs 25 aangeboden) ruilt voor 1, kan je beter 1 kwalitatieve link krijgen in plaats van meerdere links van kwalitatief slechte sites.

En dan zijn er ook nog bedrijven die geen links willen ruilen maar willen betalen voor een link op jouw website. De laatste maanden krijgen we ook steeds meer van dit soort emails van (dubieuze) SEO bedrijven die voor een ‘internationale klant in gaming en marketing’ op zoek zijn naar partners. Vaak worden de mails verstuurd vanuit gmail of hotmail adressen en wordt de ‘internationale klant’ met opzet niet genoemd. Na teruggemaild te hebben, blijkt het om een online casino te gaan.

Het verhaal hierboven over een link neighbourhood geldt in het bijzonder voor goksites. Hoewel er vaak een redelijke vergoeding voor het plaatsen van zo’n link geboden wordt, is het niet aan te raden om dit soort links te plaatsen.

Over het algemeen is het oppassen geblazen met zomaar naar buiten linken. Of je nou links ruilt, via de driehoek werkt of links verkoopt, je dient uit te kijken naar wie je linkt. Dit bepaalt je ‘link neighbourhood’ en dus je ranking. Links plaatsen dient te gebeuren op basis van relevantie en hiervoor is goede content nodig. Wanneer je goede content op je site hebt staan, komen de links vanzelf. In de praktijk doet vrijwel iedere online marketeer aan linkbuilding maar hopelijk gebeurt dat ook zonder lukraak links te ruilen

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Hubert Mooren
Hubert Mooren is de eigenaar van netnotion.nl. Hij richt zich voornamelijk op methoden en technieken om organisch hoog in Google te scoren.
28 reacties op "Linkfarms; oppassen met naar buiten linken"
  • Pim Donkerlo zegt:
    03 Mrt, 2011 om 13:13

    Door dit soort artikelen raak ik een beetje in de war met het volgende. Onze webshop voor buxussen is Mijnbuxus.nl. Wij openen binnenkort een 2e en 3e website. Nu zou ik graag a la Coolblue een balk bovenin of aan de zijkant maken waarin ik link naar mijn eigen sites (zelfde ip). Tast dat nou mijn eigen pagerank aan of niet? Of ziet Google dat als ‘linken naar je eigen websites’. Lijkt me niet toch? Het dient namelijk het doel om mijn bezoekers kennis te laten maken met onze andere sites… Anyone?

    Reageren
    • arny zegt:
      09 Mrt, 2011 om 14:46

      Ja, in feite is het een stem op jezelf.Maar is dit heel onnatuurlijk is de vraag. Als je dit met 500 links doet, en je bouwt verder geen links op, wordt het onnatuurlijk, en dan….???

  • KB zegt:
    03 Mrt, 2011 om 13:18

    Nu ik dit lees vraag ik me iets af. Op mijn website heb ik een nieuwspagina, waarbij ik bij ieder nieuwsbericht de bron plaats (met link). Dit doe ik dan altijd naar de homepage van desbetreffend domein aangezien deze een hoge pagerank heeft en dit er netter uitziet dan een hele lange URL. Naar mijn idee kon dit misschien wel bijdragen aan mijn eigen pagerank, aangezien ik links naar belangrijke pagina’s heb. Dit zijn wel vaak pagina’s die niet direct veel betrekking hebben op mijn onderwerp omdat het vaak algemene nieuwspagina’s zijn.

    Weet iemand hoe dit zit? En of ik wellicht voortaan beter de bron kan vermelden maar dan zonder link.

    Reageren
    • arny zegt:
      09 Mrt, 2011 om 14:42

      Als er het site is met autortiteit *check het) kan het voor je werken.Ik heb dit ervaren.

  • Hubert Mooren zegt:
    03 Mrt, 2011 om 13:21

    @ Pim

    Dit is geen probleem. Je kan natuurlijk naar buiten linken maar het is oppassen naar wie je linkt. Als je het domein vertrouwt (in dit geval je eigen site) is naar buiten linken geen probleem. Wij doen dit zelf ook met onze sites. Bijv; http://www.verandervanprovider.nl

    Reageren
    • Pim Donkerlo zegt:
      03 Mrt, 2011 om 13:34

      Oke thanks. En beïnvloedt dit ook niet de pagerank van de site? Soort van wegvloeien?

  • Hubert Mooren zegt:
    03 Mrt, 2011 om 13:24

    @ KB

    Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp. Bedoel je dat als je naar ‘trusted’ sites linkt, jouw pagerank zal stijgen?

    Reageren
    • arny zegt:
      09 Mrt, 2011 om 14:43

      Dat zou zomaar kunnen, ik heb het ervaren en gezien, maar 100% reconstrueren blijft lastig…

  • Hubert Mooren zegt:
    03 Mrt, 2011 om 13:51

    @ Pim

    Met iedere link (dofollow) lek je pagerank of pagejuice zoals velen het noemen. Daarom moet je uitkijken naar wie je linkt. Maar in jouw geval wil je pagerank lekken naar je eigen sites, lijkt mij.

    Reageren
  • KB zegt:
    03 Mrt, 2011 om 14:12

    @ Hubert

    Ja, wat ik altijd begrepen heb is dat uitgaande links ook goed voor je pagerank / google waardering zijn. Niet enkel inkomende.

    Reageren
  • Sam zegt:
    03 Mrt, 2011 om 15:31

    Volgens mij zijn niet alle uitgaande links goed voor je pagerank, anders zou er toch nooit ‘nofollow’ gebruikt worden?

    Reageren
  • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
    03 Mrt, 2011 om 15:40

    @kb Ik geloof zeker dat het jou helpt als je linkt naar websites met een hoge autoriteit. Nie constant, maar een linkje naar wikipedia ofzo is zeker niet verkeerd.

    Als ik een artikel schrijf op mn blog, link ik altijd naar de bron, vaak een krant.

    Reageren
  • Thomas | Haboes.nl zegt:
    03 Mrt, 2011 om 15:54

    @Hubert, in de eerste alinea, laatste regel staat een typo: En dat is niet zondeN reden.

    Verder goed en interessant artikel! Thnx

    Reageren
    • arny zegt:
      09 Mrt, 2011 om 14:45

      “Als ik een artikel schrijf op mn blog, link ik altijd naar de “bron, vaak een krant”” .Zo is het internet ook oorspronkelijk ontstaan en bedoeld…

  • KB zegt:
    03 Mrt, 2011 om 15:59

    Maar lek je dan niet met iedere link weer pagerank weg? Wat Hubert aangeeft. Of gaat dat dan alleen om de pagerank op die pagina die je dan weg lekt? In mijn geval gaat het dan om linken op de nieuwspagina, waarvan mijn pagerank niet belangrijk.

    Reageren
  • Abderrahim zegt:
    03 Mrt, 2011 om 16:16

    Handige informatie!
    Bedankt!

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    03 Mrt, 2011 om 18:14

    @ KB

    Linken vanaf je nieuwspagina is niet erg. Zeker niet naar een nieuwssite, dit zijn vaak vertrouwde websites. Ik heb je niet af willen schrikken met mijn verhaal hierboven :)

    Je moet alleen uitkijken niet zomaar met alles en iedereen linkjes uit te wisselen. Naar buiten linken is doodnormaal en eigenlijk natuurlijk ook de structuur van het internet.

    Reageren
  • KB zegt:
    03 Mrt, 2011 om 19:31

    Gelukkig maar :) Bedankt.

    Reageren
  • Ton van Houten zegt:
    04 Mrt, 2011 om 10:14

    Weer goede kennis opgedaan!

    Reageren
  • Lieve van Damme / Yoopla zegt:
    04 Mrt, 2011 om 13:30

    Op onze datingsites http://www.yoopla.nl en http://www.yoopla130.nl (voor hoogbegaafden) hebben we ook een aantal retourlinks staan naar startpagina’s staan. We doen die linkruil niet om onze zoekpositie te verbeteren maar omdat we met die inkomende links direct verkeer kunnen genereren. Als mensen gaan zoeken op Datingsite, dan komen wij niet op de eerste drie pagina’s voor. Geen illusies.

    Maar om goed gevonden te worden kun je natuurlijk ook een nieuw zoekwoord bedenken en dat laten inburgeren. Wij hebben de term Metadating bedacht voor onze diensten. Als mensen straks gaan Googlen op Metadating staan wij altijd bovenaan. Of nét onder wikipedia… net als Swaffelen.nl

    Leuke sport, marketing :-)

    Reageren
  • Goudkoers zegt:
    06 Mrt, 2011 om 11:45

    Startpagina’s zijn ergens een grijs gebied.
    De meesten vragen of eisen een link terug.
    Naar de 2/3 marktleiders zal dat geen probleem zijn, maar je hebt tegenworodig ook zoveel gratis flut startpagina’s die allemaal onder 1 hoofddomein hangen dat ik enkel nog maar wil ruilen met max 1 pagina onder zo’n domein.
    Wat ook irritant kan zijn is het verschil tussen achterbuurten.
    Wat ik een gerespecteerde website vind, kan in de ogen van Google gezien worden als een domein vol porno, drank, drugs, gokken en geweld.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    09 Mrt, 2011 om 11:05

    Er is een handige online tool ontwikkeld waarmee je direct kunt zien of je al dan niet linkt naar de achterbuurten. Het staat hier:
    http://www.renegreve.nl/internet-marketing/niet-linken-naar-de-gettos-van-internet/

    Mocht uit de gegevens blijken dat je dat toch doet, haal ze dan meteen weg.

    Reageren
  • Michael zegt:
    10 Mrt, 2011 om 23:27

    Zeer handige tool, René. Daar was ik naar op zoek. Bedankt.

    Reageren
  • arny zegt:
    11 Mrt, 2011 om 09:36

    Interessant tooltje. Iemand bij de resultaten de redirect opties gezien en de BLog Spam? Hoe ziet een echt slecht resultaat, iemand voorbeelden?

    Reageren
  • Dennis zegt:
    13 Mrt, 2011 om 11:39

    Ik ben webdesigner. Echter link ik op mijn website naar de websites die ik gemaakt hebt ( dus van mij klanten ), en op de website van mijn klanten staat ook mijn link. Echter hebben deze websites niks met de branche van mijn webdesigning te maken. Hoe gaat Google hier mee om ?

    Groet,
    Dennis

    Reageren
    • Hubert Mooren zegt:
      13 Mrt, 2011 om 12:53

      Hoi Dennis,

      Dit is geen probleem. Linken naar je klanten gebeurt niet op basis van linkruil en de link zijn niet allemaal op 1 pagina gepropt. Naar mijn mening zou je wel een probleem hebben als je veel adult of goksites bouwde en daar naar linkte :)

  • Jedidja | Relatiegeschenken zegt:
    15 Mrt, 2011 om 12:09

    Bedankt René, handige tool. Zitten toch een aantal dubieuze tussen, die gaan dus nu meteen weg. Thanks!

    Reageren
  • Goudprijs zegt:
    24 Feb, 2012 om 21:06

    Weer goede kennis opgedaan!

    Reageren

Reageren