Naar
boven

SEO verandert: Links worden Likes

Ik weet het zeker. 100%. Zoekmachine optimalisatie zoals we dat nu kennen verandert. En snel. Sure, onpage-optimalisatie zoals de juiste titels en daadwerkelijke teksten blijven belangrijk. Content blijft koning.

Maar dat andere aspect, populariteit door het aantal (en kwaliteit van) inkomende links verandert. Mijn verwachting is dat binnen nu en ongeveer 18 maanden het woordje inkomende links is vervangen door inkomende likes.

Vroeger: Goede content stond garant voor veel inkomende links

Vroeger klinkt misschien ver weg maar we hebben het hier over ongeveer 1,5 jaar. Schreef je voor die tijd een interessant artikel of bracht je een uniek stuk content online dan werd dat steevast beloond met inkomende links.

Links van bloggers, nieuwssites, fora enz. waren de beloning voor uren, dagen of zelfs weken werken aan een bepaald stuk content.

In veel gevallen was dit ook de bedoeling. Door deze content kreeg je meer bekendheid, meer bezoekers, meer inkomende links en uiteindelijk ook hogere posities in Google.

Tot ongeveer anderhalf jaar geleden”¦

Nu: Goede content staat garant voor veel (inkomende) likes en géén links!

Wanneer je tegenwoordig een goed stuk content online brengt levert dat praktisch geen enkele inkomende link meer op van bloggers, fora of nieuwssites.

Nee, tegenwoordig moeten we het doen met likes (wat in dit geval ook synoniem staat voor mentions, krabbels en andere sociale media uitingen).

Voorbeeld van tegenwoordig

Een mooi voorbeeld van een stuk content wat we onlangs hebben gelanceerd op KG Bureau is de infographic “Digitale buren”. Op moment van schrijven heeft deze infographic: 277 Tweets, 64 Likes en 28 plusjes ontvangen. Dit heeft ongeveer 5000 extra bezoekers opgeleverd. Daar zijn we zeer tevreden mee.

Echter gaan we het aantal inkomende links naar aanleiding van deze infographic bekijken komen we tot een schamele 5”¦

Nogmaals, deze infographic heeft zijn doel ruimschoots behaald. Maar onze website is er niet veel populairder door geworden in het kader van “inkomende links” zoals we dit van vroeger kennen.

Dus wat doet Google?

Google weet als geen ander dat het aantal uitgaande (en dus ook inkomende links) niet meer groeit zoals vroeger (met uitzondering van de social media websites, dat zijn immers ook uitgaande links).

Het oorspronkelijke Pagerankverhaal gaat uit van het feit dat goede websites automatisch veel links van andere websites ontvangen. Maar helaas, die vlieger gaat niet meer op. Wanneer men tegenwoordig een interessant stuk content ontdekt wordt dit niet meer gedeeld op een “normale” website.

Men kiest ervoor om dergelijke content te delen via Twitter, Facebook Hyves ea.. Geef ze eens ongelijk, het is veel actiever, eenvoudiger en dynamischer.

Het is lastig te zeggen of dat het feit dat een stuk content nu minder links krijgt komt omdat bloggers en andere “auteurs” ook delen via social media verkiezen of dat er “gewoon” minder van dergelijke auteurs zijn. Hoe dan ook, in verhouding tot vroeger merken wij dat er minder links worden geplaatst.

Voordeel van likes boven links

Google had het bovenstaande waarschijnlijk als een van de eerste zien aankomen en we kunnen er dus vanuit gaan dat men hard bezig is om het algoritme aan te passen naar de huidige situatie.

Er zit één heel groot voordeel aan deze nieuwe manier van het meten van populariteit. Er is veel meer data beschikbaar! In verhouding zijn er maar een handjevol bloggers en auteurs. Maar bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een sociaal profiel. Google kan dus veel meer “stemmen” tellen.

Want één ding zal waarschijnlijk nooit veranderen. Goede content zal altijd veel stemmen ontvangen, zij het nu in de vorm van links of likes”¦

PS: Wat kies jij? Gebruik je onderstaande social media buttons of nog mooier, bewijs je mijn ongelijk en link je naar dit artikel vanaf je eigen website?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
41 reacties op "SEO verandert: Links worden Likes"
  • Jan Doggen zegt:
    03 Jan, 2012 om 11:32

    Er is inderdaad een wezenlijk (technisch) verschil: links kunnen alleen door webbouwers toegevoegd worden, likes door iedereen. De Google +1 button zal wel snel rankingwaarde krijgen (als dat al niet zo is).

    Reageren
  • Peter De Bruyn zegt:
    03 Jan, 2012 om 11:56

    Ik denk dat je gelijk hebt, Karel. In een verre toekomst …

    Voorlopig (en zeker niet binnen de 18 maanden) zullen likes het niet van links halen. Daarvoor zit er niet voldoende volk op Google+ (zal dat trouwens ooit wel het geval zijn)?

    Komt daarbij dat klikgedrag vluchtig gedrag is. Waar zal Google op termijn meer belang aan hechten: een vluchtige like of een link aangebracht in een tekst? The hardest things are the best to get.

    Tot slot. Hoe kijk je aan tegen de kritische massa? Ik kan nu wereldwijd links verzamelen. Is dat ook zo via social media? Gaat Google belang hechten aan buitenlandse likes voor een Nederlandstalig artikel? Bij links is dat wel zo.

    Denk dat we eerst wat dingen moeten testen. Bij mij geven de SM metingen nog een beperkt resultaat. Ze worden al helemaal van de kaart geveegd in vergelijking met een tekstlink van een autoritaire site.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Jan, 2012 om 12:02

      Dag Peter,

      Ik had het ook niet alleen over Google plus, ik denk ook aan Twitter en Facebook.

      Dat een “stem” en stuk minder waard is ben ik met je eens. Maar het zijn er wel veel meer.

      Voor wat betreft je buitenlandverhaal denk ik dat “fraude” juist veel eenvoudiger te voorkomen is. Linkjes kun je inderdaad van buitenlandse websites krijgen. Likes wordt al een stuk lastiger.

      Iemand uit de VS gaat geen artikel delen wat in het Nederlands geschreven is. Dergelijke stemmen zijn dus minder fraudegevoelig.

      Misschien dat Google dat al eens moet doen: alle inkomende links waarbij de afzender en de ontvanger niet in dezelfde taal zijn geschreven afwaarderen of zelfs schrappen!

  • richard zegt:
    03 Jan, 2012 om 13:08

    Ik denk dat 1 klik op de RESPECT knop van Hyves je binnenkort op #1 brengt op iedere zoekterm.

    Reageren
  • Jan-Willem zegt:
    03 Jan, 2012 om 13:28

    @Richard: ik zou graag je reactie willen Liken :)

    Reageren
  • Keesjan Deelstra zegt:
    03 Jan, 2012 om 13:29

    IK bne het niet met je eens Karel. Zoals uit jullie mooie infographic blijkt gebruikt lang niet iedereen sociale media. In Duitland nog niet eens een kwart. Ook niet iedereen heeft een website natuurlijk.

    Google kijkt natuurlijk niet puur naar absolute getallen maar naar relatieve getallen. Als jullie infographic dus 5 links ophaalt maar een andere linkbait wel 50 linkjes ophaalt dan gaat die collega beter scoren. Iedereen heeft ‘last’ van hetzelfde vandaar.
    Google neemt zeker sociale factoren mee maar altijd in relatieve zin.

    Een gelukkig 2012 overigens!

    Reageren
  • Wiep zegt:
    03 Jan, 2012 om 13:48

    “Maar helaas, die vlieger gaat niet meer op. Wanneer men tegenwoordig een interessant stuk content ontdekt wordt dit niet meer gedeeld op een “normale” website.”

    Zeker wel, er zijn alleen meer mogelijkheden om iets te delen. Hoe beter de content, hoe meer moeite men wil doen om het aan anderen door te vertellen. Goede content wordt gedeeld via de snelle sociale deelopties (Like, RT, etc.), bij erg goede content neemt men iets meer moeite (Tumblr, Facebook post, etc.), maar de échte goede content krijgt altijd wel links.

    De enige vlieger die imho niet opgaat, is “build it and they will come”. Ik ben dan ook benieuwd naar de verspreidingsstrategie achter de infographic. Met de juiste outreach had deze zonder twijfel meer links weten te behalen, want de graphic ziet er leuk uit. Dat een goed stuk content tegenwoordig minder links verkrijgt dan vroeger, wil echter niet zeggen dat links minder waard zijn geworden, of zullen worden.

    Hoewel ik er erg blij mee zou zijn als links voorbij worden gestreefd door likes (het spelletje wordt dan immers alleen maar makkelijker), zie ik dit echt niet snel gebeuren. Roy draagt op http://www.chapter42.com/waarom-links-geen-likes-worden/ al een paar punten aan, maar zo zijn er nog veel meer te bedenken.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    03 Jan, 2012 om 14:05

    @Wiep en @Keesjan Deelstra

    Gelukkig 2012 voor beiden inderdaad!

    Ik durf te beweren dat er minder links worden geplaatst dan vroeger. Jullie zeggen van niet?

    Ik ben het met je eens dat goede content nog steeds links ontvangt, maar ik blijf erbij dat dit minder is als voorheen. Vroeger zou een blogger/auteur een link hebben geplaatst naar slechte, goede en supergoede content. Tegenwoordig krijgen de eerste twee een like.

    Dit is trouwens mijn reactie op het verhaal van Roy: http://www.chapter42.com/waarom-links-geen-likes-worden/#comment-399513921

    Reageren
    • Wiep zegt:
      03 Jan, 2012 om 15:15

      Er worden zeker niet minder links geplaatst, maar je moet wel meer moeite doen om links te krijgen. Het contentaanbod (en dus je contentconcurrentie) stijgt continu, waardoor mensen meer keuze hebben waar ze naar kunnen linken.

      Met goede content red je het simpelweg niet meer, maar als je goede (of beter: uitstekende) content kunt combineren met goede marketing en een uitgebreid netwerk, bouw je een linkprofiel dat de kont van zelfs de grootste berg met likes schopt.

  • Keesjan Deelstra zegt:
    03 Jan, 2012 om 14:42

    @karel ja ik zag je antwoord. Grappig die discussie bij 2 posts tegelijk. Het is gelukt dus. Ik ga nu je post tweeten, linken kost me nu teveel tijd ;-)

    Reageren
  • Alain - BMC Internet Marketing zegt:
    03 Jan, 2012 om 16:03

    Link spamming wordt like spamming? De relevantie van een like lijkt mij minder goed te bepalen dan de relevantie van een link. Tenzij het Google Plussen zijn, de vraag is echter wanneer dit een volwassen sociaal netwerk zal worden.
    Google moet meer waarde hechten aan de relevantie van links, dit gebeurt naar mijn mening nog te weinig.

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    03 Jan, 2012 om 16:38

    Ik volg Peter De Bruyn, maar ik denk wel dat Karel ook een punt heeft. Likes, tweets e.d. zijn al belangrijk en zullen nog belangrijker worden.

    Maar ik zie toch wel wat problemen. Stel dat een bekende online pulpkrant met extreem veel bezoekers een waardeloos artikel over pakweg SEO schrijft.

    Ook al is de informatie die ze meegeven achterhaald of foutief, toch zal dit relatief veel ‘likes’ krijgen. Ze zullen wellicht meer ‘likes’ krijgen dan een vergelijkbaar maar goed artikel op deze weblog. Veel ‘likes’ wil dus niet zeggen dat het goed is.

    Ik denk dat ze dit bij Google ook wel weten, niet?

    Reageren
  • Rbunskoeke zegt:
    03 Jan, 2012 om 16:53

    Ben ik niet mee eens. Klopt wel dat iedereen een sociaal profiel heeft en die factoren een grotere ranking krijgen, maar meer waard zijn of overnemen nee….

    Google +1 wordt “de grote” verandering. Google +1 werkt niet hetzelfde als links. Google +1 heeft invloed op de personen en hun netwerk die een webpagina +1 geven, niet op iedereen. Dat is een belangrijk verschil dat je wel moet realiseren. Hierdoor voorkomt Google ook dat het zinloos is om Google+1’s te kopen (ze zijn robots met geen netwerk). Ik heb er ook een tijd geleden aan artikel over geschreven. http://000.nl/posts/gepersonaliseerde-zoekresultaten-zijn-de-toekomst-toekomst-van-zoekmachine-optimalisatie-deel-4/

    Reageren
  • Teun zegt:
    03 Jan, 2012 om 19:30

    Daarbij komt natuurlijk ook nog dat een voordeel van links is, dat het ook onder een pseudoniem gedaan worden.

    Voorbeeldje: Een weblog over een of andere beschamende ziekte aan bepaalde delen van je lichaam zal niet snel een ‘like’ ontvangen, omdat hier 0% anonimiteit aan zit. Deze zal wellicht wel een linkje ontvangen op een forum, waar iedereen nicknames gebruikt.

    Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken.

    Reageren
  • Christian zegt:
    04 Jan, 2012 om 09:05

    @Karel en alle anderen allereerst de beste wensen voor 2012!

    Uiteraard ben ik het er helemaal mee eens dat de basis goede content is. Ik verwacht dat likes etc. wel een belangrijkere rol gaan spelen, maar dat links ook altijd hun waarde blijven behouden. Waar de balans zit is natuurlijk afwachten. Als mensen iets goede content vinden zijn ze ook eerder geneigd om het te delen via Twitter of Facebook, dus dan zou je zeggen dat Google het belangrijker gaat vinden. In ieder geval bereikt het meer mensen en dat is ook wat waard toch?

    Het lijkt er volgens mij wel op dat Google de zoekresultaten steeds ‘persoonlijker’ maakt, wat ik persoonlijk niet prettig vindt. Wat vinden jullie hiervan?

    Ik ga in ieder geval een artikel schrijven met een link naar je artikel Karel ;) en een tweet is al verstuurd zoals je wellicht al hebt gezien :).

    Reageren
  • Dave zegt:
    04 Jan, 2012 om 09:19

    Als likes en andere ‘social media votes’ de nieuwe linkjuice worden dan wordt het voor ons alleen maar makkelijker -> plussem.com/ :)

    @Rbunskoeke ik kan me voorstellen dat er vroeg of laat ‘bedrijven/sites’ op de proppen komen die je gaan betalen (omdat je een ‘echt’ social profile hebt) om bepaalde zaken je stem te geven…

    Google’s ranking emperium is gebouwd op links en ik zie daar de komende jaren niet gelijk een zware shift in komen.

    Reageren
  • Eyeinorange zegt:
    04 Jan, 2012 om 13:08

    Even een heel simpele reactie. Ik klik eerder op like. Het gaat sneller omdat je al ingelogd zit in FB. Bij tweeten ligt het eraan welke api je site gebruikt, meestal moet ik weer eens inloggen en dan klik ik sneller weg als ik lui ben.. Ben wel geneigd om meer moeite te doen als ik de schrijver ken (persoonlijk of vanwege de eerdere goede content, zoals bij Karel).
    Met enkele vrienden of collega’s heb ik een afspraak om elkaars berichten te liken, retweeten etc. of het helpt weet ik niet, misschien dat alle kleine beetjes helpen? Voor mij heedt het zin als het om energie-uitwisseling gaat. Een soort vriendendienst dus.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 Jan, 2012 om 13:14

      Bedankt voor je reactie! Grappig dat die afspraak tussen je vrienden en collega’s bestaat, slim!

  • Karel Geenen zegt:
    04 Jan, 2012 om 13:18

    Bedankt voor alle reacties!

    Er valt me wel iets op. Het grootste deel geeft aan dat social media stemmen veel fraudegevoeliger zijn, en dat nooit de vervanger kan worden.

    Ben ik het niet mee eens (lees ook mijn reactie op de site van Roy) want dit is ook terug te kaatsen op inkomende links.

    Maar wat denken jullie van het feit dat er steeds minder links worden geplaatst (daar ben ik nog steeds van overtuigd). Google kan dus onmogelijk het bestaande Pageranksysteem blijven hanteren lijkt me…

    Reageren
  • Jarno zegt:
    04 Jan, 2012 om 13:32

    Ik vind het zeker een interessante invalshoek om te kijken naar social media en likes. Het zal zeker een belangrijkere rol gaan spelen dan het momenteel doet maar voor mijn gevoel denk ik dat de kern wel gelijk zal blijven.

    Google zal van 200+ naar 300+ meetpunten gaan om te bepalen wat er met een bepaalde website moet gebeuren. In een van de vele SEO e-books staat heel mooi aangegeven dat als site A aan onpage optimalisatie doet een 100 links ontvangt deze beter zal scoren dan website B zonder onpage optimalisatie maar met 1.000 links.

    Ik zou dit in de toekomst zo zien dat een website waar aan zoveel mogelijk positieve factoren wordt voldaan en negatieve factoren worden ontweken deze beter blijft scoren dan wanneer iemand bij wijze van 100 likes krijgt maar verder niets aan optimalisatie doet.

    KISS is een principe waar Google heilig in gelooft (kijk maar naar hun eigen website). Ondanks dat er steeds meer controle factoren bij komen ben ik er echt van overtuigd dat als je bestaande website met optimalisatie en linkruil het goed blijft doen ondanks dat mogelijke concurrenten zich meer gaan richten op likes.

    Daarnaast ben ik het met een aantal mensen eens dat je nu links kunt “kopen” en straks vermoedelijk “likes” als dat nu niet ook al gebeurd. Afwachten maar weer wat dit gaat betekenen maar ik verwacht er geen grote drama’s van..

    En allemaal nog de beste wensen

    Reageren
  • Jan-Willem zegt:
    04 Jan, 2012 om 14:09

    Ook ik verwacht dat de komende jaren er weinig zal veranderen. Het grootste probleem is dat de waarde van een +1 of like niet uitgedrukt kan worden in kwantificeerbare metrics. Hoe wil je de emotie van persoon 1, die een like geeft aan een website, optellen bij die van persoon 2? Dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid mogelijkheden waarop dit manipuleerbaar is. Als je kijkt naar de patenten op het gebied van social metrics van de afgelopen drie jaren, dan zal er nog heel wat techniek ontwikkeld moeten worden. Facebook is al een eind op weg op basis van vriendschapsnetwerken, maar het optellen van 1000 random likes en dat als metric gebruiken is nog lang niet op het punt dat het ingezet kan worden als metric voor zoekmachine rankings.

    Reageren
  • Runy zegt:
    04 Jan, 2012 om 14:37

    Karel,
    Ik zal beginnen met deze post te liken.

    Ik weet zeker dat je gelijk hebt. Een like betekent dat iemand de content gelezen heeft. Een like, daar staat een persoon achter. Een like is emotie. Misschien komt er ook iets als dislike via facebook en google later, zoals ze op bijv. Nu.nl hebben. Liken gaat sneller dan linken. En liken pst meer bij conversaties. Ik heb jaren geleden een boek gelezen dat vertelde dat het web zich bewoog in de richting van conversaties. En kijk nu wat er gebeurt!

    Een vraagje Karel, als likes het wint van linken, wat betekent dit voor Google t.o.v. facebook? Moet je voor je marketing als ondernemer meer gaan richten op Facebook en Twitter als marketingplatform dat gevonden worden door Google? Watbetekent deze verschuiving voor je marketingstrategie?

    Iets anders wat ik zie dat je bewering dat likes het gaan winnen is ook de verschuiving in sicial media tools. Ik test nu voor mijn bedrijf de crm tool bluecamroo en de enige reden is dat deze crm life feeds heeft van linkedin, facebook en twitter. De crm guys hebben vanuit hun marketingachtergrond ook gezien dat conversaties en likes key zijn.

    Ken je een tool of websites die je een overzicht geeft van het aantal likes op facebook, twitter en google plus van een webpagina?

    Reageren
  • Pieter zegt:
    04 Jan, 2012 om 16:12

    Ik kan er zeker en vast inkomen dat google rekening gaat houden met het aantal likes van een pagina of bericht.
    Echter zijn er nu al bedrijven die likes, google + en zelfs twitter volgers verkopen..
    Hoe zal dit dan aangepakt worden?

    Reageren
  • An Peters zegt:
    04 Jan, 2012 om 22:28

    Hoi Karel. Leuk van links naar likes. Wilde er meteen een bij jou toevoegen en kreeg een gratis video toe! Like!!
    Maar… hoe krijg ik dat . als je hier klikt dan krijg je toegang tot.. velletje over mijn pagina heen? Heb je daar ook een video over of wellicht een aanknopingslike.. uhh. link?

    Dank

    An Peters

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Jan, 2012 om 09:21

      Dag An,

      Dat is een stukje code van de e-mailmarketingsoftware waar wij mee werken (Aweber).

  • Harald zegt:
    05 Jan, 2012 om 12:09

    Matt Cutts heeft denk ik iets van een jaar geleden in zijn video een reactie gegeven op iemand die klaagde dat zijn site wel veel via social media werd gewaardeerd, maar amper via do-follow links. Daardoor zou Google dus zijn site onvoldoende belonen.

    Matt was het niet me hem eens en antwoordde dat als je een goede site hebt wel degelijk veel do-follow links krijgt van sites die niet tot social media wordt gerekend.

    Maar ik denk zeker dat je moet proberen via sociale media bezoekers te krijgen en – veel meer nog -terugkerend bezoekers. Dat is natuurlijk de beste waardering die je maar als webmaster kan krijgen, toch?

    Reageren
  • Robert Dreher zegt:
    05 Jan, 2012 om 13:16

    Onderstaand artikel kwam ik net tegen in de zoekresultaten. Op 1 en 2 stonden karel Geenen en Roy huiskens :-)

    Een aanvulling?
    http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/06/link-building-wordt-like-building/

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Jan, 2012 om 13:26

      Niet gezien, maar lijkt wel een aanvulling!

  • Robert Dreher zegt:
    05 Jan, 2012 om 13:26

    Overigens is dit bericht al eerder geplaatst op twinkle magazine: http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2011/08/link-building-wordt-like-building/index.xml

    Waarom staat het artikel op frankwatching boven het artikel op twinkle?

    Is dat omdat frankwatching artikel meer likes, tweets en +1’s heeft?

    Of is het toch onpage, (interne link) structuur, interne/externe linktext of de totale waarde van het linkprofiel?

    Reageren
  • Robert Dreher zegt:
    05 Jan, 2012 om 13:29

    Of zijn de technische zaken bij Frankwatching beter op orde?

    Reageren
  • Robert Dreher zegt:
    05 Jan, 2012 om 13:48

    Als we nu eens een nieuw artikel schrijven op een site die minder “sterk” is dan deze (b.v. de mijne :-). Wel hoog in structuur, misschien zelfs de homepage.

    Een artikel dat goed onpage geoptimaliseerd is voor “links worden likes”, “likes en links”, “link buiding wordt like building”. Ook stiekem via interne links wat extra gewicht en relevantie krijgt…

    En we spreken af dat NIEMAND dit artikel liked of tweet of +eend maar dat er wel naar gelinkt wordt.

    “Don’t like me, link me!”

    Dit artikel heeft nu 152 likes+tweets+plusjes. Laten we zeggen dat er 5 keer naar dit nieuwe artikel gelinkt wordt. Bijvoorbeeld door Wiep.net (..). 5 redelijk goede links met relevante linktext. B.v. ook van karelgeenen.nl? vanaf de homepage zou mooi zijn. Nee niet in de footer maar in het content gedeelte (misschien hebben we dan maar 2 links nodig?).

    Welk artikel komt dan boven aan in de zoekresultaten bij keywords als “links worden likes” of “links en likes”?

    Ik ben benieuwd. Een test is nooit 100% betrouwbaar maar het resultaat kan wel een goede aanvulling zijn op het gesprek hier?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Jan, 2012 om 16:13

      Robert,

      Het is interessant om zoiets te testen al kijkt me de bovenstaande manier niet echt “eerlijk” meer.

  • sab zegt:
    05 Jan, 2012 om 16:07

    Wat ik me afvraag, buiten het voordeel die je in je artikel noemt: zijn deze likes niet makkelijk te manipuleren.
    Overal kan je tegenwoordig likes kopen. Lijkt me voor Google een moeilijke opgave om dit tegen te gaan cq te bestrijden.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Jan, 2012 om 16:10

      Ik zie weinig verschil met het kopen van links, dat is dus niet zo eenvoudig te manipuleren.

  • Dennis Miedema zegt:
    15 Jan, 2012 om 23:40

    Er gaat een gerucht dat de ‘like’ op facebook vervangen gaat worden door andere knoppen zoals ‘reading’, ‘listening’ en ‘watching’.

    Wat voor effect zal dit naar jullie mening hebben op het delen van links? Het ‘makkelijke’ van de Like wordt dan nl. iets minder.

    Reageren
  • Marcella zegt:
    23 Jan, 2012 om 12:30

    Ik vind het een beetje vaag, want dit zou dus betekenen dat sites zonder like buttons lager in de ranking worden gehouden. Of gewoon sites die niet worden ‘geliked’.

    Lijkt me niet dat ze dat kunnen maken toch!?

    Reageren
  • eyeinorange zegt:
    23 Jan, 2012 om 12:36

    Tja, Marcella… als je zo groot bent maak je je eigen regels. Zo simpel is het.

    Reageren
  • Renate Janssen zegt:
    08 Okt, 2012 om 14:53

    Ik ben ook absolute van mening dat de social bookmarks in de vorm van de likes zeker wordt gemeten en gezien door google.

    Reageren
  • Tania zegt:
    17 Jan, 2013 om 19:39

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Algoritme van Google is om de Pagerank heen gebouwd en backlinks zijn nog steeds op invloed op de PR.

    Dit is ook de reden dat ze steeds met filters (panda,penguin) komen en het algoritme niet drastisch aanpassen.

    Reageren
  • Eric zegt:
    08 Jul, 2013 om 10:37

    Ik heb niet de indruk dat likes veel verschil maken. Backlinks daarentegen maken een wereld van verschil. Ik spreek echter enkel uit persoonlijke ondervinding.

    Reageren

Reageren