Naar
boven

Gastblog – Wat is voor jou meer waard een liker of een volger?

Als zelf respecterend bedrijf anno 2013 moet je natuurlijk actief zijn op een social media platform. Op dit moment is Facebook veruit het grootste platform in Nederland, gevolgd door YouTube, LinkedIn en daarna pas Twitter.

Toch is het grootste platform niet meteen de beste keus voor jouw bedrijf. Uit eigen ervaringen is dat voor elke onderneming verschillend. Ik heb gemerkt dat het op Twitter veel makkelijker is om in een korte tijd op een relatief hoog aantal volgers te bereiken, terwijl het op Facebook lastiger is om een enkele like te ontvangen. Daar staat tegenover dat je op Facebook, meer ziet van het profiel van jouw fan.

Op Twitter is het volgen van iemand erg makkelijk, het is zelfs mogelijk om volgers van iemand anders aan te klikken en allemaal in één keer te volgen. Hierbij wordt er niet gekeken waar die persoon vandaan komt en of diegene überhaupt interessant is om te volgen.

Bijna iedereen die jou volgt is zakelijk actief op het platform. Facebook wordt veel meer privé gebruikt en dat heeft juist zijn voordelen voor kleine ondernemingen, zoals de plaatselijke groenteboer. Ik wil vandaag dieper ingaan op het verschil van een like en een volger.

Overlapping Twitter FB

Bron: Newcom Research

Op Facebook ontvang je de like minder snel dan een volger op Twitter. Dit komt omdat Twitter een meer open omgeving is waar iedereen elkaars tweets kan lezen (of je moet ze afschermen) en op Facebook je ze zelfs kan beperken tot alleen je vrienden.

Hierdoor voelt Facebook persoonlijker en hebben Facebook gebruikers meer het gevoel dat de berichten alleen worden gedeeld met mensen die daar behoefte aan hebben. Daardoor zie je ook dat het privégebruik hoger is op Facebook t.o.v. Twitter. Men deelt vaker foto’s, en melden d.m.v. statusupdates vooral wat ze op dat moment bezig houdt.

Voor deze mensen voelt de Facebook-omgeving als ‘besloten’ en daarom is een ‘vind ik leuk’ meer waard dan een volger. Ze zijn echt geïnteresseerd in je. Dat bleek vooral toen ik vorige maand de clicks per fan op Facebook bekeek: 6 (!) keer hoger dan op Twitter.

Gesprek op Facebook biedt meer mogelijkheden

Op Facebook heb je geen limiet qua hoeveelheid tekens en kun je de afbeeldingen direct zien. Daardoor is het makkelijker om een gesprek te voeren en ontvang je vanzelfsprekend ook meer reacties. Op Facebook kun je reageren op een post en op Twitter kun je alleen maar de tweet ‘Retweeten’ en citeren, waar je ook weer moet letten op de hoeveelheid tekens.

Op Facebook kun je reageren op een status en kun je daaronder reageren op deze reactie. Zo is het makkelijker om contact te houden met je ´klanten´ en staat alles overzichtelijk op een pagina. Op Twitter komt dit allemaal op de pagina @ verbinden te staan en komt dit in een overzichtspagina te staan. Deze is moeilijker te overzien dan het overzicht op Facebook.

Ook is het voor anderen lastig om het gehele gesprek te lezen waar ze wellicht een antwoord op hun vraag kunnen vinden.

Groei Social Media

Bron: Newcom Research

Wie weet, is Facebook over een paar jaar wel weer vervangen door een ander medium. Maar het sociale aspect van Facebook zal mijns inziens blijven. En jouw ervaringen met een dergelijk sociaal netwerk gaan ook dan zeker hun meerwaarde bewijzen.

Het belang van een content strategie schuif ik niet aan de kant. De content die je verspreid is belangrijker dan het aantal volgers of likes. Maar toch”¦ voor mij is een like op Facebook veel meer waard, omdat ik hier meer uit haal omtrent de hits per fan (richting mijn website) en de interactie die ik ermee bereik in vergelijking met volgers op Twitter.

Wat is voor jouw meer waard? Een liker of een volger? Reageer op de stelling en beargumenteer jouw voorkeur in de reacties!

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Chelsea Bosters, ondernemer pur sang en eigenaar van marketingmed.nl. Je kunt als beginnende ondernemer ook bij Chelsea terecht voor persoonlijke social media cursussen.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
12 reacties op "Gastblog – Wat is voor jou meer waard een liker of een volger?"
  • Lianne Soer zegt:
    03 Jun, 2013 om 12:58

    Hi Chelsea,

    Nogmaals dank voor het artikel.

    Wanneer ik puur kijk naar de bezoeken die wij via social media hebben ontvangen (afgelopen jaar) heeft Twitter een voorsprong op Facebook. En bedraagt het verschil ong. 12%!

    Voor wat betreft verkeer is Twitter dus de winnaar, maar wanneer we naar conversie kijken wint Facebook en zijn Facebook fans ons weer meer “waard”.

    Conclusie: wij zijn dol op al onze social media fans ;-)

    Reageren
  • chelsea Bosters zegt:
    03 Jun, 2013 om 13:05

    Dank voor je reactie Lianne,

    Dat vind ik aparte uitslagen. Het kan natuurlijk dat het Twitteracount groter is.. Heb je het over gemiddeld aantal bezoeken per liker/volger of over de ‘totaliteit’?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      03 Jun, 2013 om 14:58

      Dat is over het totaal, de trend van het afgelopen jaar.

  • Dfeer zegt:
    04 Jun, 2013 om 20:09

    Lianne, is dit niet toevallig omdat er pas later meer aandacht werd gegeven aan Facebook op Karelgeenen.nl
    Kan mij namelijk herinneren dat Facebook pas laat in 2012 echt aandachtig werd gepromoot hier.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      05 Jun, 2013 om 08:59

      Denk dat het andersom een groter effect heeft gehad m.b.t. bezoekers vanaf FB naar Karelgeenen.nl ;-). Daarop zijn we namelijk ook steeds actiever op geworden.

  • Mischa zegt:
    05 Jun, 2013 om 09:38

    Een volger Chelsea, al is het maar omdat ik niet op Facebook zit :-)

    Maar boven volger en liker kies ik voor een klant.

    Reageren
  • Tom Schilders zegt:
    05 Jun, 2013 om 11:07

    Voor mijn gevoel lees ik een hele hoop aannames, of heb je die ook daadwerkelijk getoetst?

    Wat voorbeelden:
    – “Op Facebook ontvang je de like minder snel dan een volger op Twitter.”

    Bron?

    – “Hierdoor voelt Facebook persoonlijker en hebben Facebook gebruikers meer het gevoel dat de berichten alleen worden gedeeld met mensen die daar behoefte aan hebben.”

    Waarop baseer je dit?

    – “Op Twitter is het volgen van iemand erg makkelijk, het is zelfs mogelijk om volgers van iemand anders aan te klikken en allemaal in één keer te volgen.

    “Vind ik leuk” op Facebook is niet veel moeilijker toch? :)

    Ook onderstaande vind ik bijzonder. Sinds wanneer kun je op Twitter niet meer reageren?

    “Facebook kun je reageren op een post en op Twitter kun je alleen maar de tweet †˜Retweeten†™ en citeren, waar je ook weer moet letten op de hoeveelheid tekens.”

    Je zegt dat je als bedrijf ‘natuurlijk’ actief moet zijn op een social media platform, maar zonder op een sociale en voor mijn doelgroep nuttige manier heeft dat helemaal geen nut. Sterker nog, volgens mij kun je als bedrijf dan beter wegblijven. Doe het goed of doe het niet. En als je je toch (zoals helaas zovelen) alleen maar focust op het aantal likers/volgers, dan helemaal.

    Ben benieuwd…

    Groet,
    Tom Schilders

    P.s. de titel van je artikel kan volgens mij wel een paar leestekens gebruiken ;)

    Reageren
  • Chelsea Bosters zegt:
    05 Jun, 2013 om 14:00

    Moeten het altijd resultaten uit onderzoeken zijn dan? Mijn mening telt. de ene deelt mijn mening. de ander spreekt hem tegen. Maar geef dan ook argumenten ipv in te gaan op iets wat niet interessant is. Anders had ik er geen vraag onderaan gezet om zo een discussie te beginnen met de lezers. En volgens mij spreek ik aardig de waarheid. Of wil jij zeggen dat je eerder op 100 likes zit dan op 100 volgers? Of dat je op Twitter 9 vd 10 keer volgt omdat je heel hun profiel hebt gezien en echt oprecht geïnteresseerd bent? Dacht het niet!

    De vraag is: wat is voor jou meer waard, een liker of een volger?

    Reageren
  • Tom Schilders zegt:
    06 Jun, 2013 om 11:54

    Het hoeven niet altijd resultaten uit onderzoeken te zijn, maar het mooie aan online marketing is dat de meeste zaken meetbaar zijn. Daarom ben ik zo benieuwd hoe je bij de zaken die ik eerder noemde bent gekomen.

    De opmerking “Maar geef dan ook argumenten ipv in te gaan op iets wat niet interessant is.” vind ik vreemd. Zou je die willen toelichten?

    Ik krijg het gevoel dat discussie inhoudt dat ik alleen op de vraag onderaan je artikel mag reageren. Zou ik jammer vinden.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      06 Jun, 2013 om 12:17

      Dat laatste is uiteraard niet het geval Tom ;-).

  • Tom Schilders zegt:
    07 Jun, 2013 om 08:42

    Gelukkig maar! :)

    Ik probeerde natuurlijk een discussie te starten, net als de auteur hierboven ;)

    Reageren
  • chelsea Bosters zegt:
    09 Jun, 2013 om 21:25

    @Tom Schilder,

    Dat zeker niet en hierbij is het ook zeker niet de bedoeling dat die indruk wordt gewekt. De zinnen:

    – †œOp Twitter is het volgen van iemand erg makkelijk, het is zelfs mogelijk om volgers van iemand anders aan te klikken en allemaal in één keer te volgen.

    †œFacebook kun je reageren op een post en op Twitter kun je alleen maar de tweet †˜Retweeten†™ en citeren, waar je ook weer moet letten op de hoeveelheid tekens.†

    Je hebt gelijk dat je op een tweet kan reageren. Alleen is het dan richting deze persoon en is het moeilijk voor buitenstaanders zich in dit gesprek te mengen, vandaar ook mijn reactie;)

    De rest zijn inderdaad aannames, al weet ik zeker dat iedereen het daarover eens is. Bedankt voor je reacties en tijd!

    Reageren

Reageren